• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alternatief gebruik petroleum / kerosine

RonDoe

Senior Prepper
Ik stel natuurlijk niet alleen vragen, maar wil ook wel wat delen: wanneer je oude (overjarige) petroleum (of voor de moderne kachels, die nieuwe kerosine) hebt en je wilt het niet naar het KCA-punt brengen, bedenk dan dat je dat spul heel goed kunt gebruiken om hout te behandelen.

Wanneer je het hout ermee insmeert (net als beitsen) wordt het hout harder en is beter bestand tegen weersinvloeden. De tip is van mijn opa, die was marineman in de tijd dat Indonesië nog een kolonie was en je voor 4 of 6 jaar werd uitgezonden naar de tropen. De houten reddingsboten uit die tijd werden met petroleum 'gebeitst'. Voor de binnenkant ging er een scheut menie door, dan kreeg je een mooie oranje (opvallende) binnenkant.

Ik heb de balken van mijn uitbouw ermee behandeld.
 

Flos

SHTF Expert
In de tijd dat mijn vader nog leefde waren er bij mijn ouderlijk huis veel hokjes schuurtjes stalletjes. Het merendeel gemaakt uit hout.
En om wat specifieker te zijn uit oudeafgedankte rolluiken. Die werden met vanalles ingesmeerd om beter tegen het element te kunnen .
Met uitzondering van verf natuurlijk want dat koste geld. Een zeer geliefd product bij mijn vader was aftapolie. Nee rotten deed het niet meer.
 
D

Deleted member 101

Gast
En als je last hebt van vliegen bij je zitje in de zomer, kun je ook houten delen om je heen in smeren of met spuitbusje met petroleum. Ook de groene klikobak waar veel vliegen op afkomen een paar druppels petroleum in gooien om de zoveel tijd. Diesel is nog beter maar stinkt voor de meesten te veel.

En als je last hebt van katten op je auto een nevel flesje met petroleum lichtjes over dak en motorkap spuiten.
Hebben ze vreselijke hekel aan. Na weekje even afwassen. Wel zorgen dat je zelf niet de nevel inademt.
Kan ook voor containers of vensterbank inspuiten met petroleum.
 
Bovenaan