• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

€100 te spenderen aan preps

F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zou je kopen voor €100 aan spullen als je begint met preppen?

Het doel is uiteraard een mooie (beginners)lijst met producten die 'multi-purpose' zijn.
Bij de samenstelling er vanuit gaande dat er in ieder geval al (wat) eten en drinken in huis is (bugin) en een rugzak om eventueel weg te gaan (bugout).

Hieronder mijn lijst (afgerond in hele € en maximaal 10% budgetafwijking):

- Saywer Mini Waterfilter €29
Een waterfilter mag eigenlijk niet ontbreken aangezien (schoon) water een eerste levensbehoefte is.
81EfWC8%2Bl7L._SL1500_.jpg


- Mora Companion RVS €13
Natuurlijk kun je ook een keukenmes gebruiken en meenemen in een bugout situatie, maar ik zou toch wel kiezen voor een iets sterker/robuuster mes die ook zwaardere taken aan kan.
mora-mora-companion-mg-stainless.jpg


- RVS Wood Stove €14
Een (wood) stove kan zowel handig zijn voor een bugin situatie (als het gas en licht zijn uitgevallen), maar uiteraard ook voor een bugout.
Deze variant brand zeer efficiënt door het zogenaamde 'gas combustion' proces en naast hout kan er ook andere zooi in verbrand worden.
HTB1ZAGaJXXXXXaRXFXXq6xXFXXXw.jpg


- Klean Kanteen RVS drinkfles 800ml €20
Gekozen voor een relatief dure oplossing voor drinkdoeleinden, omdat je in deze RVS fles ook water direct kan koken (op de wood stove of andere vuurhaarden) en tevens kan dienen voor opslag onderweg van je gefilterde water.
Daarnaast is hij bijna onverwoestbaar en in een SHTF een betrouwbaar item.
31Vs6MQN5PL.jpg


- Light My Fire Firesteel Scout €7
Een manier om vuur mee (aan) te maken en deze geeft circa 3000x vonken af.
61NZWcAL8TL._SL1380_.jpg


- BIC Maxi aansteker €1
Altijd goed en fijn om een tweede manier te hebben om vuur te maken en een aansteker is een wat makkelijker manier.
494009STK-1_360x360.png

- Nooddeken €2
In slechte weersomstandigheden kan een nooddeken je leven redden, het houdt je warm maar kan ook warmte weerkaatsen en kan gebruikt worden voor signalering.
nooddeken-groot-en-dubbelzijdig.jpg


- Explorer kompas €2
Een kompas is altijd handig om je weg te kunnen vinden voor het geval je GPS/smartphone niet meer werkt.
explorer-kompas.jpg


- Atactical A1 LED zaklamp (550 lumen, incl. 18650 batterij USB-oplaadbaar) €20
Dit is wellicht een relatief dure zaklamp en het kan goedkoper om geld te besparen voor andere producten.
Toch heb ik voor deze variant gekozen omdat het de budgetversie is van de bekende en bewezen Thrunite TC12 (€65) in samenwerking met Thrunite is gemaakt. Ook de A1 kan zeer krachtig schijnen als dat nodig is (handig als verdediging om iemand te verblinden of om te signaleren), maar ook extreem lang mee kan gaan op de lage instelling door de relatief krachtige 18650 batterij. Deze is tevens ook USB-oplaatbaar. Daarnaast is hij waterdicht (IPX-7, dus 1 meter onder water) en schokbestendig tot een val van 1,5 meter.
61Tt4v50lkL._SL1001_.jpg


- Kruidvat elastische pleisters €1
Pleisters zijn een must have om mee te nemen en om een snee of wondje te bedekken.
9273876938782.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het een Leuk gegeven daar het mooie reacties gaat geven .
Er aan meedoen kan ik echter niet daar ik zeer zelden iets NIEUW uit de Winkel koop of uit een Online shop .
Derhalve zou er een grotere diversiteit aan items komen te staan door de lagere aanschaf prijzen .
En zoals je al in de reactie boven de mijne ziet hebben andere weer een ander voorstel van , oa Lampje .
Dit kon wel eens een zeer uitgebreid Topic worden met een Merken oorlog haha .

