• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Aardlekschakelaar knalt er steeds uit...

Erny

Last (wo)man standing
Heb jullie expertise weer eens nodig. Mijn verstand in deze materie reikt niet ver genoeg. :cool:

Het volgende:
De afgelopen 2 weken komt het met enige regelmaat voor dat de stroom eraf knalt. Boem... alles uit. Bij voorkeur rond een uur of 3 des nachts (ben dan gewoon wakker dus maak het live mee).
Als ik dan met mijn hoofdlampje op in de meterkast kijk zijn er géén stoppen gesprongen, de schakelaars daarboven staan ook nog in de AAN stand en de aardlekschakelaar staat op nul.
Als ik deze vervolgens weer op 1 zet start de boel weer op.
(Voorheen bij uitval / kortsluiting sprongen de stoppen wél!)

Nu ben ik op zoek geweest naar vermoedelijke boosdoeners die eventuele kortsluiting zouden veroorzaken.
Dus heb verschillende stekkers eruit en een oud koelkastje op dit moment helemaal niet aan de stroom.
En toch gebeurt het dan weer, niet gelijk... kan een dag tussen zitten, of een paar uur... Geen peil op te trekken. Alleen het gebeurd wel overwegend 's nachts.
Maar ik zet dan niet toevallig extra apparaten aan oid.

Toen hadden we gistermorgen weer stroomuitval. Dit keer stond de aardlek nog aan op 1. Heel vreemd dus. Enexis gebeld, binnen een uur stond er een mannetje met busje bij de verdeelkast buiten. Er bleek een zekering gesprongen te zijn, meerdere buren hadden er last van.
Omdat ik het allemaal wel heel erg toevallig vond heb ik aan de monteur gevraagd of mijn uitval iets daarmee te maken zou kunnen hebben. Volgens hem dus niet.
Blijf het wel heel erg toevallig vinden.🤔

En toen... knalde de stroom er vannacht weer af. Weer de aardlekschakelaar op 0, weer aangezet en we hebben nog steeds stroom.

Nu wil ik graag weten hoe ik erachter kan komen wat de uitval veroorzaakt. Omdat er geen stop springt heb ik geen idee welke groep het is.

Wat had ik op stroom staan afgelopen nacht:
In de keuken: vriezer en koelkast en verwarmingsketel
In de woonkamer: tv, ziggoding en pc en een lampje
In de slaapkamer: wekkerradiootje
(En natuurlijk de automatische ventilatie die altijd aan staat... misschien moet ik die er eens uit trekken?)

Kan ik ergens iets meten?
Bijvoorbeeld de hele keukengroep uitzetten vannacht? De vriezer houdt dat wel een nachtje vol...
Maar zonder tv en pc wordt wel heel vervelend en zonder verwarming wel snel koud.

Wat ik dus niet logisch vind is dat het opééns gebeurd... Als er ergens kortsluiting zou zijn dan zou ik dat toch gelijk moeten merken als ik de boel weer aanzet? Dus wat kan er aan de hand zijn?
Er zijn hier vroeger wel hogere pieken gemeten met zo'n piekbelastingmeetding maar de waarden lagen net beneden de norm (die net verhoogd was zodat er minder vaak op ingegrepen hoefde te worden, vertelde de techneut toen). Op de tv en computer heb ik van die piekstekkers zitten.
Kan het zijn dat er een hoge piek van buiten komt en dan hier de boel eruit knalt?

Oh, en ik heb gewoon een ouderwetse meter (kreeg van de Enexisman aan de telefoon nog wel even een preek over de geweldige slimme meter en de voordelen etc etc etc... toen hij hoorde dat hij mijn meter niet even zomaar van afstand kon aflezen, zeer ongewenst en ongevraagd. ) :rolleyes:

Ben benieuwd of jullie wat tips hebben. :)
 

Flos

SHTF Expert
@Erny een kortsluiting en een aardlek verlies zijn 2 verschillende problemen.
Kortsluiting heb je als 2 fases elkaar raken zonder een weerstand tussen.
Een aardlek uitval heb je als een fase de aardigs kabel raakt.
Dat kan spontaan gebeuren door bv. vocht een druppel water een spinnenweb een muis. Maar ook door een kabeltje (draad) dat iets te los op een klem zit.
Dus soms helpt het niet om al de toestellen uit het stopcontact te halen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Ok, dat was les 1. 🤓

Dus... eigenlijk moet ik dan alle stekkers, stekkerdozen en verlengkabels e.d. per stuk controleren op vocht en/of losse draadjes???

Maar het kan dan ook zijn dat ik het euvel niet kan vinden?
 

