• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

advies gezocht over goed slaapmatje

miss-elliot

Survivor
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuw slaapmatje en merkte op tijdens het gebruik van de zoek functie dat er eigenlijk hier helemaal geen topic over is.

Tijdens het lezen van soortgelijke topics viel mij wel op dat 2 a 3 mensen het merk Exped gebruiken.
Dit is een goed a merk?

ik heb niet veel ervaring met matjes maar wat denk ik wel belangrijk is dat ze opblaasbaar zijn gezien gezien dit het comfort verbeterd maar ook beter isoleerd dan de dunne matjes zonder lucht.
Ook is belangrijk dat ze hufterproof zijn en dus niet snel lek.
En dan het gewicht... tja ik verwacht dat hoe lichter ze zijn hoe eerder ze kapot gaan maar ik zag ook dat Exped matjes verkoopt rond de 2 kilo.. dat lijkt mij weer wat overdreven..

Budget: Goede nachtrust is cruciaal en denk dat je van 200 euro wel iets goeds kan kopen? en daarboven kwa kwaliteit niet veel meer zal toe doen dus weggegooid geld is?

Dus kortom:
- opblaasbaar vanwege comfort en betere isolatie waarde
- hufterproof
- Wat zijn goede a merken?

En een bonus vraag:
Eigenlijk slaap ik altijd bar slecht als ik op een slaapmatje slaap, puur omdat mijn lichaam gewend is aan een matras.
En die is niet eens zo dik (14cm)
Na een uur liggen voel ik mij altijd snel "beurs" worden, ga dan rollen en woelen... bleh.
ik snap niet hoe mensen op zo'n dun matje kunnen slapen, laat staan op zo'n matje zonder lucht erin.
Ik kan dan wel een heel dik luchtbed kopen maar dat betekend ook snel veel extra gewicht em volume.
Hoe gaan jullie hiermee om?
 

Ray

SHTF Expert
Zo'n opblaasbare variant is denk ik voor jou wel het meest geschikt, je omschrijft iig dezelfde problemen die ik vaak heb met die hele dunne self inflatables, of vast schuim matten.

Een opblaasbaar matje zonder vorm van vulling, isoleert echt beroerd, denk aan het ouderwetse luchtbed. De vulling van synthetisch schuim of dons, zorgt voor een hogere isolatie ofwel de R-waarde. Des te hoger, des te meer isolerend. Met een Exped met donzen vulling, kan ik op een plak ijs slapen als het moet. Vanaf een R-waarde van 3,5 is het voor Nederlands kamperen al prima geschikt. Ga je ook 's winters als het vriest, dan zou ik nog wat hoger gaan.

Donzen vulling isoleert het beste, maar is duurder en kan gaan stinken als het vochtig en ouder wordt. Als je geen winterkampeerder ben is een synthetische vulling praktischer.

Ik zou het zoeken bij merken als Exped idd, of Thermarest, dat zijn iig betrouwbare merken. Opblaasbaar en hufterproof is wel lastig te combineren, al zijn ze best stevig. Je budget is prima, daar moet het wel voor lukken. Met een Ultra Light versie (5cm dik) doe ik alweer jaren, al is hij zo langzamerhand wel aan vervanging toe. Ik zou voor een iets minder lichte en meer degelijke variant gaan. Een dikte van 5 cm is al voldoende, de meeste zijn 7 of 10 cm en dat is dik zat om comfortabel op je zij te liggen.

Zoals altijd, zijn er ook mensen die alles kapot krijgen, ik ken iemand die werkelijk elk opblaasbaar matje 's nachts onbedoeld in z'n slaap weet te slopen. Gaatjes door stekels en doorns zijn wel makkelijk te repareren. Reparatiesetjes zit er altijd bij.

De Exped Megamat wordt ook door sommige mensen met rugklachten gebruikt om thuis op te slapen, dat model is wel behoorlijk zwaar maar schijnt het summum te zijn.

Meestal kun je dergelijke goede kwaliteit matten in diverse maten krijgen.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een eerste belangrijke vraag om te beantwoorden is of je een rug of zij slaper bent. Dat is vooral belangrijk voor het kiezen van de dikte en de breedte.

Als je inderdaad snel gaat liggen woelen dan zou ik een mat van min 10cm dikte kiezen en ook nog eens een extra brede versie.

Ik ben zelf heel blij met mijn Nemo Tensor Insulated Regular Wide (R4.2) van 540 gram. Het materiaal is ongelooflijk zacht, kraakt nauwelijks en breed genoeg om op mijn zij te liggen of om te draaien, zonder er vanaf te glijden. Mijn gewicht wordt ook nog eens goed verdeeld, doordat de mat geen horizontale banen heeft.

