• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Aanschaf simpel Tablet niet zo simpel? Advies gevraagd.

Erny

Last (wo)man standing
Ja, het gaat er toch maar van komen. Een tablet kopen. Heb behoefte aan een meeneemscherm dat toch wat groter is dan mijn telefoon. :cool: Kan ik het ook allemaal wat beter lezen. :fluit:

Maar... bomen en bos en niet veel zien... dat dus. En zelf geen enkele ervaring met Tablets.

Vandaar dat ik wat meedenkers oproep. :)

Wat wil ik op dat ding doen?
- Netflix kijken als ik op de tuin (geen stroom) ben
- Internetten mbv wifi
- Weinig apps gebruiken
- Zeker NIET gamen
- Waarschijnlijk ook wel wat foto gebeuren
- Muziek afspelen

Wat heb ik nodig?
- Android
- liefst wat langere accuduur
- Wifi
- goede speakers (liefst 4), geluid is belangrijk
- goede beeldkwaliteit
- genoeg opslagruimte (zag dat div tablets uit te breiden zijn tot 1 T)
- liefst zo licht mogelijk ivm meeslepen
- Schermgrootte >25cm / > 10 inch
- recente versie ivm ondersteuning softwareupdates

En het liefst blijf ik rond de 200 euro (mag ietsje meer zijn, als daar een goede reden voor is)

Zag bv wat Samsungs langskomen.
SAMSUNG Galaxy Tab A8 Wifi - 32GB 189,-- bd Mmarkt
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_samsung-galaxy-tab-a8-wifi-32gb-zilver-1715573.html

SAMSUNG Galaxy Tab A8 Wifi - 64GB 219,-- bd MMarkt
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_samsung-galaxy-tab-a8-wifi-64gb-zilver-1715577.html

Heb over deze types ook wat reviews gelezen. Maar dat werkt ook weer verwarrend als ze deze A8 versie gaan vergelijken met de A7. Is ie er wel beter op geworden? Maar die A7 is alweer twee jaar oud bijvoorbeeld...

Wat is belangrijk???

Wat wil ik van jullie weten?

- Heeft iemand ervaringen, goed of slecht, met deze tablets
- Zijn er betere alternatieven
- etc
- ..... (zelf invullen)

Ik neig nu zelf naar die Samsung A8 met 64G....
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb nog een Samsung tab S2
Dat is nog een verouderd model.
Maar op mijn verlanglijstje staat een nieuwe Samsung.
Wat ik weet dat ze steeds beter worden. En wat extra GB is altijd lekker meegenomen.
 

PBear

Mankinds only hope
In het verleden had ik een tablet waar ook 2 simkaartjes in konden. Daarmee kon ik ook telefoneren en onafhankelijk van een wifi verbinding internet en email gebruiken. Er zat ook GPS in. Ik weet niet of de Samsungs ook zoiets hebben, en of je dat een gewenste toevoeging vindt.

Tegenwoordig gebruik ik een lichtgewicht netbook met een 14 inch scherm. Dat leest wat makkelijker op de oude dag. Een toetsenbord ipv typen op een schermpje scheelt gepriegel.
Met tethering via de smartfoon kan ik daarmee ook het internet op.
 

martin

Mankinds only hope
Ik neig nu zelf naar die Samsung A8 met 64G....

Ik zou ook hiervoor kiezen.
Is een prima tablet. Prijs/kwaliteit is goed.
Misschien zou je wat geld kunnen besparen met een "2e kansje" of via een zeer betrouwbare bron hem 2e hands aanschaffen. (maar dan mag hij niet ouder zijn dan een paar maanden)
M.b.t. geluid zou ik meer richting een goede koptelefoon gaan ipv speakers.
Die met 32GB kan je beter schrappen want het intern geheugen is een stuk belangrijker dan het externe waar je met een micro SD altijd uit de voeten kan.

Ik zelf heb er (later) nog een BT toetsenbord bij aangeschaft. Soms heb ik flink wat typewerk te doen en dan is een BT keyboard toch wel een stuk prettiger werken.
 

Flos

SHTF Expert
In het verleden had ik een tablet waar ook 2 simkaartjes in konden. Daarmee kon ik ook telefoneren en onafhankelijk van een wifi verbinding internet en email gebruiken. Er zat ook GPS in. Ik weet niet of de Samsungs ook zoiets hebben, en of je dat een gewenste toevoeging vindt.