PBear

Mankinds only hope
Mag ik eens een gokje wagen naar de oorzaak?
Ik denk aan een apparaat dat continue aan de netspanning hangt, ook als het niet aan staat, met een vochtige of zich in water bevindende verwarmingsspiraal dat een defect heeft waarbij een zeer geringe hoeveelheid vocht weglekt en verbinding maakt tussen fase en aarding.

Dan zou de verklaring zijn van het onderbreken door de aardlekschakelaar op onregelmatige momenten, dat zodra er voldoende vocht is gelekt om sluiting te maken, dat op het moment van sluiting het meeste vocht door hitteontwikkeling verdampt, waarma het een onbepaalde tijd duurt voordat er opnieuw voldoende vocht is weggelekt.

De meest waarschijnlijke kandidaten voor zo'n defect zijn dan een boiler, close-in boiler, een waterkoker, een wasmachine, aquariumverwarmer of -pomp, CV-pomp of dergelijks.

Je zou kunnen nagaan welk de dader is, door ze een-voor-een lang genoeg uit te schakelen om te zien of het effect zich nog voordoet,
of, als dat mogelijk is, alle verdachte apparaten uit te schakelen behalve 1 ervan, om te zien of de aardlekschakelaar daarop nog uitslaat.
 

Flos

SHTF Expert
Ok, dat was les 1. 🤓

Dus... eigenlijk moet ik dan alle stekkers, stekkerdozen en verlengkabels e.d. per stuk controleren op vocht en/of losse draadjes???

Maar het kan dan ook zijn dat ik het euvel niet kan vinden?
Dat kan kloppen.
Controleert eens die automatische ventilatie. Omdat je schrijft dat die altijd aanstaat. Volgens mij verdachte nr.1
 

JJ&A

Diehard Prepper
Stroom kan gekke dingen bewerkstellen, dingen die je niet verwacht, ik heb ook werk gedaan als installateur en voelde een stroom vibratie aan het dikke rubber van een werklooplamp de spanningzoeker er om gezet en ja het lampje ging helder branden, dat wil ook wel gebeuren bij een stereo-installatie, draai je de stekker om en steekt die weer in het stopcontact heb je kans dat de lekstroom die je kan voelen en meten er af is.
Je kan met de boven kant van je hand (of vingers) je spullen gaan voelen of je een lekstroom voelt of met een spanningzoeker gaan testen, misschien haald dat wat uit en brengt je dat op het juiste spoor.

Als je denkt dat het lampje van de spanningzoeker brand kan je het versterken door de andere hand plat tegen de muur te houden kans dat het lampje dan feller brand, en je nog zekerder van je zaak bent.
 

martin

Mankinds only hope
Bijvoorbeeld de hele keukengroep uitzetten vannacht?

Mijn standaard regel is:
Een complex probleem moet je eerst kleiner maken, en hierna handelen.

En @Flos heeft keurig uitgelegd wat het verschil is tussen een aardlek en een stop/zekering.

Mijn advies/vragen zou(den) zijn:

1- Maak een foto van je meterkast en stuur deze door in dit draadje.
2- Hoeveel aardlek schakelaars zijn er in je meterkast?
3- Hoeveel zekeringen/stoppen/groepen zie je in de meterkast?

En als het probleem consequent is dan zou het inderdaad een optie zijn om bepaalde zaken af te koppelen.
Het probleem kan zijn dat je alsnog in de fout gaat als het probleem niet consequent is.

in de meeste gevallen zal een aardlek het gevolg zijn van lekstroom in een van de "natte" groepen. Oftewel badkamer/wc. Maar daar zal niet veel aan spullen staan tenzij je daar een wasmachine heb staan. Mijn 2e gok zou zijn.... nee, heeft geen zin. Gewoon per groep zaken uitsluiten want het kan alles zijn. Het kan zelfs een lullige adapter zijn of een stopcontact wat in een vochtige muur contact maakt met de aarde.

De kans dat het de aardlek zelf is kun je niet uitsluiten maar dat is denk ik wel een van de laatste opties. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt dat de aardlek zelf het probleem is.

p.s. Als er iets niet goed gaat met de stroomvoorziening zelf dan is het normaal dat je aardlek er uit springt. Dus stel dat de buren ook hetzelfde probleem ervaren dan zou ik er geen tijd in stoppen en zal het probleem niet in jouw huis, maar in de voorziening zitten.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@Erny , veel wijsheid zie ik in dit draadje.

