• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik zag opvouwbare zonnepaneel in dit gedeelte.
Bij de Lidl zagen wij ook opvouwbare zonnepanelen af geprijsd naar dertig €euro.
@RockyFlats weet ij ook of dit een goede aanschaf is????
En kan je daar mee ook een powerbankje opladen???

https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Opvouwbaar-zonnepaneel/p100217453
Als het is toegestaan is hier de info van het toestel:
Productbeschrijving
  • Dit zonnepaneneel is voorzien van 2 USB-poorten, waardoor je 2 apparaten tegelijk kan opladen
  • 2 hoogwaardige, polykristalijne zonnecellen voor 13/14 W gecombineerd ingangsvermogen
  • Uitgang met 2 A stroomsterkte
  • Geïntegreerd opbergvak tot een A4-formaat, hierdoor makkelijk mee te nemen
  • Voorzien van haken en ogen waardoor het zonnepaneel eenvoudig opgehangen kan worden
@J.J @3rwin Dat lijkt me ook wel een goed zonnepaneeltje. Ik zie dat ze ook 14W opgeven, maar dat is misschien wat (te) optimistisch... Het 14W Chinese paneeltje dat ik noemde, heeft monokristallijne zonnecellen en die zijn sowieso efficiënter dan polykristallijne zonnecellen. Het Chinese heeft verder 4 zonnepanelen, tegenover 2 van die van Lidl. Omdat ze ingevouwen zo'n beetje hetzelfde A4 formaat hebben, vraag ik mij af hoe het dan kan dat die van Lidl ook 14W levert. Enfin, ze zullen allebei best te gebruiken zijn, maar alleen van die Chinese weet ik dat zeker;) En die laatste heeft ook nog eens 18V uit. De Chinese kost 35 Euro tegenover 33 Euro (incl. verzendkosten) voor die van Lidl. Ik zou zelf de Chinese nemen...

Omdat ze allebei 5V USB uit hebben, zal je met allebei wel een powerbankje kunnen opladen lijkt me. Ik vermoed wel dat het Chinese paneeltje sneller laadt dan dat van Lidl.
 

Robert

Diehard Prepper
@De Bezorgde Burger Graag gedaan. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, dus het blijft zelf afwegen, maar dit forum heeft ook mij vaak goede tips opgeleverd. Van iedereen voor iedereen...
Dat BLF lampje is echt grandioos. Ikdenk inmiddels mijn vijfde te gaan bestellen (2 daarvan al weggegeven aan familie). Kies het beste de koelste lichtkleur, die geeft de grootste lichtopbrengst, en die is enorm voorzo'n lampje.

Alsje bij die kleine 18650 powerbankjes ook van die piepkleine LED-USB sticks koopt (die met 3 LEDs), dan heb je tegelijk prima tentlampjes.

Die WLN KD C1 portofoons kan je direkt vanuit zo'n powerbankje voeden (USB 5V) als de accu leeg mocht zijn, dus nog eens extra functioneel. Die dingen zijn perfect op de niet al te lange afstand, maar doen het desnoods 20 km of meer zolang je maar zicht hebt (line of sight).

*** naschrift: ik heb nu in mijn eerdere post de links aangevuld en verbeterd. @Niels tipte mij daartoe, waarvoor dank. Die eerste post was op een gammele knoppendoos en nog slechtere internetverbinding, ergens in het buitenland, ingetikt, vandaar;)***

Ik denk dat Rockyflats deze bedoelt: https://www.fasttech.com/products/1...630-80lm-6000-6500k-pure-white-light-usb-lamp
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:

QuickFix

Diehard Prepper
Hee, krijg nu niets... ze bestaan nog, en dat voor een idiote prijs... Twee stuks...
Frustration alert: hou er rekening mee dat dergelijke LED-sticks (ik zal ze zo maar
even noemen) dusdanig weinig stroom trekken, dat veel powerbankjes niet aan gaan
bij het insteken of na een paar minuten automatisch weer uitgaan.

Vooral de "Intelligentere" (en dat zijn ze bijna allemaal) met een knopje erop hebben
dit "Probleem".
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Frustration alert: hou er rekening mee dat dergelijke LED-sticks (ik zal ze zo maar
even noemen) dusdanig weinig stroom trekken, dat veel powerbankjes niet aan gaan
bij het insteken of na een paar minuten automatisch weer uitgaan.

