• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

€100 te spenderen aan preps

Richard434

Prepper goeroe
Wat mij opvalt is dat iedereen hier uitgaat van bug-out materialen en niet van bug-in.
Daarom mijn lijst:
(Ik ga uit van een normaal huishouden waarin er pannen zijn, de kunststof grepen is "pech")

Om op te koken: (20,-)
Pakje aanstekers (5,-)
1 wegwerp bbq (2,50)
2 pakjes aanmaakblokjes (5,-)
1 zak houtskool (5,-)

Drinken: (20,-)
1 jerrycan a 20l (10,-)
1 fles dunne bleek (1,-)
Pak theezakjes (5,-)
Fles limonadesiroop (2,-)

Eten: (40,-)
Rijst, Noodles, Soep, etc

Overigen (20,-)
Opwindbare zaklamp (5,-)
Ducttape (2,-)
Ehbo trommeltje (10,-)
 

Martine301

Elementary prepper
Richard, wanneer heb jij voor t laatst boodschappen gedaan? Thee voor 5 euro ken ik niet zo goed hahaha
 

Ray

SHTF Expert
@P.Oemel tja de vraag was ook: Wat zou je kopen voor €100 aan spullen als je begint met preppen?
Kortom, stel je zou nu beginnen met preppen, wat zou jij dan kopen als je een budget had van 100 eurie :) het maakt dus niet uit waar een ander voor prept.

"Als je begint met preppen.."
Als je die vraagstelling strikt hanteert zou ik idd eerst wat spullen voor een BUG-IN aanschaffen. Dat 'je al een rugzak hebt' van @Floesh, zet mij dan ook op het verkeerde been. Kan @P.Oemel zijn lijstje dan goed begrijpen.

Mes, multitool, kompas, kookpot, sheltertje of nooddeken, zijn dan zeker niet je eerste aankopen. Waterfilter, daar zit je nooit scheef mee, want zelfs na een onderbreken komt er onbetrouwbaar drinkwater uit de kraan en dat kan meer zijn dan wat ijzer.

De eerste zaken die je thuis regelt heeft alles te maken met het uitvallen van de nutsvoorzieningen.
Jerrycans voor een watervoorraadje, eten, kooktoestelletje op gas/petroleum voor binnenshuis, plastic zakken voor afval, dekens en warme kleding, noodzakelijke medicatie op voorraad, etc. Gelukkig ook nog steeds zaklamp(en) en aanstekers.
 

sterredag

Prepper goeroe
@Ray ik mag toch hopen dat de meeste mensen in NL gewoon dekens en warme kleding en zelfs een rol afvalzakken gewoon in huis hebben liggen.
Sommige mensen zijn altijd al een beetje prepper geweest. Hebben die eerste paar dagen "gewone storingen" geen stress.
 

janvanloon

Senior Prepper
PErsoonlijk zou ik de lamp vervangen voor 20 tot 30 euro heb je een petzle. Handen vrij hebben is altijd een leuke optie ;)
 

Richard434

Prepper goeroe
Richard, wanneer heb jij voor t laatst boodschappen gedaan? Thee voor 5 euro ken ik niet zo goed hahaha
Gisteren nog :lol:

Ik heb bewust hogere prijzen aangehouden, en het rekensommetje per kop ook naar boven afgerond, om zo speling te houden. ;)
Ook kan je dan, indien je dat zelf nodig vindt, de koffie én thee nemen, én zelfs suikerzakjes én melkpoeder kopen! (Luxe! ;) )
 

Carismo

Prepper goeroe
is het echt vanaf 0 want iedereen heeft toch al spullen waar je iets mee kan?

maar als het zou gaan om op lange termijn:

35 euro aan spullen voor te koken +brandstof diy die werken op bio ethanol kan je meer spenderen aan brandstof.

20 euro aan water in 5l flessen (handig voor opslag nadien) in later stadium eventueel handig om deal te sluiten met mensen met een filter :)

45 euro aan rijst, gedroogde bonen, en groenten in blik, suiker, azijn, kruiden,...
 

petroman

SHTF Expert
PErsoonlijk zou ik de lamp vervangen voor 20 tot 30 euro heb je een petzle. Handen vrij hebben is altijd een leuke optie ;)
Hoofdlampjes van de action kosten 2 euro.
Ik weet het : kwaliteit. Maar bij normaal gebruik gaan ze best lang mee. En 1 is geen... :fluit:
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Niels

Mankinds only hope
Uitgaande dat die 100 euro als beginnende noob is?

