• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alle mogelijkheden om kleinschalig drinkwater uit de natuur te halen

ronin

Survivor
* met sokken of handdoeken om je benen, tijdens de ochtend dauw door een grasveld lopen...daarna uitwringen
* condens druppels opvangen met plastic
* grondwater met zand als filter systeem...laten bezinken, i.i.g. geen oppervlakte water direct consumeren i.v.m. vervuiling (oa. uitwerpsel dieren)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Bedankt @ronin
Zeker een mooie aanvulling, wat betreft besmettingen heb je ook gelijk, onder ander vossen hebben ook wel besmettingen bij zich, daarom word ook afgeraden bramen en ander laag groeiende fruit zo te eten, zonder ze te ontsmetten, dat kan simpel door op een liter water een paar druppeltjes dunne bleek te doen, en die smaak kan er weer uit door citroenzuur toe te voegen als je het fruit hebt afgespoeld.

En zo kan je ook je verzamelde water ontsmetten, en drinkbaar maken na het eerst gefilterd te hebben.

@ronin is zie naar meer berichtjes van je uit.
 

ronin

Survivor
ontsmetten: natriumbicarbonaat (baksoda) en natuurazijn
geplukte vruchten in een bak met water en bovenstaande toevoegen...na een kwartier is het gereinigd...kun je in een 'normale situatie' thuis doen om fruit / groente mee te ontdoen van pesticiden
 

Nomad

Diehard Prepper
Leuk topic, water is een hekel onderwerp voor mij. In mijn uitrusting is daar veel te weinig aandacht aan besteed.
Ik heb een Camelbak en een extra halve liter water in mijn tas. Maar tijdens een SHTF is 3l natuurlijk te weinig.

Behalve uitkoken kom ik niet zo ver. Op mijn noodroutes (werk-huis en huis-bol) kom ik voldoende waterpartijen tegen om in hoeveelheid water te voorzien.
Op dit moment kan ik zelf een grof filter bouwen om het grote vuil er uit te filteren. Vervolgens kan ik het koken, maar dat kost me wel weer brandstof.
Als alternatief kan ik het volgens de SODIS methode zuiveren, al is daar wel een dag zonlicht voor nodig.
En natuurlijk kan ik mijn alternatieve vuurbron (kaliumpermagnaat en glycerine) gebruiken om water te zuiveren in een noodsituatie.
Maar misschien toch maar eens een waterfilter aanschaffen :(

Aan het eind van de maand ben ik in het noorden van het land, vlak bij een natuurgebied.
Misschien dat ik dan wel even een (afval)zak over een bosje gooi om te kijken hoeveel water ik daar uit kan oogsten. Ik ben wel heel nieuwsgierig.
 

Erny

Last (wo)man standing
Aan het eind van de maand ben ik in het noorden van het land, vlak bij een natuurgebied.
Misschien dat ik dan wel even een (afval)zak over een bosje gooi om te kijken hoeveel water ik daar uit kan oogsten. Ik ben wel heel nieuwsgierig.
Op dit moment kun je, hier in dat noorden, gewoon met je tong uit je mond 's morgens rondlopen gezien dat het elke ochtend behoorlijk mistig is en overal water aanhangt. ;)
 

Nomad

Diehard Prepper
@Erny Ik zie het al voor me in het Dagblad van het Noorden:

Taksabbelaars gespot

Groningen - Afgelopen vrijdag ochtend
zijn op diverse plekken in de provincie
weer zogenaamde taksabbelaars gezien.
Taksabbelaars gaan 's ochtends op pad
om de dauw van van de takjes te
drinken.
Hun precieze motieven zijn nog on-
bekend. Als we de sabbelaars proberen
te benaderen zijn ze al lang en breed
vertrokken voordat we in de buurt
kunnen komen.
Er zijn vermoedens dat het gaat om
een uit de hand gelopen hobby. Diverse
stadjers die we interviewden wisten
ons te melden dat ochtenddauw wel
eens een delicatesse kon zijn.
Zeker wisten ze het niet, want om het
zelf te proeven moeten ze vroeg het
bed uit.
Overigens is er geen reden tot paniek.
De taksabbelaar lijkt banger voor u dan
andersom. Er is geen sprake van gevaar
voor de gezondheid en het is dus ook
niet nodig om ramen en deuren
gesloten te houden. -
 