Vooral de "Intelligentere" (en dat zijn ze bijna allemaal) met een knopje erop hebben
dit "Probleem".
@QuickFix Merci, dat is goed om te weten. Ik gebruik ze op zo'n klein staafvormig aluminium powerbankje waar een enkele 18650 in past (zonder knopje), en daarin heb ik dat probleem in ieder geval niet. Het powerbankje heeft wel LED-indicatie en een laadcircuit uiteraard, en waarschijnlijk bescherming tegen diep ontladen, maar hoe intelligent dat dan is...?
In ieder geval wel intelligenter dan die met een knopje, blijkt!:thumbsup:
HTB1hDXeRXXXXXb5aXXXq6xXFXXXg.jpg

(sorry voor de kleur...;))
 

Carismo

Prepper goeroe
Tarp 3x4,5m (te groot / groot genoeg voor 5 personen??)
Extra paracord (15m)
Extra 4 reddingsdekens
Extra 4 noodponchos

Extra vuilniszakken


Gerichte vragen die ik nog heb zijn:
  • Wat vinden jullie van deze lijst? Overbodige of missende items?
  • Tips voor specifieke uitrusting die jullie zelf gebruiken (met name over powerbank, verrekijker, waterreservoir, tarp)?
  • Heb je zouttabletten nodig voor een 24-uurs scenario? (staat nog niet op de lijst)
  • Heb je iets aan draadzaag of juist liever een klapzaag? Of zijn misschien wel beide overbodig?
  • Zijn er nog andere scenario's waar ik (evt met kleine aanpassing aan lijst) rekening mee zou kunnen houden?
Alvast bedankt voor de reacties!



Aan de maten van de tarp te zien gok ik op een dd tarp xl. Echter voor een overnachtingsshelter is enkel een tarp te weinig als je geen isolerende laag hebt voor de grond.
reddingsdekens gaan het niet trekken
Ook heeft dit merk van tarp de eigenschap veel condens te verzamelen langs de binnenkant als je geen grondzeil legt. ook rekening houden dat je onder deze ook geen open vuurtje kan stoken. als je deze in tentvorm zet (met 3 wanden) wordt het beetje krap max voor 3 personen met gear.

Ik zou eerder een dikker dekzeil adviseren van 4 op 6 en dan nog een grondzeil van 4 op 3. is wel veel zwaarder maar interessanter voor een comfortabele nacht in kouder/ vochtig weer.

als het enkel is om ff te schuilen in noodweer is de dd tarp prima


Met een draadzaag ben je eigenlijk niets... investeer in een Silky Gomboy je zal niet teleurgesteld zijn.

Paracord is imo ook beetje aan de weinige kant. als je een grote tarp extra moet zekeren of gaat opentrekken in het midden dm van een knikker ed.. paar scheerlijnen van 3 a 3.5 meter is altijd handig ik heb er altijd 8-10 dus ook handig is een paar bagagedrager bungies bij te hebben als je dd snel je tarpje wil opzetten ( bv in ruitvorm).

en een 8 tal deftige haringen. werkt veel handiger dan dat je in de hevige regenbui ze zelf moet snijden van takken..

zorg ook eventueel voor een alu of rvs gaas van 15x 15 cm, in combinatie met een dakota pit kan je hierop koken en je schelter verwarmen (zorg voor genoeg ventilatie) het gaas doet dienst als vonkenvanger om je tarp te beschermen, en je kan meerder canteens tegelijk opwarmen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Aan de maten van de tarp te zien gok ik op een dd tarp xl. Echter voor een overnachtingsshelter is enkel een tarp te weinig als je geen isolerende laag hebt voor de grond.
Beste @Carismo, dank voor de uitgebreide reactie, dit is precies waarom ik deze website zo geweldig vind. Zoals je wellicht al doorhad, heb ik zelf in het geheel nog geen ervaring met "geimproviseerd kamperen", en ik ben zeer blij met je zeer specifieke tips! (Overigens, het merk/type van de beoogde tarp had je inderdaad goed afgeleid :))

Mijn doel is om de uitrusting zo samen te stellen dat een (redelijk zomerse of milde lente/herfst) noodovernachting met 5 personen eventueel mogelijk is, maar dat dit makkelijk door 1 persoon in de rugzak gedragen kan worden op een ontspannen mooi-weer dagtocht (uitgangspunt is dus dat we het niet nodig gaan hebben, en dat het best een beetje bar/minimaal mag zijn als we het wel nodig hebben).

Ik had zelf het idee om vuilniszakken (100x65 stevig spul - zie link) in te zetten als noodmatras door deze te vullen met blaadjes/hummus/mos, daarop te liggen in survivalslaapzakken (zie link na tip van RockyFlats) en dan de tarp 3x4,5m (zie link) nog te kunnen gebruiken als bescherming tegen wind en regen. (Het feit dat ik niet aan een grondzeil dacht, geeft aan dat ik dit nog nooit in de praktijk heb geprobeerd, en is bij deze meteen toegevoegd aan mijn lijst EDIT: bedacht me net dat ik daar ook prima mijn 140x210cm poncho voor kan gebruiken, scheelt weer wat gewicht).

