• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Antivries als brandstof ?

Layla

Survivor
How to make a penny can stove in deze youtube heeft de man het over anti vries als brandstof als ik het goed begrijp. Klopt dat en is dat gewone antivries? (De gele fles Heet op zijn tafel)

 

Vempain

Prepper goeroe
How to make a penny can stove in deze youtube heeft de man het over anti vries als brandstof als ik het goed begrijp. Klopt dat en is dat gewone antivries? (De gele fles Heet op zijn tafel)


De meeste antivries bestaat voornamelijk uit Monoethyleenglycol en deze brand niet zo schoon.
De gele fles "HEET" bestaat voor bijna de helft uit Diethylether en ongeveer de helft Heptaan (en nog een beetje koolstofdioxine >5%)
Zowel Diethylether als Heptaan zijn zeer brandbaar dus goed te gebruiken in een alcohol stove.
 

RDNK76

Survivor
Dat HEET spul is ook niet echt antivries zoals wij dat hier kennen, maar een additief voor je brandstof, met name diesel of stookolie zodat deze niet bevriest. Als de temperaturen omlaag gaan kunnen water vlokken in diesel ontstaan, ook wel de "diesel bacterie" genoemd. Dit veroorzaakt echt ranzige slijmslierten in dieseltanks en verstopt je filter, ook neemt de smerende werking van je dieselbrandstof af.

Heb het product hier eigenlijk al lang niet meer gezien, in Duitsland biedt de stookolie boer het je meestal nog wel aan in de Winter maanden als additief in je brandstof tanks, wellicht dat het hier in de landbouwsector nog wel gebruikt wordt (maar er zijn echt goedkopere alternatieven!)
 

RDNK76

Survivor
Laatst bewerkt:
Bio ethanol (voor je alcohol stove en niet om zelf bij te mengen in je voertuig of generator)
 

elloco999

Elementary prepper
Dat is dan als alternatief voor een alcohol stove neem ik aan, niet om door je diesel te gooien tegen het vriezen...
 
J

jobs

Gast
Bij je diesel gooi je een paar procent petroleum als het echt koud is.
Winterdiesel zou al flink moeten helpen.
Petroleum in plantaardige olie helpt ook goed en is bij minder vorst al werkzaam.
 

RDNK76

Survivor
Bij je diesel gooi je een paar procent petroleum als het echt koud is.
Winterdiesel zou al flink moeten helpen.
Petroleum in plantaardige olie helpt ook goed en is bij minder vorst al werkzaam.

De meeste moderne Dieselmotoren kunnen daar echter niet goed mee overweg, leuk voor een SHTF maar voor tijdens de normale situatie zou ik toch gewoon een daarvoor bestemd additief in je diesel bijmengen
 

houthe

Senior Prepper

markske

Diehard Prepper
Bovenaan