• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
De mijnen in Limburg gingen tot 1100meter.
Geen idee hoe ze dat met het grondwater oplosten.

We zijn best tot kunststukjes in staat in Nederland. Maar ik zie het nut niet in om zo diep te gaan voor een bunker.
Logistiek de personen en middelen op 150 meter diepte krijgen lijkt me niet praktisch.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen bodemdeskundige maar op Limburg na is Holland ontstaan door slibafzetting van de grote rivieren.
In zand- en kleigrond is het lastig graven.
Limburgse mergel was het beste alternatief voor de NATO bunker die ook niet diep (verticaal) ging. Maar die is ook helaas helemaal op mijn kosten gesaneerd, dus gesloopt.
Daarnaast is oppervlaktewater een issue. De, nog intacte, WA bunker te Gouda is om die reden bovengronds gebouwd. "Als de dijken breken" bleef die droog. Cyberbunker I, staat ook om die reden bovengronds.
Mijnen in het algemeen komen vaak aan hun einde door grondwater. Het is gewoon niet weg te pompen op een gegeven moment.

Edit: ik herinner me ineens weer de opmerking die ik hoorde in Cyberbunker I, de bunker kon 5meter bewegen op een schokgolf. Toen ik nuchter opmerkte dat dat in een gang van 2,5m breed toch een probleem ging vormen werd het stil aan de overkant.
Zelfs in de 2e wereldoorlog was het bekend dat de grondbeweging bij een bijna raak explosie net zo veel schade kan aanbrengen als een voltreffer. Dus bij een A-bom in de zachte grond van Holland gaat het op 150m diepte toch wel spannend worden.

De mijnen in Limburg gingen tot 1100meter.
Geen idee hoe ze dat met het grondwater oplosten.

We zijn best tot kunststukjes in staat in Nederland. Maar ik zie het nut niet in om zo diep te gaan voor een bunker.
Logistiek de personen en middelen op 150 meter diepte krijgen lijkt me niet praktisch.

Pompen en omdat die een paar decennia? geleden zijn uitgezet loopt er nu rotzooi in en verder door richting de bebouwde kom in die omgeving, was nog wat over op journaal tijdje terug. Dreigt net zo'n schandaal ellende te gaan worden als de aardbevingsellende in het noorden.

Amsterdamse metro stations waren ooit 2 lagen diep ivm ooit meer aanleggen (1 in elk geval, weet niet meer welke), ben er wel eens in geweest met school 35 jaar geleden of zo, toen was er een theater voorstelling oid. Was voornamelijk een stuk tunnelbak voor de rails (minus alle rails, kabels, enz. natuurlijk) sec betonnen doos. Verhaal noodbunker hoorde ik toen ook wel, maar verder kon je er toen sec niks, want er was niks anders dan een beton verstevigd diep gat in de grond.

Dat zou zo'n 150 meter diep zijn dus, dat zit zo diep onder het grondwaternivo dat het continue keihard zou volstromen en dat het bouwen ervan zo goed als onmogelijk is...

Nee, ik heb kelders/parkeer garages gebouwd dik onder grondwater niveau...
Er bestaan al eeuwen diverse methodes om onder grond-water-niveau droge ruimtes te kunnen bouwen.

Zelfs met de intrede van beton kan er water dicht een kelder gestort worden dik 30 meter in het grond water.
Metselwerk beschermen voor waterdruk van buiten naar binnen! is niet zo moeilijk en in deze tijd al helemaal niet.
Er kan zelfs onder water een kelder gestort worden die daarna leeg gepomp wordt....op -50 meter maaiveld.
Dit is geen hogere wiskunde (bouwkunde eigenlijk).

Al die metro tunnels onder al die steden staan toch ook niet blank en worden toch ook niet continu leeg gepompt?
Dat treintje naar Engeland is toch ook geen duikboot?
Goed ze gaan door water vaste diepe lagen heen maar er zijn ook grondlagen die water doorlatend zijn.

En dat ze met pakten was ik mn telefoon ook kwijt....

Over grond water:
Waar ze tijdens de bouw van die bunker vermoedelijk problemen mee hadden waren de aard lagen tussen -10 en -30 meter (maximaal) ivm water druk. dit werd simpel weg gepompt met een oer oude principe...zand laag/koker en pompen.
Vervolgens verder graven.
Zodra ze dieper kwamen dan het grond water was dat niet meer nodig.

Nederland telt diverse niveau's grond water en droge lagen.
De mooste laag voor ons prepper bevind zich ca tussen de 25 meter en 30 meter diepte, dieper word het zout water.
ok afhankelijk waar je woont in dit land, noord holland of limburg is toch wel een hoogte verschilletje.

Heb je wel eens een put gegraven? tot aan of net onder het grondwater peil?
Zo hard stijgt dat ook weer niet, zeker niet als je gaat droog trekken.
Zelfs een oppervlakte van ca 1500m2 wat 5 meter dieper moet dan het grondwater peil kun je droog houden met een dompel pompie van de action/aldi van nog geen 500 liter per uur....

In nederland spelen we 1500 jaar met water.
Dus onzin...nee, sorry.

Dus onzin...nee, sorry.

Ik denk het wel.
Het is geen ramp om hier een fout toe te geven indien je die maakt.

Ik had er in het begin ook moeite mee, maar je vastbijten aan een vergissing is in mijn ogen niet zo verstandig.