Men moet ook niet vergeten dat jij vermeld " Als je begint met preppen "

Edit ;

Als ik nu moest beginnen koos ik eerst Items voor een Directe Bug Out .
Zoiets als jij al laat zien .
 
F

Floesh

Gast
@frans81 Tweedehands producten ben ik met je eens, maar dat is wat lastig met samenstellen en hier in een lijst te presenteren. In deze SHTF-situatie is de tweedehands markt gesloten en kunnen alleen (web)winkels nog leveren :)
 

Ray

SHTF Expert
ik zou je lampje vervangen door deze; https://nl.aliexpress.com/item/Port...y-XP-1-Pocket-Light-1-Switch/32516586812.html
Heb er meerdere van, zijn uitstekende lampjes met veel lichtopbrengst.
heb je weer 17 euro te besteden aan iets anders nuttigs, zoals een fatsoenlijk ehbo pakket ;)

Mijn ervaring met goedkope lampen is dat je ze blijft kopen. Niet als je ze thuis in de bureaula laat liggen, wel als je ze mee neemt in het veld en ze met vocht, zand en water te maken krijgen. Na een stuk of tien van dergelijke goedkope lampjes ben ik toch overgestapt naar iets met langere levensduur. Ook heb je dan een lichtkleur die bruikbaarder is dan het felle wit van de goedkope varianten.

@Floesh, ik zou ook een wat plattere container voor het koken willen. Relatief smalle en hoge containers zijn lastig warm te stoken, de meeste hitte vliegt er omheen. Wellicht ken je het verschijnsel wel als je een asperge pan op 't gasfornuis zet, duurt een eeuwigheid voor die aan de kook is.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Martine301

Elementary prepper
Mooi topic Floesh!

Ik zou met 100 euro onderstaande kopen denk ik:

Zaklamp van bovengenoemde persoon. 3 euro
https://nl.aliexpress.com/item/Port...y-XP-1-Pocket-Light-1-Switch/32516586812.html

Tentje, slaapzakken, matjes. Warm en droog blijven is prio 1: 37.50
http://www.itek-webwinkel.be/campinguitrusting-bestway-tent-2-slaapzakken-2-matten.html

Ik zou niet direct iets kopen om op te koken met dit budget, want in geval van shtf kan ik ook een vuurtje maken en mijn pannetje daarop zetten. Pannetje en vuur heb je wel nodig:

Setje 2 pannetjes/koekepannetjes tevens te gebruiken als bord/pan/beker 11 euro
https://www.wish.com/search/survival pot#cid=5715bd426f0f2363ebb978e7

Vuur:
Aansteker, hebben we allemaal wel in de kast liggen. Desnoods koop je er een, euro hooguit.

Waterzak 10 liter: 3 euro (misschien 2 bij de action?)
https://www.wish.com/search/waterbag#cid=594cb6e5f853ce3db409a582

Waterfiltering: Mini sawyer 30 euro

Multitool: 6 euro Ik heb geen verstand van messen, maar ik zou zelf geen duur mes kopen. Slijpen en harden kun je zelf ook doen. En daarmee van een goedkoop mes, een goed mes maken.
https://www.wish.com/search/survival knife#cid=57c67ec93ed23d707b489b0a

Ik zie dat ik nog geld over heb: Ik zou dan wel iets meenemen om op te koken. Bijvoorbeeld dit: 7 euro https://www.wish.com/search/camping cooking#cid=57fb50b4d8045d34fe76a337

Moet nog wel een gasflesje bij, maar dat is makkelijker dan even snel een vuurtje maken van hout.

P.s. ik zie dat vrijwel iedereen een kompas mee zou nemen met prepperen. Maar ik durf te wedden dat 80 procent er niet mee uit de voeten kan, en het een leuke gadget is, maar nooit gebruikt zal worden.
 
F

Floesh

Gast
@Floesh, ik zou ook een wat plattere container voor het koken willen. Relatief smalle en hoge containers zijn lastig warm te stoken, de meeste hitte vliegt er omheen. Wellicht ken je het verschijnsel wel als je een asperge pan op 't gasfornuis zet, duurt een eeuwigheid voor die aan de kook is.

Dat wilde ik ook maar het budget was op :( De RVS drinkfles heb ik eerlijk gezegd gestolen van de top 5 survival titems van Survival Lilly
Zo had ik liever ook een groot survivaldeken gekozen die mede kan dienen als (kleine) tarp.
 
