• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Belasting

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik vraag me af hoeveel belasting iemand moet betalen over een pensioen als je geen inkomen verder hebt.

dus stel.
65 jaar oud
geen baan meer.
geen uwv of uitkeringen

alleen een pensioen van 1250 per maand bruto.

wat hou je netto over?
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik heb weinig problemen op dit gebied.
ik zit hooguit met het dilemma dat mijn aow deze maand exact over 7 jaar pas in gaat.
en ik wil na mij 64e niet meer werken want dan is het tijd om te genieten.
ik heb er dan 48 jaar werken op zitten en ik pas ervoor om ook maar 1 dag langer te werken.

oftewel.
als ik 64 word zeg ik zoek het allemaal uit daar.
en dan moet ik een poosje teren op de inhoud van een oude sok.

vandaar dat het voor mij zeer van belang is hoeveel ik van dat bedrag ongeveer netto over houd.
ik weet vrij precies wat ik aan pensioen krijg na mijn pensioenering.

en dat is ruim genoeg om goed van te leven, mijn vrouw krijgt ook nog pensioen en aow.
alleen die 3 jaar vanaf 64 worden belangrijk, moet wel zeggen dat de meeste collega’s ergens tegen hun 62 a 63 jaar in de ziektewet belanden.
moe, zere rug, zere schouders, burnouts Enz enz.

misschien beland ik over 20 maanden wel in een vergelijkbare situatie……
mijn zwager zingt het nu ook al een jaar uit en die moet nog 10 maanden.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Het is maar dat je het weet.

Inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord binnenkort niet meer mogelijk07-07-2022
Vanaf 30 januari 2023 kunt u bij MijnOverheid alleen nog inloggen met de DigiD app of sms-controle. Dit betekent dat u voortaan altijd uw telefoon nodig heeft bij het inloggen. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd.

Download de DigiD app of activeer inloggen met sms-controle in MijnDigiD.


Wij hebben maar een heel eenvoudige telefoontje waar je geen app op kan plaatsen, en we gaan ook geen smartphone iPad of iets dergelijks aanschaffen, wel heel aantrekkelijk omdat je er zoveel mee kan doen.
We hebben een beltegoed kaartje telefoon, en kunnen net bellen en sms berichtjes bekijken.
 

Mayo

Prepper goeroe
Het is maar dat je het weet.

Inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord binnenkort niet meer mogelijk07-07-2022
Vanaf 30 januari 2023 kunt u bij MijnOverheid alleen nog inloggen met de DigiD app of sms-controle. Dit betekent dat u voortaan altijd uw telefoon nodig heeft bij het inloggen. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd.

Download de DigiD app of activeer inloggen met sms-controle in MijnDigiD.


Wij hebben maar een heel eenvoudige telefoontje waar je geen app op kan plaatsen, en we gaan ook geen smartphone iPad of iets dergelijks aanschaffen, wel heel aantrekkelijk omdat je er zoveel mee kan doen.
We hebben een beltegoed kaartje telefoon, en kunnen net bellen en sms berichtjes bekijken.

Dat heet tweestaps-verificatie en is bedoeld om het hacken van je DigId gegevens beter te voorkomen :)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Het punt was dat mijn partner grofweg 1000 euro bruto verdient en daar bijna 1000 euro netto van overhoud.
vandaar mijn stelling wat hou ik over van 1250 euro?
moet je om onverklaarbare redenen dan wel ineens 30% ofzo betalen.
 

PBear

Mankinds only hope
Je moet de vraag omdraaien ben ik wel belastingplichtig ....
Het antwoord is keihard NEE.

Mij lijkt dat @Hermanusb in de situatie dat hij de 3 jaar teert op zijn oude sok, toch wel belastingplichtig blijft, ondanks dat hij dan geen inkomen heeft. Met het spaargeld van hem en zijn echtgenote kan hij in de vermogensbelasting terecht komen. Zij het, dat er voor dit jaar een flinke vrijstelling geldt. Ik meen iets van 57.000 euro elk.
Maar die vrijstelling kan uiteraard per jaar veranderen.
Tevens kan hij recht hebben op teruggave door aftrekbare kosten, als er belasting geheven zou worden.
 

PBear

Mankinds only hope
Het punt was dat mijn partner grofweg 1000 euro bruto verdient en daar bijna 1000 euro netto van overhoud.
vandaar mijn stelling wat hou ik over van 1250 euro?
moet je om onverklaarbare redenen dan wel ineens 30% ofzo betalen.

Als die 1000 euro inkomen van je echtgenote het enige inkomen is, denk ik dat alleen DAT inkomen belast wordt. Ze hoeft niet plots meer belasting te betalen omdat jij dan geen inkomen meer hebt.
Wel kan zij eventuele aftrekposten optellen bij jouw aftrekbare kosten. Als je daarmee boven de aftrekdrempel komt, zou ze zelfs iets minder belasting hoeven betalen. Maar over een bruto inkomen van ongeveer 1000 euro zal dat mogelijk niet boven de teruggave drempel zijn, die naar ik meen te herinneren 200 euro is.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Over spaargeld betaal ik geen belasting.

dat room ik genoeg af om zodra ik stop met werken genoeg geld te houden.
vandaar dat ik me zat af te ragen wat ik over hou van een enkele uitkering van 1250 euro.

ik kan ervoor kiezen om mijn pensioen naar voren te halen Maar of ik dat ga doen is meer afhankelijk van wat er over blijft van die 1250 euro.

nu las ik dat volgende maand iemand van de pensioenverzekeraar een spreekuur gaat houden op het werk.

hij mag geen advies geven.
maar ik neem aan dat hij wel kan aangeven wat er van 1250 euro bruto over blijft.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Als die 1000 euro inkomen van je echtgenote het enige inkomen is, denk ik dat alleen DAT inkomen belast wordt. Ze hoeft niet plots meer belasting te betalen omdat jij dan geen inkomen meer hebt.
Wel kan zij eventuele aftrekposten optellen bij jouw aftrekbare kosten. Als je daarmee boven de aftrekdrempel komt, zou ze zelfs iets minder belasting hoeven betalen. Maar over een bruto inkomen van ongeveer 1000 euro zal dat mogelijk niet boven de teruggave drempel zijn, die naar ik meen te herinneren 200 euro is.

Mijn partner stopt op de zelfde dag dat ik ook stop.
ons enige inkomen is dan 1250 euro bruto.

tenzij ik pensioen naar voren haal.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Het is maar dat je het weet.

Inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord binnenkort niet meer mogelijk07-07-2022
Vanaf 30 januari 2023 kunt u bij MijnOverheid alleen nog inloggen met de DigiD app of sms-controle. Dit betekent dat u voortaan altijd uw telefoon nodig heeft bij het inloggen. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd.

Download de DigiD app of activeer inloggen met sms-controle in MijnDigiD.


Wij hebben maar een heel eenvoudige telefoontje waar je geen app op kan plaatsen, en we gaan ook geen smartphone iPad of iets dergelijks aanschaffen, wel heel aantrekkelijk omdat je er zoveel mee kan doen.
We hebben een beltegoed kaartje telefoon, en kunnen net bellen en sms berichtjes bekijken.

Wellicht kun je een emulator op je laptop zette om de digid app te gebruiken, zoals blue stack.

Sms controlle moet lukken met een oude telefoon.


Ik gebruik digid waarschjjnlijk 6 x per jaar
belasting.
ziekefonds
Pensioen
uwv
Da-wassum volgens mijn
 
Bovenaan