Het enige nadeel is dat het matje vrij dun is (7.5cm) en ik denk dat je op je zij toch wel met je heup de grond zou kunnen voelen als je te wild omdraait. Ik weeg zelf zo’n 50kg en heb er weinig last van, maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand van 80kg daar wel last van zou kunnen hebben.

https://www.bushcraftshop.nl/nemo-e...MIvYCy_4iM-AIVs-HmCh1qkQJGEAUYAiABEgL6qvD_BwE

Als je niet in vries temperaturen gaat kamperen zou ik voor de Sea to Summit Ether Light XT Rectangular Wide (R3.2) gaan. Dat is echt een super comfortable dikke (10cm) slaapmat van 690 gram. Enige nadeel, het materiaal is wat stroever en bij het omdraaien kan het nog best wat lawaai maken. Maar ik slaap eigenlijk bijna altijd met oordoppen in, waardoor het gekraak niet echt opvalt. Voor winterkampeerders is er the extreme versie (R6.2).

https://www.bever.nl/p/sea-to-summi...ed-rectangular-large-slaapmat-MBBAE00065.html

Exped heb ik zelf niet uitgetest, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik voelde me persoonlijk niet aangetrokken tot de Exped matten, aangezien ze een stuk zwaarder zijn, horizontale banen hebben en met 7cm de dunste in de categorie “licht” gewicht matten. Dat zie je terug in de goedkopere prijs, maar ik betaal dan liever net wat meer voor iets meer comfort en minder gewicht.

Wat ik destijds zelf heb gedaan is meerdere slaapmatten op rekening besteld. Opgeblazen en twee nachten thuis proef geslapen op de matten. Vervolgens degene gehouden die ik het lekkerst vond slapen en de andere weer geretourneerd en dus alleen degene betaald die ik wilde houden.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb een Thermarest, ik meen de Neo Air, die ik zelf moet opblazen/pompen met een alu onderkant.
Nooit last van koude gehad.
Ben overwegend een zijslaper, maar ondanks mijn gewicht van "grote meneer 100 plus" nog nooit met een heup op de grond gelegen.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik heb een Thermarest, ik meen de Neo Air, die ik zelf moet opblazen/pompen met een alu onderkant.
Nooit last van koude gehad.
Ben overwegend een zijslaper, maar ondanks mijn gewicht van "grote meneer 100 plus" nog nooit met een heup op de grond gelegen.

Ik zou nogsteeds graag de thermarest matten uit willen proberen. Wat mij tot nog toe tegen houd is dat ze onwijs veel lawaai zouden maken. Hoe ervaar jij dat?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
..........
Exped heb ik zelf niet uitgetest, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik voelde me persoonlijk niet aangetrokken tot de Exped matten, aangezien ze een stuk zwaarder zijn, horizontale banen hebben en met 7cm de dunste in de categorie “licht” gewicht matten. Dat zie je terug in de goedkopere prijs, maar ik betaal dan liever net wat meer voor iets meer comfort en minder gewicht.
..............
Exped maakt ook hele lichte matten voor rugzaksjouwers, opblaasbaar minder dan 400 gram, niet opblaasbaar zelfs vanaf 225 gram.

Die verticale banen/luchtkamers, vond ik eerst ook vreemd, deed met denken aan die hopeloze luchtbedden van vroeger. Echter heb je daar helemaal geen last van. Bij dergelijke kleine en lichte matten is het een groot voordeel dat de buitenste twee banen/luchtkamers iets dikker zijn dan die in het midden. Daardoor blijf je zelfs bij nachtelijk woelen, altijd precies op de mat liggen. Op van die dunne selfinflatable's lig ik er regelmatig naast en wordt je wakker van de kou. Bij dikkere vlakke matten heb je daar overigens minder last van dan bij dunne.

Het geluid is ook inderdaad iets om rekening mee te houden. De meeste matten maken geluid bij het omdraaien en woelen, de ene alleen meer dan de ander. Die info moet je echt uit reviews halen en het is ook nog persoonlijk, welke geluiden het meest storend worden ervaren. Zelf vind ik de hogere knispergeluiden van vulling of reflecterende lagen wel het meest storend. Dat het een keer kraakt tijdens het omdraaien vind ik minder problematisch, als het ding maar stil is als ik nog niet helemaal stil lig bij het inslapen.
 