F

frans81

Gast
@frans81 Tweedehands producten ben ik met je eens, maar dat is wat lastig met samenstellen en hier in een lijst te presenteren. In deze SHTF-situatie is de tweedehands markt gesloten en kunnen alleen (web)winkels nog leveren :)

Volgens mij begint de Tweedehands Zwartemarkt dan pas Haha . Maar je hebt gelijk voor het samenstellen op dit moment .
En nu hou ik mijn Kop :fluit: :) zodat anderen eindelijk gerichte reacties kunnen plaatsen zoals gevraagd haha .
Succes @Floesh
 

Martine301

Elementary prepper
In shtf situaties zou ik juist eerst verwachten dat de webwinkels niet meer leveren. Als er geen stroom is, hoe komt je order binnen, hoe komt de postbode bij je? Nee, dan is ruilen realistischer.
 

Ray

SHTF Expert
Dat wilde ik ook maar het budget was op :( De RVS drinkfles heb ik eerlijk gezegd gestolen van de top 5 survival titems van Survival Lilly
Zo had ik liever ook een groot survivaldeken gekozen die mede kan dienen als (kleine) tarp.
RVS hondenbak bij de Action kost maar 1,50. ;)
Als ik maar drie items mocht meenemen, werd het een mes, een aansteker(liever meerdere) en die hondenbak.

100 euro is erg krap voor spullen waar je echt wat aan hebt. Ik lees nu goedkope lampjes (waar ik slechte ervaringen mee heb), cheapo multitools die zo in tweeën breken (laatst weer eentje van een vriend waar de onderdelen door de kamer vlogen) en het zelf harden van een mes van inferieur staal? :rolleyes: (wordt ie nog brosser en breekbaarder van)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux
F

Floesh

Gast
@Ray Daarom gekozen voor deze Atactical A1 die in samenwerking met het premium merk Thrunite is gemaakt en volgens mij uit dezelfde fabriek rolt.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray Daarom gekozen voor deze Atactical A1 die in samenwerking met het premium merk Thrunite is gemaakt en volgens mij uit dezelfde fabriek rolt.
Dat lijkt me ook een slimme budget keuze idd. :) Die echt goedkope dingen heb ik al stapels van versleten, dan zou ik net zo lief een Nitecore Tube van een tientje nemen, die blijft het iig doen is mijn ervaring.

De knoopkompasjes ben ik ook helemaal van af. Elke keer blijkt het magnetisme te zijn aangetast na een halfjaartje in de zak wijst het ding weer alle kanten op. Goedkope grotere kompassen hebben dat euvel niet en het plaat compasje van de Action gaat hier al jaren mee.

Qua mes is een goedkope Mora uiteraard de keus bij uitstek. Soms kan het nog wat goedkoper met werkmessen van Hultafors, die pik je soms op voor 4 euro.
 
F

Floesh

Gast
De knoopkompasjes ben ik ook helemaal van af. Elke keer blijkt het magnetisme te zijn aangetast na een halfjaartje in de zak wijst het ding weer alle kanten op. Goedkope grotere kompassen hebben dat euvel niet en het plaat compasje van de Action gaat hier al jaren mee.

Wat kost dat plaatkompasje van de action? Dan zet ik die er in mits binnen budget. Wellicht in link?
 

Ray

SHTF Expert
Wat kost dat plaatkompasje van de action? Dan zet ik die er in mits binnen budget. Wellicht in link?
Nog geen twee euro destijds, weet niet of ze nog in 't assortiment zitten.
Eigenlijk is elk cheapo kompas beter dan zo'n knoopje.
 

sterredag

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Oke, ik heb ook een lijstje gemaakt. En vooral niet veranderd wat ik toch wel handig vind en geen verstand van heb :D

Sawyer waterfilter € 27,24
876588260_o.jpg



rijst zak 4,5 KG € 7,00
138879ZK-1_360x360.png



woodstove € 6,00
US-Stock-Folding-font-b-Outdoor-b-font-font-b-Stove-b-font-Portable-Stainless-Steel.jpg



campeer kookset € 24,95
stanley-stanley-adventure-camp-cook-set.jpg



Nooddeken/Noodtent € 5,08
Draagbare-Camping-Nooddeken-Ehbo-Survival-Rescue-Gordijn-Tent-Gereedschap-Outdoor-Wandelen-Kits-Zilver-240-160-cm.jpg



Mes € 12,95
mora-mora-companion-mg-stainless.jpg



6 BIC aanstekers (firesteel leren gebruiken kan later nog) € 7,45
$_35.JPG



dynamo zaklamp € 2,19
2546182.png



basis EHBO setje € 7,31
Travelkit_G.jpg




Hmm nog ff een toelichting toevoegen :)

Ik ben uitgegaan van zoals in het eerste topic genoemd een beginnende prepper eerste aanschaf budget van 100 euro.

