• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bézard-Kompass (UBK).

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag eindelijk eens een http://www.freewebs.com/tedbrink1/ned25.htm gekocht . En dat op een Markt waar ik normaal gesproken niet heen ga .
Het ding is gloednieuw en gelukkig met origineel hoesje .
Ik was er al tamelijk lang naar opzoek en dit is een mooi begin .
De eerste keer heb ik hem laten liggen ! Maar ben nog terug gefietst en heb hem toch genomen.
Kartonnen doosje is helaas van een ander model . Maar daar kwam ik thuis pas achter ;)

Als je door onderstaan de Link scrolt dan staat daar deze UBK ook nog omschreven .
Het lineaaltje ga ik zometeen even voor terug , daar ik dacht het op in de kraam te hebben zien liggen .

http://compassmuseum.com/hand/bezard.htm

20160703_134755.jpg 20160703_134715.jpg 20160703_134707.jpg 20160703_134731.jpg 20160703_134746.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist voor de derde keer terug geweest naar de RommelMarkt voor het stukje meet gereedschap dat origineel bij het Kompas hoort { The folding Mils/cm slide ) . Zat er niet bij en had ie ook nooit gehad .
Nou moet / wil ik dat toch compleet hebben :lol:;) .
Gebruiken zal ik het waarschijnlijk niet :(

brezart10.jpg

Hieronder uitleg

brezart 9.jpg buk_III_dist_measure_gr.jpg

Ander model met een radium verf laag voor in het donker

radium_ruler_gr.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi ding Frans, maar laat je niet afleiden van het licht :)

Het licht ?? ;) Het ligt eraan wat je er mee bedoeld ?
Leg even uit aan mij als onwetende .
Dat Radium dat weet ik .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
"het licht" defensie zaken :)

:):) Ik ken de hele betekenis niet :(
Ook wij hebben destijds met kompas moeten oefenen . Maar dat is zo lang geleden dat ik geeneens meer weet welk type .
Haha het was dus een ASKANIA compass en een wilkie waar wij destijds mee oefenden .
Er was een twijfel omtrent model bij mij en zodoende even opgezocht en nu weer .

1467647675457932854462.jpg
 

dubbel0

Diehard Prepper
@frans81 hoe leg ik dit uit... :) zoals ik het interpreteer: jij doet veel ,( "alleen maar " ) defensie spul. toch? je passie, je droom je kennis en kunde--> het "licht"

kom je in 1 keer aanzetten met een "burger" kompas... leuk ding , inclusief een vernuftig afstandsmetertje, wat wil een mens nog meer... maar.. daardoor dwaal je wel af van "het licht" :)

en dat ligt niet aan jou, maar aan mij ( ons?), tis ff wennen dat je iets bespreekt zonder NSN :)

daarom.... laat je niet afleiden van het licht :)
 
F

frans81

Gast
uhh, ik bedoelde eigenlijk z'n olielampen :thumbsup:

Het kwartje is gevallen en goed ook . Bult voor mijn hoofd en rimpels op mijn voorhoofd lijken wel Golven richting strand :lol:
Man wat ben ik Intelligent ( Zelf getal invullen en geneer je niet :lol: )
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 hoe leg ik dit uit... :) zoals ik het interpreteer: jij doet veel ,( "alleen maar " ) defensie spul. toch? je passie, je droom je kennis en kunde--> het "licht"

kom je in 1 keer aanzetten met een "burger" kompas... leuk ding , inclusief een vernuftig afstandsmetertje, wat wil een mens nog meer... maar.. daardoor dwaal je wel af van "het licht" :)

en dat ligt niet aan jou, maar aan mij ( ons?), tis ff wennen dat je iets bespreekt zonder NSN :)

daarom.... laat je niet afleiden van het licht :)

Inderdaad ik doe veel " en bijna alleen maar ;) De rest aan alle info krijg ik van Jullie :hug:

Dus alle andere bijdrages op het Forum verstrekt door leergierigen ,en de daar uitvoortkomende info is een geschenk naar mij en duizenden anderen .
NSN / groen / gevlekt / hufterproof en nog zoveel is een besmetting die zich uit in een vorm van Hobby bij mij en voor oa jullie .
Pilletje is er niet en Therapie is " Aanschaffen / speuren naar en verrijk je zelf met de info hieraan gerelateerd . En dat plaats ik en nog een hoopje andere besmette hier op het Forum ;)
Nu het slot " wij hebben beide in het verkeerde licht gekeken volgens @petroman :lol:
 
F

frans81

Gast
;)
Je hebt gewoon last van een te sterke neiging tot het aanschaffen van leuke spulletjes.
Remedie? Streng euro dieet en vrouw met ouderwetse deegroller. Soms gevolgd door inleveren van (auto)sleutels.

Het is een Cirkeltje , iemand of iets heeft het mogelijk gemaakt dat @easy bij mij de rugzak kom kopen ;)
Ik kon weer door @easy spulletjes kopen enz enz :thumbsup:
En zo houden we elkaar in stimulans met naar ik hoop Flutbedragjes ( Alhoewel 20 Euro is 44 Gulden ):oops:
Het zijn echt maar kleine bedragen die ik investeer . Mogelijk gemaakt door meerdere andere personen .
:lol:
 

petroman

SHTF Expert
Het "aflopen" van rommelmarkten etc. vind ik altijd het leukste deel van "iets" vinden. Juist de mogelijkheid dat te vinden waarvan jij vind dat het iets waard is.
Misschien is het wel een invullen van "op jagd gaan".
 
Bovenaan