JiJi mind

Senior Prepper
Allemaal goede tips hier om gebruik van een waterfilter in een SHTF situatie te voorkomen !
Ik mis echter het zelf maken van een waterfilter. Dit is redelijk eenvoudig te doen met weinig te preppen materialen :)
Nodig:
- 3 plastic flessen (1 met de kop eraf - om het schone water mee op te vangen, 1 met onderkant eraf maar met dop - dit word je filter, en 1 om het vieze water in het filter te doen)
- gravel of andere kleine steentjes (=1e filtratielaag)
- zand (=2e filtratielaag)
- houtskool (=3e filtratielaag, kan eenvoudig vanuit je kampvuur gewonnen worden, neem zo klein mogelijke stukjes)
- panty (met hoge dichtheid) of koffiefilter (=4e filtratielaag)

Maak een klein gaatje in de dop van je fles waarvan de onderkant eraf is. (dit voorkomt te snel doorstromen van het water)
Doe de dop op de fles met de panty of koffiefilter daartussen geklemd.
Houdt de fles op zijn kop en vul achtereenvolgens met een laag houtskool, zand en gravel.
Zet de fles op zijn kop in de fles welke je gebruikt om het schone water in op te vangen.
Gebruik de laatste fles om vuil water te vangen en (rustig aan) in je McGyver filter te gieten.

Advies is het water 2x door het filter te halen.
Als je naast zand ook grond tot je beschikking hebt, creëer dan een extra filterlaag met de grond bovenop de zand.
Hoe langzamer het water door je filter loopt des te beter is het gefilterd !

(personally tested & approved in the Philippines)
 
J

J.J

Gast
Allemaal goede tips hier om gebruik van een waterfilter in een SHTF situatie te voorkomen !
Ik mis echter het zelf maken van een waterfilter. Dit is redelijk eenvoudig te doen met weinig te preppen materialen :)
Nodig:
- 3 plastic flessen (1 met de kop eraf - om het schone water mee op te vangen, 1 met onderkant eraf maar met dop - dit word je filter, en 1 om het vieze water in het filter te doen)
- gravel of andere kleine steentjes (=1e filtratielaag)
- zand (=2e filtratielaag)
- houtskool (=3e filtratielaag, kan eenvoudig vanuit je kampvuur gewonnen worden, neem zo klein mogelijke stukjes)
- panty (met hoge dichtheid) of koffiefilter (=4e filtratielaag)

Maak een klein gaatje in de dop van je fles waarvan de onderkant eraf is. (dit voorkomt te snel doorstromen van het water)
Doe de dop op de fles met de panty of koffiefilter daartussen geklemd.
Houdt de fles op zijn kop en vul achtereenvolgens met een laag houtskool, zand en gravel.
Zet de fles op zijn kop in de fles welke je gebruikt om het schone water in op te vangen.
Gebruik de laatste fles om vuil water te vangen en (rustig aan) in je McGyver filter te gieten.

Advies is het water 2x door het filter te halen.
Als je naast zand ook grond tot je beschikking hebt, creëer dan een extra filterlaag met de grond bovenop de zand.
Hoe langzamer het water door je filter loopt des te beter is het gefilterd !

(personally tested & approved in the Philippines)
Een mooie creatieve aandeel beste @JiJi mind
Heb je al een keer getest hoeveel liter drinkwater je op deze manier kunt winnen.
Misschien heb je nog test verslagen, dat zo mooi zijn.
Foto's zijn ook heel gelieft.
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een heel belangrijk onderwerp @JiJi mind.

