• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Aardlekschakelaar knalt er steeds uit...

petroman

SHTF Expert
Ik ben wel benieuwd wat er op die groep zit waar de aardlek dan NIET op aangesloten is.

Ik zou toch echt een paar keer testkoppie gebruiken om de aardlek te testen. Kost minder energie dan met hoofdlampie op een wcd afzekeren.
Gebruik wel wago's i.p.v. kroonsteentjes (zijn ondertussen verboden in installatie techniek)
Voorbeeld, vraag na of ze niet/wel doorverbonden zijn intern:

1699649804296.jpeg
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik zou geen "habotester" van 8euro vertrouwen.
@petroman , speciaal voor jou heb ik er ook eentje voor €65😁
Vergis je niet in de schranderheid van onze middenstand. Ik heb zelf zo'n habotester van Ali, en die werkt.

Onomstotelijk, niet te faken bewijs van dat bezit...😉2023-11-1023.13.54362225227148758572.jpg
Als je verdachte wandcontactdoos de boosdoener is dan zou deze happening ook al sinds die tijd "moeten" plaatsvinden.
Klinkt logisch. Maar verandering van stookgedrag, jaargetijde/temperaturen en ventileren/isoleren kunnen natuurlijk ook kritische bedrading of contactdozen net het extra zetje geven. Hoewel, toegegeven, het misschien niet de eerste verdachte is.

Maar houd in de gaten dat een problematisch leidingdeel of stopcontact zich bloot kan geven als het sowieso al een aanmerkelijke lekstroom (maar lager dan 30mA) heeft. Meten met zo'n teststekker heeft dan zeker zin.
Wat ik meer denk is dat er stiekum, 's nachts iets aanslaat/aangaat. Een boiler, ventilator, verwarming.
Een goede kans.

Maar, ook verlaat mij de gedachte niet, dat er ook twee apparaten kunnen zijn waarvan er eentje al een kleine lekstroom geeft die op zichzelf te klein is om te triggeren (triggeren bij >=30mA), en een ander idem maar met fluctuatie. Stel A geeft 16 mA lekstroom en B geeft 10 mA met uitschieters naar 18 mA. A alleen is geen probleem. B alleen is geen probleem. Maar A en B samen is soms 26<30 geen probleem en soms 34>30 wel een probleem. Geen grote kans daarop denk ik, maar dat liever ook als mogelijkheid in gedachten houden dan er gek van worden😉
Die van €8 kan het meten😁
 

Erny

Last (wo)man standing
@martin Deze ventilatieunit draait alweer een aantal maanden, maar is wel het nieuwste apparaat dat is aangesloten op mijn stroomnet.

En je moet me tegenwoordig in het verkeer zien met Zowie in het fietsmandje, stop voor élk stoplicht, rij minder hard, hou de medefietsers en andere weggebruikers scherp in de gaten en scheldt nog wat harder als zij, door hun roekeloos rijgedrag, Zowie's veiligheid in gevaar brengen . 🤐

Opdracht voor mezelf:
Kijk wat "wago's" zijn. 🤓

@petroman Deze?
https://nl.aliexpress.com/item/1005....0.0.737761d7UvXwC6&mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
of hier 1 van?
https://nl.aliexpress.com/item/1005....0.0.6e4161d7aGcGta&mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

@RockyFlats noemt verandering van stookgedrag... dat is er ook 1 natuurlijk... de verwarming staat weer aan dus dat is afgelopen maand wel veranderd...

Te veel mogelijkheden... Eerst maar weer afwachten of er vannacht wat gebeurd. :)
 

PBear

Mankinds only hope
@petroman , speciaal voor jou heb ik er ook eentje voor €65😁
Vergis je niet in de schranderheid van onze middenstand. Ik heb zelf zo'n habotester van Ali, en die werkt.

Onomstotelijk, niet te faken bewijs van dat bezit...😉Bekijk bijlage 25299

Klinkt logisch. Maar verandering van stookgedrag, jaargetijde/temperaturen en ventileren/isoleren kunnen natuurlijk ook kritische bedrading of contactdozen net het extra zetje geven. Hoewel, toegegeven, het misschien niet de eerste verdachte is.

