• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alle mogelijkheden om kleinschalig drinkwater uit de natuur te halen

J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De bedoeling is om geen water mee te nemen, maar het drinkwater uit de natuur te halen.
Belangrijk is dus wel om de technieken goed te beheersen, om niet in de problemen te komen,
dus oefenen en de juiste spullen bij je hebben is de uitgangs punt.

Iedereen word bij deze uitgenodigd met de beste ideeën komen, en het tot een waardevolle topic te maken.
Ik zal uiteraard mijn beste beentje voor zetten.

Bij vocht uit bladeren loof en andere groen te halen is het mooi mee genomen als de grond ook vochtig is, en mij deze is het uiteraard handig als de zon schijnt.
Je maakt een wijde gat in de grond met de loof waar je een blik grote beker of pan zet, je spant er een stuk plastiek over heen die iets door hangt plaatst er een gladde steen op om het doorzichtig plastiek te concentreren boven de opvang beker.
Zie deze website voor diverse aan geboden mogelijkheden:
http://www.woodcraftsurvival.com/Survival skills/drinkwater/water_uit_bladeren.htm
transpiratie methode
Jullie hebben ook kunnen zien dat er plastiek zakken om de bladeren aan de bomen werd gedaan, dat is een transpiratie methode die meer op lever, dan de vocht uit losse bladeren of looft te verdampen op een vochtige ondergrond.

Ook door de enthousiasme van @boswachter ben ik begonnen met deze topic.

Dit is misschien een goed idee als je je water filter bent kwijt geraakt.

Oppervlakte water laten verdampen, tot drinkwater.
Maak een wijde gat in de grond waar je bedek het met een dikke laag isolerend materiaal droge mos zou prachtig zijn, varens zou ook kunnen plaats daar overheen bouwfolie, en dan je overlevingsdeken met de gouden kleur naar boven, en daar weer doorzichtige plastiek zodat je overlevingsdeken schoon blijft, dan giet je het oppervlakte water er in niet teveel want we willen niet met teveel water bij ons de tocht vervolgen, dek het geheel weer af met doorzichtig plastiek met een gladde steen in het midden op het verdampende water te centreren boven een klein opblaasbaar afwasbakje.

Verduidelijking
Door de combinatie van mos en de folies krijg je de maximale warmte ontwikkeling om het water te verdampen, uiteraard is de zon wel belangrijk in dit geval.
Als je ook nog een overlevingsdeken als licht scherm kunt gebruiken, om de zon te concentreren naar het badje heb je nog meer hitte ontwikkeling in het verdamping bad.
 

martin

Mankinds only hope
Je maakt een wijde gat in de grond met de loof waar je een blik grote beker of pan zet, je spant er een stuk plastiek over heen die iets door hangt plaatst er een gladde steen op om het doorzichtig plastiek te concentreren boven de opvang beker.

Ik zie de praktijktest met belangstelling tegemoet.
Ik ben vooral benieuwd hoeveel milliliter je gaat "oogsten"

Het copy/pasten van methodes vind ik een beetje hetzelfde als een recept posten zonder dat je het zelf hebt klaargemaakt.
Dus mijn voorstel zou zijn om alle geposte methodes in de praktijk te testen.
Dat is wel zo leuk voor het forum, en dan zal je zien dat theorie en praktijk soms flink uit elkaar kunnen liggen.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie de praktijktest met belangstelling tegemoet.
Ik ben vooral benieuwd hoeveel milliliter je gaat "oogsten"

Het copy/pasten van methodes vind ik een beetje hetzelfde als een recept posten zonder dat je het zelf hebt klaargemaakt.
Dus mijn voorstel zou zijn om alle geposte methodes in de praktijk te testen.
Dat is wel zo leuk voor het forum, en dan zal je zien dat theorie en praktijk soms flink uit elkaar kunnen liggen.
Best @martin heb je zelf ook nog ideeën om deze topic aan te vullen.
Tips om het geschrevene nog beter te verwoorden, of uit te werken zijn zeker welkom, het is mooi als we dit tot een waardevolle topic maken, ik ben er niet een kei in maar met jullie hulp moet met goed komen.
Zodat Theorie en praktijk samen komen.