Als je deze in tentvorm zet (met 3 wanden) wordt het beetje krap max voor 3 personen met gear. Ik zou eerder een dikker dekzeil adviseren van 4 op 6.
Over de maat en materiaal van de tarp zat ik nog een beetje na te denken: als de 3x4,5m in tentopstelling groot genoeg is voor 3 volwassenen met bepakking, is het dan misschien toch ook genoeg voor 2 volwassenen met 3 (kleine) kinderen die allemaal prima dicht op elkaar gepakt kunnen zitten en zo goed als geen bepakking hebben? Ik zag een mooi betaalbaar PE-260 dekzeil van 4x6m, maar dat weegt dan dus meer dan 6 kilo, toch een behoorlijk verschil met de 1 kilo van de eerder genoemde tarp. Ik heb niks aan een noodvoorziening die ik uiteindelijk liever thuis laat liggen vanwege mijn arme rug.

Zorg ook eventueel voor een alu of rvs gaas van 15x 15 cm, in combinatie met een dakota pit kan je hierop koken en je schelter verwarmen (zorg voor genoeg ventilatie) het gaas doet dienst als vonkenvanger om je tarp te beschermen, en je kan meerder canteens tegelijk opwarmen.
Ook een zeer goed idee, maar in deze uitrusting ga ik er niet vanuit dat we maaltijden bereiden. We hebben een paar pakjes NRG-5 noodvoedsel en voor de rest gewoon honger tot redding. Het koken van water in de veldfles vond ik goed te doen met de methode van het ophangen van de fles zoals te zien in dit filmpje (ik had zelf staalgaren gebruikt ipv tandenflos):
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik zie uit naar een test, met de vuilniszakken als matras en de noodslaapzak en het gebruik van een stok om water te koken. Er ligt nu bijna genoeg bladafval om de vuilniszak te vullen(zomers niet, hoe ga je het dan doen?)
Ben je al bekend met de kleine Esbit brandertjes?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik zie uit naar een test, met de vuilniszakken als matras en de noodslaapzak en het gebruik van een stok om water te koken. Er ligt nu bijna genoeg bladafval om de vuilniszak te vullen(zomers niet, hoe ga je het dan doen?)
Ben je al bekend met de kleine Esbit brandertjes?
Beste @Stuudje, ik zou dit ook zeer graag een keer in het echt testen, zal nog lastig worden om mijn niet-preppy gezinsleden hierin mee te krijgen en een geschikte locatie te vinden waar we niet al te veel in de kijker lopen. Als het ooit gebeurt, zal ik de ervaringen zeker hier posten. In de zomer zou ik de vuilniszakmatras gewoon vullen met onkruiden en grassen uit de berm denk ik?

Naar aanleiding van je eerdere tip over koffiezetten onderweg had ik inderdaad ook een beetje rondgekeken naar dat soort brandertjes. Voor mijn huidige minimalistische nooduitrusting ga ik deze nu niet meenemen, het idee is juist dat ik alleen het broodnodige bij me heb voor direct overleven, en we gaan nu alleen nog maar op dagtochten waarbij we 's ochtends en 's avonds gewoon thuis koffie kunnen nemen (normaliter). Als de kinderen wat ouder zijn en we gaan ooit op meerdaagse trekkingtocht dan zal ik deze zeker weer in overweging nemen.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Idd ik stel voor dat je eens voor 5 personen bladeren gaat verzamelen (en enkel bladeren) ... takjes en nootjes en andere dingen liggen er ook tussen (ligt niet lekker en kunnen je vuilzak beschadigen -->ik lees op een review van je link dat kwaliteit niet echt super is), een andere optie is nog een schepje meenemen en een kuil van 10 cm diep graven en dit volgooien met bladeren (zou in de winter tot 10° kunnen verschillen maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd);

Als je last hebt van je rug moet je zeker zorgen dat je niet te koud ligt. laat staan dat je meer dan een uur bladeren zit te verzamelen. tijd dat je heel anders kan en moet besteden en als je geen harkje hebt kan je wel heel lang bezig zijn...

Misschien eerder eens uitkijken naar poncho liners ( soort van deken ter grootte van een poncho) als je daaronder een nooddeken legt of er een noodslaapzak ( in mylar) ga je iets comfortabelere nacht tegemoet.


Gua gewicht, nu heb ik ook van die grote drumlinervuilzakken (misschien wel grotere kosten iets van een 3 euro per stuk dacht ik) en als ik daar 5 stuks van meeneem voel ik het gewicht wel,
een grotere dikkere tarp weegt ook iets meer dat is juist, maar deze kan je ook zo opstellen dat je ook een deel grondzeil hebt en langs 1 kant niets van wind binnenkrijgt. ik zou dan eerder kiezen voor een iets zwaardere tarp dan voor zware vuilzakken.

een ddtarp gebruik ik liever niet als gedeeltelijk grondzeil om werkelijk op te liggen... het materiaal is heel dun en als je een takje hebt dat erdoor prikt... zonde van een tarp die meer dan 50 euro kost ...