Maar houd in de gaten dat een problematisch leidingdeel of stopcontact zich bloot kan geven als het sowieso al een aanmerkelijke lekstroom (maar lager dan 30mA) heeft. Meten met zo'n teststekker heeft dan zeker zin.

Een goede kans.

Maar, ook verlaat mij de gedachte niet, dat er ook twee apparaten kunnen zijn waarvan er eentje al een kleine lekstroom geeft die op zichzelf te klein is om te triggeren (triggeren bij >=30mA), en een ander idem maar met fluctuatie. Stel A geeft 16 mA en de B 10 mA met uitschieters naar 18 mA. A alleen geen probleem. B alleen geen probleem. Maar A en B samen is soms 26<30 geen probleem en soms 34>30 wel een probleem. Geen grote kans daarop denk ik, maar liever ook als mogelijkheid in gedachten houden dan er gek van worden😉 Die van €8 kan het meten😁

Het plaatje met "free Palestine" lijkt mij in dit verband zowel onnodig als off-topic @RockyFlats.
Overigens ben ik het wel met je eens dat een combinatie van apparaten met een kleine lekstroom oorzaak van het aardlekprobleem kunnen zijn, mits het zo is, dat de som van lekstroom in de tijd variëert.

Dat zal door een monteur van de woningbouw dan ook een nachtmerrie zijn om vast te stellen, omdat het praktisch niet middels een momentmeting is vast te stellen. Diens conclusie zal meest waarschijnlijk zijn dat "er niets aan de hand is, want het werkt immers".
 

RockyFlats

Ruttaan
Het plaatje met "free Palestine" lijkt mij in dit verband zowel onnodig als off-topic @RockyFlats.
Die pin diende als subtiel bewijs van eigenaarschap van een meetmiddel. Al het andere heb ik toch bijtijds weggenomen?😉
Overigens ben ik het wel met je eens dat een combinatie van apparaten met een kleine lekstroom oorzaak van het aardlekprobleem kunnen zijn, mits het zo is, dat de som van lekstroom in de tijd variëert.

Dat zal door een monteur van de woningbouw dan ook een nachtmerrie zijn om vast te stellen, omdat het praktisch niet middels een momentmeting is vast te stellen.
Uit een serie metingen na elkaar is wel zinvols te halen vermoed ik. Een eerste meting kan laten zien of er lekstromen aanwezig zijn en hoe groot die zijn. Uit tweede en volgende metingen kan dan blijken of daarin iets verandert.

Lekkstromen <30 mA worden zichtbaar, en als die zich in een apparaat voordoen, dan door een weer verdwijnen na ontkoppelen van dat apparaat ook.
Diens conclusie zal meest waarschijnlijk zijn dat "er niets aan de hand is, want het werkt immers".
images(25).jpg
 

petroman

SHTF Expert
@Erny : ik zou wago's gewoon even bij de bouwmarkt naar keuze halen. wellicht iets duurder maar dan heb je ze direct en kan je ook nog advies vragen.
@Rocky : ik ken die meetdingen, en ze meten "hetzelfde" als wat je met een multimeter kan meten en dan heb je ook een waarde.
Op de zaak keuren we ze vaak af, simpelweg omdat de waarden niet kloppen. Of als dat heel vervelend is voor de eigenaar maken we het een indicator i.p.v. meetinstrument.
Het is zoals alles: je kan een gloeilamp in een wcd doen en dan weet je dat er stroom en spanning is of je pakt een multimeter en gaat meten.
Maar dat gaat allemaal veel te ver voor @Erny 's probleem:
zij moet gewoon op basis van uitsluiting gaan turven waar het probleem ongeveer zit (in welke elektra groep),
dan in die groep 1 voor 1 apparaten uitzetten en dan hopen dat de storing niet willekeurig is.
Als ze dat doet kan ze meteen een schema maken met welke groep welk apparaat bediend.
Ik hamer op de aardlek omdat die hier ook na 50jaar de geest aan het geven is: lees niet meer lekker reageert op de testknop.
En ja alles valt uit (op die ene groep bij @Erny na) maar dat geeft wel meer zekerheid dan een veiligheid die wellicht nooit gaat werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