Vocht, en apparatuur en omgevingen die met water van doen hebben, lijkt mij ook het meest voor de hand liggende euvel.
Condensatie treedt op, zodra de lucht met water verzadigd is, op koudere delen in een ruimte of apparaat. Koelt een apparaat na gebruik sneller af dan de lucht in een ruimte, bijvoorbeeld staand op een koude vloer in een verwarmde vochtige ruimte, dan is er een verhoogde kans op condensatie. Afkoeling gaat geleidelijk, dus iets dat je in de avond uitschakelt zou best midden in de nacht last van condensvorming kunnen krijgen en het vertraagde optreden van een lekstroom kunnen verklaren.

Een voor een afkoppelen en uitsluiten van "verdachte" apparatuur zoals @martin suggereert, lijkt mij prima om de oorzaak op te sporen.

Wat ook kan helpen, en dat is dan meer om huisnet-zijdig te controleren op een juiste werking, is een apparaatje zoals deze. Het laat van stopcontacten zien of de aarde aanwezig is, wat de netspanning is en de werking van de aardlekschakelaar is ermee te testen.

Door op een knopje te drukken introduceert het een (instelbare) lekstroom. Spreekt een aardlekschakelaar te snel aan dan is dat zo vast te stellen. Spreekt die ogenschijnlijk te vroeg aan dan kan het natuurlijk ook zijn dat er in de bedrading of in nog (op dezelfde fase) aangesloten apparatuur al ergens een kleine lekstroom loopt...

Je kunt er dus niet direct de aangesloten apparatuur mee testen, maar wel nuttige zaken van het huisnet.

En, haha, is het euvel eenmaal verholpen en verlang je eens terug naar "de kick" van een aansprekende aardlekschakelaar dan heb je daarvoor ... die testknop!😁
Screenshot_20231109-234220.png
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Ok... zal het geschrevene even op mij in laten werken. :)

In de meterkast 1 aardlekschakelaar en 4 groepen.
@martin foto van de gehele meterkast is lastig, ligt deels vol. ;)
Gaat dat om een foto van het elektra gedeelte?
Douche en wc zijn best droge ruimtes hier. Douche niet vaak, niet lang en niet heet dus weinig condens.

Mijn vermoeden blijft dan dus dat het euvel in de keuken ligt (maar het kan nog steeds totaal anders zijn).
Daar is meer kans op vocht, stof en eventueel een muis.

Er is wel een "verdacht" stopcontact, laag in de muur, achter het gasfornuis. De muur daarachter is geheel verzadigd geweest van water (en sop) omdat de afvoer van de bovenburen (oa wasmachien) bij mij naar beneden kletterde (zat een ombouw omheen dus niet gelijk te zien, er was een afvoerpijpje losgeschoten, aardbevingsschade?) en de woningbouw niet echt snel handelde na mijn klacht hierover. Die muur is nu bijna een jaar aan het drogen.
Het stopcontact gebruik ik niet.

Dus @RockyFlats Dat apparaatje zou dus de stopcontacten kunnen testen? En geldt dat ook voor de verlengstekkerdozen? (ff wachten met aanschaf: 14 uur tot AliX uitverkoop)
Oh... wacht ff... 💡 begrijp ik het goed dat de aardlekschakelaar alleen uitgaat (zonder stoppen die doorslaan e.d.) als er iets is met een geaard stopcontact (of een apparaat in een geaard stopcontact?)...
Want dan kan ik inderdaad een aantal dingen uitsluiten.

Het feit dat het steeds midden in de nacht gebeurd is ook interessant icm jullie bemerkingen.
Dan lijken mij vriezer, koelkast en verwarmingsketel de drie verdachten in de keuken gezien deze zichzelf aan- en uitschakelen?

Denk nog niet dat ik het helemaal begrijp maar al wel weer een stukje meer.

(ps... zie opeens nog meer reacties boven staan die ik eerst niet in beeld had.... dus ook nog niet op gereageerd heb... )
 

petroman

SHTF Expert
Ahum: ik zou geen verlengstekkerdozen kopen van ali.
1e actie van mij zou zijn: aardlek zelf testen. Alles slijt ook als je het niet gebruikt. Dat is het eenvoudigst.
Daarna stekkers er uit waar je makkelijk bij kan, niet tegelijk want dan weet je het alleen van die groep.

Ik zou geen "habotester" van 8euro vertrouwen.
Als je verdachte wandcontactdoos de boosdoener is dan zou deze happening ook al sinds die tijd "moeten" plaatsvinden. Wat ik meer denk is dat er stiekum, 's nachts iets aanslaat/aangaat. Een boiler, ventilator, verwarming.
 

martin

Mankinds only hope
Gaat dat om een foto van het elektra gedeelte?