Een ondergrondse bunker van 50 lagen is inderdaad onzin.
Stel dat je een enorme grot zou hebben met een hoogte van 150 meter, dan zou het uiteraard een ander verhaal zijn. Maar aangezien deze in Nederland niet bestaan is het de afweging tussen kosten/baten.
Na 3 woonlagen is het te kostbaar om nog dieper te graven. Er is ook geen enkel voordeel te behalen. Sterker nog, de nadelen worden steeds groter.

Er zit ook nogal een verschil in het plaatsen van een bunker in een stuk kleigrond, of het plaatsen van een bunker in rotsgrond. In Spanje zijn er veel mensen met een zwembad. En het graaft een stuk makkelijker in klei/zand dan in rots. Echter zit je met het probleem dat een zwembad in klei/zand waar geen water in zit tijdens een regenbui omhoog zal worden gedrukt door de opwaartse kracht (die gelijk is aan het volume van de verplaatste vloeistof). En die opwaartse kracht is een veelvoud aan het gewicht van de constructie. En dat is dan gelijk de reden waarom het funest is om een zwembad leeg te laten lopen. Een zwembad moet je voor 75% vullen. Ik heb hier diverse huizen gezien waar een zwembad compleet omhoog is komen "drijven" na een zeldzame forse regenbui.

Nee, ik heb kelders/parkeer garages gebouwd dik onder grondwater niveau...
Er bestaan al eeuwen diverse methodes om onder grond-water-niveau droge ruimtes te kunnen bouwen.

Natuurlijk, maar 150 meter diep? Dat zou een enorm bouwproject zijn wat onmogelijk geheim te houden zou zijn. Er zouden 100% zeker vele beelden van zijn. Tot nu toe vind ik er nul...

Zelfs met de intrede van beton kan er water dicht een kelder gestort worden dik 30 meter in het grond water.
Metselwerk beschermen voor waterdruk van buiten naar binnen! is niet zo moeilijk en in deze tijd al helemaal niet.
Er kan zelfs onder water een kelder gestort worden die daarna leeg gepomp wordt....op -50 meter maaiveld.
Dit is geen hogere wiskunde (bouwkunde eigenlijk).
50 meter is nog steeds niet in de buurt van 150.
Zelfs zonder grondwater is een 150m diepe put graven in Nederland's zand/veen/kleibodem een megaproject.

Al die metro tunnels onder al die steden staan toch ook niet blank en worden toch ook niet continu leeg gepompt?
Den Haag - De "tramtunnel", had niet voor niets de bijnaam "zwemtunnel", het ding stond meer onder water dan dat 'ie droog was. Er wordt wel degelijk flink gepompt, als is 't bij de betere tunnels alleen maar bij de in/uitgangen om regenwater af te voeren, maar gepompt wordt er...

Dat treintje naar Engeland is toch ook geen duikboot?
Uhm, de kanaaltunnel is zelfs ontworpen om te lekken en heeft dan ook meerdere zware pompstations om het binnendringende water continue weg te pompen. Zet die uit en het treintje wordt inderdaad een duikboot.

Goed ze gaan door water vaste diepe lagen heen maar er zijn ook grondlagen die water doorlatend zijn.

En dat ze met pakten was ik mn telefoon ook kwijt....

Over grond water:
Waar ze tijdens de bouw van die bunker vermoedelijk problemen mee hadden waren de aard lagen tussen -10 en -30 meter (maximaal) ivm water druk. dit werd simpel weg gepompt met een oer oude principe...zand laag/koker en pompen.
Vervolgens verder graven.
Zodra ze dieper kwamen dan het grond water was dat niet meer nodig.

Nederland telt diverse niveau's grond water en droge lagen.
De mooste laag voor ons prepper bevind zich ca tussen de 25 meter en 30 meter diepte, dieper word het zout water.
ok afhankelijk waar je woont in dit land, noord holland of limburg is toch wel een hoogte verschilletje.

Heb je wel eens een put gegraven? tot aan of net onder het grondwater peil?
Als kind in de zomer bijna wekelijks; woonde vlak bij het strand. Het water stijgt behoorlijk snel en de kanten van de put zakken ook continue in. Meer dan een meter diep is een flinke uitdaging.

Zo hard stijgt dat ook weer niet, zeker niet als je gaat droog trekken.
Zelfs een oppervlakte van ca 1500m2 wat 5 meter dieper moet dan het grondwater peil kun je droog houden met een dompel pompie van de action/aldi van nog geen 500 liter per uur....
Grappig, toen ik m'n waterput ging schoonmaken op 6m diep stroomde 't water er zo hard in dat ik 2 grote pompen aan had staan om 't een beetje onder bedwang te houden. Droog werd 't iig niet, het bleef met moeite ondiep genoeg om de troep er uit te kunnen halen... en na 't uitzetten van de pompen zag je 't hard stijgen.

Natuurlijk kan je het enorm beperken met van die stalen damwanden die in elkaar grijpen en de grond in getrild worden, maar voor een 150m diepe installatie zullen er dan toch echt flinke hijskranen e.d. moeten zij om alle zware machines naar beneden (en terug naar boven) te halen, een deurtje met een tunneltje door die damwanden gaat 'm niet worden. Zo'n project hou je gewoon niet geheim, misschien ergens diep in de onbewoonde wereld, maar niet midden in een grote stad.

In nederland spelen we 1500 jaar met water.
Dus onzin...nee, sorry.
Een topgeheime installatie met 50 verdiepingen onder de grond, midden in de stad, waar jij zomaar even kon rondgluren en waar je nadat je gepakt was niet voor in de gevangenis hebt gezeten wegens spionage en waar je nu gewoon openlijk over post op het internet, maar die niemand anders kent en waar verder geheel niets over te vinden is?

"Pics or it didn't happen".

Terug
Bovenaan