ook zo'n groot ding alleen opzetten kan frustrerend zijn (en in een noodsituatie komt de nodige stresse erbij, misschien al een paar keer uitproberen opzetten met je gezinsleden.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Puur en alleen mijn suggesties:

OUTDOOR AANVULLING OP URBAN EDC/GHB TAS
Rugtas +/- 30L (5.11 Tactical COVRT 18 - is al besteld) top
Poncho (n degelijke - is al in bezit) top
Waterfilter (Sawyer mini - is al in bezit)top
Regenhoes (voor over de rugtas)top
Hoofdlamp top
1x noodrantsoen (NRG-5) 1 noodrantsoen voor 5 pers?
Powerbank (waterdicht, zonnelader, >6.000mAh volgens het label, heeft iemand een tip??)top
Kompas (+ relevante kaart van gebied)top
Handboek survival (SAS pocket uitgave - is al in bezit)top
Rol aluminiumfolie een hele rol?!
Notitieblok in de regen top
Verrekijker monoculair (welke zou jij nemen en waarom??) voor? je bent in NLD helaas hebben wij hier geen kilometers aan ongerepte natuur.
Buff top
Extra sokken top
Zonnebrandcreme kan
Voedselkom opvouwbaar top (misschien niet nodig maar wel handig)
Driekanten doek top (kan ook een stuk t-shirt zijn)
Microvezel handdoek top
Draadzaag (heb je die uberhaupt nodig als je al een multitool hebt met zaagje?) nee en hout voor een vuurtje verwerken kun je vergeten met beide

SPECIFIEKE AANVULLING VOOR GEZINSSITUATIE (5 PERS):
Waterreservoir (opvouwbaar 10L, heeft iemand een tip??) top
Veldfles staal weidhals 1L top
Extra waterzuiveringstabletten (40 st) top (40?!)
Tarp 3x4,5m (te groot / groot genoeg voor 5 personen??) het is maar een nachtje maximaal he
Extra paracord (15m) top
Extra vochtige doekjes top (zolang je ze niet mee zeult overal)
Extra noodfluit schreeuwen kan ook waarom 2 stuks?
Extra zaklamp top
Extra 4 reddingsdekens draag je dit allemaal zelf?
Extra 4 noodponchos top
Extra 3 noodrantsoen (NRG-5) top (ookal zit je nu wel op 4 stuks en vraag mij af of deze rugzak nog leuk is om te dragen)
Extra vuilniszakken Voor?
Speelkaarten & dobbelstenen kan


Alvast bedankt voor de reacties!
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Puur en alleen mijn suggesties
Dank voor je reactie en nuttige inzichten @Myronprps!
  • 4 noodrantsoenen - "vraag mij af of deze rugzak nog leuk is om te dragen": ik had er 4 gepland voor 5 personen, maar dat is inderdaad 2 kilo gewicht en misschien niet echt nodig, zelfs als we daadwerkelijk verdwalen en moeten overnachten zullen we maximaal 1 avondmaaltijd moeten overbruggen... 2 van die dingen zal eigenlijk wel meer dan genoeg zijn.
  • Rol aluminiumfolie - "een hele rol?!": kan wel wat minder inderdaad, scheelt ook weer gewicht.
  • Verrekijker - "NLD geen kilometers aan ongerepte natuur": dit is met name gericht op buitenlandse natuurwandelvakanties (net zoals het meeste in deze tas overigens). In Nederland is het sowieso bijna zo goed als onmogelijk om te verdwalen.
  • Extra zaklamp + extra noodfluit: is met name voor onderling signaleren als de ouders moeten opsplitsen, bijvoorbeeld als 1 van ons water of hout gaat zoeken terwijl de ander bij de kinderen/het kamp blijft.
  • Extra 4 reddingsdekens - "draag je dit allemaal zelf": die reddingsdekens zijn slechts 4x60 gram extra, dat kan ik wel hebben. Je hebt op zich een goed punt dat het geheel een behoorlijke waslijst is, die misschien wel aan de zware kant is. Naarmate ik de tas daadwerkelijk ga vullen en gebruiken zal ik zeker ook zeer kritisch zijn op wat er echt nodig is, en wat wel wat minder kan. Bovendien ga ik ook proberen om geleidelijk aan een paar zaken bij de partner en kinderen zelf onder te brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Idd ik stel voor dat je eens voor 5 personen bladeren gaat verzamelen (en enkel bladeren) ... takjes en nootjes en andere dingen liggen er ook tussen (ligt niet lekker en kunnen je vuilzak beschadigen -->ik lees op een review van je link dat kwaliteit niet echt super is), een andere optie is nog een schepje meenemen en een kuil van 10 cm diep graven en dit volgooien met bladeren (zou in de winter tot 10° kunnen verschillen maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd)
Het review gaat over het gebruik als puinzak, misschien probeerde iemand wel om 65 liter puinsteen hierin af te voeren. Als vuilniszak zijn dit zeer stevige zakken, deze is steviger dan elke andere soort "reguliere" vuilniszak die ik ooit heb geprobeerd, inclusief de extra kwaliteit klikozakken. Deze zak weegt 70 gram, ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot de zakken die je zelf gebruikt, maar ik vind dat gewicht reuze meevallen.

