• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

2 X FEUERHAND 276 BABY SPECIAL

F

forumlid 1447

Gast
Nu, even een vraag. Petroleumlampen, werken die ook op slaolie, of andere oliën.
Geur in huis is namelijk bij petroleum en lampenolie vrij sterk, ook als ze niet branden.
En petroleum is bij een SHTF, niet te verkrijgen.
Cash geld is dan nog een mogelijkheid, maar neem eens aan dat een zonnevlam 3 weken de stroom uitschakelt.
Geen stroom = geen winkels open.
 
F

frans81

Gast
Nu, even een vraag. Petroleumlampen, werken die ook op slaolie, of andere oliën.
Geur in huis is namelijk bij petroleum en lampenolie vrij sterk, ook als ze niet branden.
En petroleum is bij een SHTF, niet te verkrijgen.
Cash geld is dan nog een mogelijkheid, maar neem eens aan dat een zonnevlam 3 weken de stroom uitschakelt.
Geen stroom = geen winkels open.

Niet alle hedendaagse petroleum / paraffine stinkt .
Wat dacht je van paraffine inslaan ??
Of het op slaolie brand ? Eu deunt neu .
Maar als dat kan dan stinkt het niet alleen maar ! Het laat ook zo'n raar laagje achter in de lamp .
 

petroman

SHTF Expert
@wiliam ,

Cash geld heb ik nooit geprobeerd te verbranden....

Beetje open vraag: petroleum lampen dat zijn nogal wat types. En daar zitten ook slaolie versies bij.
Maar petroleum lampen heten zo omdat ze op petroleum branden. Slaolie etc heeft een heel andere viscositeit en zal uiteindelijk nog meer meuren in je huis.
En waarom zou er wel slaolie verkrijgbaar zijn en geen petroleum ?
 
F

forumlid 1447

Gast
Slaolie staat er hier 5 liter in de kelder, petroleum niet. Weet uit ervaring, dat met oude technieken , het steeds moeilijker
word om aan de juiste materialen te komen. Zo ook met brandstoffen, probeer tegenwoordig nog maar eens 2takt
benzine aan de pomp te krijgen.
Vroeger geen probleem, (god ik wordt oud) nu een unicum. Even zo met petroleum neem ik aan.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Gisteren heb ik nog met zo'n model feuerhand in de hand gestaan. Maar de dop om bij te vullen zat vast. Heeft iemand ervaring of dat weer los te krijgen is?
 
F

frans81

Gast
Inmiddels is een van de twee mooie Feuerhand lampen naar een mede Forum lid :(:(

Je weet wel " 1 is Geen en 2 is 1 snif snif , :)
Maar wel genoeg glaasjes nu om een eventuele andere niet complete met gerust hard aan te kunnen kopen / ruilen .
Tot nu , 4 Rode glazen en 1 Geel ;) .
Verf is heel simpel te verwijderen met heet water :rolleyes:

20171021_172641.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Inmiddels is een van de twee mooie Feuerhand lampen naar een mede Forum lid :(:(

Je weet wel " 1 is Geen en 2 is 1 snif snif , :)
Maar wel genoeg glaasjes nu om een eventuele andere niet complete met gerust hard aan te kunnen kopen / ruilen .
Tot nu , 4 Rode glazen en 1 Geel ;) .
Verf is heel simpel te verwijderen met heet water :rolleyes:

Bekijk bijlage 9307
Ik heb er ondertussen 3 staan 2 met helderglas en een met rood glas.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
F

frans81

Gast
Zo , de brander is gereinigt , het lont en hulplont gewassen en het is weer als bijna nieuw ! Een ultrasoon reiniger met wat citroenzuur doet wonderen .
Ik had niet verwacht dat de brander er zo netjes uitkwam .
Een nieuwe brander met lonten is niet echt goedkoop .

Netjes gemonteerd in de lamp waar ik voorheen geen brander voor had , en gele erf van het glas gewassen .
Het is de lamp naast die met nog op te knappen zwarte tank .

20181031_220057.jpg 20181031_221743.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Ik plaats het even hier !
Dit omdat de recent aangekochte via carbood ook een Feurhand 226 type is . Helaas nog aangekoekt door vet en andere zooi .

Tijdens verwijderen van brander om te checken of er een hulp lont aanwezig was, kreeg ik de brander met lont bijna niet onder de glashouder vandaan . Raar ? Ja en nee , maar toch. Tijdens lont er met de vingers uit proberen te peuteren kwam er een buisje mee . Een buisje waar het lont tamelijk krap in zat . Om het gehele buisje met lont te kunnen verwijderen moest ik zelfs het glas verwijderen.
Als resultaat zie foto's . Ik heb het nog nooit gezien . Het lijkt origineel .

20210808_133448.jpg
20210809_162122.jpg 20210809_162116.jpg 20210809_162113.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Dat klopt wel. Door de diepte van de tank kan de pit (vuurwerk heeft een lont ;-) de petroleum niet goed transpoteren naar de brander. Dus heeft men een hulp pit bedacht.
Volgens mij heb ik van de 120uur versie wel eens fotos geplaatst, die tank is nog dieper.
Dit is een 72uur versie.

Zo iets dus:
20181029_111504-jpg.13741


Deze versie is wat makkelijker dan die met buisje en ingepropte extra pit.
Feuerhand-276-StK_70_web.jpg
(Sorry krijg geen leesbare versie geupload.)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt wel. Door de diepte van de tank kan de pit (vuurwerk heeft een lont ;-) de petroleum niet goed transpoteren naar de brander. Dus heeft men een hulp pit bedacht.
Volgens mij heb ik van de 120uur versie wel eens fotos geplaatst, die tank is nog dieper.
Dit is een 72uur versie.

Zo iets dus:
20181029_111504-jpg.13741


Deze versie is wat makkelijker dan die met buisje en ingepropte extra pit.
Bekijk bijlage 21257
(Sorry krijg geen leesbare versie geupload.)

Dat .. waarom hulp pit ben ik mij van bewust ! Maar het type met buisje kende ik niet .
Derhalve effe fotootjes en stukje tekst .
Heb lamp trouwens maar even wegens geen geduld met staalborstel benaderd . Prachtige door olie en andere zooi ontstane patina en de tekst 276 baby Special . Ik laat de lamp zo als ie nu is .
Met Karakter .

Als je een handleiding in bezit hebt dan kan je ook 4 foto's ( iedere bladzijde appart ) maken die beeld vullende zijn .
Die upload je en de tekst is leesbaar zonder verwen brilletje .

20210809_201656.jpg 20210809_201705.jpg 20210809_201711.jpg 20210809_201742.jpg 20210809_201731.jpg
 
Bovenaan