• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Auto trilt erg

Lai

Prepper goeroe
Ik zoek hulp bij een probleem met mijn oude suzuki jimny. (achterwielaandrijving)
Deze trilt/schud heel erg in de 5e versnelling met 80 km.
Achter op komend verkeer neemt echt afstand als hij zo trilt/schud.

Garage houder (off the road rijder ook wedstrijd verband) heeft vaak in allerlei suzuki terreinwagens gereden. Ook zelf gehad en die hij zelf ook helemaal verbouwd heeft. En hij kent dit probleem niet.
Hij schrok zelf hoe erg dat hij trilt/schud. Stuur is moeilijk vast te houden zo erg trilt die. (de hele auto)
Zeker voor mij met mijn zwakke handjes.

Alle assen, wielen, kogels, lagers, verbindingen zijn na gekeken en niks geks te vinden.
Geen speling, alles soepel. Rubbers motorblok/versnellingsbak zijn nog goed.
Voorbanden naar achter geplaatst en achter naar voor. Uit gebalanceerd en uitgelijnd.
Op de rollerbank doet hij het niet, waarschijnlijk door geen weerstand van wegdek. ?
In zijn 4 doortrekken naar de 100 en dan in de 5 geeft ook geen problemen.

Hij doet dit van tijd tot tijd sinds ik een schuiver gemaakt heb op de weg. (goed 1,5 jaar geleden)
Ik ging bij een T splitsing rechtsaf gaf gas in de bocht en 1 wiel slipte op een natte witte streep (regende) waardoor ik met een ruk bijna dwars op de weg stil stond. Ik zat tegen de deur geplakt en scheef in mijn stoel. Hij stond in zijn 3, maar snelheid weet ik niet.

In de tijd er na is het stuur/stuurhuis een aantal keer nagekeken/afgesteld.
Gas schokbrekers zijn ook vervangen, 1 was lek. En het was even over.
Langzaam aan begon het weer, vaak op een specifiek stuk asfalt weg. Dan weer niet, dan weer ergens anders. Geen touw aan vast te knopen.

Afgelopen november zijn de koppelingsplaten en druklager vervangen wegens toch wel erg versleten.
Schakelen was een uitdaging geworden. Doet ie het of doet ie het niet. (in zijn 3 wil ie ook wel weg rijden:rolleyes:)
Desondanks gaat het schakelen nog steeds niet lekker. Koppeling is nu 2 keer afgesteld.
Sinds nieuwe platen wel een vervelende vibratie in de auto als ik van de 3 naar de 4 schakel moet ik hem door trekken tot de 3000 toeren dan is het minder. En van de 4 naar de 5 geld het zelfde. Versnellingspook hoef ik mijn hand niet op te laten liggen, die vibreert dan erg. Niet zichtbaar, wel voelbaar.
Soms het gevoel dat de motor zijn best doet maar ik amper vooruit kom.
In zijn 5 75 net geen 80 rijden werkt 9 van de 10 keer.

Ook benzine verbruik is toegenomen. Eerder kon ik in de 4 met 60 km +/-430 km op 30 liter rijden, nu 390 km op 30 liter. Zowel mijn rijgedrag als mijn route is niet verandert.

Ergens blijft in mijn hoofd spoken dat de versnellingsbak de boosdoener is, schakelen gaat nog steeds niet lekker, vibratie bij lager toerental schakelen, vibratie pook, bij weerstand (wegdek) geeft hij problemen in de 5 bij 80.

Mijn stalhouder had het zelfde probleem met zijn paardenbus, Trillen in de 5 met 80 km. Zijn garage houder zei gelijk, versnellingsbak. En deze is gereviseerd en probleem is er niet meer.

Maar garage houder sluit versnellingsbak uit. (is niet naar gekeken)
Dan blijft de aandrijving in het motorblok nog over die nog niet nagekeken is.

Heel verhaal, maar we willen het probleem oplossen.
Wie o wie kent dit of ziet iets dat wij over het hoofd zien.
 

drent

Diehard Prepper
Eigenwijze garagehouder dan. Wat wel nagekeken is, is duidelijk het probleem niet, dan maar verder aan wat nog niet nagekeken is lijkt mij erg logisch.
 

Ray

SHTF Expert
He, dat is balen, ellende met de auto waar al best wat geld in zit, zelf vrees ik ook altijd dergelijke lastige problemen.

Als de bekende veroorzakers als banden, uitlijning, versleten fusees (al gecheckt?) en al die diverse bussen en rubbers in het onderstel die speling kunnen hebben reeds afvallen als oorzaak, blijven de bekende Jimny problemen over.