Ja, maar met de uitleg van 1 aardlek en 4 groepen is het wel duidelijk en hoef je echt niet uren die meterkast uit te mesten om een foto te maken.

Dat van een stopcontact in een vochtige muur is wel de nr 1 oorzaak van een springende aardlek.
Stel dat je ergens nog een fatsoenlijk verlengsnoer heb liggen en je kunt die stekker omleggen naar een ander stopcontact dan zou ik dat als eerst stap uitvoeren. (maar als je verder leest hoeft is het alsnog mogelijk dat je hiermee niks gaat oplossen)

Oh... wacht ff... 💡 begrijp ik het goed dat de aardlekschakelaar alleen uitgaat (zonder stoppen die doorslaan e.d.) als er iets is met een geaard stopcontact (of een apparaat in een geaard stopcontact?)...

Nee, het is net even iets anders.
Het is mogelijk dat zowel een geaard als niet geaard stopcontact of een geaard of niet gaard apparaat verantwoordelijk kan zijn voor dit probleem. Het is zelfs mogelijk dat het niet een apparaat is waar het probleem is zit, maar dat het een stopcontact is die in een vochtige muur zit en hierdoor dus een lekkage aan stroom veroorzaakt met het springen van de aardlek tot gevolg (die kans is 25%, maar je kunt dus niet gelijk conclusies trekken)

Het feit dat het steeds midden in de nacht gebeurd is ook interessant icm jullie bemerkingen.

Dat kan ook domme toeval zijn. Ik zou het wel even gaan afturven op een lijst en niet op gevoel.
Dus pak een papier aan de binnenkant van je meterkast en noteer op een regel de datum/tijd wanneer het probleem optreed. Mogelijk is er een regelmaat in te vinden. Je zult denk ik ook voor jezelf een grens moeten trekken hoe ver je zelf wil gaan met het onderzoek. Als het een huurhuis is en de eigenaar is bijvoorbeeld "de woningbouw" of een of andere stichting dan zou ik er gewoon melding van maken en laat ze het dan zelf maar oplossen. Als je weet dat dit traject heel moeizaam gaat verlopen dan zou je nog wat tips die in het draadje zijn gegeven kunnen opvolgen en hopelijk kunnen uitsluiten waar de oorzaak zit.

Zelf heb ik nogal wat groepen in ons huis en heb er later nog 3 extra groepen bij gezet i.v.m. zonnepanelen.
Onder de noemer "durf een foto van je meterkast te posten" ziet het er zo uit
1699638931949.png
Uiteraard ligt heel die meterkast vol met zooi maar gelukkig hangt de groepenkast 1,5 meter hoger.

Stel dat ik dit probleem zou hebben dan zou ik op de grote gok bepaalde groepen uitschakelen en indien noodzakelijk stekkers ompluggen naar een andere groep.
Maar met 4 groepen gaat dit voor jouw geen optie zijn.

Ik zie nog net die post van @petroman en hoewel ik er voor 99% vanuit gaat dat het niet je aardlek zal zijn die het probleem veroorzaakt is de opmerking van een boiler in mijn ogen wel eentje om te controleren
Heb je een boiler? (of heb je een geiser of een combi CV ketel voor het warme water)
Als je een boiler hebt dan zou deze zeker een verklaring kunnen zijn voor het tijdstip in de avond.
 

Erny

Last (wo)man standing
Foto's:

Blijkbaar zeer antieke meterkastinhoud stroom:

20231110_194511.jpg

Aardlekschakelaartje:
20231110_194523.jpg

Combiketel:

20231110_194640.jpg

Huizen zijn van woningbouwstichting, en inderdaad vrees ik dat het een lastig proces gaat worden als zij het moeten oplossen. Ze zijn niet zo snel en niet gewillig en dit is, blijkt uit jullie reacties, niet gemakkelijk op te lossen cq op te sporen.
Dus dacht eerst zelf te speuren (met behulp van jullie) en tijdstippen vast te leggen en dingen uit te sluiten voordat ik dat traject in ga.

@martin verdachte stopcontact (achter gasfornuis) gebruik ik niet dus hoef niets om te leiden (toch?) Kan deze, zonder dat ie gebruikt wordt, toch de uitval veroorzaken? En kan ik deze op één of andere manier "veilig" maken? (bv plastic ding eraf en draadjes isoleren en plaatje ervoor oid?)

Afgelopen nacht geen uitval. Hoop dat het zo blijft.
Maar zal het gaan bijhouden, tijdstippen tot nog toe alleen 's nachts (ben dan gewoon wakker).