Een heel groot voordeel van deze manier van filteren is dat het bijna overal toepasbaar is. Zeker in een Urban situatie waar we in Nederland vaak mee te maken hebben zijn de benodigdheden vaak gewoon op straat te vinden.

Voor iedereen die dit nog nooit heeft gedaan zou ik zeggen, neem een oude PET fles en een schaar en probeer het eens.
Deze, samen met de SODIS methode kan je met minimale middelen drinkbaar water opleveren.

Ik ziet dat ik in mijn vorige post er niet meer naar toe heb gelinkt. Bij deze:
SODIS - Solar Water Desinfectie

Voor de volledigheid zal ik het kort uiteen zetten:
- Neem een schone PET fles met dop. Bij voorkeur een transparante fles.
- Maak de fles indien nodig schoon met water en zeep, je wil geen troep in de fles.
- Vul de fles zo ver mogelijk met water en draai de dop er op. Zorg dat het water zo helder is dat je de bodem van de fles kan zien als je door de dop naar binnen kijkt.
- Plaats de fles in de ochtend op je dak. Een dak met golfplaat of dakpannen is ideaal, je kan de flessen dan naast elkaar wegleggen.
- Laat minimaal 6 uur onaangeroerd liggen.
- Enjoy...

Deze methode is bij uitstek geschikt voor zonnige bestemmingen. Maar ook in Nederland kan het toegepast worden. Net als met zonne-energie heb je geen warmte nodig om dit toe te kunnen passen, alleen zonlicht.
Dit kan dus ook in de winter. De UV straling dood de bacteriën in het water. Eigenlijk is het dus een low-budget SteriPen! Heb je twijfel of de wisselvallig bewolkte Nederlandse lucht voldoende zon heeft gegeven, laat dan de fles gewoon een dag of twee liggen. Het is een methode die je geen energie kost, dus als je voldoende flessen hebt kan je veel water tegelijk doen.

In geval van nood kan je dit met gevonden PET flessen doen. Transparante waterzakken werken ook.
Om deze reden heb ik een transparante zip-lock zak van 1 l die vloeistoffen kan vervoeren in mijn BOB zitten. Om de effectiviteit te vergroten kan je de flessen/zakken ook op een nooddeken leggen. Dan reflecteert de UV straling terug de fles in.
 

Nomad

Diehard Prepper
Overigens, om er nog maar eens even één achteraan te gooien: water purificatie tabletten.
Ze zijn klein en gemakkelijk in het gebruik. Zoals ik eerder omschreef heb ik een 1l zak in mijn BOB zitten.
Of je nu een fles of een zak meeneemt, zorg dat je hier makkelijk tabletten aan toe kan voegen.
Bijvoorbeeld geen tabletten voor 2l water en een 1l waterfles, dat is niet handig. Of een 0,7l waterfles met tabletten voor 1l of 0,5l. Dat is 'in het wild' te moeilijk te doseren.
 

JiJi mind

Senior Prepper
Een mooie creatieve aandeel beste @JiJi mind
Heb je al een keer getest hoeveel liter drinkwater je op deze manier kunt winnen.
Misschien heb je nog test verslagen, dat zo mooi zijn.
Foto's zijn ook heel gelieft.

De hoeveelheid drinkwater is in principe ongelimiteerd, al raakt het filter op een gegeven moment wel verzadigd en moet je een nieuwe bouwen.

Ik heb deze methode geleerd van een lokale gids tijdens een meerdaagse hike. Water wat hij gebruikte was op zich al redelijk schoon volgens mij (kwam uit stromend bergbeekje op 2100m).
Ik heb er toen niet aan gedacht om mijn notebook, stopwatch en camera erbij te pakken. Die avond ca. een halve veldfles en de volgende ochtend nog eens zoiets van opgedronken zonder imodium tabletten nodig te hebben.
 