Kingpin lagers worden veel genoemd als zwak punt wat trillen kan veroorzaken: https://www.autoblog.nl/nieuws/suzuki-jimny-1998-heden-occasion-video-aankoopadvies-111918 Dan helpt idd balanceren of wisselen voor en achter wielen niet.

Ook te dikke (dikker dan standaard af fabriek) banden monteren kan tot ellende leiden.

En hier is iemand waarbij de oplossing een modificatie was
Het probleem bij een jimny is dat de vooras niet genoeg askanteling
heeft af fabriek. Trailmaster heeft hier een ombouwset voor ontwikkeld
die de vooras ongeveer 2,5 graden meer askanteling geeft.............
https://radar.avrotros.nl/forum/auto-motor-f43/suzuki-jimny-trillen-stuur-t62971.html

Het differentieel en idd versnellingsbak zijn ook niet uit te sluiten, maar hopen dat die het niet zijn, dat wordt namelijk duur.

Misschien hebben ze op https://www.suzukiclubnederland.nl een idee waar het precies aan kan schelen. Google vind best veel resultaten met dit probleem.

80 km/h in z'n vijf rijden is met oudere auto's met kleine motorblokjes meestal niet aan te raden, zowel motor als versnellingsbak worden dan (te) zwaar belast. Ik heb het met de Panda ook moeten afleren.
 
F

frans81

Gast
Bouten afgebroken ergens ?
Dit is nl niet altijd meteen te zien .Met schuiver of effe stuiteren kan dat zomaar bij al een nog niet eerder opgemerkt onderliggend iets.
 

PBear

Mankinds only hope
Is er sprake van ongelijkmatige slijtage van de banden? B.v. dat bij een van de banden, met name de linker voorband, de ene zijde van de band sneller afslijt dan de rechter. Dat zou het verhoogde benzineverbruik en vermindering van acceleratie kunnen verklaren als gevolg van onjuist camber (= de vertikale hoek die het wiel maakt t.o.v. het wegvlak).
De deductieve logica van Sherlock Holmes gebruikend - als de meest waarschijnlijke oorzaken uitgesloten zijn, dan moet de overblijvende oorzaak, hoe onwaarschijnlijk ook, de juiste oorzaak zijn - dan lijkt mij de versnellingsbak gegeven je beschrijving de overblijvende oorzaak van de trillingen te zijn, al is me niet duiidelijk hoe een defect in de versnellingsbak bij specifieke toerentallen zulke heftige trillingen kan veroorzaken.
Ik zou ook de cardan-as verdenken, die mogelijk getordeerd is geraakt. Die zou dan in trilling kunnen geraken bij een specifiek eigen toerental dat afhankelijk van de schakelstand van de versnellingsbak optreedt bij verschillende snelheden (aandrijfwiel-toerentallen).
Maar van die 2 oorzaken, lijkt me afwijkend camber de meest waarschijnlijke. Dat zou gevolg moeten hebben in afwijkende bandenslijtage.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Lai

Prepper goeroe
Als de bekende veroorzakers als banden, uitlijning, versleten fusees (al gecheckt?) en al die diverse bussen en rubbers in het onderstel die speling kunnen hebben reeds afvallen als oorzaak, blijven de bekende Jimny problemen over.

Alle beweegbare delen en rubbers zijn gecheckt. Stuurkogels zijn eerder ook al vervangen.
Ben bekent met het bekende jimny probleem, maar dit is iets heel anders. Je voelt je compleet een milkshake worden.


Kingpin lagers worden veel genoemd als zwak punt wat trillen kan veroorzaken: https://www.autoblog.nl/nieuws/suzuki-jimny-1998-heden-occasion-video-aankoopadvies-111918 Dan helpt idd balanceren of wisselen voor en achter wielen niet.

Nagekeken soepel geen speling.

Ook te dikke (dikker dan standaard af fabriek) banden monteren kan tot ellende leiden.

Er zitten brede banden/velgen onder, helaas. Originele maat kost ook wat, nieuw of 2e hands is even duur. o_O
Maar dan had hij het al met de aankoop moeten doen. Die banden zitten er al jaren onder.


En hier is iemand waarbij de oplossing een modificatie was

https://radar.avrotros.nl/forum/auto-motor-f43/suzuki-jimny-trillen-stuur-t62971.html

Het differentieel en idd versnellingsbak zijn ook niet uit te sluiten, maar hopen dat die het niet zijn, dat wordt namelijk duur.

2e hands gereviseerde versnellingsbak voor dit type vallen de kosten mij nog mee, het wisselen zorgt voor de kosten.
De mijne is alleen achterwiel aandrijving. Geen differentieel.


Misschien hebben ze op https://www.suzukiclubnederland.nl een idee waar het precies aan kan schelen. Google vind best veel resultaten met dit probleem.