Beste lezer,
Een shelter gebruiken om te schuilen en tegelijk drinkwater opvangen, hoe zou jij dat doen???

Dit is ook een leuk gebracht ideetje: https://www.schooltv.nl/video/hoe-kom-je-aan-drinkwater-uit-de-natuur-regenwater-en-dauwdruppels/
 

martin

Mankinds only hope
Best @martin heb je zelf ook nog ideeën om deze topic aan te vullen.

Afhankelijk van het seizoen zou mijn eerste optie regenwater zijn (dus met een flink stuk plastic opvangen)
Mijn 2e optie is berkensap. https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/berkensap.837/

Het is nu het ideale moment om berkensap te tappen.
@Erny , hoe is dat afgelopen met die praktijktest?
Was dit berkensap of was het voornamelijk regenwater?

Het is erg afhankelijk van de omstandigheden hoe (en of) je water (vocht) kunt scoren.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
@martin Het was inderdaad veel water bij de wijn eehh berkensap. Dus moet een betere methode zien te vinden om het water te weren. Was wel een vleugje zoetigheid te bespeuren.
Zal eens testen vanmiddag of het sap al loopt hier, we hebben nog steeds nachtvorst.

Had ook het oog laten vallen op een "spile tap" alleen duur in aanschaf dus dacht deze zelf na te maken.
Zo'n eentje die op de volgende site op de vijfde foto goed te zien is.
http://www.homegrown.org/profiles/blogs/tapping-maple-trees-and-making

(Wat me eraan doet herinneren dat ik een blikschaar moet bestellen.)
 

Flos

SHTF Expert
@J.J in jou eerste twee methodes komt nog al dikwijls veel bouwfolie of doorzichtig plastic folie in voor. Mijn vraag is nu ( niet aan J.J alleen ) wie oo wie loopt er van jullie met bouwfolie rond of heeft het ub in zijn BOB.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
@J.J in jou eerste twee methodes komt nog al dikwijls veel bouwfolie of doorzichtig plastic folie in voor. Mijn vraag is nu ( niet aan J.J alleen ) wie oo wie loopt er van jullie met bouwfolie rond of heeft het ub in zijn BOB.
paar vuilniszakken :D altijd hendig en klein opvouwbaar
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dat wel bij mij of in mijn BOB ( ). Maar heb jij dat wel bij jou.
Het was een antwoord op jouw vraag :) Ja, ik heb er een paar in de BOB, en standaard minstens 1 in de EDC

Oh, het is trouwens wel minimaal-minimaal water, maar de plant Vrouwenmantel staat erom bekend om goed regen- en dauwwater op te vangen in/op haar bladeren, en zo zijn er ook nog wel andere planten. Niet echt de energie waard om te verzamelen om aan je 2L te komen, maar je kan maar net een droge mond hebben ofzo :)
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik heb in een van de bobs een schilderzeil liggen.
Ook ideaal voor een supershelter bij extreme kou.
Of om bij regen water op te vangen, om een destillatie-opstelling te maken etc.
220px-Puits_Solaire.jpg

Werkt ook met zout water.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Al hoewel destillatie is een sneller proces dan een gat ik de grond, en je bent de zon er niet voor nodig.
Destillatie is een techniek om twee of meer stoffen in een oplossing te scheiden gebaseerd op het verschil in kookpunt van deze stoffen. Oftewel destillatie is een manier om o.a. zeewater, verontreinigt water en urine drinkbaar te maken. Door het zeewater te koken en de damp op te vangen zorg je ervoor dat de residuen uit het water verdwijnen. Houd er rekening mee dat het binnenste kopje vuil kan zijn waardoor je twee keer moet destilleren.
waterdestilleren.png
 

Ray

SHTF Expert
Ga eens testen @J.J hoeveel brandstof je drinkwater gaat kosten. Of testen met de opstelling die alleen met de zon werkt, dat blijkt in de praktijk ook nogal tegen te vallen. Kuil graven, vegetatie zoeken, dat kost meestal meer water dan het oplevert en dergelijke wanhoopsdaden worden meestal gedaan in zeer hete gebieden waar sowieso geen andere opties zijn.