RockyFlats

Ruttaan
@Rocky : ik ken die meetdingen, en ze meten "hetzelfde" als wat je met een multimeter kan meten en dan heb je ook een waarde.
@petroman, met een multimeter kan inderdaad ook, maar is voor een relatieve leek minder eenvoudig en niet zonder risico. Een meetpen steek je ook eerder ergens waar het niet hoort dan een stekker. Zo'n meetstekker meet ook meerdere zaken tegelijk in een handeling. De eenvoud van bediening vind ik een groot voordeel.
Op de zaak keuren we ze vaak af, simpelweg omdat de waarden niet kloppen.
Dat kan ik mij voorstellen. In situaties waar het om een tamelijk exact meten gaat, zoals bij jou, gebeurt dat met gecertificeerde en gecalibreerde meetapparatuur. Maar voor "huis-en-tuin gebruik", kan een indicatie natuurlijk voldoende zijn. Meet ik ergens 20 mA met een meetstekker van €8 en jij een zuivere 28 mA met gecalibreerde apparatuur van €1000 dan is de opsporing er evengoed mee gediend. Exact meten is niet altijd nodig, lijkt me.
(Behalve natuurlijk voor nerds zoals wij, beroepshalve😁)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik begrijp niet zo goed wat vocht met lekspaningen te maken heeft, de draden zitten in een pvc pijpie en de draden zelf zijn ook geisoleerd als het goed is.
De enige waar het vocht erbij kan komen is rond het stopcontact en eventuel bij een verzamelpunt/verdeelpunt, net hoe je het wilt noemen. De groepen met geraarde stopcontacten zijn dan ook bedoelt voor de natte ruimtes, keuken / badkamer / washok maar tegenwoordig worden alle stopcontacten geaard want veilig en een extra draadje kost niet de hele wereld.

Mocht er ergenst een mantal weg zijn geknaagt en de + en de - raken elkaar dan is dat natuurlijk niet goed en heb je kortsluiting.
Hoe dan ook, aan foto's en niet optimale kennis gaan we je denk ik niet goed kunnen helpen. Het is een huurhuis, dus dit is zaak voor de woningbouw, zodra je 100% weet dat het niet aan je apparatuur ligt.
Dus alle stekkers eruit en kijken wat er gebeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet zo goed wat vocht met lekspaningen te maken heeft, de draden zitten in een pvc pijpie en de draden zelf zijn ook geisoleerd als het goed is.
De enige waar het vocht erbij kan komen is rond het stopcontact en eventuel bij een verzamelpunt/verdeelpunt, net hoe je het wilt noemen.
Vocht komt nagenoeg overal @joepmeloen . Trek maar eens een stel kurkdroge laarzen aan en stekker er wat uurtjes in rond. Dat glas melk dat je even tevoren dronk, klotst dan wel rond de tenen...😉
Water diffundeert door veel heen. De meeste kunststoffen laten het door, en hout en steen ook. Optrekkend vocht gaat vooral door een muur en niet alleen er langs, en heeft met een capillaire werking te maken.
Nu is het wel het venijn, dat water kan verdampen en condenseren; het heeft "vleugeltjes". Het kan uit een vochtige muur verdampen en in een contactdoos en op bedrading condenseren of druppelen, en door geleiding lekstromen veroorzaken.
De groepen met geraarde stopcontacten zijn dan ook bedoelt voor de natte ruimtes, keuken / badkamer / washok maar tegenwoordig worden alle stopcontacten geaard want veilig en een extra draadje kost niet de hele wereld.
En juist daar waar aarding voorhanden is, daar kan tussen de aardedraad en de fasedraad een lekspanning gaan lopen, waardoor de aardlekschakelaar aanspreekt.
Mocht er ergenst een mantal weg zijn geknaagt en de + en de - raken elkaar dan is dat natuurlijk niet goed en heb je kortsluiting.
Hoe dan ook, aan foto's en niet optimale kennis gaan we je denk ik niet goed kunnen helpen. Het is een huurhuis, dus dit is zaak voor de woningbouw, zodra je 100% weet dat het niet aan je apparatuur ligt.
Dus alle stekkers eruit en kijken wat er gebeurd.
Dan wordt het wel heel erg donker en kil in huis, vrees ik. Hier en daar wat apparatuur ontkoppelen, maar in hemelsnaam niet de elektrische deken!🥶, is wat je bedoelt denk ik, en houdt het draaglijk😁

