• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alaskan saw mill

RonDoe

Senior Prepper
Ik zag een tijd geleden op TV een alaskan saw mill. Dat is een soort rek wat je op een boomstam zet, daarna kun je je motorkettingzaag eraan vast maken en dan kun je van de boomstam in de lengte plakken zagen.

Aan de ene kant lijkt het me een mooi ding, aan de andere kant heb ik zo mijn twijfels... Is er iemand die zo'n ding heeft of heeft gebruikt? Ervaringen en raad zijn van harte welkom.

Greetz, Ron.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Myronprps

Prepper goeroe
Ik heb er inderdaad eentje liggen hier en ben inmiddels al een tijdje aan het zagen dus schiet maar raak voor een knaak, wat wil je weten?

voordat ik een heel algemeen verhaal typ, wat ik ook niet erg vind hoor als je dat zou willen.
 

Dennis I

Prepper
Ik zag een tijd geleden op TV een alaskan saw mill. Dat is een soort rek wat je op een boomstam zet, daarna kun je je motorkettingzaag eraan vast maken en dan kun je van de boomstam in de lengte plakken zagen.

Aan de ene kant lijkt het me een mooi ding, aan de andere kant heb ik zo mijn twijfels... Is er iemand die zo'n ding heeft of heeft gebruikt? Ervaringen en raad zijn van harte welkom.

Greetz, Ron.
Hallo Ron.

Systeem werkt prima mits je kettingzaag voldoende lengte heeft en vermogen. Het is een mooi en degelijk aanzetstuk ........maar je kunt het ook prima zelf improviseren met twee draadeindes en afstandblokjes om dikte te bepalen en geleiderplaat. Op you tube
Als je met alaskan saw mill aan de gang wilt, heb je wel een schulp-ketting voor je motorzaag nodig.
Grt. Dennis
 

Dennis I

Prepper
Nee hoor geeft alleen een mooier resultaat.
Er vanuit gaande dat je na de eerste plank ....het gezaagde vlak als aanslag gebruikt voor de volgende zaagsnede ......,...is dat zeker aan te raden. Ik ga er vanuit dat je maximale levensfuur en capaciteit uit je dan schaarse gereedschappen/materialen/ brandstof wilt halen. Natuurlijk kan het met een standaard ketting bij dunnere bomen prima, als de boom dikker is en je meerdere planken wilt en kunt zagen .....bespaar je omdat je na iedere plank minder strak resultaat hebt . Mijn advies ....(als meester- timmerman) is dan ook minimaal twee kettingen bij je zaag waarvan 1 schulpketting /vijl-setje en goed motoronderhoud met name het oliekanaal regelmatig schoonmaken en ketting scherp houden. .
Hieronder haddon lumbermaker misschien ook wel intressant motorzaag aanzetstuk
Mvg. Dennis

 

Myronprps

Prepper goeroe
Er vanuit gaande dat je na de eerste plank ....het gezaagde vlak als aanslag gebruikt voor de volgende zaagsnede ......,...is dat zeker aan te raden. Ik ga er vanuit dat je maximale levensfuur en capaciteit uit je dan schaarse gereedschappen/materialen/ brandstof wilt halen. Natuurlijk kan het met een standaard ketting bij dunnere bomen prima, als de boom dikker is en je meerdere planken wilt en kunt zagen .....bespaar je omdat je na iedere plank minder strak resultaat hebt . Mijn advies ....(als meester- timmerman) is dan ook minimaal twee kettingen bij je zaag waarvan 1 schulpketting /vijl-setje en goed motoronderhoud met name het oliekanaal regelmatig schoonmaken en ketting scherp houden. .
Hieronder haddon lumbermaker misschien ook wel intressant motorzaag aanzetstuk
Mvg. Dennis

Maar het is zeker te doen ik gebruik ook een schulpketting maar het is te doen mocht je niks anders hebben.

goed advies maar ik was niet diegene die er naar opzoek was ben al een flinke tijd voor mezelf planken aan het zagen;) maar volgens mij is @RonDoe spoorloos verdwenen.
 

RonDoe

Senior Prepper
Hoi @Myronprps, ben niet spoorloos verdwenen, al zou ik dat wel even willen. Mijn vrouw zit me namelijk dagelijks achter de broek om ons ketelhuis af te maken :fluit:

Ik ben eigenlijk wel overtuigd van het nut van een alaskan saw mill, maar aan de andere kant is het hout hier zó verschrikkelijk goedkoop dat het werk (en dan vooral de tijd die ik eraan moet besteden) misschien niet opweegt tegen het kopen. Het geraamte van mijn hele ketelhuis is gemaakt van hout, de wanden heb ik opgetrokken van isolerende blokken (termoarcilla noemen ze dat hier) van 15 cm. breed.

Ik ga er ook van uit dat je maar een maximale dikte van planken kunt zagen omdat anders de zaag klem komt te zitten door het gewicht van de plank die je wilt zagen.
 

RonDoe

Senior Prepper
Ik heb zojuist het filmpje bekeken van de Haddon lumbermaker en dat lijkt me eigenlijk ook wel een heel erg handig ding....
 

Myronprps

Prepper goeroe
Ik ben eigenlijk wel overtuigd van het nut van een alaskan saw mill, maar aan de andere kant is het hout hier zó verschrikkelijk goedkoop dat het werk (en dan vooral de tijd die ik eraan moet besteden) misschien niet opweegt tegen het kopen.

Ik ga er ook van uit dat je maar een maximale dikte van planken kunt zagen omdat anders de zaag klem komt te zitten door het gewicht van de plank die je wilt zagen.

Natuurlijk is hout kopen op de korte termijn goedkoper maar de alaskan sawmill bied een stukje onafhankelijkheid. Mocht je in tijden van een ramp genoeg benzine en olie geprept hebben kun je een flinke tijd vooruit met planken maken. Je kunt planken zagen uit elke boom die je wilt wanneer je wilt. natuurlijk kost het wat tijd maar als je eenmaal snapt hoe het werkt en weet hoe je alles moet doen kun je een gemiddelde boom in 30min compleet verzagen. Althans daar zit ik nu op haha.

Nee hoor zo dik als je wilt. op het moment dat je merkt dat je ketting vast komt te zitten (of preventief natuurlijk). sla je een wig of een stukje hout (zolang het maar dikker is als je ketting) aan het begin of in het midden wat de plank ondersteund. Hierdoor kun je zo dik als je wil en enorme lengtes omdat de plank die je zaagt rust op iets anders ipv de stam.

Tja de lumbermaker, ik ben voorstander van de alaskan sawmill maar zal vast iets persoonlijks zijn.
 

RonDoe

Senior Prepper
@Myronprps Tja, dat van die keg had ik zelf moeten bedenken vind ik achteraf... Ik heb het op dit moment nog te druk, maar ik ga aankomende zomer zeker proberen een boom te verzagen.
Ik ben trouwens ook aan het uitzoeken of ik iets van een 200 liter benzine en de bijbehorende hoeveelheid olie kan opslaan. Ik heb namelijk een bosmaaier, een kettingzaag, een stammenzaag (wipzaag) en een aggregaat die allemaal op benzine lopen. Waarschijnlijk nog wel een paar dingen, maar daar kom ik zo gauw niet op. Dat zal dus wel goed gaan. Tot zover bedankt voor de info.
 
Bovenaan