• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

PV-Panelen, het grote vragen en ideeën Topic

petroman

SHTF Expert
Als ik jou was dan zou ik dan kijken naar een campingkoelkast, dus zo'n caravan ding. Kan op 12V, gas en 220V.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Goede middag allemaal.
Ik had een paar pagina's geleden een eerste vraag gesteld.
De vraag luide in het kort.
Kan je 2 mppt trackers op 1 pv systeem zetten.
Nu is vandaag de made in china grid tie inverter binnen gekomen en hebben we deze uiteraard aangesloten.
En de eerste 10min kan ik wel zeggen het werkt.
De accu monitor blijft keurig een 0,8A laden in een float lading en de grid tie inverter stopt naar mijn idee toch lekker ze vermogen terug het net in.
Het weer is niet heel zonnig maar er gaat toch 250W terug het net in.
Hier onder een paar foto'tjes.

Groeten.

image.jpeg x image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik wil ook nog even vermelden dat er inmiddels 3x 205wp aan panelen liggen en ik nog 2x 180ah aan accu bank over heb.
Er zijn al 2 accu's kapot gegaan.
De accu's hebben ook al ruim 5 jaar in busjes gezeten en hebben in de tijd best wel flink op hun donder gehad met slijptollen en zelfs las apparaten.
Zelf heb ik de accu's ook al een paar jaar staan dus mag niet klagen.


image.jpeg

Plaatje toe gevoegd van aansluit schema.
 

Arie

Diehard Prepper
Zijn de plaatjes niet zicht baar voor jullie. Als het goed is staan ze onder de tekst.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dan hoop ik dat ik het zo goed aangepast heb.
Prima gedaan, het is geen regel, voorschrift of verplichting hoor, wel netjes dat je zo snel de wens van @petroman vervult...ik hoop dat Petroman zijn eeuwige dank over je uitstort én misschien zelfs wel een heuse slagroomtaart laat bezorgen.
 

Lulu

Prepper
Hallo,

In de winterdagen is het vaak moeilijk om in het kippenhok altijd onbevroren water te voorzien (niet altijd thuis, geen elektriciteitsnet daar). Een beetje leek zijnde in zonnepanelen zou ik graag jullie gedacht hebben over mijn inschatting.

Dit verwarmertje goo.gl/p0Miis van 5W 12V kan ik met een sigarettenstekker op een 12V batterij aansluiten.
Met een arduinotje en een relais kan ik hem dan laten aan en uit schakelen in functie van thermometertjes en daglichtsensor ('s nacht mag het water bevroren zijn, 's morgens ververs ik en de arduino schakelt verwarming in als het onder 0 gaat. De energie voor de arduino, sensoren en relais haal ik uit zo'n powerbank met ingebouwd zonnepaneeltje. Dat zal geen probleem zijn denk ik.

In het slechtste geval moet dat ding 8 tot 10u per dag warmen: 50 Wh.
Aan 12V geeft dat dus 50/12 = 4.17Ah. Met wat marge lijkt me een batterij van 12V 10Ah geschikt.

De zonnepanelen: gezien de batterij lijkt 18V me het best.
Het wattage kan ik moeilijk inschatten. Eerst enkele bedenkingen vooraf.
Het moet vooral in de winter dienen => minder zonuren
Anderzijds: bewolkte dagen zijn warmere dagen => wsl geen t° -ver- onder 0
de zonnigste dagen zijn overdag de koudste: veel zonlicht wanneer de meeste stroom nodig is

Welk wattage is nodig voor die 4.2Ah?
Volstaat deze van 10W?
Is deze (goo.gl/p8IJ7C) van 20W nodig?
Is er meer nodig? Kan ik meerdere van die vorige 2 desnoods parallel schakelen?

Alle advies welkom
 

Arie

Diehard Prepper
10w delen door 12v maakt dat de max laadstroom 0.83A is.
4,2ah delen door 0.83 komt uit op een bij laad tijd van 5 uur.
Dan moet je wel iederedag vol de zon op je paneeltje hebben.
 

Lulu

Prepper
10w delen door 12v maakt dat de max laadstroom 0.83A is.
4,2ah delen door 0.83 komt uit op een bij laad tijd van 5 uur.
Dan moet je wel iederedag vol de zon op je paneeltje hebben.

Als ik er 2 van 10W in parallel schakel, volstaat dan 2,5 uur per dag?
Of is 1 van 20W ook al genoeg voor 2,5 uur per dag?

Hardstikke bedankt voor je advies alleszins
 

Arie

Diehard Prepper
2x 10 maakt ook 20 maar ik vind 18v laadstroom ook wel aan de hoge kant. Ik heb thuis soms maar 10w aan vermogen met een dak vol panlen.
Beetje koffie dik kijken is het wel hoeveel vermogen je nodig hebt. Hoe is de ligging op de zon.
 
R

Ronin K.

Gast
http://www.liwwadders.nl/hoezo-zonnepanelen-rendabel/


Zonne-panelen zijn nog altijd een verliesgevende investering, maar velen willen dat niet horen. De economische levensduur van bestaande panelen ligt momenteel tussen de 5 en 7 jaar, daarbinnen moeten ze terug verdiend zijn. Dat er in de wervende zonne-stroom brochures altijd weer niets zeggende teksten opgenomen staan als ‘terugverdientijd van 10 jaar’ en ‘daarna nog 15 jaar gratis stroom’, doet daar niets aan af.


Als prepper overweeg ik al jaren in te stappen met zonne energie, maar tegelijk vraag ik mij af hoe nuttig het is, en hoe lang die dingen nog werken na SHTF. Het is een hele investering en vraag mij soms af of een windmolen in mn tuin niet een beter plan is.