Garage houder heeft daar al gekeken/gevraagd, maar niets iets gevonden dat overeenkomt met mijn wagentje.
Hij zou contact opnemen met suzuki fabriek.


80 km/h in z'n vijf rijden is met oudere auto's met kleine motorblokjes meestal niet aan te raden, zowel motor als versnellingsbak worden dan (te) zwaar belast. Ik heb het met de Panda ook moeten afleren.

Ok, ik had gekscherend al geopperd om de 5e versnelling maar niet meer te gebruiken. Werd afgeraden. :(
Wel met testen achter gekomen dat 60 in de 5 net zoveel verbruikt als 80 in de 5.
Dat word dus een kleine 2 weken testen wat het verbruik is met 80 in de 4

Bouten afgebroken ergens ?
Dit is nl niet altijd meteen te zien .Met schuiver of effe stuiteren kan dat zomaar bij al een nog niet eerder opgemerkt onderliggend iets.

Ze hebben alles los gehad om ook dat uit te sluiten. Zeiden ze.

Is er sprake van ongelijkmatige slijtage van de banden? B.v. dat bij een van de banden, met name de linker voorband, de ene zijde van de band sneller afslijt dan de rechter. Dat zou het verhoogde benzineverbruik en vermindering van acceleratie kunnen verklaren als gevolg van onjuist camber (= de vertikale hoek die het wiel maakt t.o.v. het wegvlak).

Banden slijten gelijkmatig. Geen zichtbare slijtage. Na 3,5 jaar de nodige kilometers op deze banden zou dat nu toch wel zichtbaar moeten wezen.
Maar hij is in november na het vervangen van de koppelingsplaten wel opnieuw uitgelijnd. o_O Zal het uitlijn rapport eens opzoeken!
Ik merk sindsdien dat hij rechtsom makkelijker (soms te makkelijk) stuurt dan links (iets meer weerstand) Maar op een vlakke wegdek het stuur loslaten blijf je gewoon rechtdoor rijden. Maar dit trillen/schudden deed hij al voor het uitlijnen.


De deductieve logica van Sherlock Holmes gebruikend - als de meest waarschijnlijke oorzaken uitgesloten zijn, dan moet de overblijvende oorzaak, hoe onwaarschijnlijk ook, de juiste oorzaak zijn - dan lijkt mij de versnellingsbak gegeven je beschrijving de overblijvende oorzaak van de trillingen te zijn, al is me niet duidelijk hoe een defect in de versnellingsbak bij specifieke toerentallen zulke heftige trillingen kan veroorzaken.

Ik hou van deze logica!! Zo denk ik ook. Noem het alleen "boeren verstand" :cool:

Ik zou ook de cardan-as verdenken, die mogelijk getordeerd is geraakt. Die zou dan in trilling kunnen geraken bij een specifiek eigen toerental dat afhankelijk van de schakelstand van de versnellingsbak optreedt bij verschillende snelheden (aandrijfwiel-toerentallen).

Cardanas is ook nagekeken, als eerste dachten ze daaraan. Samen met de kruiskoppelingen. Niks. Idem met de aandrijfassen.

Maar van die 2 oorzaken, lijkt me afwijkend camber de meest waarschijnlijke. Dat zou gevolg moeten hebben in afwijkende bandenslijtage.

Al met al eigenlijk vreemd dat toen de garage houder mijn wagentje voor het eerst zag (3 jaar geleden) en een korte inspectie had toegepast hij gelijk al zei dat de versnellingsbak nagekeken moest worden (samen met een lekke koppakking) en nu ineens niet meer o_O

Maar ok, ik ga mij eerst weer uitleven op de coniferen. En laat alles even inzinken. Hoef vandaag niet weg.
 

Flos

SHTF Expert
Op het oude forum was er iemand die wedstrijd reed met Suzuki.
Of hij hier op het forum zit weet ik niet. Ben ook zijn naam kwijt.
Die persoon had jou zeker kunnen helpen.
 

Lai

Prepper goeroe
@JohnVonSchutz van voor tot achter.

Na eindelijk het uitlijn rapport te hebben gevonden, bleek er een afwijking te zijn. (rechts +0.60 en links + 1,70 voor gedeeltelijke toespoor voor)
Bij een ander bedrijf opnieuw laten uitlijnen, deze melde dat het een minimale afwijking was, maar waarschijnlijk net te veel voor 't autootje.
Zagen ze wel meer.
Het is nu rechts +0.90 links +1.00.
Het trillen is zo goed als over. :thumbsup: Heel af en toe wil ie wel, maar is van korte duur. En stuurt weer als van ouds.