Eventueel ook eens woningbouwmens laten langskomen met vochtmeter om die muur te testen. Kijken of deze na een jaar al wat gedroogd is.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Beste @Erny

Als het je bezig houd kan je het probleem ook voorleggen aan "Inspecteur Bouw- en Woningtoezicht gemeente Groningen" daar hebben wij uitstekend ervaringen mee.
Ze zaten wat jaren geleden nog aan het Zuiderdiep in de stad.
Ik ga voor je kijken op Google Maps of ik ze kan vinden.

Neem de storing wel serieus laat niets aan het toeval over.
Het kan ook nog een keer van levensbelang zijn, niet dat wij je bang willen maken.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
dus hoef niets om te leiden (toch?) Kan deze, zonder dat ie gebruikt wordt, toch de uitval veroorzaken? En kan ik deze op één of andere manier "veilig" maken? (bv plastic ding eraf en draadjes isoleren en plaatje ervoor oid?)

Helaas kan een stopcontact waar stroom op zit en bevestigd zit in/op een vochtige muur uitval veroorzaken ongeacht of er wel of geen apparaat op zit (want de stroom gaat alsnog kunnen lekken doordat water de eigenschap heeft dat het stroom geleid, dat is ook de reden dat je niet een emmer water moet gebruiken om brand in een meterkast te blussen tenzij je wilt uitchecken)

Je kunt er wel vanuit gaan dat als je de kabel weg zou halen uit het stopcontact en je de 3 polen met een goede kroonsteen zou "afmonteren" je de situatie redelijk veilig kunt maken.
Maar dan moet je dus wel even uitzoeken welke van de 4 groepen je tijdelijk moet uitzetten voordat je dit zou uitvoeren. Je zou gewoon een lamp op dat stopcontact kunnen aansluiten en dan 1 voor 1 de groepen uitschakelen totdat je weet of het groep 1,2,3 of 4 zal zijn. En het grappige zal zijn dat welke volgorde je ook gaat uitvoeren het de laatste zal zijn :)

Het ziet er wel een beetje gedateerd uit. Dus die 99% die ik aangaf dat het je aardlek zelf niet kan zijn wil ik bij deze afschalen naar 80%.

Maar dat stopcontact lijkt me zeker de nr1 waar ik me op zou focussen.

p.s.
1699644488044.png

ik gok dat alle vier de groepen groen gemerkt zijn?
Stel het zijn er maar 2 dan heb je in ieder geval gelijk 50% uitgesloten want het zit dus gegarandeerd fout op de groepen waar de aardlek op zit aangesloten (maar het zou me niks verbazen dat ze alle 4 groen zijn, of dat er totaal geen markering is terug te vinden. En ik maar denken dat mijn meterkast er uit ziet als een zelfmoordproject van een installateur.
 

Erny

Last (wo)man standing
@JJ&A Lijkt me allemaal wel wat voorbarig.

@martin Uitchecken kan niet want dan blijft mijn Zowie hondje alleen achter. Dat gaat niet.
Dus de stroom gaat er altijd geheel af, bij werk aan draadjes die uit de muur/plafond komen, en hoofdlampje op.:cool:
De groene groepen zijn degene met de groene stickertjes helemaal bovenin eerste foto. Dus de drie rechtergroepen. Zal ze eens 1 voor 1 uitzetten en noteren wat er dan uitgaat. Denk van rechts naar links... Hoewel ik ook wel erg benieuwd ben wat er op de groep zonder sticker zit. ;)
Dacht, bij eerdere kortsluiting, al wel op te merken dat 1 groep wel zwaarbevolkt is.

Trek dat ventilatiesysteem er zowiezo vanavond uit, dat gaat gemakkelijk omdat ik daarvoor vorig jaar dat verlengsnoer (zodat ik de stekker er gemakkelijk uit kon halen en niet iin het plafond hoefde te prutsen) heb gekocht. Ondertussen is er een nieuw ventilatie apparaat geinstalleerd en deze maakt beduidend minder lawaai dus die aanleiding om hem uit te zetten is er niet meer. Komt het dure snoer toch weer van pas. 👍

Morgen verder. :)
 

martin

Mankinds only hope
Ondertussen is er een nieuw ventilatie apparaat geinstalleerd en deze maakt beduidend minder lawaai dus die aanleiding om hem uit te zetten is er niet meer.

Het is toch niet zo dat de problemen zijn ontstaan vanaf het moment dat dit systeem operationeel is?
En goed te horen dat Zowie een mede trigger is om verantwoord om te gaan met je persoonlijke veiligheid.
 
Bovenaan