Tegenwoordig gebruik ik een lichtgewicht netbook met een 14 inch scherm. Dat leest wat makkelijker op de oude dag. Een toetsenbord ipv typen op een schermpje scheelt gepriegel.
Met tethering via de smartfoon kan ik daarmee ook het internet op.
Die nootboek werkt die met Windows of Android?
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik heb deze ook en ben er erg tevreden mee. Mijn vrouw heeft dezelfde en heeft spijt dat ze hem gekocht heeft. Mijn advies zou zijn, koop hem daar waar je hem nog terug kunt sturen als hij niet bevalt.
Een goede hoes is zeker aan te bevelen. Kijk wel uit, er is een hoes waar een draaischijf inzit zodat je hem ook rechtopstaand kunt gebruiken, dat is echt bagger. Niet stevig genoeg. Ik hem er één met een ingebouwd toetsenbordje voor tik werk. De accu gaat bij mij prima een dag mee voor het normale internet werk en wat yt video's.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik heb een slechte ervaring met een Medion tablet van de Aldi. Die was 8 inch (ik weet niet of dat A8 ook slaat op 8"?), redelijk snel. Was de laatste met een Atom dus de batterij ging redelijk snel leeg, maar het grootste nadeel is dat ik de toegevoegde waarde niet zag op mijn telefoon die ook een redelijk groot scherm heeft (iets kleiner). Alle dingen die jij noemt doe ik op mijn telefoon en voor muziek kun je via bluetooth een koptelefoon of speaker koppelen (een nest mini is al genoeg als je eisen niet te hoog zijn en dan kun je ook muziek draaien zonder de tablet). Ik kijk wel eens naar een vervanger maar dan denk ik terug aan die Medion die in de kast ligt en dan ben ik weer genezen van mijn koopdrang ;)

Mijn ouders en zus zien er wel de toegevoegde waarde van in en zijn tevreden met een Samsung tablet. Maar voor alle dingen waarvoor een telefoon niet genoeg is (en dat wordt steeds minder want bankzaken gaan ook al prima tegenwoordig) gebruik ik mijn laptop. Daar kan ik ook sneller op invoeren (typen), zij gebruiken dan hun laptop nauwelijks meer. Dus ik denk dat ze weinig typen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Leuk al jullie ervaringen en tips. Daar heb ik zeker wat aan. :)

Even ter aanvulling:
Ik heb al Bluetooth speaker en goede koptelefoon (beide chinese makelij).
Thuis heb ik een pc met groot scherm en écht toetsenbord waarop ik bankzaken doe en mail beantwoord e.d.
Een laptop heb ik niet.
Verder heb ik slechte ervaringen met 2 hansjes of kansjes (gaat bij mij dan altijd net mis).

Nou is er ook nog bv de Realme Pad. Maar dat is voor mij een onbekend (chinees?) merk. Hun Tablet komt echt heel goed uit de testen en reviews, vooral qua accuduur. Lees bijna alleen maar lovende kritieken.
Heeft iemand van dit merk gehoord? Is het het risico waard? Of toch voor de veilige Samsung gaan?
 

marzman

Diehard Prepper
Realme komt uit Oppo wat uit Xiaomi komt. Xiaomi heb ik al veel van (telefoon, speaker, fitnesband, weegschaal) en de kwaliteit is goed. Zeker niet slechter dan Samsung.

Het enige wat me soms doet twijfelen is dat het Chinees is. Met de veranderende geopolitiek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Ja, @joepmeloen die Lenovo was ik ook tegengekomen... Bij Amazon kopen zit er voor mij niet in maar hij is ook bij de MM verkrijgbaar, ook 199,--.
Wat in de specs maakt dat jij deze aanraadt in vergelijk met de Realme en de Samsung A8... ?
Radio luister ik nooit. ;)

(ps... ik ben een paar dagen naar de tuin... dus even afk. )
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ja, @joepmeloen die Lenovo was ik ook tegengekomen... Bij Amazon kopen zit er voor mij niet in maar hij is ook bij de MM verkrijgbaar, ook 199,--.
Wat in de specs maakt dat jij deze aanraadt in vergelijk met de Realme en de Samsung A8... ?
Radio luister ik nooit. ;)

(ps... ik ben een paar dagen naar de tuin... dus even afk. )

De fm is voor in geval van nood, je bent een prepper of niet :), misschien de prijs, je merkt wel kwaliteit verschil tussen a serie en de s serie van Samsung, gewicht is misschien ook iets on rekening mee te houden: Lenovo p11 weegt een half pak suiker.

Draait wel op Android 10, dus verouderd inmiddels. Ook wel een puntje om rekening mee te houden want je wilt zo lang mogelijk updates krijgen.

