Henk88
Diehard Prepper
Beste Preppers,
Ik heb de knoop doorgehakt en geïnvesteerd in een elektrische auto. Geen moderne (en dure) Tesla of Leaf maar een goedkope en eenvoudige Peugeot 106 Electrique uit 1998.
Er zijn diverse oude Franse autootjes elektrische gebouwd in de jaren 90, onder andere de Citroen AX, Citroen Saxo, Peugeot 106 en Peugeot Partner. Ze waren voorzien van 300 kg aan loodaccu’s die onder optimale omstandigheden een actieradius van 80 km opleverde. Bij mijn exemplaar zaten helaas geen accu’s maar ik ben van plan er een modern lithium pakket in te laten zetten.
Nu zag ik al een topic over Tesla, maar dat ging vooral over de ontwikkelingen van de elektrische auto industrie en de gevolgen van elektrische rijden. Ik zou dit topic willen insteken als, hoe kun je een elektrische auto optimaal inzetten om meer zelfvoorzienend te worden en eventueel als BOV.
Voordelen die ik zie vanuit deze insteek;
De auto is onderhoudsarm
De motor heeft geen distributieriem, koppakking of andere dure en complexe reparaties, voornaamste onderhoud voor de motor zijn koolborstels vervangen. Ook heeft de auto een eenvoudiger aandrijvingssysteem zonder koppeling of versnellingsbak. De relatief lage werkspanning van specifiek de 106 Electrique (120 volt) maakt auto onderhoud ook nog enigszins toegankelijk voor de doe-het-zelver.
Minder onderhoud betekend natuurlijk minder afhankelijkheid van een garage of een defect. Wat ook meehelpt is dat de 106 niet is voorzien van complexe computersystemen of management zoals een moderne elektrische auto. Er zitten alleen elektrische ramen op en een zeer eenvoudige boordcomputer. Het energieniveau van de batterijen gaat zelfs via een ouderwets analoog Jaeger metertje en verwarmen gaat met een Webasto gaskacheltje.
De auto als noodstroomvoorziening
De autoaccu kan natuurlijk dienen als noodstroomvoorziening, met een accu van 30 kWh kun je wel serieus in stroombehoefte voorzien. Ik wil ook kijken naar de mogelijkheid om (desnoods handmatig via een losse extra omvormer) de omvormer van de zonnepanelen aan te kunnen sluiten op de accu zodat je de accu zou kunnen laden tijdens een stroomstoring met eigen energie. Dit zou zorgen voor energie afhankelijkheid zonder ook nog eens apart te moeten investeren in een powerwall wat natuurlijk kostbaar en onnodig milieubelastend is.
Financiële onafhankelijkheid
De auto geeft enige financiële onafhankelijkheid. Natuurlijk heb je de investering van nieuwe accu’s en aanschaf van de auto, maar voor minder dan 10.000 euro kun je klaar zijn voor een lange tijd. Verwachte levensduur van de nieuwe accu’s is zeker 300.000 km. Bovendien heeft Peugeot in verband met het gevaar van accuzuur alle chassis van de 106 Electrique verzinkt, ze roesten dus niet :thumbsup:
Heb je die investering echter gehad is de auto onderhoudsarm, wegenbelasting vrij en ook de verzekering zo’n oude auto is bescheiden, zelfs met de meerwaarde van de nieuwe accu’s. Het mooiste is echter dat je in combinatie met zonnepanelen kunt voorzien in eigen energie.
Ik heb van de woningbouw 6 zonnepanelen op het dak, deze leveren op jaarbasis gemiddeld 1500 kWh. Door zuinig om te gaan met energie gebruik ik zelf maar 800 kWh per jaar. Dit betekend dat ik al 700 kWh overhoudt, dit is al 20x op jaarbasis gratis tanken en zolang de salderingsregeling blijft maakt het niet uit dat zomer en wintergebruik en opbrengst verschillen. Als ik daarbuiten ‘tank’ ben ik 6,60 euro kwijt voor 30 kWh, omdat de 106 zo licht en klein kun je daarmee 300km uit een ‘tank’ halen, dat is dus 2,2 cent per km brandstofkosten!
