• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Aanschaf open scheermes - tips?

AWOL

Prepper goeroe
Ik overweeg een open scheermes te kopen om een aantal redenen en voordelen:
-een goed mes heb je voor altijd of in ieder geval heel lang (mogelijke kostenbesparing)
-gewoon cool :)
-minder milieuvervuilend (?)
-lange termijn investering met oog op een eventuele SHTF
(bij dit alles opgemerkt dat als er een SHTF zou komen ik scheren niet als een top prioriteit zie, sterker: misschien is het zelfs beter om je niet te scheren en er sloeberig uit te zien om aandacht te vermijden, maar dat is een andere discussie)

Nadelen:
-duur in aanschaf
-onderhoud vereist + de materialen daarvoor + vaardigheid (ook voor het scheren zelf)
-meer kans op wondjes en WSHTF ontstekingen

Vereisten:
-strop en polijstmiddelen
-wetsteen (korrel 3000 moet toch wel okay zijn?)
-blok aluin :)
-scheerkwast en zeep alhoewel droog scheren zou moeten kunnen

Wie heeft ervaring met open scheermessen, heeft iets te zeggen over bovenstaande en kan advies uitbrengen over wat voor soort mes te kopen? Er zijn verschillende soorten zoals hollow grind, flat grind enzovoorts en ook de "punt" kan verschillen.

Ik begrijp dat meestal carbon staal gebruikt wordt ivm met makkelijker slijpen (stroppen) maar dat roest gemakkelijk. Toch kiezen voor RVS in dit geval? Ik heb voor ogen dat ik voor circa 80€ een goed mes moet kunnen kopen. Of kan het voor minder?

Wie heeft ervaring en tips?
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar er zijn websites speciaal voor dit type scheermessen. Misschien dat je daar antwoord kunt vinden op je vragen?

zoals bijvoorbeeld:
http://www.shavemen.nl/open-scheermes-2/de-beste-open-scheermes-merken/
http://www.manandshaving.nl/categorie/scheermes/open_scheermes.aspx
http://www.natscheren.net/het-open-scheermes

Yup, die (en meer) heb ik ook gevonden maar het gaat mij met name om praktijk ervaringen en niet ervaringen die mogelijk beïnvloed worden door commerciële belangen en/of "fan boys".
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik heb er ooit een gekocht op de rommelmarkt met hetidee deze op te knappen.
Hij ligt nog bij mijn ouders thuis, maar ik moet er wel eens mee verder.

Het is misschien een goed idee om eerst eens te scheren met een 'safety razor'. Het is makkelijker je te snijden met een dergelijk mes, omdat je die niet zijwaards moet bewegen. Ik scheer me hier al heel lang mee en heb me nog nooit gesneden.
Als dit vertrouwd aanvoelt probeer dan eens de straight razor. Desnoods droog zonder je echt te scheren om aan de bewegingen te wennen. Die dingen zijn echt vlijmscherp, daar wil je je niet mee snijden!

Voor wat betreft het mes zelf, je kan kant en klaar kopen, of een 2e hands.
Nieuw is natuurlijk het makkelijkst dan kan je gelijk aan de slag.
2e hands is lastiger. Belangrijk is dat het mes recht is en er geen happen of grove roest op de snede zitten. Dit kan je moeilijk herstellen.
Een vlakgeslepen (skandigrind) mes is gemakkelijker te restaureren omdat je die over de hele snede kan slijpen met een vlakke steen. Een concaaf geslepen scheermes is makkelijker te slijpen, maar moelijker netjes te krijgen. Het beste gaat dit met een Dremel tool (iod).

Ik heb mijn mes opgeschoond met de Dremel, met fijn schuurpapier en een polijstwieltje. De kans dat de gravering/versiering op het lemmet verloren gaat is aanwezig. je moet zelf beslissen hoe belangrijk je dat vindt. Persoonlijk wou ik goedkoop een werkend mes, de versiering is niet zo belangrijk voor mij.
Nu slijp ik het mes met een Fallkniven DC4 slijpsteen.
6988815163_19809e0f33.jpg
Deze heeft aan één kant een diamant slijpsteen en aan de andere kant een fijne borocilicaat(?) steen.
Werkt perfect. Die steen is sowiso geweldig voor al je messen. Ik heb zijn kleine broertje de DC3 standaard in mijn tas zitten.

