• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Berkensap

Ray

SHTF Expert
Berken zullen er hier nooit komen, want de vriend is allergisch aan berken. Spijtig, want het moet wel leuk zijn.

Vermoedelijk is je vriend allergisch voor berkenpollen? Waarschijnlijk niet voor dit berkensap. Allergie voor berkenpollen (een welbekende, vandaar mijn gok) zegt niets over gebruik van berkenblad (lekker in de soep op het laatste moment toegevoegd) of dit berkensap.

Gewoon pissebedden voeren die gast, is goed voor hem: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl...van-hooikoorts-slik-een-levende-pissebed.html Ok, grapje, blijkt niet helemaal zo te werken, al is het idee niet gek, debunk: http://www.volkskrant.nl/wetenschap...evende-pissebedden-tegen-hooikoorts~a4082499/

Daarmee is het eten van lokale bijenpollen ook op losse schroeven komen te staan, een andere onbewezen maar veel verkochte 'immuuntherapie' tegen hooikoortsklachten. Experimenteren met pissebedden is een stuk goedkoper echter. ;)

Immuuntherapie kan wel helpen, alleen bestaat er een vermoeden dat deze allergie, als zovelen, niet zozeer het resultaat is van de allergene stoffen, maar een onbalans waardoor iemand reageert op bepaalde eiwitten en stoffen. Vele mensen die een gezondere levensomgeving (buiten de stad) en stijl opzoeken, overkomen deze problemen. Bij allergieën is het vaak is een optelsom van prikkels voor je systeem die fysieke symptomen veroorzaken.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Hij is inderdaad allergisch aan de pollen, niet aan het sap. Of voor zover ik weet niet aan het sap, nog nooit geproefd natuurlijk. Alleen zal ik het niet zomaar kunnen verkopen aan hem om berken in de tuin te planten :p
Vele mensen die een gezondere levensomgeving (buiten de stad) en stijl opzoeken, overkomen deze problemen. Bij allergieën is het vaak is een optelsom van prikkels voor je systeem die fysieke symptomen veroorzaken.
Misschien dat ik daarom geen enkele allergie heb, en hij allergisch is aan buitenkomen? :fluit: Ik heb altijd op de boerenbuiten gewoond (en daar gaan we nu ook terug naartoe), en hij altijd in een dorp/stad (groter dan een dorp, kleiner dan een stad...). Of om het in zijn woorden te zeggen toen hij de eerste keer bij mij kwam: "Jullie hebben hier sterren?!". Die kun je met moeite zien waar hij woont ;)
 

kleinkonijn

Elementary prepper
Ik ga morgen eens even kijken of de sapstroom al opgang is gekomen. Omdat veel berken al in de knop zitten. Weet een plek in een klein dal, waar de sapstroom altijd een paar weken eerder is. Ben benieuwd....
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

kleinkonijn

Elementary prepper
Vandaag naar het bos geweest en gelijk maar eens even een duimdikke tak van mijn favoriete berk afgezaagd. De sapstroom komt langzaam op gang. Maar is nog niet op z'n top. Na 4,5 uur had ik 200cc berkesap. Dus ik denk nog een weekje wachten.
 

Erny

Last (wo)man standing
Aha, thx @kleinkonijn , wilde gisteren ook testen en kwam er toen achter dat ik eigenlijk helemaal niet wist hoe ik precies moest testen. :rolleyes: Heb zelf een pinkdikke tak afgebroken maar die was nog geheel droog.
 

kleinkonijn

Elementary prepper
Als de sapstroom echt opgang is gekomen word je zaagblad al gelijk nat bij het zagen. Nu leek het alsof het droog was, maar heeeeel langzaam kwam er vocht tevoorschijn. Ik zei gisteren dat ik 200 cc had maar achteraf geschat was het maar 100 cc :D . Ik dacht achteraf, 200 cc is een plasticbekertje vol, dit is net een half bekertje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Vandaag weer even getest of de berkensapstroom al op gang is. En jawel... er verschenen na een tijdje heel erg langzaam wat drupjes uit het takje (pinkdikte).
Heb er een flesje aan gehangen en morgen maar eens kijken of er na 24 uur wat te oogsten valt en hoe het tempo is.
 

Erny

Last (wo)man standing
Nou ok, na een aantal dagen te hebben gehangen kon ik gisteren het flesje checken.
Er zat behoorlijk wat vocht in...

IMG_8702_800x450.JPG

Zou het regen zijn? Leek me sterk want zo hard had het nou ook weer niet geregend.
Dus heb geproefd... en... het smaakte gewoon naar water! Moet het nog ergens anders naar smaken? Of ís dit gewoon water. :rolleyes:

Flesje weer opgehangen en nu alufolie eromheen tegen eventueel inregenen...

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het "tapseizoen" alweer voorbij is... :fluit:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Sterk verdund berkensap of alleen water.
Zo op de foto regent het langzaam aan wel in.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
De berk waarvan ik de afgelopen jaren tapte is omgewaaid met de storm vorige maand. Moet nog een nieuwe zoeken. Maar er zijn niet zo veel geschikte bomen over. De meeste staan te dicht bij het pad.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb zo een beetje het zelfde probleem. Mijn buurman heeft zijn berk gesnoeid. Lijkt wel een knotwilg nu.
 

Erny

Last (wo)man standing
Heb vorige week getest en er was nog geen doorstroming.

Afgelopen week zo'n taptuitje nagemaakt, geknipt met de blikschaar. Die liggen klaar met een haakje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
J

J.J

Gast
De berk waarvan ik de afgelopen jaren tapte is omgewaaid met de storm vorige maand. Moet nog een nieuwe zoeken. Maar er zijn niet zo veel geschikte bomen over. De meeste staan te dicht bij het pad.
Beste @Tanfana
Is de boom met wortel en tak om gewaaid dan kan hij er wel in gezet worden misschien willen ze van gemeente werken je wel helpen die hebben er wel de apparatuur en kundigheid voor.
Ze zijn soms verrassend behulpzaam, heb het zelf een paar keren mee gemaakt.:)
 

Flos

SHTF Expert
@J.J moet ik dit bij ons aan de gemeente vragen lachen ze mij vierkant uit of moet het eerst voor de gemeente raad komen een goed keuring krijgen een budget worden voorzien en een nood plan worden opgesteld .
Maar ben je van plan de boom in brand hout te zagen bij een negatief antwoord.
Heb je een kap vergunning nodig dus moet dat voor de gemeenteraad komen een goed keuring krijgen. Kijken of daar een budget voor is en een nood plan worden opgesteld.
Neen de gemeente en alles wat er rond draaid zijn nu niet mijn beste vrienden.
 
Bovenaan