Beveiligings updates zijn er tot en met 2024, er is ook android 12 fw beschikbaar bkijkbaar. Mijn windows 98 computertje opend trouwens ook gewoon mp3, pdf en websites :), just saying.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
De fm is voor in geval van nood, je bent een prepper of niet :), misschien de prijs, je merkt wel kwaliteit verschil tussen a serie en de s serie van Samsung, gewicht is misschien ook iets on rekening mee te houden: Lenovo p11 weegt een half pak suiker.
Beveiligings updates zijn er tot en met 2024, er is ook android 12 fw beschikbaar bkijkbaar. Mijn windows 98 computertje opend trouwens ook gewoon mp3, pdf en websites :), just saying.
Leuk draadje @Erny . Ik heb vanuit prep-oogpunt ook al eens gekeken naar de zuinigste computers, en kwam toen een oud artikel tegen over een laptop-project voor gebruik in ontwikkelingslnden. Vooruitstrevend was dat, want er was ook een soort Wifi-netwerk in opgenomen waarmee men contact met de buurman in een naburig dorp kon houden. Enfin, uit mijn zoektocht kwam al snel naar voren dat die dingen niet meer bestaan maar dat juist de hedendaagse tablets kampioenen zijn in zuinigheid en prestatie. Logisch eigenlijk, want iedere producent streeft naar zo goed mogelijke prestaties bij een zo groot mogelijke accuduur. Voor prep-gebruik doen de producenten dus precies het juiste werk.

@joepmeloen 's liefde voor FM als extra kan ik mij wel goed voorstellen. Ik vond het jammer dat mijn (verder overigens puike) CAT S62 PRO android telefoon geen FM-ontvangst bleek te hebben, maar heb daarvoor straks o.a. m'n Baofeng aan het oor terwijl ik op m'n buik in het struikgewas een rat bespied met de FLIR-camera van de CAT, en die er plat en in de pan mee sla. Alle extra's zijn meegenomen...

Zelf zie ik die (koelkast-formaat) CAT telefoon dus niet alleen als een hamer om spijkers mee in de muur te slaan en ratten plat, maar ook als mijn kleine computer voor noodsituaties.

Bij dit alles heb ik wel een grote VRAAG, en dat is, in hoeverre dergelijke android telefoons en tablets wel zullen blijven functioneren als het contact met de buitenwereld wegvalt... Kijk ik nu naar de apps dan zijn er die alleen met een internetverbinding functioneren. En hoe vergaat het een besturingssysteem dat niet regelmatig z'n updates krijgt? Meer nog, bedoel ik de situaties waarin er ergens een foutje optreedt en een update of een foutoplossing via internet de oplossing is. Gaat het immers eens SHTF mis dan is die optie er niet meer.
Het zou toch wel erg triest zijn om nu een prep-ding te kopen waarmee we jaren achtereen zouden kunnen "computeren" op solar, om er straks achter te komen dat het ding nog prima werkt maar de programmatuur ervan niet meer.

Ik denk dat de mogelijkheid om zelf apps te kunnen her-installeren flink de aandacht verdient. Kunnen we dat wel op dit moment, geheel eigenhandig? Ik realiseer mij dat ik waarschijnlijk niet van alle belangrijke apps de installatiebestanden heb... Gaan verzamelen, die dingen...?

Sorry voor deze half-off-topic oprisping, maar de betrouwbaarheid van de programmatuur kan dan evengoed een reden zijn om de keuze voor de soort computer/tblet of operating-system vanaf te laten hangen.
Zelf heb ik een oud Acer Aspire One netbookje (Windows) waarop ik verzot ben, maar of dat nu de ultieme zekerheid biedt (waarschijnlijk niet)? Een Android of Windows tablet met FM en sim (phablet) is m.i. het ultieme, maar hoe verzekeren we de bruikbaarheid van de software? Misschien is een algehele backup mogelijk, en eenvoudig terugzetten van het geheel als er iets fout mocht gaan?

