• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Arduino projecten

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Ik ben sinds een jaar of 5 bezig met leuke elektronica projectjes maken met oa de Arduino.
http://www.arduino.cc/

Één van de dingen waar ik nu mee bezig ben is het maken van een miniatuur radio voor de FM band. Hiervoor is een hele leuke chip te koop de TEA5767. Deze chip is gemonteerd op een pcb van slechts 11.2mm x 11mm.

tea5767-module.jpg

http://www.voti.nl/docs/TEA5767.pdf

Omdat ik mijn elektronica hobby probeer te combineren met het preppen, leek het mij leuk om een miniatuur radio te bouwen die niet groter mag zijn dan een aansteker en dus prima in mijn BOB past.

Omdat het nogal priegelwerk is om de module aan te sluiten, heb ik een Breakout Boardje ontworpen met behulp van Eagle http://www.cadsoftusa.com/

Na het ontwerpen van het pcb-tje heb ik de printjes laten maken bij OSH Park. Afgelopen week zijn de door mij ontworpen breakout boardjes door tnt post bij mij door de brievenbus gestopt. Het printje is slechts 27.10 x 15.75 mm.

tea5767.png

Komende week ga ik eens kijken of het mij gaat lukken om een miniatuur radio te bouwen.

Het ontwerp van de breakout boardjes is door mij gedeeld op OSH Park.
https://oshpark.com/shared_projects/hD1aX6Sd
Mocht je interesse hebben in de pcb-tjes, dan kun je ze daar voor een paar euro bestellen. (ik verdien daar overigens niets aan, OSH Park regelt alles)
Houd wel rekening met een levertijd van enkele weken!

Ik zal dit topic regelmatig aanvullen met de vorderingen!
 

martin

Mankinds only hope
Wat kost dat ongeveer bij OSH Park in totaal, om vanaf ontwerp (ik noem maar wat) er 5 stuks te laten maken?
Of moet de oplage een stuk meer zijn?

Ik neem aan dat je ook met eenmalige kosten zit ?

Edit:
oeps, het staat gewoon op hun site.
$5 per square inch, which includes three copies of your design. For example, a 2 square inch board would cost $10 and you’d get three copies of your board. You can order as many copies as you want, as long as they’re in multiples of three.
 

phtvs

Sysop
Admin
Wat kost dat ongeveer bij OSH Park in totaal, om vanaf ontwerp (ik noem maar wat) er 5 stuks te laten maken?
Of moet de oplage een stuk meer zijn?

Ik neem aan dat je ook met eenmalige kosten zit ?

Edit:
oeps, het staat gewoon op hun site.
Klopt staat er allemaal vermeld. Is echt spot goedkoop om daar je prototype pcb's te laten maken. Het enige nadeel is dat het soms wat langer duurt omdat ze je pcb in het rek erbij moeten kunnen zetten. Het is dus afhankelijk van hoeveel ruimte er is. Ik had dit keer wel het geluk dat ze dezelfde dag nog plek hadden. daarna duurt het een week of 2 voor je de printjes afgeleverd krijgt.
Maar dat vind ik op zich niet zo'n probleem. Want als je deze prijzen afzet tegen de prijzen die je binnen de Eu normaal gesproken betaald , dan is het het wachten meer dan waard.

De kwaliteit is ook erg goed en de paarse layout geeft ook wel smoel aan je ontwerp vindt ik.
 

Nomad

Diehard Prepper
Het ontbreekt me op het moment aan tijd, maar ik heb al wat zitten rommelen met Arduino.

Ben er oorspronkelijk mee begonnen omdat ik een vijververwarming wou maken (om ijsvrij te houden) met tijd en temperatuur schakelaar.
Uiteindelijk was de tijdschakelaar niet nodig en bleek de temperatuurschakelaar al in het snoer te zitten.

Maar het was wel het begin van een nieuwe hobby (nog een!).
Ik heb een paar filmpjes op Youtube staan van wat gepriegel.

Op dit moment heb ik mezelf het doel gesteld een 3D printer en een laser plotter te maken. Nu Arduino de Materia heet uitgebracht en de bouwtekeningen vrij te downloaden zijn isbdat een stuk makkelijker.
Maar nu de tijd nog...

Een mini radio maken is een leuk idee, nog wel nuttig ook! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

phtvs

Sysop
Admin
Yep, het word tijd voor een update...

Ik heb geprobeerd om de radio module aan de praat te krijgen, maar helaas is dat niet gelukt. Na zoeken en meten kwam ik erachter dat de chip verkeerd om op de pcb is gesoldeerd. Ik heb contact opgenomen met de verkoper (ebay). Na wat email over en weer, kreeg ik het aankoop bedrag terug.

Inmiddels heb ik nieuwe modules bij een andere verkoper besteld. Zodra ze binnen zijn, ga ik verder met dit project.

Ook kwam ik nog een kant en klare oplossing tegen in de vorm van een pcd met daarop een TEA5767 module en aansluitingen voor een (bijgeleverde) antenne en speaker aansluiting. Deze pcb is wel veel groter dan wat ik in gedachten heb, maar het leek mij wel interessant om hem erbij te bestellen.

Word vervolgd..........
 

Wafels

Diehard Prepper
@phtvs zonde van je tijd en geld , dit kan altijd gebeuren . Ik hoop dat je met je nieuwe printen en IC's meer geluk hebt.
Heb je er ook weleens aan gedacht om er een AM radio te bij maken met een ZN415 of zo dit is ook zo'n soort circuit als de TEA5767
FM is prima hoor ,maar ik denk dat bij een SHTF andere frequenties als AM en/of korte golf handig zullen zijn .
FM is zonder meer handig en wat ook handig kan zijn als je er een paar van die mini fm zendertjes bij zou hebben
(kleine eenvoudige zendertjes op 1,5 volt of zo )
gr will
 

phtvs

Sysop
Admin
@phtvs zonde van je tijd en geld , dit kan altijd gebeuren . Ik hoop dat je met je nieuwe printen en IC's meer geluk hebt.
Heb je er ook weleens aan gedacht om er een AM radio te bij maken met een ZN415 of zo dit is ook zo'n soort circuit als de TEA5767
FM is prima hoor ,maar ik denk dat bij een SHTF andere frequenties als AM en/of korte golf handig zullen zijn .
FM is zonder meer handig en wat ook handig kan zijn als je er een paar van die mini fm zendertjes bij zou hebben
(kleine eenvoudige zendertjes op 1,5 volt of zo )
gr will
Ik heb daar idd wel over nagedacht en staat ook op mijn verlang lijstje. Met name de korte golf radio. Ik heb een kleine wereldontvanger in mijn BOB zitten en die wil ik gaan vervangen door deze mini radio-tjes.

Een fm zendertje heb ik liggen, maar het bereik daarvan is zo minimaal dat ik het niet echt als toevoeging zie. Voor communicatie heb ik porto's.
Wel speel ik met het idee om een fm zender te bouwen/aanschaffen met groter vermogen. Dat idee komt eigenlijk voort uit wat mijn Opa in WW2 deed, die had een illegale zender om berichten door te geven.
 
Bovenaan