Nee ik ga er niet vanuit dat iedereen wel een 1 a 2 weken vooruit kan qua eten in huis, vandaar de rijst.
Nee ik ga er niet vanuit dat iedereen wel een aansteker in huis heeft (ik heb dat daadwerkelijk meegemaakt)
ook ga ik er niet vanuit dat mensen wel met een firesteel weten om te gaan, dus vandaar liever een paar goeie aanstekers dan een firesteel
goedkoop tentje, slaapzak, matje lijkt mij wat nutteloos en binnen de kortste keren waarschijnlijk kapot of alleen handig in de zomer zonder regen. Liever nog je eigen dekbed meenemen en daarin kruipen/inwikkelen en dan gebruik maken van de reddingsdeken/tent.
BasisEHBO setje natuurlijk handig. Beter zou nog zijn een tekentang erbij en pincet.
Koken moet je kunnen doen, dat moet ook ergens in en in alleen een drinkfles kan je geen eten maken. Dus vandaar op deze manier besloten. Een hoge kookpot waar je dus ook je water in kan doen, niet om mee te nemen, maar wel om te vervoeren van waterbron naar kampeerplek/huis Thuis heb je vast ook nog wel een emmer die je kunt gebruiken.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat je bestek en een bord eventueel al in huis heb en niet meteen hoeft aan te schaffen.
Dynamozaklampje. Eigenlijk kun je in het begin vast nog even overweg met de zaklamp van je telefoon. Maar zo'n dynamozaklampje mits je er niet mee gaat gooien geeft voldoende licht om te kunnen zien wat je doet. Behoeft geen batterijen en bovendien betreft dit een eerste budgetprep. Later is het natuurlijk handig om wat beters te kopen.
Verder snap ik een kompas niet. Ja dat hij het noorden moet aangeven, maar met een beetje geluk weet ik die ook te vinden aan de hand van de sterren.

Kortom:

GRATIS
Vind het noorden aan de hand van de sterren leren via youtube :D
 

P.Oemel

Senior Prepper
Eigenlijk zou het een noodpakket(zie noodpakket overheid) moeten zijn wat elk huishouden gewoon verplicht in huis zou moeten hebben, gewoon basale zaken eventueel aangevuld met extra's zoals een waterfilter.
De rest aan prepgear is m.i. afhankelijk waarvoor je prept, ik bedoel een kompas, firesteel en woodstove is leuk en aardig maar op 3 hoog in de grote stad...

Ik denk dan aan:

-zaklamp
-batterijen
-kaarsen
-aanstekers / lucifers
-ehbo setje (incl basis pijnstillers zoals paracetamol/ibuprofen)
-tenminste twee flessen water p.p.
-proviant voor tenminste 2 dagen (ik gok dat de meeste kelders rijker gevuld zijn)
-vul maar aan...

eventueel aangevuld met:
-waterfilter
-vul maar aan...
 

sterredag

Prepper goeroe
@P.Oemel tja de vraag was ook: Wat zou je kopen voor €100 aan spullen als je begint met preppen?
Kortom, stel je zou nu beginnen met preppen, wat zou jij dan kopen als je een budget had van 100 eurie :) het maakt dus niet uit waar een ander voor prept.
 

sterredag

Prepper goeroe
Zie mijn lijstje ;)
ehm vul maar aan...... en vul maar aan.... en ik zie geen bedragen, ook niet waar jouw voedselvoorraad voor 2 dagen dan uit bestaat. Het is voor een beginnende prepper ook handig om te zien wat er allemaal al niet kan voor 100 euro. En die persoon kan dan zelfs zijn eigen keuzes weer maken.
 
Bovenaan