Wat betreft het scheppen van vulling, hierover heb ik nu het naïeve idee dat het gewoon een kwestie is van een zak op de bosbodem leggen en in een paar minuutjes met de voet volschuiven. De toets met de praktijk zal het leren of dat ook echt zo werkt, misschien zal ik wel op al mijn ideeën terug moeten komen.

een ddtarp gebruik ik liever niet als gedeeltelijk grondzeil om werkelijk op te liggen...
Eens

misschien al een paar keer uitproberen de tarp op te zetten met je gezinsleden.
Zeer mee eens, oefenen en uitproberen is noodzakelijk om de spullen en methoden aan de praktijk te toetsen, en bovendien weet je dan precies wat je moet doen als er een keer echt iets aan de hand is.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wat betreft het scheppen van vulling, hierover heb ik nu het naïeve idee dat het gewoon een kwestie is van een zak op de bosbodem leggen en in een paar minuutjes met de voet volschuiven. De toets met de praktijk zal het leren of dat ook echt zo werkt, misschien zal ik wel op al mijn ideeën terug moeten komen.
Ja, dat is precies waarom ik de test aanraadt. Ben benieuwd of je het ook een nacht op zoiets uithoudt. En hoe je er dan aan toe bent.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Beste mede-preppers,

Ik ben van plan om mijn huidige uitrustingsniveau uit te breiden met een dagrugzak, die ik voornamelijk zal gebruiken voor wandeltochten door de natuur, soms alleen maar meestal met het gezin (5 personen, waarvan 3 kinderen). De tas is met name gericht op het scenario "gedwongen overnachting in het wild", bijvoorbeeld vanwege verdwalen, plotseling invallend noodweer of ongeval. Onderstaande lijst is bedoeld als aanvulling op mijn EDC/GHB tasje die ik al eerder op het forum gepost heb.

Ik heb niet zo zeer opmerkingen over de inhoud, meer denk ik over de "vorm".
Je hebt het over een rugzak voor tijdens natuurwandelingen, die moet helpen bij een onvoorziene overnachting, en tevens dienst moet doen als GHB. Persoonlijk zou ik het denk ik net iets anders aanpakken. Ik weet niet waar je de wandeltochten maakt, maar als je er lopend heen gaat ben je dus altijd op wandelafstand van je huis, als je er met de auto heen gaat ben je op wandelafstand van je auto. Wat rugzak betreft zou ik me dan ook puur richten op zaken die je tijdens een wandeling nodig kan hebben: (blaren)pleisters, wat te eten, drinken, poncho's, multitool, zakdoekjes, pincet, zonnebrand, paracetamol, zaklamp, dat soort dingen. Als er een situatie is waardoor je onverwacht zou moeten overnachten, misschien ligt het aan mij maar ik denk dan dat zal dan sowieso een schijt-situatie zijn, ik bedoel als je niet eens terug kan komen bij de auto/je huis terwijl je met kleine kinderen aan het wandelen bent (en dus redelijk dicht bij de auto bent) en een telefoon bij je hebt, nou dan moet het wel echt fucked up zijn. Dan hoeft het dus echt geen kumbaya-luxe-trip te worden. 1 tarp waar je kinderen onder kunnen liggen, en jij en je vrouw onder kunnen zitten om de nacht door te komen en over de kinderen te kunnen waken lijkt mij dan eigenlijk al ruim voldoende. Honger/kou/dorst is dan natuurlijk hartstikke kut maar ja, dat was de situatie toch al anders zat je wel lekker thuis.

Het echte "ghb-gedeelte" zou ik persoonlijk in de auto leggen. Dan hoef je ook wat minder op gewicht te letten. Je bent met twee volwassenen, de kans lijkt mij persoonlijk behoorlijk groot dat er hoe dan ook wel 1 persoon in staat moet zijn om bij de auto te kunnen komen om spullen te halen. Als de situatie dan niet meer gaat over 1 nood-overnachting maar het gaat over langere tijd, dán worden zaken als comfortabel kunnen slapen, eten, drinken en warmte een stuk belangrijker. Die zaken kan je dan dus mooi uit de auto halen.

Wat betreft de fluitjes, die zou ik de kinderen standaard om laten doen bij wandelingen.