Het heft op mijn scheermes is van been en is in matige staat. Dit moet ik nog vervangen. Ik zit te denken om dit te doen met een zwarte bamboo polymeer.

Succes met je aankoop, ik ben benieuwd wat het wordt.
 

AWOL

Prepper goeroe
@Nomad ik ben de afgelopen dagen bij enkele kringloopwinkels geweest in de hoop iets aardigs te vinden maar geen geluk dusver. Ergens prefereer ik nieuw precies om de redenen die je noemt.
Ik heb zelf ook een DC3 en DC4 en een aantal wetstenen (300, 800, 1000, 3000) Over snijden maak ik mij niet zo druk. Kan gebeuren maar ik zal mij sowieso goed informeren over hoe te scheren met een straight razor.
 

Nomad

Diehard Prepper
2e Hands is lastig. Je ziet ze niet veel en vaak zijn ze compleet verrot. Je moet een beetje leren door het roest heen te kijken. Een oppervlakkig waasje kan je wegpoetsen, maar zodra je bobbeltjes krijgt kan jet het wel vergeten. Na schoonmaak blojven er dan putjes over (pitting) die lelijk zijn. Langs de snede zijn ze echt een probleem.
Vaak zijn ze ook verkeerd geslepen en daardoor niet meer recht. Dat kan je doorgaans niet meer corrigeren.

Dus nieuw kopen geniet wel de voorkeur. Als ik het geld had kocht ik ook nieuw.
Mijn 2e hands komt uit een alles voor €2,50 en ik heb hem naar een euro weten te praten omdat het heft zo slecht was. De verkoper begreep überhaubt niet wat ik er mee moest, maar weggeven kon ie niet ^_~
Het is nu een werkbaar mes, maar nog niet mooi. Het is nog een work in progress.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik vind het een heel fijne manier van scheren maar je moet even je hoofd erbij houden. De tip om eerste met een safety razor te gaan scheren is zo gek nog niet. Het "safety" aspect hiervan is dat je je net niet dodelijk kan verwonden maar je wordt wel even met je neus op de feiten gedrukt als je de eerste keren met zo'n ding aan de slag gaat. Maar het is het zeker waard. Je kan zomaar een dag overslaan met scheren en nog steeds glad aanvoelen.

Ik heb trouwens een gebruikt mes gekocht bij:

http://www.winkelplein.nu/barbersho...xCJNhks18JJTK6BVNqPc&page=categorie&id=129021

Echt een barbier. Leuk klein winkeltje en de man slijpt de messen tot ze weer absoluut scheerklaar zijn. Ik weet niet wat er momenteel gebruikt ligt maar even bellen of mailen kan geen kwaad. Verkijk je niet op de prijs. €100 euro lijkt een boel geld maar voor dat geld heb je iets van 15 Gilette mesjes waar je misschien een half jaar mee kan scheren. Een open mes gaat jaren mee dus is het een simpele rekensom. Een strop heb ik via Ebay besteld. Slijppasta heb ik meteen meegenomen toen ik mijn mes ging ophalen.
 

Nomad

Diehard Prepper
Verkijk je niet op de prijs. €100 euro lijkt een boel geld maar voor dat geld heb je iets van 15 Gilette mesjes waar je misschien een half jaar mee kan scheren.

Toen ik begon met scheren kreeg in van m'n ouders een Wilkinson scheermes. Maar de mesjes waren altijd erg duur. Toen ze met drie mesjes kwamen dacht ik bij mezelf, was het vroeger zo slecht dan?
Toen op de rommelmarkt een Gilette safetyblade gekocht, uitgekookt en weer netjes gemaakt. Ik scheer me er nog syeeds mee. Nu koop ik tien mesjes voor €2,50 bij de Hema.

Bijkomend voordeel is dat deze scheermessen zich veel makkelijker schoon laten spoelen, als je dus een keer je baard te lang laat staan dan haal je het zonder moeite weg. En je mesje, die kan je mog een keer gebruiken.