Nou, ik ga er vanuit dat je thuis een paar aanstekers hebt, dus 0 euro.
Persoonlijk zou ik een klein simpel maar goed zaklampje met een paar batterijen regelen. Van Ebay, houd een €12- aan.
Ik zou een slaapzak regelen, bij de Lidl kosten die €12,99 (we rekenen €13,-).
Omdat die niet warm genoeg is een wollen deken 2e hands van marktplaats, zie ze voor €10,-.
In deze prijsklasse is een slaapmatje misschien luxe, maar een slaapma is qua isolatie belangrijk,
dus ook 2e hands op Marktplaats €10,- (niet opblaasbaren met hoge R waarde).
Een goedkoop Mora mes of iets anders waarmee je krullen van hout kunt snijden om "tinder" te maken.
Ik reken een €10,- voor de simpelste mora.
Ik zou wat spul regelen om te koken. In deze prijsklassen word het premitief op houtvuur, en Chinese pannenset.
Moet ik toch een dikke €15,- voor rekenen wat relatief best veel is.
Dan een rugzak waar alles in gaat van Ebay uit China een €12,-.
Dan iets om water mee te nenem. Wat flexibele waterzakken uit China voor 3 x 80ct~ €2,50.
De rest van het geld zou op gaan aan een waterfilter die hopenlijk ergens in de aanbieding is (Sayer mini).
 

Roel

Mankinds only hope
Ik koop voor die 100 euro een paar leuke single malts, de rest van de spullen heb ik al....:)
 
F

forumlid 1447

Gast
Zie hier iedereen spullen aanschaffen om te vertrekken. Maar als het huis niet instort blijf ik gewoon in huis.
En verhuis als nood naar de schuur.
Kaarsen, aanstekers en houtkachel, meer is er in het begin niet nodig.
De rest heeft men in huis.
Koken en zuiver drinkwater is het enige benodigde.
(Droog jaarlijks citroenmelisse voor een hele wintervoorraad thee. (een plant, elk jaar opsplitsen en in 4 jaar heb je meer dan genoeg)).
Dus voor 100 Euro, Rijst, Groente in blik, Water, Pasta, Houdbare Melk.
Eerst vriezer leegeten natuurlijk.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
oeh, 100,-, kom maar op, graag. :D

Wel lastig om echt te bedenken voor een 'vanaf scratch' scenario, aangezien ik voor bijv. bushcraft al wel wat heb vergaard indertijd. Mensen die al kamperen bijv. zullen ook al wel wat zaken hebben, en kookgerei, kaarsen, veelal 1 zaklamp, vuur in de vorm van aansteker/lucifers, enige voedselvoorraad, you name it, heeft men ook wel.
Dus ik ga voor het gemak toch even van eigen situatie uit en wat ik momenteel nog wel erg belangrijk vind om in huis te gaan halen op zo kort mogelijke termijn.

*maxipak luiers voor kind in backup (10,00)
*water in flesvoorraad (10.00)
*extra emmers met deksels (voor kraanwateropslag of bijv. bloem vochtvrij opslaan) aftroggelen bij bijv. een friettent, evt voor een paar euri, maar meestal geen probleem gratis aan te komen.
*water filter (nog niet in verdiept, dus ik volg voor het gemak even het Sawyer mini voorbeeld) (30.00)
*zak houtskool (5.00?), vuurtje poken kan evt. in de wokpan of een oude bbq scoren op een weggeefhoek (tondel en versneller is veelal wel in huis te vinden)
*radiootje ( https://www.noodzaken.nl/communicatie-en-informatie/radio-s/konig-fm-radio-hav-pr23.html ) met pakje extra batterijen (25.00)
*Overige 20.00 voor extra voorraad kinderzetpillen, flesje lenzenvloeistof op voorraad (bril staat op planning zodra vergoeding het weer toelaat), en extra fleecedekentjes.

zoiets, denk ik...
 

Loreen

Last (wo)man standing
maxipak luiers voor kind in backup

Zou het niet slimmer zijn om een paar wasbare luiers aan te schaffen? Dat maxipak is binnen niet al te lange tijd ook op, en dan heb je niets meer. Zo'n wasbare luier kan je keer op keer hergebruiken.

