Lai
Prepper goeroe
Ik zoek hulp bij een probleem met mijn oude suzuki jimny. (achterwielaandrijving)
Deze trilt/schud heel erg in de 5e versnelling met 80 km.
Achter op komend verkeer neemt echt afstand als hij zo trilt/schud.
Garage houder (off the road rijder ook wedstrijd verband) heeft vaak in allerlei suzuki terreinwagens gereden. Ook zelf gehad en die hij zelf ook helemaal verbouwd heeft. En hij kent dit probleem niet.
Hij schrok zelf hoe erg dat hij trilt/schud. Stuur is moeilijk vast te houden zo erg trilt die. (de hele auto)
Zeker voor mij met mijn zwakke handjes.
Alle assen, wielen, kogels, lagers, verbindingen zijn na gekeken en niks geks te vinden.
Geen speling, alles soepel. Rubbers motorblok/versnellingsbak zijn nog goed.
Voorbanden naar achter geplaatst en achter naar voor. Uit gebalanceerd en uitgelijnd.
Op de rollerbank doet hij het niet, waarschijnlijk door geen weerstand van wegdek. ?
In zijn 4 doortrekken naar de 100 en dan in de 5 geeft ook geen problemen.
Hij doet dit van tijd tot tijd sinds ik een schuiver gemaakt heb op de weg. (goed 1,5 jaar geleden)
Ik ging bij een T splitsing rechtsaf gaf gas in de bocht en 1 wiel slipte op een natte witte streep (regende) waardoor ik met een ruk bijna dwars op de weg stil stond. Ik zat tegen de deur geplakt en scheef in mijn stoel. Hij stond in zijn 3, maar snelheid weet ik niet.
In de tijd er na is het stuur/stuurhuis een aantal keer nagekeken/afgesteld.
Gas schokbrekers zijn ook vervangen, 1 was lek. En het was even over.
Langzaam aan begon het weer, vaak op een specifiek stuk asfalt weg. Dan weer niet, dan weer ergens anders. Geen touw aan vast te knopen.
Afgelopen november zijn de koppelingsplaten en druklager vervangen wegens toch wel erg versleten.
Schakelen was een uitdaging geworden. Doet ie het of doet ie het niet. (in zijn 3 wil ie ook wel weg rijden
)
Desondanks gaat het schakelen nog steeds niet lekker. Koppeling is nu 2 keer afgesteld.
Sinds nieuwe platen wel een vervelende vibratie in de auto als ik van de 3 naar de 4 schakel moet ik hem door trekken tot de 3000 toeren dan is het minder. En van de 4 naar de 5 geld het zelfde. Versnellingspook hoef ik mijn hand niet op te laten liggen, die vibreert dan erg. Niet zichtbaar, wel voelbaar.
Soms het gevoel dat de motor zijn best doet maar ik amper vooruit kom.
In zijn 5 75 net geen 80 rijden werkt 9 van de 10 keer.
Ook benzine verbruik is toegenomen. Eerder kon ik in de 4 met 60 km +/-430 km op 30 liter rijden, nu 390 km op 30 liter. Zowel mijn rijgedrag als mijn route is niet verandert.
Ergens blijft in mijn hoofd spoken dat de versnellingsbak de boosdoener is, schakelen gaat nog steeds niet lekker, vibratie bij lager toerental schakelen, vibratie pook, bij weerstand (wegdek) geeft hij problemen in de 5 bij 80.
Mijn stalhouder had het zelfde probleem met zijn paardenbus, Trillen in de 5 met 80 km. Zijn garage houder zei gelijk, versnellingsbak. En deze is gereviseerd en probleem is er niet meer.
Maar garage houder sluit versnellingsbak uit. (is niet naar gekeken)
Dan blijft de aandrijving in het motorblok nog over die nog niet nagekeken is.
Heel verhaal, maar we willen het probleem oplossen.
Wie o wie kent dit of ziet iets dat wij over het hoofd zien.
Deze trilt/schud heel erg in de 5e versnelling met 80 km.
Achter op komend verkeer neemt echt afstand als hij zo trilt/schud.
Garage houder (off the road rijder ook wedstrijd verband) heeft vaak in allerlei suzuki terreinwagens gereden. Ook zelf gehad en die hij zelf ook helemaal verbouwd heeft. En hij kent dit probleem niet.
Hij schrok zelf hoe erg dat hij trilt/schud. Stuur is moeilijk vast te houden zo erg trilt die. (de hele auto)
Zeker voor mij met mijn zwakke handjes.
Alle assen, wielen, kogels, lagers, verbindingen zijn na gekeken en niks geks te vinden.
Geen speling, alles soepel. Rubbers motorblok/versnellingsbak zijn nog goed.
Voorbanden naar achter geplaatst en achter naar voor. Uit gebalanceerd en uitgelijnd.
Op de rollerbank doet hij het niet, waarschijnlijk door geen weerstand van wegdek. ?
In zijn 4 doortrekken naar de 100 en dan in de 5 geeft ook geen problemen.
Hij doet dit van tijd tot tijd sinds ik een schuiver gemaakt heb op de weg. (goed 1,5 jaar geleden)
Ik ging bij een T splitsing rechtsaf gaf gas in de bocht en 1 wiel slipte op een natte witte streep (regende) waardoor ik met een ruk bijna dwars op de weg stil stond. Ik zat tegen de deur geplakt en scheef in mijn stoel. Hij stond in zijn 3, maar snelheid weet ik niet.
In de tijd er na is het stuur/stuurhuis een aantal keer nagekeken/afgesteld.
Gas schokbrekers zijn ook vervangen, 1 was lek. En het was even over.
Langzaam aan begon het weer, vaak op een specifiek stuk asfalt weg. Dan weer niet, dan weer ergens anders. Geen touw aan vast te knopen.
Afgelopen november zijn de koppelingsplaten en druklager vervangen wegens toch wel erg versleten.
Schakelen was een uitdaging geworden. Doet ie het of doet ie het niet. (in zijn 3 wil ie ook wel weg rijden
Desondanks gaat het schakelen nog steeds niet lekker. Koppeling is nu 2 keer afgesteld.
Sinds nieuwe platen wel een vervelende vibratie in de auto als ik van de 3 naar de 4 schakel moet ik hem door trekken tot de 3000 toeren dan is het minder. En van de 4 naar de 5 geld het zelfde. Versnellingspook hoef ik mijn hand niet op te laten liggen, die vibreert dan erg. Niet zichtbaar, wel voelbaar.
Soms het gevoel dat de motor zijn best doet maar ik amper vooruit kom.
In zijn 5 75 net geen 80 rijden werkt 9 van de 10 keer.
Ook benzine verbruik is toegenomen. Eerder kon ik in de 4 met 60 km +/-430 km op 30 liter rijden, nu 390 km op 30 liter. Zowel mijn rijgedrag als mijn route is niet verandert.
Ergens blijft in mijn hoofd spoken dat de versnellingsbak de boosdoener is, schakelen gaat nog steeds niet lekker, vibratie bij lager toerental schakelen, vibratie pook, bij weerstand (wegdek) geeft hij problemen in de 5 bij 80.
Mijn stalhouder had het zelfde probleem met zijn paardenbus, Trillen in de 5 met 80 km. Zijn garage houder zei gelijk, versnellingsbak. En deze is gereviseerd en probleem is er niet meer.
Maar garage houder sluit versnellingsbak uit. (is niet naar gekeken)
Dan blijft de aandrijving in het motorblok nog over die nog niet nagekeken is.
Heel verhaal, maar we willen het probleem oplossen.
Wie o wie kent dit of ziet iets dat wij over het hoofd zien.