• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Belangrijk bericht voor ALLE BELGEN op dit forum!

Mayo

Prepper goeroe
https://www.gezondheidsplein.nl/specials/schildklieraandoeningen/de-schildklier-en-jodium/item57075
DIt artikel gaat over hoe je schildklier Jodium opneemt en opslaat.
Daarin staat onder meer het volgende:

Bij een kernramp komt er een hoop radioactief Jodium vrij.
Dit komt via water etc. in ons lichaam. Daar wordt het door de schildklier opgeslagen. Dit radioactieve Jodium vergroot de kans op schildklierkanker. Echter is de capaciteit om Jodium op te slaan bij kinderen/jongeren veel groter dan bij volwassenen.
Doordat de schildklier vanaf een ongeveer een 40 jaar verzadigd is door al het Jodium wat ons lichaam al eerder binnen komt, is dan de verzadiging niet direct nodig bij een kernramp. Ons lichaam (nieren) scheidden dan het Jodium gewoon uit.

De kans dat je boven de 40 nog een hoeveelheid Jodium opslaat die schildklierkanker veroorzaakt is erg klein.

Vergeet niet, de pilletjes beschermen ALLEEN tegen radioactief Jodium, NIET tegen alle andere soorten straling en radioactieve stoffen die vrij kunnen komen!!


In hetzelfde stuk staat ook:
"Met zes boterhammen per dag zit je al aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid."

6 boterhammen per dag..? Really? :eek:
Zijn er nog mensen die dat halen tegenwoordig? Ik eet er nog geen 6 in de maand!

Als mijn lichaam het overschot aan jodium gewoon weer uitscheiden, dan is dat toch mooi?
Bijverschijnselen zijn zeer zeldzaam : https://www.apotheek.nl/medicijnen/kaliumjodide#wat-zijn-mogelijke-bijwerkingen
Daarnaast vind ik een 'kleine kans' op schildklierkanker nog altijd teveel als ik dat kan voorkomen.

@petroman geen reden om te schreeuwen, we zijn niet doof (voor zover ik weet).
Bovendien zegt niemand dat jodiumtabletten tegen alle straling zou helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

mimi

Prepper
Laatst bewerkt:
Heeft je huisarts er ook bij verteld dat dit allemaal prepeprs waren die preventief een handvol jodiumpillen slikken ?
Er komen een heleboel mensen om in het verkeer zei mijn huisarts.

Neen helemaal geen preppers!! vandaag nog een vrindin aan de lijn gehad , cystes en knobbels op haar schildklier, er zitten al genoeg zware metalen in de lucht met chroom 6 waar wij wonen...en wie weet wat nog..wat wij nog niet weten...zoals de wolk in september met verhoogde concentraties van radioactieve deeltjes over West-Europa trok, en deze nieuws pas in november uitkwam...en er is nooit gevaar zogezegd voor de volksgezondheid ??
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171110_03180541
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Richard434

Prepper goeroe
In hetzelfde stuk staat ook:
"Met zes boterhammen per dag zit je al aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid."

6 boterhammen per dag..? Really? :eek:
Zijn er nog mensen die dat halen tegenwoordig? Ik eet er nog geen 6 in de maand!
Ik, gemiddeld genomen..
Daarnaast zit er in heel veel andere voedingsmiddelen ook Jodium.
Als mijn lichaam het overschot aan jodium gewoon weer uitscheiden, dan is dat toch mooi?
Bijverschijnselen zijn zeer zeldzaam : https://www.apotheek.nl/medicijnen/kaliumjodide#wat-zijn-mogelijke-bijwerkingen
Daarnaast vind ik een 'kleine kans' op schildklierkanker nog altijd teveel als ik dat kan voorkomen.
Een kleine kans heb je nu ook.
Die voorkom je niet met een oneindige hoeveelheid Jodium.
Zo lijkt een deel van de schildklierkanker ook een erfelijk karakter te hebben en zijn er meer mogelijkheden waardoor het zich kan ontwikkelen.

Je hebt ook een (niet zo hele) kleine kans om morgen in het verkeer om te komen..

In deze link: https://www.kanker.nl/bibliotheek/schildklierkanker/wat-is/1494-overleving-schildklierkanker
Valt te zien dat de piek van leeftijden waarop Schildklierkanker zich ontwikkeld op de 40-44 jaar ligt.
En dat het vanaf 65 heel hard afneemt.
Derhalve is de keuze om te voorkomen dat de ontwikkeling gestimuleerd wordt (door radioactief Jodium) bij de bevolkingsgroep tot die leeftijd naar mijn mening een logische.