Roel

Mankinds only hope
De thermarest maakt wel wat geluid, maar niks wat ik als storend ervaar, ik word er niet wakker van.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Exped heb ik zelf niet uitgetest, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik voelde me persoonlijk niet aangetrokken tot de Exped matten, aangezien ze een stuk zwaarder zijn, horizontale banen hebben en met 7cm de dunste in de categorie “licht” gewicht matten. Dat zie je terug in de goedkopere prijs, maar ik betaal dan liever net wat meer voor iets meer comfort en minder gewicht.
.
De exped matten hebben waarschijnlijk meer isolatie erin zitten.
Hier een Exped Versa 5R LW Slaapmat van 1090 gram (r-waarde 5.2)
https://www.bever.nl/p/exped-versa-5r-lw-slaapmat-G4HA3B0093.html?colour=2530
en de Sea To Summit Ether Light XT Insulated Rectangular Large Slaapmat is maar 690 gram. (r-waarde 3,2)
https://www.bever.nl/p/sea-to-summi...ed-rectangular-large-slaapmat-MBBAE00065.html
Beide hebben dezelfde formaat en Synthetische vezel als isolatie bron.
Ik gok dan dat de Exped meer Synthetische vezel beschikt dan de Sea To Summit en dit verschil het verschil kwa gewicht maakt. (en r-waarde)

(De exped is idd goedkoper (60 euro) maar wel met hogere R-waarde maar ook 400 gr zwaarder)


Donzen vulling isoleert het beste, maar is duurder en kan gaan stinken als het vochtig en ouder wordt. Als je geen winterkampeerder ben is een synthetische vulling praktischer.
.
Is dat stinken/vocht te voorkomen door niet met je mond op te blazen maar met een pompje?
Het enige nadeel is dat het matje vrij dun is (7.5cm) en ik denk dat je op je zij toch wel met je heup de grond zou kunnen voelen als je te wild omdraait. Ik weeg zelf zo’n 50kg en heb er weinig last van, maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand van 80kg daar wel last van zou kunnen hebben.
Dus wat je eigenlijk zegt is dat hoe zwaarder iemand is, hoe dikker de mat moet zijn?
Ik ben overigens ook een zijslaper


ik las trouwens ook ergens bij Exped van “Het beste bewaar je een slaapmat op een droge en donkere plek helemaal uitgerold met het ventiel open. “
Doen jullie dit ook? En doen jullie dit ook met slaapzakken?
 
G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, maar de vraag is of je de isolatie nodig hebt of niet. Stel je gaat vooral in de zomer kamperen dan ga je het behoorlijk warm krijgen met een zeer geïsoleerde mat. Daarom heb ik voor een gemiddelde isolatie waarde gekozen. Daarmee kan ik prima in de lente en herfst warm blijven en in de zomer is het ook nog prima te doen.

Maar als je van jezelf weer dat je in temperaturen tegen 0 gaat kamperen, dan is het geen slecht idee om een matje met hogere isolatie waarde aan te schaffen.

Hoe dunner de mat en hoe zwaarder iemand is, des te meer het matje in kan deuken. Maar dat hangt ook erg af van het design van het matje.

De exped matten hebben slechts een paar dikke horizontale banen. Daar kan dus veel lucht verplaatsing plaats vinden wanneer je op één punt druk uit gaat oefenen.

Een matje met dunne horizontale banen, zoals de Thermarest geeft wat dat betreft al veel meer steun. Dus dat is waarschijnlijk waarom Roel geen last heeft van af en toe de grond raken met zijn heup bij het omdraaien of op zijn zij liggen. Daarin is het design van the Nemo denk ik nét niet goed genoeg.

De Sea to Summit heeft wat mij betreft het beste design met de kruiselingse vlakken. Daarmee heb je zowel verticale als horizontale ondersteuning en kan er nauwelijks lucht verplaatsen wanneer je druk op één punt uitoefent. Daarnaast is de dikte ook nog eens super comfortabel. En dat voor 690 gram. Ik vind het een top ding en heb achteraf ook een beetje spijt van mijn keuze voor de Nemo.

Gewicht was voor mij erg belangrijk, gezien ik het totale gewicht onder de 10kg wilde houden en toch zo min mogelijk op comfort wilde inleveren. Gezien mijn 50kg zijnde is een zo licht mogelijke rugtas toch wel fijn als ik 20km per dag over heuvel of bergachtig gebied wil wandelen. Elke gram extra die je op je rug of aan je voeten draagt voel je gewoon.