Nou ja, dat is puur hoe ik het zou doen, voel je vooral vrij om het naast je neer te leggen ;)

-edit:
Vergat ik helemaal te schrijven wáárom ik het zo zou doen. Mijn angst is, naast de praktische kant, dat als je iedere wandeling een complete ghb voor 4 personen mee sjouwt, je daar op een gegeven moment zo genoeg van hebt dat je hem toch maar in de auto laat liggen en dan dus helemaal niets bij je hebt.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste @Loreen, dank voor je uitvoerige reactie. Je slaat de spijker echt precies op z'n kop met wat de bedoeling achter deze voorbereiding is, dank voor 't meedenken. Inderdaad zullen we bijna altijd vanuit de auto vertrekken, en nooit veel meer dan 5 kilometer daarvan verwijderd zijn. Bovendien zullen we altijd 2 mobiele telefoons + powerbank hebben om externe hulp in te kunnen schakelen, en we bekijken we van tevoren ook de route en de weersverwachting. De kans dat het met ons mis zal gaan, is behoorlijk klein (*klopt op hout*).

Het echte "ghb-gedeelte" zou ik persoonlijk in de auto leggen. Dan hoef je ook wat minder op gewicht te letten. Je bent met twee volwassenen, de kans lijkt mij persoonlijk behoorlijk groot dat er hoe dan ook wel 1 persoon in staat moet zijn om bij de auto te kunnen komen om spullen te halen.
Je idee om wat minderspullen op de schouders te dragen en een uitgebreidere uitrusting achterin de auto hebben, eventueel zelfs voor een meerdaagse situatie, vind ik een hele goede en ga ik zeker wat meer over nadenken. In veel gevallen zal dat een uitkomst zijn, en de auto zelf is natuurlijk ook een zeer geschikt object om kamp in te maken als dat nodig is.

Er zijn dan nog echter een paar (behoorlijk onwaarschijnlijke) scenario's over die daarmee minder goed worden afgedekt, zoals:
  • Auto niet kunnen vinden of bereiken (afgesneden door natuurgeweld, duur van de tocht onderschat, verdwaald)
  • Als ik zelf niet meer kan lopen door een ongeval (ik ben notoir onhandig, mijn vrouw is niet sterk genoeg om mij te slepen, en zij heeft ook nog eens een belabberd richtingsgevoel).
Ik ben nog niet helemaal zeker of ik hier ook inderdaad op voorbereid wil zijn (en of ik het bijbehorende gewicht extra wil torsen).

Wat betreft de fluitjes, die zou ik de kinderen standaard om laten doen bij wandelingen.
En gelijk heb je, dat ga ik vanaf de volgende keer ook doen.

Mijn angst is dat als je iedere wandeling een complete ghb voor 4 personen mee sjouwt, je daar op een gegeven moment zo genoeg van hebt dat je hem toch maar in de auto laat liggen en dan dus helemaal niets bij je hebt.
Ik begrijp waarom je dat zegt, maar dat zal in mijn geval nooit gebeuren. Ik vind het niet erg om voor mijzelf de (redelijk korte) wandelingen wat zwaarder te maken, als extra uitdaging en lichaamsbeweging zeg maar. Mocht het toch té zwaar blijken te zijn, dan zal ik altijd eerder zaken uitladen om het dragelijk te maken, dan de hele tas weg te laten. Ik ben wat dat betreft een behoorlijk obsessieve gear-freak.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Dank voor je reactie en nuttige inzichten @Myronprps!
  • 4 noodrantsoenen - "vraag mij af of deze rugzak nog leuk is om te dragen": ik had er 4 gepland voor 5 personen, maar dat is inderdaad 2 kilo gewicht en misschien niet echt nodig, zelfs als we daadwerkelijk verdwalen en moeten overnachten zullen we maximaal 1 avondmaaltijd moeten overbruggen... 2 van die dingen zal eigenlijk wel meer dan genoeg zijn.
  • Rol aluminiumfolie - "een hele rol?!": kan wel wat minder inderdaad, scheelt ook weer gewicht.
  • Verrekijker - "NLD geen kilometers aan ongerepte natuur": dit is met name gericht op buitenlandse natuurwandelvakanties (net zoals het meeste in deze tas overigens). In Nederland is het sowieso bijna zo goed als onmogelijk om te verdwalen.
  • Extra zaklamp + extra noodfluit: is met name voor onderling signaleren als de ouders moeten opsplitsen, bijvoorbeeld als 1 van ons water of hout gaat zoeken terwijl de ander bij de kinderen/het kamp blijft.
  • Extra 4 reddingsdekens - "draag je dit allemaal zelf": die reddingsdekens zijn slechts 4x60 gram extra, dat kan ik wel hebben. Je hebt op zich een goed punt dat het geheel een behoorlijke waslijst is, die misschien wel aan de zware kant is. Naarmate ik de tas daadwerkelijk ga vullen en gebruiken zal ik zeker ook zeer kritisch zijn op wat er echt nodig is, en wat wel wat minder kan. Bovendien ga ik ook proberen om geleidelijk aan een paar zaken bij de partner en kinderen zelf onder te brengen.
het zal ook niet inderdaad aan de extra reddingsdekens liggen alleen 4 van dit soort punten op je lijst bijv kunnen samen al richting de 2kg gaan. ik denk dat het erg belangrijk is dat je van tevoren kijkt waar je heen gaat. Een standaard lijst hebben voor elke mogelijkheid en weglaten wat je kan aan de hand van de situatie.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Idd ik stel voor dat je eens voor 5 personen bladeren gaat verzamelen (en enkel bladeren) ... takjes en nootjes en andere dingen liggen er ook tussen (ligt niet lekker en kunnen je vuilzak beschadigen -->ik lees op een review van je link dat kwaliteit niet echt super is), een andere optie is nog een schepje meenemen en een kuil van 10 cm diep graven en dit volgooien met bladeren (zou in de winter tot 10° kunnen verschillen maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd);
Beste @De Bezorgde Burger
Wij,,,,, mijn vrouw en ik
Hebben witte pumsteenzakken bij de Wibra gekocht die zijn behoorlijk sterk zelfs takjes hebben moeite om door de zakken heen te prikken zouden er een paar tussen de bladeren heen zitten, dus die lijken mij meer geschikt als een matras, hooi is nog lekkerder, maar ja daar ging het niet over.