Als BOV
Ook als BOV zie ik wel potentieel in de 106 Electrique, groot nadeel is dat je natuurlijk niet even een paar jerrycans extra benzine kan meenemen of erin gooien voor meer actieradius. Voordeel is dat je bij een brandstofcrisis of langdurige stroomstoring nog zelf zou kunnen voorzien in brandstof middels zonnepanelen.
Tijdens een bug out zou je zelfs kunnen kiezen om 1 of 2 flinke opvouwbare 310 wp zonnepanelen mee te nemen. Die zouden gemiddeld 1,5 kWh per dag opleveren, goed voor 15 km elektrisch rijden. Dat zou dus nog echt zinvol kunnen zijn. (minder in de wintermaanden natuurlijk, het gaat om gemiddelden). Daarmee zou een extra voordeel zijn dat de auto gelijk als energieopslag en bron kan dienen bij een BOL.
Tot slot is de 106 natuurlijk relatief makkelijk te fixen, als eenvoudige jaren 90 auto en kan hij als BOV onopvallend zijn. Aan de buitenkant is namelijk nauwelijks af te zien dat het een elektrisch voertuig is en hij doet fluisterstil zijn werk, dus ongemerkt ergens langsrijden is geen probleem.
Is alles ideaal?
Natuurlijk komt de 106 Electrique ook met concessies
- Met een topsnelheid van 95 km/u is hij op snelwegen buiten de randstad wat beperkt in snelheid
- Qua veiligheid kan de 106 uit 1998 natuurlijk ook niet meekomen met moderne auto’s
- Zelfde geldt voor comfort (hoewel ik daar zelf minder waarde aan hecht)
- Ondanks langdurig gebruik van de accu blijft een lithium accu natuurlijk niet al te best voor het milieu
- Het beperkte vermogen (27 pk
) en standaard onderstel maken de auto natuurlijk ongeschikt voor offroad avonturen tijdens een BOV scenario.
Benieuwd wat jullie vinden van het idee, ik zal uiteraard het topic de komende tijd updaten als ik genoeg heb gespaard voor de accu’s en het ding rijdend heb (dat duurt echter nog eventjes).
Ik heb de knoop doorgehakt en geïnvesteerd in een elektrische auto. Geen moderne (en dure) Tesla of Leaf maar een goedkope en eenvoudige Peugeot 106 Electrique uit 1998.


Er zijn diverse oude Franse autootjes elektrische gebouwd in de jaren 90, onder andere de Citroen AX, Citroen Saxo, Peugeot 106 en Peugeot Partner. Ze waren voorzien van 300 kg aan loodaccu’s die onder optimale omstandigheden een actieradius van 80 km opleverde. Bij mijn exemplaar zaten helaas geen accu’s maar ik ben van plan er een modern lithium pakket in te laten zetten.
Nu zag ik al een topic over Tesla, maar dat ging vooral over de ontwikkelingen van de elektrische auto industrie en de gevolgen van elektrische rijden. Ik zou dit topic willen insteken als, hoe kun je een elektrische auto optimaal inzetten om meer zelfvoorzienend te worden en eventueel als BOV.
Voordelen die ik zie vanuit deze insteek;
De auto is onderhoudsarm
De motor heeft geen distributieriem, koppakking of andere dure en complexe reparaties, voornaamste onderhoud voor de motor zijn koolborstels vervangen. Ook heeft de auto een eenvoudiger aandrijvingssysteem zonder koppeling of versnellingsbak. De relatief lage werkspanning van specifiek de 106 Electrique (120 volt) maakt auto onderhoud ook nog enigszins toegankelijk voor de doe-het-zelver.
Minder onderhoud betekend natuurlijk minder afhankelijkheid van een garage of een defect. Wat ook meehelpt is dat de 106 niet is voorzien van complexe computersystemen of management zoals een moderne elektrische auto. Er zitten alleen elektrische ramen op en een zeer eenvoudige boordcomputer. Het energieniveau van de batterijen gaat zelfs via een ouderwets analoog Jaeger metertje en verwarmen gaat met een Webasto gaskacheltje.