Ik berg zowel mijn tent, slaapmat als slaapzak losjes gevouwen op in een kast. Het niet continue in elkaar gepropt zitten van de spullen voorkomt slijting aan de materialen op de lange termijn en voor vocht zal ook eea goed zijn, al hang ik mijn spullen altijd te droge voor een paar dagen alvorens het weer op te bergen na gebruik. Slaapzak wil je nooit in elkaar geperst opbergen, dat gaat ten koste van de isolatie. Dat geldt dus ook voor een slaapmat met kunstvezel of dons erin. Ventiel van de slaapmat open inderdaad.

Bij de meeste slaapzakken zit er een handige pompzak bij tegenwoordig. Zo’n zak weegt slechts een paar grammen en binnen no-time is zo’n mat opgeblazen. Dan hoef je niet een pompje mee te sjouwen of met de mond op te blazen.

Naast dat je inderdaad het vocht uit je adem niet in de mat wilt hebben heb ik zelf na een dag wandelen ook niet meer de longinhoud om met de mond op te gaan blazen.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Justin Outdoors heeft overigens talloze reviews van slaapmatten en kussens geplaatst op zijn YT. Eén van de beste reviewers naar mijn mening waar ik heel af en toe nog wel eens mee wil sparren op instagram, omdat hij heel erg de detail in gaat en echt kennis heeft van zaken. Hij is inmiddels mijn go-to als ik nieuwe gear wil aanschaffen.

 

Ray

SHTF Expert
.................
Is dat stinken/vocht te voorkomen door niet met je mond op te blazen maar met een pompje?
Grotendeels wel, maar in de praktijk blaas je het ding vaak op aan het einde van de dag als de luchtvochtigheid hoog is.
Ook wil een mens nog wel eens 's nachts een teugje bijblazen en dat doe je dan uit gemak met de mond.

Maar alsnog duurt het wel een paar jaar voordat het luchtje wat vrijkomt bij het laten leeglopen, minder fris ruikt.

Dus wat je eigenlijk zegt is dat hoe zwaarder iemand is, hoe dikker de mat moet zijn?
Ik ben overigens ook een zijslaper
Kwestie van iets harder opblazen. Ik weeg goed tachtig kilo en slaap heerlijk op m'n zij op de Exped van 7 cm dik.

ik las trouwens ook ergens bij Exped van “Het beste bewaar je een slaapmat op een droge en donkere plek helemaal uitgerold met het ventiel open. “
Doen jullie dit ook? En doen jullie dit ook met slaapzakken?
JA! Als je wat voor isolatiemateriaal dan ook langdurig stijf op elkaar pakt, wil het later niet meer zo mooi uitzetten. Ook kan het materiaal zo goed drogen.

Over de R-waarde/isolatie van een mat. Het scheelt echt heel veel slaapzak zeulen als je een goed isolerende mat hebt. Als de kou van onderen komt, kan een slaapzak dit lastig compenseren omdat je met je eigen gewicht de isolatie van de slaapzak plat drukt.

Mijn ervaring is dat een hoge R-waarde van de mat niet snel een probleem is bij het slapen bij hogere temperaturen. Het blijft natuurlijk altijd lastig, om met 1 slaapzak en 1 slaapmat zowel bij 15 graden als bij -5 graden lekker te slapen. Zelf heb ik daarom twee slaapzakken een goedkope zomer en duurdere winter variant. Dat vind ik plezieriger dan een slaapzak als deken gebruiken, dat is namelijk ook een optie.

Ik heb ook nog een matje van de Lidl. Model gelijk dat van Exped met verticale banen, maar daar zit helemaal geen vulling in. Ouderwets luchtbedje dus en dat werkt als een koelplaat. Best lekker tijdens tropische nachten die niet onder de 18 graden komen. Is het 's nachts onder de 15 graden, dan is het niet te doen met zo'n ongeïsoleerde mat, dat kan geen dikke slaapzak meer compenseren.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik vind het juist heel fijn om de slaapzak als deken te gebruiken in de zomer, haha. Ik heb ook niet echt een slaapzak maar een dons quilt die helemaal open kan. Zodoende is een juiste R-waarde nog belangrijker voor mij.

Zo zie je maar weer dat iedereen andere wensen heeft en aan andere dingen waarde hecht. Ik raad daarom ook gewoon aan om er meerdere te bestellen en thuis te testen, waar ze niet vies kunnen worden of beschadigen. Op allemaal even een nachtje proef slapen en dan kiezen welke je het fijnst vind.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Dit topic begint op een Exped vs Sea to Summit te lijken.