De verhalen doen me ook denken aan een vakantie met mij ex gezin op de door reis naar Spanje.
In Frankrijk zochten we een plekje in de natuur om even de tent op te zetten, en vonden een weiland met dichten struiken en bomen mooi aan het oog onttrokken met veel varens dus met een groot scherpmes behoorlijk was afgesneden tot een groot dik gezins bed daar overheen een groot stevig tentzijl we hebben er heerlijk op geslapen morgens werden we door een heerlijk zonnetje gewekt de slaapzakken hadden een lichte vocht sluier die verdween snel door de zon, toen we opstonden was alles kurkdroog.

De varens weer netjes opgeruimd en we vervolgden verfrist onze weg naar het zuiden, het is een vakantie geweest om nooit meer te vergeten, zo zijn er dierbaren herinneringen over geblijven.
Ja wat een fijn gezin had ik
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Beste @Stuudje, @RockyFlats, @Carismo, @Loreen & @Myronprps,

Mede dankzij jullie waardevolle inzichten en tips ben ik op de volgende lijst uitgekomen als doeluitrusting voor de volgende wandeltocht met het gezin. De zaken gemarkeerd met "(buiten)" neem ik alleen mee op natuurwandelingen, de rest is de basis die ik overal mee zou nemen, ook op een city-trip (maar dan niet openlijk gedragen).

Wat betreft draaggewicht zit ik nu redelijk goed, aantal spullen beter verdeeld over de personen en een aantal minder kritische zaken gewoon in de auto laten scheelt behoorlijk. Mijn basisuitrusting weegt nu net onder de 6 kilo. Als ik alle buitenspullen toevoeg is het ongeveer 9 kilo, nog steeds prima te doen voor mij.

Hier volgt dus de update van de lijst in mijn originele post. Ik zal zeker nog eens een update plaatsen tegen de tijd dat we alles bij elkaar hebben en een keer met het gezin op survivaloefening gaan.