Even een heel snelle google:
Wasbare luier, verstelbaar, bio katoen voor 14 euro
of strikluier met booster (inlegstuk) voor samen 8 euro

Nou ja zo zijn er ontelbaar opties die ik allemaal wel kan gaan linken hier, punt is, zou het met het oog op preppen niet verstandig zijn 1 of als het lukt 2 van die dingen in huis te hebben?
 

drent

Diehard Prepper
Voor een budget beginner zou ik zeggen : waterfilter en pot multivitamine, want naast veilig drinkwater is in elk geval je basis aan vit/min binnen krijgen wel verstandig. Voedsel zal vaak beperkingen kennen (niet vers, eenzijdig, etc.) en die tekorten zijn op iets langere termijn dodelijk (kwetsbaar voor ziektes en die gaan hand in hand met ellende op grote schaal).
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Zo'n wasbare luier kan je keer op keer hergebruiken.

Even een heel snelle google:
Wasbare luier, verstelbaar, bio katoen voor 14 euro
of strikluier met booster (inlegstuk) voor samen 8 euro
De ouderwetse hydrofielluiers doen het ook goed...eventueel in geval van nood theedoeken...ik herinner me dat MrsJones theedoeken gebruikte toen ze verloren peutertjes vond na de orkaan op haar eiland. Voordeel van deze vierkante luiers die je zelf in een vliegervorm of andere vorm vouwt, is dat ze snel drogen.
Zes luiers voor zeven euro zag ik net, maar ook nog wel goedkoper te krijgen.

Het is leerzaam te kijken wat men het hardst nodig heeft als er elders rampen plaatsvinden.
Op Sint Maarten was dat water, jerrycans, babyvoedsel, eten,....op de radio werd uitgelegd hoe je water kon bewerken zodat het veilig drinkbaar werd.
Naast water, waterdragers en eten is er ook behoefte aan dekzeil, om daken te leggen zodat het weer wat regenvrij is, of om met behulp van wat stokken een tent of stukje privacy te maken.
Radio's die op batterijen kunnen of opwinden of op zonne-energie! Communicatie bleek een groot probleem, niemand had erop gerekend dat alles uit zou vallen. Radio kon ook in de uithoeken wel komen als mensen wél een werkende radio hadden.
Licht, lampen dus, en samenwerking met buren om de straat veilig te houden, gereedschappen om de straten en huizen van afval te ontdoen, eerst scheppen, daarna bezems en dweilen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Loreen

Last (wo)man standing
De ouderwetse hydrofielluiers doen het ook goed...eventueel in geval van nood theedoeken...ik herinner me dat MrsJones theedoeken gebruikte toen ze verloren peutertjes vond na de orkaan op haar eiland. Voordeel van deze vierkante luiers die je zelf in een vliegervorm of andere vorm vouwt, is dat ze snel drogen.

Klopt helemaal! De hydrofielluiers die ik zo gauw zag waren echter een stuk duurder, vandaar dat ik ze niet gelinkt had. Daar moest ik ook juist als eerste aan denken, aangezien je die doeken zelf ook voor van alles en nog wat kan gebruiken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Klopt helemaal! De hydrofielluiers die ik zo gauw zag waren echter een stuk duurder, vandaar dat ik ze niet gelinkt had. Daar moest ik ook juist als eerste aan denken, aangezien je die doeken zelf ook voor van alles en nog wat kan gebruiken.
Op kledingbeurzen en MP zijn hele pakketten ouderwetse luiers te koop voor minder dan de prijs die ik net postte. Goed ruilmiddel ook, veel ouders zijn te gewend aan de pampers om aan stoffen luiers op voorraad te denken. Of je komt ineens kindjes in nood tegen, zoals MrsJones.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Zoontje is vorige maand 2 geworden, en begint nu langzaamaan aan te geven als ie nr2 heeft gedaan. Dat ik voor een backup pak luiers ga is zodat ik in elk geval nog voor de overgang en nachten wat achter de hand heb, want bij SHTF zal ik inderdaad als het langdurig is overschakelen op hydrofiel/theedoek/desnoods katoenen tshirts, maar direct plotsklaps volledig luierloos wordt dramadrama (en tíg keer beddengoed moeten wassen is ook weer veel meer watergebruik). Maar heel hard duimen dat zo'n lange SHTF pas optreed als ie goed zindelijk is, scheelt een hoop luier-hoofdbrekens.
 
Bovenaan