Hmmm, haha en dan blijkt het achteraf toch net die deken te zijn geweest, met het dromen van een plasje😆
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik begrijp niet zo goed wat vocht met lekspaningen te maken heeft, de draden zitten in een pvc pijpie en de draden zelf zijn ook geisoleerd als het goed is.
De enige waar het vocht erbij kan komen is rond het stopcontact en eventuel bij een verzamelpunt/verdeelpunt, net hoe je het wilt noemen. De groepen met geraarde stopcontacten zijn dan ook bedoelt voor de natte ruimtes, keuken / badkamer / washok maar tegenwoordig worden alle stopcontacten geaard want veilig en een extra draadje kost niet de hele wereld.

Mocht er ergenst een mantal weg zijn geknaagt en de + en de - raken elkaar dan is dat natuurlijk niet goed en heb je kortsluiting.
Hoe dan ook, aan foto's en niet optimale kennis gaan we je denk ik niet goed kunnen helpen. Het is een huurhuis, dus dit is zaak voor de woningbouw, zodra je 100% weet dat het niet aan je apparatuur ligt.
Dus alle stekkers eruit en kijken wat er gebeurd.
Beste @joepmeloen

Je wil niet weten hoe intens vocht kan zijn in een slechte woning, wij hebben verscheidene vochtige huurwoningen gehad, en zo erg dat de voegen als zand waren geworden ((voegen die nat blijven kunnen met beste winter kapot vriezen)), je kon het gewoon met een takje tussende stenen weg vegen, mij kleine jongens waren een keer zo actief dat we een groot deel stenen onder de vensterbank hadden weg gehaald, de woningstichting heeft toen dat opnieuw opgebouwd en ook de hele zijmuur moest

Als de vocht zo erg is kan je om een lekspanning in stopcontacten wat reduceren door er antivocht spray in de spuiten, (((( wel voor de zekerheid de stroom af te sluiten en de zekeringen er uit te halen, en in je broekzakstoppen als die nog aanwezig zijn ))))

Een goede spray zou de lekspanning kunnen opheffen, wij hebben dat ook wel gebruikt in voorversterkers in antennes voor het Centraal Antenne systeem in de hoge kantelmasten.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Vocht komt nagenoeg overal @joepmeloen . Trek maar eens een stel kurkdroge laarzen aan en stekker er wat uurtjes in rond. Dat glas melk dat je even tevoren dronk, klotst dan wel rond de tenen...😉
Water diffundeert door veel heen. De meeste kunststoffen laten het door, en hout en steen ook. Optrekkend vocht gaat vooral door een muur en niet alleen er langs, en heeft met een capillaire werking te maken.
Nu is het wel het venijn, dat water kan verdampen en condenseren; het heeft "vleugeltjes". Het kan uit een vochtige muur verdampen en in een contactdoos en op bedrading condenseren of druppelen, en door geleiding lekstromen veroorzaken.

En juist daar waar aarding voorhanden is, daar kan tussen de aardedraad en de fasedraad een lekspanning gaan lopen, waardoor de aardlekschakelaar aanspreekt.

Dan wordt het wel heel erg donker en kil in huis, vrees ik. Hier en daar wat apparatuur ontkoppelen, maar hemelsnaam niet de elektrische deken!🥶, is wat je bedoelt denk ik, en houdt het draaglijk😁

Hmmm, haha en dan blijkt het achteraf toch net die deken te zijn geweest, met het dromen van een plasje😆

Dat vocht overal voorkomt geloof ik meteen, maar dat verklaard niet waarom er bij Erny een en ander uitspringt. Dan zouden alle huishoudens last moeten hebben van kortsluiting, vocht is immers overal.