De auto als noodstroomvoorziening
De autoaccu kan natuurlijk dienen als noodstroomvoorziening, met een accu van 30 kWh kun je wel serieus in stroombehoefte voorzien. Ik wil ook kijken naar de mogelijkheid om (desnoods handmatig via een losse extra omvormer) de omvormer van de zonnepanelen aan te kunnen sluiten op de accu zodat je de accu zou kunnen laden tijdens een stroomstoring met eigen energie. Dit zou zorgen voor energie afhankelijkheid zonder ook nog eens apart te moeten investeren in een powerwall wat natuurlijk kostbaar en onnodig milieubelastend is.
Financiële onafhankelijkheid
De auto geeft enige financiële onafhankelijkheid. Natuurlijk heb je de investering van nieuwe accu’s en aanschaf van de auto, maar voor minder dan 10.000 euro kun je klaar zijn voor een lange tijd. Verwachte levensduur van de nieuwe accu’s is zeker 300.000 km. Bovendien heeft Peugeot in verband met het gevaar van accuzuur alle chassis van de 106 Electrique verzinkt, ze roesten dus niet :thumbsup:
Heb je die investering echter gehad is de auto onderhoudsarm, wegenbelasting vrij en ook de verzekering zo’n oude auto is bescheiden, zelfs met de meerwaarde van de nieuwe accu’s. Het mooiste is echter dat je in combinatie met zonnepanelen kunt voorzien in eigen energie.
Ik heb van de woningbouw 6 zonnepanelen op het dak, deze leveren op jaarbasis gemiddeld 1500 kWh. Door zuinig om te gaan met energie gebruik ik zelf maar 800 kWh per jaar. Dit betekend dat ik al 700 kWh overhoudt, dit is al 20x op jaarbasis gratis tanken en zolang de salderingsregeling blijft maakt het niet uit dat zomer en wintergebruik en opbrengst verschillen. Als ik daarbuiten ‘tank’ ben ik 6,60 euro kwijt voor 30 kWh, omdat de 106 zo licht en klein kun je daarmee 300km uit een ‘tank’ halen, dat is dus 2,2 cent per km brandstofkosten!
Als BOV
Ook als BOV zie ik wel potentieel in de 106 Electrique, groot nadeel is dat je natuurlijk niet even een paar jerrycans extra benzine kan meenemen of erin gooien voor meer actieradius. Voordeel is dat je bij een brandstofcrisis of langdurige stroomstoring nog zelf zou kunnen voorzien in brandstof middels zonnepanelen.
Tijdens een bug out zou je zelfs kunnen kiezen om 1 of 2 flinke opvouwbare 310 wp zonnepanelen mee te nemen. Die zouden gemiddeld 1,5 kWh per dag opleveren, goed voor 15 km elektrisch rijden. Dat zou dus nog echt zinvol kunnen zijn. (minder in de wintermaanden natuurlijk, het gaat om gemiddelden). Daarmee zou een extra voordeel zijn dat de auto gelijk als energieopslag en bron kan dienen bij een BOL.
Tot slot is de 106 natuurlijk relatief makkelijk te fixen, als eenvoudige jaren 90 auto en kan hij als BOV onopvallend zijn. Aan de buitenkant is namelijk nauwelijks af te zien dat het een elektrisch voertuig is en hij doet fluisterstil zijn werk, dus ongemerkt ergens langsrijden is geen probleem.
Is alles ideaal?
Natuurlijk komt de 106 Electrique ook met concessies
- Met een topsnelheid van 95 km/u is hij op snelwegen buiten de randstad wat beperkt in snelheid
- Qua veiligheid kan de 106 uit 1998 natuurlijk ook niet meekomen met moderne auto’s
- Zelfde geldt voor comfort (hoewel ik daar zelf minder waarde aan hecht)
- Ondanks langdurig gebruik van de accu blijft een lithium accu natuurlijk niet al te best voor het milieu
- Het beperkte vermogen (27 pk

Benieuwd wat jullie vinden van het idee, ik zal uiteraard het topic de komende tijd updaten als ik genoeg heb gespaard voor de accu’s en het ding rijdend heb (dat duurt echter nog eventjes).