Ook vind ik de vraag interessant, of het mogelijk is om apps met een ander te delen (naar een ander te zenden). Dat zou wel eens belangrijk kunnen worden, maar als dat alleen via de playstore of appstore kan dan zitten we straks alsnog in het donker. Het hebben van de installatie-files is dan te meer belangrijk, vermoed ik. En die verdwijnen normaliter na het installeren van een app, als ik mij niet vergis?
 

phtvs

Sysop
Admin
Het zou toch wel erg triest zijn om nu een prep-ding te kopen waarmee we jaren achtereen zouden kunnen "computeren" op solar, om er straks achter te komen dat het ding nog prima werkt maar de programmatuur ervan niet meer.
Dat is vrij eenvoudig te testen. Zet je telefoon uit, haal de sim-kaart eruit. Zet het toestel aan en zorg dat WiFi uitstaat. Eventueel een oude sim-kaart die niet meer werkt erin om te voorkomen dat het toestel begint te zemelen over no-sim...
 

martin

Mankinds only hope
Sorry voor deze half-off-topic oprisping, maar de betrouwbaarheid van de programmatuur kan dan evengoed een reden zijn om de keuze voor de soort computer/tblet of operating-system vanaf te laten hangen.

Je mag ervan uit gaan dat zodra er echt een flinke SHTF situatie zou zijn je niks meer zal kunnen aanpassen aan je tablet.
Geen internet is geen appstore, geen updates, etc
En natuurlijk zijn er mogelijkheden (een device "rooten" en dan de losse apps downloaden/installeren) maar dat is voor de gemiddelde gebruiker een no-go en zelfs voor de extreme nerd nog een uitdaging (want iedere device heeft wel weer wat afwijkingen in de manier van exploits, APK bestanden etc etc)

Als je echt een "prep tablet" wilt aanschaffen dan is het een kwestie van nadenken vooraf.
En alles installeren/testen voordat het mogelijk mis zou gaan.
Als het echt mis gaat dan is het ook niet zo interessant dat er een update komt van en bepaalde app.

De enige apps die in op een flinke SD kaart heb gezet zijn:
- google translate (alle relevante talen offline gedownload)
- google maps (met alle relevante locaties offline gedownload)
- kiwix https://www.kiwix.org/en/ met een offline versie van de Nederlandse en Engelse Wikipedia
- Alle copyright vrije boeken. (en dat zijn er echt heel veel)

En ik heb dit uiteraard uitvoerig getest of dit zonder internet en/of sim functioneert.
En heb ik een duplicaat van de SD kaart. Met een beetje zon heb ik via een zonnepaneeltje de tablet opgeladen binnen 4 uur. En kan ik er een kleine 20 uur gebruik van maken. Indien ik me ooit ga vervelen en ik alle boeken moet lezen die ik op een paar SD kaarten heb staan dan moet ik nog minimaal 160 jaar langer leven (als ik 12 uur op een dag ga lezen) dus hou ik het nog wel even vol.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb de Android app APKoptic op diverse oude en nieuwere smartphones geinstalleerd (nee, geen geintje, maar de trema-i krijg ik nog niet onder de knie).
Met dit appje kan je een overzicht tonen van alle apps die je geinstalleerd hebt. En nog leuker, je kan je appjes als installatiebestand (.APK) backuppen naar bij voorkeur je simkaart.
Nu maakt Google het wel steeds moeilijker om een APK-bestand buiten Google-Play en internet verbinding om vanaf een geheugenkaartje te installeren, maar vaak lukt het nog wel als de Android-versienummers niet teveel verschillen.
Zo heb ik al enkele malen een app-update ongedaan kunnen maken, omdat de nieuwere versie niet- of niet lekker functioneerde of een exorbitant groter geheugenbeslag legde door klunzig programmeerwerk.

Om die reden vermijd ik het updaten van niet systeemkritische apps, want lang niet elke vernieuwing is een verbetering.
Misschien dat het gebruik van geavanceerde AI nog eens leidt tot foutloos programmeerwerk, maar tot die tijd zullen wij geplaagd blijven worden met updates.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Dat is vrij eenvoudig te testen. Zet je telefoon uit, haal de sim-kaart eruit. Zet het toestel aan en zorg dat WiFi uitstaat. Eventueel een oude sim-kaart die niet meer werkt erin om te voorkomen dat het toestel begint te zemelen over no-sim...
@phtvs , inderdaad, en dan 375 x app A openen en sluiten en 739 x of 238 x app B of C, om de storing te simuleren die laatst eens optrad en zich ieder moment opnieuw kan voordoen;)
Haha, hmmm, OK, je hebt wel gelijk. Voor 99,9% is het te testen maar "the proof of the pudding is in the eating" dus spannend blijft het en we zullen flink op ongelakt hout moeten blijven kloppen...
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Leuk draadje @Erny . Ik heb vanuit prep-oogpunt ook al eens gekeken naar de zuinigste computers, en kwam toen een oud artikel tegen over een laptop-project voor gebruik in ontwikkelingslnden. Vooruitstrevend was dat, want er was ook een soort Wifi-netwerk in opgenomen waarmee men contact met de buurman in een naburig dorp kon houden. Enfin, uit mijn zoektocht kwam al snel naar voren dat die dingen niet meer bestaan maar dat juist de hedendaagse tablets kampioenen zijn in zuinigheid en prestatie. Logisch eigenlijk, want iedere producent streeft naar zo goed mogelijke prestaties bij een zo groot mogelijke accuduur. Voor prep-gebruik doen de producenten dus precies het juiste werk.