JiJi mind

Senior Prepper
Dat is inderdaad een heel belangrijk onderwerp @JiJi mind.

Een heel groot voordeel van deze manier van filteren is dat het bijna overal toepasbaar is. Zeker in een Urban situatie waar we in Nederland vaak mee te maken hebben zijn de benodigdheden vaak gewoon op straat te vinden.

Voor iedereen die dit nog nooit heeft gedaan zou ik zeggen, neem een oude PET fles en een schaar en probeer het eens.
Deze, samen met de SODIS methode kan je met minimale middelen drinkbaar water opleveren.

Ik ziet dat ik in mijn vorige post er niet meer naar toe heb gelinkt. Bij deze:
SODIS - Solar Water Desinfectie

Voor de volledigheid zal ik het kort uiteen zetten:
- Neem een schone PET fles met dop. Bij voorkeur een transparante fles.
- Maak de fles indien nodig schoon met water en zeep, je wil geen troep in de fles.
- Vul de fles zo ver mogelijk met water en draai de dop er op. Zorg dat het water zo helder is dat je de bodem van de fles kan zien als je door de dop naar binnen kijkt.
- Plaats de fles in de ochtend op je dak. Een dak met golfplaat of dakpannen is ideaal, je kan de flessen dan naast elkaar wegleggen.
- Laat minimaal 6 uur onaangeroerd liggen.
- Enjoy...

Deze methode is bij uitstek geschikt voor zonnige bestemmingen. Maar ook in Nederland kan het toegepast worden. Net als met zonne-energie heb je geen warmte nodig om dit toe te kunnen passen, alleen zonlicht.
Dit kan dus ook in de winter. De UV straling dood de bacteriën in het water. Eigenlijk is het dus een low-budget SteriPen! Heb je twijfel of de wisselvallig bewolkte Nederlandse lucht voldoende zon heeft gegeven, laat dan de fles gewoon een dag of twee liggen. Het is een methode die je geen energie kost, dus als je voldoende flessen hebt kan je veel water tegelijk doen.

In geval van nood kan je dit met gevonden PET flessen doen. Transparante waterzakken werken ook.
Om deze reden heb ik een transparante zip-lock zak van 1 l die vloeistoffen kan vervoeren in mijn BOB zitten. Om de effectiviteit te vergroten kan je de flessen/zakken ook op een nooddeken leggen. Dan reflecteert de UV straling terug de fles in.

Ik denk dat SODIS en mijn McGyver filter elkaar goed aanvullen.
Het McGyver filter bevat koolstof waaraan metalen zich hechten en met het SODIS systeem ben je er zeker van dat alle levende organismen gedood zijn.
Op deze wijze heb je 1 oneindig drinkwatersysteem (al moet je natuurlijk wel voldoende zoet water hebben)
 

Ray

SHTF Expert
@Nomad SODIS werkt in NL beroerd en wat je drinkt is dan gokken. Ergens in Spanje of zuidelijker in de Sahel, daar is de methode uitgetest en schijnt te werken. Maar oh wat zou ik gewoon graag een waterfilter bij me hebben waarmee je veel meer zekerheid hebt.

@JiJi mind Zo'n zelfgemaakt waterfilter werkt niet, nu ja, op youtube wel, maar helder water is niet per definitie veilig water. De deeltjes filtratie is bij lange na niet fijn genoeg om veelvoorkomende schadelijke bacteriën te kunnen filteren. Actieve kool en houtskool zijn ook twee heel verschillende zaken! Actieve kool heeft een reactie oppervlakte wat al gauw een 100.000 keer groter is dan houtskool uit het kampvuur. Dan nog werkt actieve kool alleen effectief bij lange en dus zeer trage doorstroming. Alleen aromaten binden gaat wel snel, maar meeste chemicaliën en zware metalen vergen echt meer.