In de praktijk tijdens je vakantie, bug-out of wat voor trip dan ook deze methodes gebruiken, het zal er niet van komen.

Theoretische mogelijkheden zijn leuk, zaken die echt in de praktijk werken, nuttig.
 
J

J.J

Gast
Ga eens testen @J.J hoeveel brandstof je drinkwater gaat kosten. Of testen met de opstelling die alleen met de zon werkt, dat blijkt in de praktijk ook nogal tegen te vallen. Kuil graven, vegetatie zoeken, dat kost meestal meer water dan het oplevert en dergelijke wanhoopsdaden worden meestal gedaan in zeer hete gebieden waar sowieso geen andere opties zijn.

In de praktijk tijdens je vakantie, bug-out of wat voor trip dan ook deze methodes gebruiken, het zal er niet van komen.

Theoretische mogelijkheden zijn leuk, zaken die echt in de praktijk werken, nuttig.
Ja klopt @Ray :)
Maar ik heb achter gehouden dat ik het verontreinigt zou water distileer met hout uit de natuur dat kost dus geen nikkel.
En ik heb geprobeerd aan de vraag van @boswachter te voldoen info samen gesteld, zodat hij ook zonder filter water zou kunnen verkrijgen, het is dus meer bushcraft gerelateerd, voor overlevers onder extreme omstandigheden,
en die kant wil @boswachter heen.

Hier het je wel een karretje voor nodig.
Als je met meer mensen bent, of een groot gezin bvb
Nog een andere mogelijkheid om aan drinkwater te komen is grondwater, maar hoe win je dat met de mogelijkheden die je bij je kan hebben, je kan geen ingewikkelde installatie met je mee sjouwen, al hoewel.:eek:
Hoe eenvoudig met een SIGMA VLEUGELPOMP TYPE k00
7,50 Ltr/min, slagen per minuut 80,
opvoerhoogte 25 meter,
gewicht 3 kg
http://www.exalto.com/nl-nl/sigma-vleugelpomp-type-k00-570001
Sigma vleugelpomp type K00.jpg
http://www.exalto.com/Perfion/File.aspx?id=f98b9a56-d101-4a40-b369-27c0f9ffbb70&Action=Save

https://www.vidaxl.nl/e/87184758861...nD34CaiVfzXqZ7xNZ_xrnow9DtInAzrxoC8BAQAvD_BwE
Grondboor.jpg
Wat pijpen bij je, een gat boren en oppompen maar.
Mooi als het zo makkelijk zou kunnen.:thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
Uit ondervinding weet ik dat die vleugelpomp niet lekker werkt bij het oppompen van water. Eerder geschikt voor diesel.
Ook de uitdrukking 25m opvoerhoogte moet je met een korreltje zout nemen.
Dit wil zeggen dat de pomp een vloeistof 25m hoog kan op duwen. En niet 25m kan aanzuigen.
 
J

J.J

Gast
Uit ondervinding weet ik dat die vleugelpomp niet lekker werkt bij het oppompen van water. Eerder geschikt voor diesel.
Ook de uitdrukking 25m opvoerhoogte moet je met een korreltje zout nemen.
Dit wil zeggen dat de pomp een vloeistof 25m hoog kan op duwen. En niet 25m kan aanzuigen.
Al zou het 15 meter zijn dan is het ook al mooi in Nederland dan heb je vaak al je grondwater te pakken.
 
Bovenaan