@joepmeloen 's liefde voor FM als extra kan ik mij wel goed voorstellen. Ik vond het jammer dat mijn (verder overigens puike) CAT S62 PRO android telefoon geen FM-ontvangst bleek te hebben, maar heb daarvoor straks o.a. m'n Baofeng aan het oor terwijl ik op m'n buik in het struikgewas een rat bespied met de FLIR-camera van de CAT, en die er plat en in de pan mee sla. Alle extra's zijn meegenomen...

Zelf zie ik die (koelkast-formaat) CAT telefoon dus niet alleen als een hamer om spijkers mee in de muur te slaan en ratten plat, maar ook als mijn kleine computer voor noodsituaties.

Bij dit alles heb ik wel een grote VRAAG, en dat is, in hoeverre dergelijke android telefoons en tablets wel zullen blijven functioneren als het contact met de buitenwereld wegvalt... Kijk ik nu naar de apps dan zijn er die alleen met een internetverbinding functioneren. En hoe vergaat het een besturingssysteem dat niet regelmatig z'n updates krijgt? Meer nog, bedoel ik de situaties waarin er ergens een foutje optreedt en een update of een foutoplossing via internet de oplossing is. Gaat het immers eens SHTF mis dan is die optie er niet meer.
Het zou toch wel erg triest zijn om nu een prep-ding te kopen waarmee we jaren achtereen zouden kunnen "computeren" op solar, om er straks achter te komen dat het ding nog prima werkt maar de programmatuur ervan niet meer.

Ik denk dat de mogelijkheid om zelf apps te kunnen her-installeren flink de aandacht verdient. Kunnen we dat wel op dit moment, geheel eigenhandig? Ik realiseer mij dat ik waarschijnlijk niet van alle belangrijke apps de installatiebestanden heb... Gaan verzamelen, die dingen...?

Sorry voor deze half-off-topic oprisping, maar de betrouwbaarheid van de programmatuur kan dan evengoed een reden zijn om de keuze voor de soort computer/tblet of operating-system vanaf te laten hangen.
Zelf heb ik een oud Acer Aspire One netbookje (Windows) waarop ik verzot ben, maar of dat nu de ultieme zekerheid biedt (waarschijnlijk niet)? Een Android of Windows tablet met FM en sim (phablet) is m.i. het ultieme, maar hoe verzekeren we de bruikbaarheid van de software? Misschien is een algehele backup mogelijk, en eenvoudig terugzetten van het geheel als er iets fout mocht gaan?

Ook vind ik de vraag interessant, of het mogelijk is om apps met een ander te delen (naar een ander te zenden). Dat zou wel eens belangrijk kunnen worden, maar als dat alleen via de playstore of appstore kan dan zitten we straks alsnog in het donker. Het hebben van de installatie-files is dan te meer belangrijk, vermoed ik. En die verdwijnen normaliter na het installeren van een app, als ik mij niet vergis?

Ik had een samsung a52 4g en deze had fm, daarna de a a52 met 5g gekocht want 4g had was uitverkocht... heeft geen fm :'(

Om apps naar een andere telefoon te sturen (kopieren) kun je samsung switch gebruiken, moet je de telefoons wel dicht bij elkaar hebbe. Ook kun je ES-file-explorer gebruiken, om van de apps een .apk te maken en deze te versturen met bijvoorbeeld bluetooth of verder met watsapp of iets dergelijk, je kan de .apk ook op een sd copieren en wanneer je de app denkt nodig te hebben deze installeren / uitpakken.

Welke apps gaat het eigenlijk om?
Pdf te lezen, dat doet het vaak wel ook zonder internet en gps.

Navigatie apps sommige hebben internet nodig, gps hebben ze allemaal nodig.

Kompas app (gps?), zaklamp met sos functie, geiger teller, stopwatch, calculator,

Chat-apps hebben allemaal internet nodig logisch

Smsje en bellen heb je geen internet voor nodig maar tegenwoordig gaat veel via het 5g en zit je bij dezelfde provider vodaphone / ziggo kun je ook via wifi bellen.
 
Bovenaan