• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Algemene voorbereiding Nederlanders

Nederlanders voelen dat noodsituaties dichterbij komen, maar handelen nog te weinig​

Steeds meer Nederlanders hebben het gevoel dat noodsituaties niet langer iets zijn uit rampenfilms of verre landen. Stroomstoringen, cyberaanvallen, internationale spanningen, problemen met drinkwater of langdurige uitval van digitale systemen: het zijn scenario’s waar mensen vaker over nadenken. Toch blijkt dat nadenken nog iets anders is dan daadwerkelijk voorbereid zijn.

Uit een recent gepubliceerd onderzoek van Allprepare naar de weerbaarheid van Nederlanders blijkt dat er een duidelijke kloof bestaat tussen bewustwording en actie. Veel mensen zien de risico’s wel, maar hebben thuis nog weinig geregeld voor het moment waarop er echt iets misgaat. Volgens het onderzoek heeft slechts 12% van de Nederlanders een volledig noodpakket in huis. Nog opvallender: maar 7% beschikt over een concreet noodplan. Dat betekent dat de meeste huishoudens niet precies weten wat ze moeten doen als bijvoorbeeld de stroom langdurig uitvalt, het pinverkeer stopt of er tijdelijk geen drinkwater beschikbaar is.

De eerste 72 uur zijn cruciaal​

Een belangrijk punt uit het onderzoek is het vertrouwen in hulp van buitenaf. Maar liefst 68% van de Nederlanders verwacht dat de overheid burgers in de eerste 72 uur van een crisis onvoldoende kan beschermen. Dat is veelzeggend, omdat juist die eerste drie dagen vaak bepalend zijn. Bij grootschalige noodsituaties kunnen hulpdiensten overbelast raken, infrastructuur kan uitvallen en communicatie kan tijdelijk moeilijk zijn.

Toch is de voorbereiding op die eerste 72 uur bij veel mensen beperkt. Het onderzoek laat zien dat 60% van de Nederlanders minder dan drie dagen vooruit kan met de watervoorraad die zij in huis hebben als de drinkwatervoorziening uitvalt. Ook verwacht 37% een grootschalige stroomstoring van langer dan 24 uur binnen een jaar, terwijl 36% aangeeft een stroomuitval van 72 uur zonder hulp niet vol te houden.

Laatst bewerkt:

Nederlanders voelen dat noodsituaties dichterbij komen, maar handelen nog te weinig​

Steeds meer Nederlanders hebben het gevoel dat noodsituaties niet langer iets zijn uit rampenfilms of verre landen. Stroomstoringen, cyberaanvallen, internationale spanningen, problemen met drinkwater of langdurige uitval van digitale systemen: het zijn scenario’s waar mensen vaker over nadenken. Toch blijkt dat nadenken nog iets anders is dan daadwerkelijk voorbereid zijn.

Uit een recent gepubliceerd onderzoek van Allprepare naar de weerbaarheid van Nederlanders blijkt dat er een duidelijke kloof bestaat tussen bewustwording en actie. Veel mensen zien de risico’s wel, maar hebben thuis nog weinig geregeld voor het moment waarop er echt iets misgaat. Volgens het onderzoek heeft slechts 12% van de Nederlanders een volledig noodpakket in huis. Nog opvallender: maar 7% beschikt over een concreet noodplan. Dat betekent dat de meeste huishoudens niet precies weten wat ze moeten doen als bijvoorbeeld de stroom langdurig uitvalt, het pinverkeer stopt of er tijdelijk geen drinkwater beschikbaar is.

De eerste 72 uur zijn cruciaal​

Een belangrijk punt uit het onderzoek is het vertrouwen in hulp van buitenaf. Maar liefst 68% van de Nederlanders verwacht dat de overheid burgers in de eerste 72 uur van een crisis onvoldoende kan beschermen. Dat is veelzeggend, omdat juist die eerste drie dagen vaak bepalend zijn. Bij grootschalige noodsituaties kunnen hulpdiensten overbelast raken, infrastructuur kan uitvallen en communicatie kan tijdelijk moeilijk zijn.