Overigens, kan je dit naast een kernramp leggen (tsjernobyl / 1986) waarbij eruit komt dat mensen die toen onder de 40 waren (uit 1946, dus in 2013 70) maar wel geboren (lees vanaf ongeveer 30) ook toevallig de grootste groep van de slachtoffers van deze ziekte zijn.
Maar dan leg ik een aantal linken die ik onvoldoende kan bewijzen. ;)
 

Mayo

Prepper goeroe
@Richard434

werkelijk.. 6 bammetjes per dag? Dan ben je een vast grote eter of je bent gek op brood ;)

Ja, het gevaar om een auto-ongeluk te krijgen is groter dan dat om schildklierkanker te krijgen na een kernramp.
Daarom heb ik ook gordels en airbags in de auto en heb ik mn rijbewijs gehaald (al heeft dat niet bij alle chauffeurs hetzelfde effect.. :eek:)

Maar de kans op een EMP, CME, dat NL onderloopt, op een wereldwijde oorlog, lege winkels, grootschalige uitval van publieke diensten, plunderingen en de totale instorting van de wereld zoals we die kennen is waarschijnlijk ook erg klein..
En toch zitten we hier met z'n allen elke dag plannen te maken om te zorgen dat we daar op voorbereid zijn en ons er zo goed mogelijk doorheen slaan :p
Ik snap dan ook niet dat er zo geageerd wordt over het in huis halen van een pilletje die de kans op schildklierkanker als gevolg van een kernramp wegneemt, zelf al heeft dat pilletje in zeer zeldzame gevallen bijwerkingen.
 

Richard434

Prepper goeroe
@Richard434

werkelijk.. 6 bammetjes per dag? Dan ben je een vast grote eter of je bent gek op brood ;)

Ja, het gevaar om een auto-ongeluk te krijgen is groter dan dat om schildklierkanker te krijgen na een kernramp.
Daarom heb ik ook gordels en airbags in de auto en heb ik mn rijbewijs gehaald (al heeft dat niet bij alle chauffeurs hetzelfde effect.. :eek:)

Maar de kans op een EMP, CME, dat NL onderloopt, op een wereldwijde oorlog, lege winkels, grootschalige uitval van publieke diensten, plunderingen en de totale instorting van de wereld zoals we die kennen is waarschijnlijk ook erg klein..
En toch zitten we hier met z'n allen elke dag plannen te maken om te zorgen dat we daar op voorbereid zijn en ons er zo goed mogelijk doorheen slaan :p
Ik snap dan ook niet dat er zo geageerd wordt over het in huis halen van een pilletje die de kans op schildklierkanker als gevolg van een kernramp wegneemt, zelf al heeft dat pilletje in zeer zeldzame gevallen bijwerkingen.
Of ik ben de hele dag op mijn werk in beweging waardoor ik vooral 's morgens en rond lunch behoefte aan eten heb.. ;)
Op een standaard werkdag eet ik er 7.. ;)

Ik snap dat je de pilletjes in huis hebt, heb ik zelf ook.
En dat terwijl ik officieel niet in een risico regio woon.

Dat "wij" ons voorbereiden op veel mogelijke rampen en scenario's, betekent niet dat iedereen dat doet of moet doen.
Ik reageerde ook niet tegen het feit dat mensen de pillen in huis namen, maar reageerde op het feit dat er nergens een onderbouwde reden zou zijn waarom er tot 40 verstrekt wordt. En dat er voor mensen die buiten die grens vallen de pillen verkocht worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Ik heb ondertussen mijn pillen op gehaald. En dit bij mijn apotheek.
Ook die van mijn moeder en dat was een andere apotheek.
En bij alle twee was ik de eerste persoon die ze kwam halen.
Dwz. De belgen hebben veel vertrouwen in de kerncentrales die hun kunnen treffen.
Althans in mijn gemeente.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik ben geen brood eter of melkdrinker, ik eet andere ongezonde dingen. :thumbsup: Beiden zijn voor een mens biet zo gezond als wordt beweerd.

Het enige brood wat goed voor je is dat is VOLKOREN. Laat je niet in de maling nemen door de kleur want bruin brood is net zo ongezond als wit. Bovendien maken ze hem bruin door bijvoorbeeld havermout of andere zaken toe te voegen. Volkoren dus of geen brood.

Uitzending keuringsdienst-van-waarde over brood legt het een en ander uit.

https://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/13-10-2016/KN_1685468

Bij Jinek zat ook onlangs een onderzoeksjournalist en de uitzending zal ook wel ergens online staan.

https://www.nbtmagazine.biz/nl/nieuws/11-01-2018-brood-onder-vuur-bij-televisieprogramma-jinek/

Found it.
 

Flos

SHTF Expert
Nu heb ik onlangs een film gezien of toch een stuk er van.
In de film ging een meisje alleen op trektocht. En ze zuiverde water dat eerst door een soort filter ging met jodium.
Heeft iemand een idee of dat kan kloppen.
 

markske

Diehard Prepper
Nu heb ik onlangs een film gezien of toch een stuk er van.
In de film ging een meisje alleen op trektocht. En ze zuiverde water dat eerst door een soort filter ging met jodium.
Heeft iemand een idee of dat kan kloppen.
Ja en neen. Met jodium kan je alle leven in water dood maken. Proper maken, dwz filteren, kan je er niet mee. Beetje zoals met javel of chloor.
 
Bovenaan