Dat de handel er juist snachts uitknalt kan te maken hebben dat het voltage hoger ligt dan op de dag en wat regelmatig voorkomt is dat condens ophoopt in de buiteverlichting.

Voor de rest is het gewoon het beste advies er een elctriciën er naar te laten kijken en of de woningcorp.
 

RockyFlats

Ruttaan
Toch maar voortaan snacht een pamper om beste @RockyFlats :D 👍
Haha, tja @JJ&A , zoals ik @joepmeloen al schreef, moet iedere slok toch ergens naartoe. Bloody shocking, blijkt dat dan te zijn. Gelukkig kan ik het in de regel wel ophouden, ook al kost het hier op het forum weleens moeite, bij het lachen!😆
Beste @joepmeloen

Je wil niet weten hoe intens vocht kan zijn in een slechte woning, wij hebben verscheidene vochtige huurwoningen gehad,
Nu is het niet om te stoken hoor, maar zoiets maakt natuurlijk wel verschil😁
 

phtvs

Sysop
Admin
Bij ons vliegen de stoppen je om de oren als de waterkoker aanstaat, de koelkast motor draait en de vriezer ook aanslaat. Dat gebeurt zelden, maar soms komt het voor. Wij hebben maanden lopen zoeken en nadenken waarom zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak ineens die stoppen eruit vlogen. Tot we er per ongeluk achter kwamen doordat onze zoon de vriezer open deed, de vriezer aansloeg en de stoppen eruit knalden. Toen zijn we erop gaan letten.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Heb je een niet geaard toestel aangesloten, of een toestel op een niet geaarde wandcontactdoos aangesloten? Dan kan dat het zijn. Het voorkomt dat Erny per ongeluk bruin gebakken wordt..... :bbq:
Wellicht aardlekschakelaar defect??
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Tot we er per ongeluk achter kwamen doordat onze zoon de vriezer open deed, de vriezer aansloeg en de stoppen eruit knalden. Toen zijn we erop gaan letten.
Op de zoon, ik begrijp wat je bedoelt.
Bij ons is het dan niet zozeer de Jägermeister, maar meer de biervoorraad....😉

Hier hadden wij gisteren een "excursion". Wel aardig die noemer, als bij een kernenergiecentrale die op hol slaat.
Stop eruit...
Het effect was niet minder, want o-wee als hier de wasmachine en de droger tot stilstand komen... Leiden in last.

Nu had mijn duifje dus de droger en de wasmachine tegelijk aangezet, en ik even eerder de airco in de hal natuurlijk.
Het is dan meteen duidelijk wie er de zwarte Piet toegespeeld kreeg...😆

Enfin, uiteindelijk had het voor mijn eigenwaarde en lachspieren toch wel een "happy end", want ze bleek er een week tevoren een 10A stop te hebben ingedraaid😁 "Een stop is een stop"😆

Je begrijpt het, ook wij hebben nog ouderwetse stoppen... Ik heb er maar snel 16A in gedraaid.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Die van 25A gaan langer mee !

Haha ja dat klop maar de hoofzekering is ook al 25A slaat die ook door dan heb je een probleem en moet het energiebedrijf erbij komen om de "verzekerd kast" te openen om de hoof zekering te vervangen, om het dan weer te voorzien van een zegel.
Maar geen paniek er kan helemaal geen zekering van 25A er in dan zou er een porseleinen schroefkop in moeten, nu zit er een grijsporseleinen schroefkop in, dan zou de grotere gele porseleinen schroefkop er in geschroef moeten worden, daar heb je een speciale sleutel voor nodig.

Een groene zekering = 6 ampère;
Een rode zekering = 10 ampère;
Een grijze zekering = 16 ampère,

2023-11-13.png
 
Bovenaan