OP MIJN PERSOON
  • Horloge (fitness tracker)
  • Telefoon (met waterdicht hoesje)
  • Portemonnee (in hardcase)
  • Sleutels (aan afrolmechanisme, met noodfluit)
  • Multitool Leatherman Wave (in riemtasje, in stadse omgeving gaat dit in de tas)
  • Tactische zaklamp Nitecore MT10A (in riemtasje, in stadse omgeving gaat dit in de tas)
  • Survival armband 3,5m paracord + firesteel (in stadse omgeving gaat dit in de tas)
  • Survival kit (in organizertasje aan de riem, in stadse omgeving gaat dit in de tas)
    • Noodponcho
    • Waterdichte tube met tondel
    • Gehoorbescherming
    • Energiereep
    • Tandenstokers (5 st)
    • Paracord (10m)
    • Blikje met overigen in ziploc
      • Munten (6,= aan buitenkant getapet)
      • Buitenkraansleutel
      • Aansteker
      • Staalgaren + naald
      • Duct tape (~50 cm plat gewikkeld)
      • Superlijm mini
      • Paracetamol 500mg (8 st)
      • Caffeinepillen 200mg (3 st)
      • Waterzuiveringstabletten (10 st)
      • Wattenschijfjes (2 st)
      • Veiligheidsspelden (3 st)
      • Paperclips (3 st)
      • Sluitstrips (3 st)
      • Elastiekjes (3 st)
      • Kabelbinders (3 st)
IN MIJN RUGTAS
  • Lunch en snackjes
  • Regenhoes voor tas
  • Zonnebril (in hardcase, met poetsdoekje)
  • Buff
  • Lippenbalsem zon
  • Vochtige doekjes
  • Zakdoekjes
  • Spork
  • Handenreinigingsmiddel
  • Veldfles metaal 1L (vol)
  • Survivalslaapzak
  • Vuilniszakken (5 st van die extra grote stevige)
  • Microvezel handdoek
  • Powerbank (waterdicht, zonnelader, 2 uitgangen, 10.000mAh volgens het Chinese label)
  • Telefoonoplaadkabel
  • Diffuser voor zaklamp
  • Werkhandschoenen (snijbestendig, in etuitje)
  • Opvouwbare boodschappentas
  • Reisapotheek pillenhouder 6 vakjes
    • Paracetamol 500mg (3 st)
    • Paracetamol 120mg (3 st)
    • Caffeinepillen (3 st)
    • Diarreeremmers (5 st)
    • Keeltabletten (3 st)
  • EHBO set
    • Diverse verband, pleister, e.d. (ik zal toch eens in detail hiernaar moeten kijken)
    • Pincet
    • Tekentang
    • Insectenstick
    • Desinfectant
  • (buiten) Mes + holster (Mora Companion rvs)
  • (buiten) Karabijnhaken (2 st)
  • (buiten) Poncho (een degelijke, evt. te gebruiken als grondzeil 140x210cm)
  • (buiten) Extra paracord (30m)
  • (buiten) Tarp 3x4,5m (met scheerlijnen en superlichte haringen)
  • (buiten) Waterfilter Sawyer mini
  • (buiten) Hoofdlamp
  • (buiten) Noodrantsoen NRG-5 (1 st)
  • (buiten) Kompas (+ relevante kaart van gebied)
  • (buiten) Handboek survival SAS (pocket uitgave)
  • (buiten) Verrekijker monoculair 8x20
  • (buiten) Waterreservoir (leeg, opvouwbaar 10L)
  • (buiten) Aluminiumfolie (flink stuk van 3m ofzo)
  • (buiten) Doosje met extra tondel & waterzuiveringstabletten
IN PARTNER'S RUGTAS
  • 2x Waterfles PET 0,5L
  • Lunch en snackjes
  • Telefoon
  • Portemonnee
  • Sleutels
  • Zonnebril
  • Zakdoekjes
  • Telefoonoplaadkabel
  • Noodfluit
  • Noodponcho
  • Survivalslaapzak
  • Zaklamp
  • (Zit nog te overwegen om een back-up survival kit light voor haar te maken)

BIJ DE KINDEREN
(de kinderen dragen elk ruimschoots minder dan 10% van hun eigen gewicht)
  • Waterfles PET 0,5L (de jongste draagt deze niet zelf)
  • Lunch en snackjes
  • Zonnebril
  • Noodfluit (aan afrolmechanisme, met ICE tel nummers en bloedgroep in een oprolvakje achterin)
  • Noodponcho
  • Zaklampje
IN DE AUTO
(locatie bekend en nooit meer dan een paar km verwijderd)
  • Telefoon "oortjes"
  • Horloge oplaadkabel
  • 12v autolader (USB 2.0A)
  • Reservebatterijen voor alle soorten zaklampen
  • Zonnebrandcreme (vooraf smeren)
  • Notitieblokje + pen (regenbestendig)
  • Rol ducttape
  • Extra vochtige doekjes
  • Extra vuilniszakken
  • Extra water
  • Extra snacks / snoepjes
  • Extra noodrantsoenen NRG-5
  • Dekens
  • Draagbaar brandertje + brandstof
  • Grondzeil 2x3m
  • Thee, instantkoffie, suiker
  • Paar mokken
  • Speelkaarten & dobbelstenen
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In je auto heb je dus thee koffie en suiker...doe er wat chocolade voor jullie en snoepgoed voor de kinderen bij. Niets wat ze beter afleid als er toestanden zijn. (ow, heb je al....sorry)
Er zijn van die hele kleine flesjes ranja, stop die er ook bij, zomers willen de kids liever glaasje lekker fris drinken...en flessen water in de auto...heb je zelden teveel. Gewoon de hele standaard mikmak in een plastic box met deksel achterin de kofferbak, dingen die je vaker gebruikt en batterijen in handschoenenvak...en eens per half jaar alles even checken(in je agenda zetten) De zomer/winter check zeg maar.

Qua kids, knuffeltje/kussentje en leesboek(strips)is ook fijn om in de auto te hebben, voor lange ritten, voor vermaak, en als er shtf is. Als het normaal ook in de auto is, is het iets wat herkenbaar is en alleen dat al maakt rustiger als er een probleem is. Spullen voor de kids kan je in een opbergzak doen die je aan de voorstoelen hangt. Onder de noemer, "dat is voor lange autoritten" en niet onder de noemer shtf natuurlijk.

autosac_.jpg


9200000063057306.jpg
 
Bovenaan