Zou het dan toch zo wezen dat autootje zo erg gevoelig is op een goede (bijna 100%) afstelling??
 

petroman

SHTF Expert
Zou het dan toch zo wezen dat autootje zo erg gevoelig is op een goede (bijna 100%) afstelling??

Een afwijking in de uitlijning is maar 1 deel van het verhaal denk ik.
Ik vind het verschil tussen L en R wel groot (meer dan 1). Verder heb je een wat oudere auto. Dan gaat die afwijking vervolgens verder de auto in, via veren (weer een kleine afwijking er bij) dan schokbrekers (weer een kleine afwijking er bij).
Vervolgens komt die kleine afwijking plus alles ertussen bij de onderkant van Lai aan en die vind dat allemaal toch niet zo fijn.

Goed dat de oorzaak gevonden is. Geen extra slijtage aan de banden ?
 

Lai

Prepper goeroe
Het probleem is niet 100% over, autootje heeft zo zijn kuren, maar het rijd aanzienlijk beter.
Stuurt vele malen beter, en verbruik is weer normaal. Zit nu weer op 400 km en tank (30 l) is nog niet helemaal leeg.
(ja ik weet het, ben een slechte prepper dat ik de tank niet vol hou)

@Ray 't is een oud wagentje, die kosten komen van zelf. Wist ik bij aanschaf.
Weet ook dat een gloed nieuwe auto net zoveel kans heeft op veel kosten in korte tijd.

@petroman autootje is van 1998, wat de vorige eigenaren er mee uitgespookt hebben qua rijden/onderhoud geen idee.
Maar het is wel zinnig te stellen dat al die kleine beetjes slijtage her en der bij elkaar een te veel aan afwijking geeft.
En nee, geen meer of afwijkende slijtage aan de banden.

Nu zien hoelang het goed gaat en hoe vaak hij uitgelijnd moet worden om normaal te kunnen blijven rijden.
 

Ray

SHTF Expert
Mooi dat ie weer rijdt @Lai en hopelijk houdt het het nog lange tijd vol, net als dat pandaatje hier want een 'nieuwe' tweedehands is tegenwoordig nogal prijzig. Omdat er meer vraag naar is en omdat auto's sowieso veel duurder zijn geworden door alle verplichte veiligheidssystemen.
 

petroman

SHTF Expert
Onze wagen reed ook niet meer zo lekker trok steeds meer naar rechts.
Met de beurt en APK maar een set nieuwe all weather banden er onder laten zetten. Was hoog nodig. Nu ook geen last meer van naar rechts trekken.
 

Lai

Prepper goeroe
Trillen kan zoveel zijn.
Maar vaak vergeten mensen de aandrijfassen.
Die kunnen best een tik gekregen hebben.

Het hele aandrijfsysteem op versnellingsbak en krukas na is nagekeken. Nergens speling.

Autootje heeft inmiddels ook een grote beurt gehad, was maar meer dan 10 jaar geleden gedaan. :eek:
En ik maar denken dat iedereen toch wel om de paar jaar dat laat doen. o_O
Oftewel, er is zeker de laatste 10 jaar niet zo goed voor autootje gezorgd.
Merk het duidelijk in verbruik! :D Hij rijd soepeler en stiller.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Niet uitdrukkelijk slijtage van het spoor van banden maar ook ouderdom/ verduring van het rubber kan ermee te maken hebben. Het ene bandenmerk heeft er wat meer last van dan de andere.

Ik rij zelf met medium priced Hankook banden waar ik heel tevreden over ben qua weglegging maar die na 5-6 jaar ondanks minimale slijtage aan het rubber (door weinig km) aan vervanging toe waren. Mijn suv trilde rond de 90 km per uur ( niet zo interessant als je op Nederlandse wegen met een aanhanger gaat karren) heb de ophanging laten nakijken, silent blocks van de vering laten vervangen, banden en wielen uitlijnen was allemaal niets mis mee, zelfs geëxperimenteerd met een iets hogere bandendruk. Omdat deze bij serieuze temperatuursverchillen verlies kennen.. het scheelde wel 3-5% in het verbruik maar het trillen...

Pas bij het vervangen van de achterste banden die 5-6 jaar oud waren, ondangs nog genoeg spoordiepte hadden, was het probleem opgelost...

Als het de banden zijn kan dit ook te weten komen door dezelfde snelheid in een lagere versnelling te doen. Trilt deze in lagere versnelling dan zijn het waarschijnlijk de banden, trilt deze niet dan is er is er waarschijnlijk iets met een onderdeel van de versnelling zelf. Tenzij er ook iets mis is met de lagere versnelling.. maar dan voel je de trilling meestal ook in de pedalen (gas en koppeling alsook in de pook)

Hopelijk brengt dit beetje bij de puzzel tot een trilvrije auto.
 
Bovenaan