• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alles wat je altijd had willen weten over Brandstoffen

Bert353

Prepper
en dan moet je eens een buitenlandse gebruiksaanwijzing hebben, of verhuizen naar het buitenland, dan kun je je lol ook nog wel op:cool:
 

Ray

SHTF Expert
Dat is nu eenmaal de aard van een aardolie destillaat @Niels, petroleum, kerosine, wasbenzine, diesel, benzine, het zijn mengsels van fracties die je zo goed mogelijk probeert te scheiden van elkaar. Zo goed mogelijk, waarbij beter ook duurder is, maar het blijft een mengsel van stoffen. Een reeks aan dicht bij elkaar liggende fracties, vaak aangeduid met koolstofketenlengtes C6-C12 bv, plus nog een rits aan verontreinigingen, bv zwavel.

Iedere fabrikant heeft dus zo'n beetje z'n eigen smaak, al zijn er standaarden waar diverse brandstoffen aan moeten voldoen, die zijn meestal niet zo heel erg hoog en precies. Petroleum-C (waarbij de C voor een bepaalde kwaliteit staat) is onderling best nog heel verschillend. Sommige stinken je toko uit als je die in een kachel gooit, andere zijn nog te doen.
 

petroman

SHTF Expert
Als je het brandstof noemt moet je ook belasting over brandstof betalen.
Voor lampolie of hoe je het ook anders gaat nenoemn hoef je dat niet, asl fabrikant/leverancier.
Dus aanmaakvloeistof kost minder. Terwijl het fikt als in de hel.
 

marzman

Diehard Prepper
Misschien een beetje een domme vraag, maar op Amerikaanse websites hebben ze het over kerosine ipv petroleum voor die kacheltjes. Is dat hetzelfde? (een vertaling?). Bij kerosine denk ik aan vliegtuigen, dat is ook onbelast trouwens terwijl het als brandstof gebruikt wordt :p
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Petroleum is gewoon geel geverfde kerosine. Maar dat zegt niet veel over de kwaliteit. Kerosine of JetA1 is er ook weer in verschillende kleuren. Van kleurloos voor grote vliegtuigen tot blauw of groen voor helicopters. Maar wij vervoerde het alleen maar, en dan weet je dat soort dingen maar dat maakt me nog geen expert. Net zoals de "super" of "premium" diesel of hoe ze ook door de fabrikant genoemd worden is het de zelfde basis met een eigen toevoeging om het speciaal te maken.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Even een opmerking, de starter van dit topic, ik dus, had het volgende voor ogen met dit topic. Ik citeer:
Alles wat je altijd had willen weten over gas en petroleum.

Dus als iemand alles over elektra wil gaan vertellen en uitleggen, prima maar dan graag in een eigen topic svp.
Dat is toch een andere tak van sport.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
ik maak me weinig zorgen voorlopig.
sterker nog, heb dit voorjaar nog een XC60 op diesel gekocht want de caravan moet getrokken kunnen worden.
maar tot 2035 mogen er nog fossiele auto's verkocht worden wat betekend dat er nog vele jaren diesel beschikbaar zal blijven want de vrachtwagens blijven op diesel rijden.

als die kunnen tanken dan gaat het mij ook wel ergens lukken.
en het belangrijkste....
dan ben ik 85 ongeveer.

tegen die tijd kan ik altijd nog achter de geraniums gaan zitten
 
Bovenaan