Toch is de voorbereiding op die eerste 72 uur bij veel mensen beperkt. Het onderzoek laat zien dat 60% van de Nederlanders minder dan drie dagen vooruit kan met de watervoorraad die zij in huis hebben als de drinkwatervoorziening uitvalt. Ook verwacht 37% een grootschalige stroomstoring van langer dan 24 uur binnen een jaar, terwijl 36% aangeeft een stroomuitval van 72 uur zonder hulp niet vol te houden.
Mijn slager vindt ook dat ik te weinig bij hem koop, en m'n psychotherapeut vind ook dat te weinig mensen hun bovenkamer laten schoonvegen🤣

Voor All prepare is er waarschijnlijk pas reden om niet te mekkeren zodra hun noodrantsoenen onze plafonds raken.🤣

Onafhankelijk, is dat "onderzoek" dus niet.
En zie ik dan hoe weinig serieus ze zooi aanbieden en ook nog eens met een driedubbele vork schrijven (zie onder), dan vergaat mij de lust om mij in hun "onderzoek" te verdiepen.

Trek in wat water...?

8,5 liter water, voor meer dan €10 per liter. Die lui zijn gewoon gevaarlijk!😂
1000159037.png
Hoe bestaat het... En, haha, het is nog een aanbieding ook!😂

8,5 liter water, voor meer dan €10 per liter.

Weet je hoeveel wijn ik daar van kan kopen in Spanje?

Maar goed, blijkbaar heeft Wibo of Rik een account aangemaakt.
Ik moet wel zeggen dat ik het slim vind om een onderzoek uit te laten voeren en vanuit dit onderzoek je producten te pluggen.
Dit bedoel ik zonder sarcasme, dit is gewoon slim zakendoen.

Laatst bewerkt:
Ik moet wel zeggen dat ik het slim vind om een onderzoek uit te laten voeren en vanuit dit onderzoek je producten te pluggen.
Dit bedoel ik zonder sarcasme, dit is gewoon slim zakendoen.
Tja, het vestigt wel de aandacht op hun handel. Of dat dan slim is, dat is een kwestie van perceptie. Het pluggen was dat in ieder geval niet wat mij betreft, en het schoffeert het forum.

Jammer is, dat ze zichzelf (in mijn ogen tenminste) compleet als "terzake kundigen" diskwalificeren en ongeloofwaardig tonen door water te slijten voor €10 per liter.

Ik heb nog even verder gekeken op hun site en zie daar wel meer "vorkschrijverij".

Ik heb er niets op tegen dat ze daar een boterham verdienen, maar er is ook nog zoiets als de klant om de tuin leiden en overwegend het vel over de oren trekken...
€10 per liter, en 20 jaar houdbaar...😂

H2O komt voor €0,003 per liter uit de kraan en zal de eerste miljoen jaar nog wel drinkbaar blijven...

[...]

Trek in wat water...?

8,5 liter water, voor meer dan €10 per liter. Die lui zijn gewoon gevaarlijk!😂
Bekijk bijlage 31472
Hoe bestaat het... En, haha, het is nog een aanbieding ook!😂

Dat water is 50 tot 100 jaar houdbaar. Ik zie er wel nut in. Ik had SPA flessen (reine) in opslag maar als die twee jaar over de datum zijn gaan de flessen inkrimpen, waarschijnlijk door langzame verdamping van het water door de dop of door het plastic. (Als iemand dit precies weet mag hij/zij me dit uitleggen) Bar-le-duc of andere pakken hebben een plastic coating die chemicaliën kan afgeven. Dus op die manier blijf je water kopen. Prima als je toch al flessenwater drinkt en de voorraad rouleert maar het kraanwater in Nederland is prima dus ik drink dat gewoon.

Nu heb ik een andere oplossing, maar ik zie echt wel een markt voor een tray aan waterblikjes die je in de kelder of op zolder zet en voor als er zich over 20 jaar ineens die noodsituatie voordoet. Veilig en gegarandeerd door de fabrikant.

Laatst bewerkt:
Dat water is 50 tot 100 jaar houdbaar.
@TheQuickFox , water is een stabiele verbinding en is ook in andere verpakkingen zeer lang houdbaar.

Hooguit, filter je het dan voor gebruik eens, maar je hebt dan vanuit een jerrycan een voorraad waar je met z'n vieren verder mee komt dan slechts 1 dag...

En als je het dan per se in blik wilt hebben voor het gemak, dan is dit toch wel 6 x voordeliger, en ook 100 jaren houdbaar😉
1000159062.png
Het blijft relatief duur, maar AH rekent zo een redelijke prijs. En dat is, wat ik bij het watertje van All prepare toch wel enorm mis.

Hoe houdt je een stroomuitval van 72 uur niet vol? Ok, in de winter kan het koud worden misschien maar daar ga je ook niet dood van. Je telefoon opladen kan met een powerbank, als je die niet hebt in de auto. Radio luisteren kan in de auto.

Terug
Bovenaan