Of de hele set kopen, en pas installeren op het moment dat de stroom langdurig uitvalt om dan nog jaren te kunnen genieten van de accus en panelen.

Ik heb alle posts gelezen in dit draadje en ik vind het reuze interessant nog steeds. Alleen ik wacht nog op een goede optie, die regen pannen lijken veel belovend moet ik zeggen.

Voor nu beperk ik mij tot zonneladers voor de telefoon en zaklamp enz.
 

Ray

SHTF Expert
http://www.liwwadders.nl/hoezo-zonnepanelen-rendabel/


Zonne-panelen zijn nog altijd een verliesgevende investering, maar velen willen dat niet horen. De economische levensduur van bestaande panelen ligt momenteel tussen de 5 en 7 jaar, daarbinnen moeten ze terug verdiend zijn. Dat er in de wervende zonne-stroom brochures altijd weer niets zeggende teksten opgenomen staan als ‘terugverdientijd van 10 jaar’ en ‘daarna nog 15 jaar gratis stroom’, doet daar niets aan af.


Als prepper overweeg ik al jaren in te stappen met zonne energie, maar tegelijk vraag ik mij af hoe nuttig het is, en hoe lang die dingen nog werken na SHTF. Het is een hele investering en vraag mij soms af of een windmolen in mn tuin niet een beter plan is.

Of de hele set kopen, en pas installeren op het moment dat de stroom langdurig uitvalt om dan nog jaren te kunnen genieten van de accus en panelen.

Ik heb alle posts gelezen in dit draadje en ik vind het reuze interessant nog steeds. Alleen ik wacht nog op een goede optie, die regen pannen lijken veel belovend moet ik zeggen.

Voor nu beperk ik mij tot zonneladers voor de telefoon en zaklamp enz.

Dat is denk ik verouderde informatie, dat panelen maar 7 jaar mee zouden gaan. Tegenwoordig is het eerder 30 jaar, althans, zolang krijg je er garantie op. Met subsidie ligt m'n pa goed op schema om ruim binnen de vijf jaar de installatie te hebben terug verdiend. De kast die de boel omzet naar 230 volt wisselspanning en terug voert aan het net, die gaat waarschijnlijk minder lang mee, let erop hoeveel garantie daar op zit. Erg lullig als die na vijf jaar de geest geeft, want die kost een duit.

Ik zou voor de hobby wel een paar paneeltjes met accu's willen hebben, gewoon uit nieuwsgierigheid hoever ik daarmee zou komen, want echt veel verbruik ik niet.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
PV kan interessant zijn als je die dingen optimaal kan plaatsen, een solar edge systeem hebt en geld over.
Meestal heb je ook niet voldoende dakoppervlak om je energiebehoefte te dekken.
Solar edge heeft op elk paneel een optimizer zitten zodat niet je heel string inkakt als er een randje sneeuw op ligt of de schoorsteen van de buren schaduw werpt.

Overigens levert onze 1.9kwp set nu 1,4kw.

Web based software (portal) werkt ook best leuk.
Ik kan grafisch zien wat elk paneel opbrengt in een totaal overzicht en per paneel vermogens grafieken maken. Zo zag ik laatst dat de onderste rij veel minder opbracht, lag er de afgegleden berg sneeuw op.

Mijn broer heeft één paneel op een schotel motor gezet en die draait met de zon mee. Dat scheeelt wel effe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arie
R

Ronin K.

Gast
Dat is denk ik verouderde informatie, dat panelen maar 7 jaar mee zouden gaan. Tegenwoordig is het eerder 30 jaar, althans, zolang krijg je er garantie op. Met subsidie ligt m'n pa goed op schema om ruim binnen de vijf jaar de installatie te hebben terug verdiend. De kast die de boel omzet naar 230 volt wisselspanning en terug voert aan het net, die gaat waarschijnlijk minder lang mee, let erop hoeveel garantie daar op zit. Erg lullig als die na vijf jaar de geest geeft, want die kost een duit.

Ik zou voor de hobby wel een paar paneeltjes met accu's willen hebben, gewoon uit nieuwsgierigheid hoever ik daarmee zou komen, want echt veel verbruik ik niet.


Zelfde idee had ik ook om te beginnen. Vraag mij tegelijk wel af wat die accus kosten en hoe lang die dingen mee gaan. Liefst ook iets portable om offgrid te zijn op meerdere plekken.
 

HenkV

Survivor
http://www.liwwadders.nl/hoezo-zonnepanelen-rendabel/


Zonne-panelen zijn nog altijd een verliesgevende investering, maar velen willen dat niet horen. De economische levensduur van bestaande panelen ligt momenteel tussen de 5 en 7 jaar, daarbinnen moeten ze terug verdiend zijn. Dat er in de wervende zonne-stroom brochures altijd weer niets zeggende teksten opgenomen staan als ‘terugverdientijd van 10 jaar’ en ‘daarna nog 15 jaar gratis stroom’, doet daar niets aan af.


Als prepper overweeg ik al jaren in te stappen met zonne energie, maar tegelijk vraag ik mij af hoe nuttig het is, en hoe lang die dingen nog werken na SHTF. Het is een hele investering en vraag mij soms af of een windmolen in mn tuin niet een beter plan is
.

Wat een bullshit! Mijn oudste panelen zijn uit 1992!
24 jaar oud dus.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Men betaalt nu voor stroom...en met zonnepanelen moet diezelfde stroom terugverdiend worden. Wat is de terugverdientijd van de stroom die je nu afneemt van de energiemaatschappij dan?
Telt dan het niet meer uitputten van de aarde, het beter voor het milieu aspect voor zo weinigen mee?
 
Bovenaan