Nog een tip: ook voor mensen die wel 'normale(dure)' mesjes gebruiken, koop eens echte scheerzeep.
Je weet niet wat je meemaakt ^_~
 

RonDoe

Senior Prepper
Ik was ooit eens bij een vriend van me in Spanje en zijn vader scheert zich ook nog met een gewoon ouderwets klapscheermes. Aangezien ik toch alleen in de badkamer was en ik me net wilde scheren dacht ik: 'Eens even kijken hoe glad ik het krijg'.
Om een lang verhaal kort te maken (doordat ik alle lelijke woorden weglaat): ik had direct een enorme snee in mijn hals (gelukkig heb ik het overleefd) en een handdoek verpest met bloedvlekken. Was dus geen geweldig idee, althans, de uitvoering liet danig te wensen over.

Ik scheer me tegenwoordig trouwens wel nat, met een veiligheidsscheermes van Gilette, een ge-erfde scheerkwast en echte scheerzeep. Gaat een stuk beter.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje met een klassiek scheermes geschoren. Ik kreeg het nooit zo glad als met een wegwerpscheermesjes. Droog scheren ging het sowieso niet worden.

Tip van youtube: is om de wegwerpmesjes langs een stuk onbehaarde huid te halen om het opnieuw scherp te krijgen, wel in tegengestelde richting van dat je nornaal scheert. Ik doe nu vier keer zo lang met een mesje.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik hen een tijdje met een klassiek scheermes geschoren. Ik kreeg het nooit zo glad als met een wegwerpscheermesjes. Droog scheren ging het sowieso niet worden.

Tip van youtube: is om de wegwerpmesjes langs een stuk onbehaarde huid te halen om het opnieuw scherp te krijgen, wel in tegengestelde richting van dat je nornaal scheert. Ik doe nu vier keer zo lang met een mesje.

Dat is inderdaad een bekende tip en pas ik zelf ook al een tijd toe.
Het idee om een klassiek scheermes aan te schaffen heeft meer te maken met duurzaamheid en beschikbaarheid op langere termijn. Dat het scheren met een dergelijk mes een kunst is mag wel duidelijk zijn en iets om je zelf voorzichtig te leren :)
Als het niet lukt om goed glad te scheren dan heeft dat waarschijnlijk te maken met het mes of je techniek.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Als het niet lukt om goed glad te scheren dan heeft dat waarschijnlijk te maken met het mes of je techniek.

Ja het is niet makkelijk, sommige hoeken kom je moeilijk bij zonder bang te zijn jezelf open te halen. Ik heb hem even gepakt Merk Dovo solingen, prima steel staat er op het lemmet :lol:... zal wel troep zijn dan.

Kapper gebruikt een mes waar je losse scheermesjes in stopt, misschien die eens proberen?
 

Nomad

Diehard Prepper
@joepmeloen, die kan je proberen, maar die scheren niet zo soepel als een echt scheermes.
Maar om het te proberen is het een prima alternatief. Ze kosten rond de €3,50 (disposables).

Ik heb mijn scheermes inmiddels thuis. Ik zal er eens een foto van maken. Nu ik een laternatief heb voor de schalen ga ik hem uit elkaar halen, dan kan ik het hele lemmet schoonmaken en oppoetsen.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Zelf heb ik een antiek open scheermes van Barbershop. Vriendelijke en zeer deskundige oud kapper. Om gemakkelijker te scheren is het wel van belang dat je mes vlijmscherp is. Dat bereik je met een slijpriem en de juiste polijst-pasta.
Ook belangrijk is de juiste hoek van het mes t.o.v je huid. Tevens helpt een pre-shave olie, aan te brengen vóór de zeep mij erg, het mes glijdt dan gemakkelijker. En last but not least: als je begint te leren, zoek eens op open mes in youtube, en zorg dat je een verbanddoos bij de hand hebt! :thumbsup:
 

houthe

Senior Prepper
Ik scheer al sinds ik haren heb met een elektrisch apparaat, altijd Philips en werkt prima. Mocht er SHTF komen, dan ga ik waarschijnlijk full-beard :) mocht het dan te lang worden dan trim ik hem wel iets met een random mes :)
 
Bovenaan