Als je echt geen enkele andere mogelijkheid om je water veilig/steriel te maken, ok, dan zou ik ook tenminste met iets dergelijks filteren, maar heb niet de illusie dat ik dan voorkom dat ik aan de diarree raak of erger.

Stap 1: Belangrijkste bij veilig water drinken is om te beginnen de meest geschikt bron te kiezen. Vers regenwater, snelstromend beekje hoog in de bergen, of diepe put, ik dronk het vroeger gewoon rechtstreeks. Hoe je ook filtert, je begint met het schoonste water wat je kunt vinden of verzamelen.

Stap 2: Zodra het stilstaat, dieren erbij kunnen (wat nagenoeg altijd het geval is), moet je het op e.o.a manier steriliseren. Dus filtreren met micronfilter, koken, UV lamp, dunne bleek, jodium, kaliumpermanganaat of watertabletten e.d. Hiermee verwijder/dood je alle bacteriën. Soms ook virussen, maar dat is eigenlijk alleen in de tropen noodzakelijk.

Een in de praktijk werkend en oerdegelijk goedkoop filtertje is de Sawyer Mini, nog steeds de eerste die ik aanraad of zijn grotere broertje de Squeeze, die ik zelf al jaren gebruik (en nog steeds dezelfde). Ideaal voor nood, in de auto of rugzak. Voor thuis en regelmatig gebruik (in de camper, tuinhuisje of offgrid wonen) zijn er grotere en praktischer modellen natuurlijk, van verschillende merken.

Steripen met UV led is handige toevoeging naast een filter tegen de virussen.

Stap 3: Daarna komt pas actieve kool kijken voor eventuele aromaten (die geven smaak aan je water), chemicaliën en misschien zware metalen, als je een heel groot actieve kool filter gebruikt, met druppelsgewijze doorstroom. Deze stap is alleen ter verbetering van de smaak, die chemicaliën en wat zware metalen gaan natuurlijk pas gevaar opleveren als je ze jaren lang zou drinken en slechte keuze maakt bij Stap 1. ;)

Er zijn honderden manieren om met natuurlijke materialen iets te improviseren, maar het onderdeel 'veilig drinkwater' alleen als kennis te preppen??? Zou ik nou bij dit onderwerp juist niet doen. Liever met m'n keukenmes op stap en waterfilter, dan stoer rambo mes op zak zonder zekere drinkwater oplossing. Al die geïmproviseerde manieren geven onduidelijke en onbewezen resultaten, als was het maar omdat de uitvoering nooit dezelfde is. Voor minder dan 40 euro (misschien zelfs maar 30) heb je gewoon een betrouwbaar waterfilter voor de eerste en meest belangrijke levensbehoefte naast zuurstof.

Een waterfiltertje + wat kennis en je bent altijd veilig voorzien. :)
 

Nomad

Diehard Prepper
Mooie post @Ray. Helemaal mee eens.

Wat betreft de SODIS methode meen ik gelezen te hebben dat bij onze weersomstandigheden (geen complete bewolking) de flessen minimaal 2 dagen moeten liggen. Maar ik ga dat wel nazoeken, want met 'ik meen dat' raak je geheid aan de diaree. :lol:Wat je zegt, we wil zoveel mogelijk zekerheid.

Het PET fles filter zie ik niet als een manier om water drinkbaar te maken, maar om het verwerkbaar te maken.
Voor SODIS en SteriPen in het bijzonder, maar ook voor purificatie met tabletten of kaliumpermagnaat wil je je water zo helde mogelijk hebben. Zo min mogelijk zwevende deeltjes. Als alternatief kan ook een shemagh of zakdoek gebruikt worden. Tevens bij het gebruik van een waterfilter wil je voor het gebruik zoveel mogelijk het stof uit het water halen.

Voor die €40,- die een waterfilter kost is er niet echt een reden om alleen op andere methoden te vertrouwen.
Ik zet hem direct op mijn verlanglijstje. :thumbsup:
 
Bovenaan