Justin Outdoors heeft overigens talloze reviews van slaapmatten en kussens geplaatst op zijn YT. Eén van de beste reviewers naar mijn mening waar ik heel af en toe nog wel eens mee wil sparren op instagram, omdat hij heel erg de detail in gaat en echt kennis heeft van zaken. Hij is inmiddels mijn go-to als ik nieuwe gear wil aanschaffen.



ugh.. youtube fimpjes.. als je verward wilt worden moet je naar zulke video's kijken. die vertellen allemaal wat anders.
This guy is bijv helemaal niet tevreden over de Sea to Summit (vanaf minuut 9:30)
 
G

gebruiker 3367

Gast
Dit topic begint op een Exped vs Sea to Summit te lijken.



ugh.. youtube fimpjes.. als je verward wilt worden moet je naar zulke video's kijken. die vertellen allemaal wat anders.
This guy is bijv helemaal niet tevreden over de Sea to Summit (vanaf minuut 9:30)


Mee eens, daarom blijf ik ook herhalen dat het iets heel persoonlijks is en je echt zelf even verschillende matjes moet testen om erachter te komen wat voor jou werkt ;)
Dat is net als met normale matrassen. Dik, dun, hard, middel, zacht, schuim of pocket vering etc etc. De keuze is reuze en voor iedereen werkt wat anders.
 

Ray

SHTF Expert
Als ik centen over had om morgen een nieuwe slaapmat te bestellen, ging ik voor een expad met synthetische vulling met liefst een R-waarde van minimaal 5. Omdat ik veel minder met alleen rugzak en vaker met de auto ga, mag die iets groter en dikker zijn dan m'n oude Downmat UL 7 M.

Synthetisch omdat dit handiger is bij vocht en omdat ik dat uiterste van isolatie niet nodig ben.
Wellicht iets dikker, komt het minder precies hoe dik je hem moet opblazen om lekker op de zij te liggen.
Breder kan, maar ik heb gemerkt dat het ultralight ding van 50 cm eigenlijk breed genoeg is. De armen steken soms naar buiten op het koude grondzeil, maar dat ga ik met 60 of 70 cm breed ook niet oplossen.

Reden voor Exped is de ervaring uit het verleden. 'k Heb met die normaal niet zo stevige ultra light, toch op de meeste onvriendelijke plekken gelegen. Alleen een acacia doorn is er ooit in gegaan en dat was met de meegeleverde lijm heel simpel en permanent te herstellen. R-waarde van het ding is 7+ en dat scheelt heel wat slaapzak zeulen, iets minder zou ook al meer dan genoeg zijn.

Zo'n ultra light hoort eigenlijk maar een nachtje of zestig mee te gaan, maar ik zit al op 300 nachten. Het anti leegloop rubberen flapje is verdwenen, dat blaast wat lastiger op, het dons is na al die jaren niet fris, hij ziet er niet zo mooi meer uit, maar hij werkt nog steeds.

Tip: Ingebouwde pompjes in matten werken retetraag. Bij de ultra light modellen zit een oppompzak, de exped Schnozzle pumpbag, die weegt niets en met een paar halen zit je mat vol. De mijne leen ik wel eens uit aan mensen op de camping met Expad's met ingebouwd pompje, zijn ze wel in een minuut klaar.

Zo'n ding kun je ook los meebestellen of overnemen van iemand die z'n zoveelste UL mat heeft versleten. Het ding is multifunctioneel, de zak is waterdicht en kun je ook gebruiken om je kleren in te wassen, water te halen, of zelf onder te douchen, al is dat laatste aanklooien.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Dat een UL mat slechts 60 nachten mee zou moeten gaan is niet helemaal waar. De 20D matjes van tegenwoordig worden dag in dag uit zonder moeite door thru hikers gebruikt. En dat voor meerdere jaren achter elkaar. Dus er 300 nachten uithalen is echt niet zo bijzonder. Uiteraard moet je er niet op gaan springen of op scherpe objecten gaan leggen, ook niet te hard opblazen. Maar dat spreekt voor zich. Ik leg er zelf graag een evazote matje onder. Voorkomt schuiven op de gladde tentvloer, voegt toe aan de isolatie, maar vooral ideaal om als zit- en ligmatje te gebruiken tijdens de pauzes. Vanuit het oogpunt van een lange afstand wandeling gezien dan. Al heb er vorig jaar ook veel plezier van gehad door hem als ondergrond op een nat geregende picknick bank te gebruiken op de camping haha.
 
Bovenaan