• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Besparen op energiekosten, en meer comfort en privacy

Rugzak

Banned
Prepper
3 jaar geleden heb ik rolluiken laten plaatsen aan de balkonzijde die op het zuidwesten ligt gelegen.

Bij een hete zomer gaan de rolluiken na 1300 omlaag omdat de zon er op draait.
In de winter gaan ze omlaag als het donker wordt/is.

Mijn maandelijks tarief is dusdanig omlaag gegaan, zodat ze zich nu al terug verdiend hebben. Het is een zinvolle investering gebleken.

Vaak is de wind zuid-west of west. En de regen ook. Ik heb geen last van koude wind tegen de ramen of het getik van de regen tegen de ruiten.

Ja, zachtjes tikt de regen tegen het zolderraam. Ritme van de eenzaamheid. Maar daar slaap k dus niet.

Ik kan het aanraden.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb ook nog een veranda aan het huis die dicht gemaakt word in de wintermaanden met een zeil.
Ook dit merk je enorm in de stook kosten.


Wel wat lastig met een appartementje vanaf 1 hoog.
 

Flos

SHTF Expert
Mijn elektriciteit factuur was de laatste afrekening enorm hoog.
De elektriciteit in België is flink wat duurder geworden maar 1000€ meer betalen dan vorig jaar vond ik er toch over. Ik ben aan het uitzoeken hoe het komt . En hoe ik het kan verhelpen.
Voor het eerste alle apparaten die je niet gebruikt moeten uit het stopcontact. Dat is niet altijd mogelijk want in mijn keuken is veel ingebouwd.
Lichen aan alleen als het nodig is . Mijn vrouw had de gewoont als ze door een deur gaat het licht aan te knippen.
De vrieskist heb ik helemaal ontdooit en uitgekuist . Die verbruikt nu minder dan een kw op 24u
Ik ben een prepper en heb dus alles minimaal dubbel maar 4 elek. waterverwarmers was wat overdreven. Zeker omdat het warmwater van douche lavabo en bad met een gasbranders is.
En zo hoop ik wat op de factuur te besparen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Oei, dat is wel heel veel meer wat je moest betalen @Flos...ja, zuinige apparaten en goed onderhouden(schone vriezer zonder aanslag) scheelt al veel. Heb je ook al zonnepanelen? Ik heb zelf op de bovenverdieping wat lampen die automatisch aangaan als je langsloopt en vanzelf uitgaan. Verder is het een idee om te kijken wat het sluipverbruik is..dus wat apparaten toch nog energie gebruiken als je denkt dat ze uit staan.Ik heb hier overal tussenstekkers tussen zodat de stroom er echt af gaat, of "klik-aan-klik-uit" dan zet je de stroom er met één klik helemaal af.
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben aan het onderhandelen met bedrijven die zonnepanelen leggen . Mijn grootste probleem is dat het mij ook rond de 10 000€ gaat kosten.
Wat ik dan weer op 6 jaar terug verdien.
 

petroman

SHTF Expert
Ik ben aan het onderhandelen met bedrijven die zonnepanelen leggen . Mijn grootste probleem is dat het mij ook rond de 10 000€ gaat kosten. Wat ik dan weer op 6 jaar terug verdien.

Ik zou daar heel goed naar (laten) kijken. De meeste bedrijven zijn zeer optimistisch qua opbrengst.
Alles valt en staat met de dakhelling en orientatie. En dan nog heb je maar 2x per jaar een maand de maximale opbrengst. Als de zon er haaks en loodrecht in schijnt.
 

Zer0Day

Senior Prepper
@Flos Wij hebben vorig jaar hetzelfde gehad: de elektriciteitsfactuur ineens met €1000 omhoog.
Bij ons bleek het uiteindelijk aan de boiler te liggen. Deze zat vol kalk waardoor het verbruik van dat ding enorm de hoogte inschoot.
Na het uitkuisen ervan en de installatie van een waterverzachter is alles terug ok.
 

markske

Diehard Prepper
Ik ben aan het onderhandelen met bedrijven die zonnepanelen leggen . Mijn grootste probleem is dat het mij ook rond de 10 000€ gaat kosten.
Wat ik dan weer op 6 jaar terug verdien.
Als je je panelen terugverdient op 6 jaar, doen. HOE dat je dat doet begrijp ik niet, maar als het rekenkundig kan, niet twijfelen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Bij zonnepanelen moet je niet uitgaan van terugverdientijd. Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen hiermee blijven rekenen. Ik stel dan wel eens de vraag wat de terugverdientijd van de auto, de vakantie naar Spanje of de televisie is. Met dat soort dingen wordt de vraag eigenlijk nooit gesteld terwijl die per saldo alleen maar geld kosten en relatief gezien weinig tot niets opleveren.

Met zonnepanelen wordt je elektriciteitsrekening meteen een stuk lager. Waar ik wel naar zou kijken is of je een omvormer kunt krijgen die ook eilandbedrijf ondersteund. Bij stroomuitval doen je omvormers normaal niets maar kun je in eilandbedrijf/off grid draaien dan heb je ook stroom als het net een keer afvalt. Vanuit prepper oogpunt is dat wel een aardige constructie natuurlijk.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@MARSKE, inlezen is zeker de moeite waard.
Ervaringen verzamelen van mensen die een installatie beheren is beter.
De link die @Zer0Day geeft toont een terugverdienmodel van 10 jaar. Wat er niet bij staat is dat dit sterk afhankelijk is van de locatie en orientatie van je dak.
Kijk wie er in de buurt een systeem heeft en maak daar eens een praatje mee. Veel leveranciers hebben een open site waar je installaties kan bekijken. Zoek daar eens op.

Edit: hier is zo'n site.
 

Kanina

Diehard Prepper
Als ik dat tabelletje lees, dan zijn wij best zuinig met z'n 2. Wij zitten met electragebruik nog onder de 1-persoonsgrens en zouden met 12 panelen uit kunnen komen.
Voor de winter is een windmolen wel handig, die heb je zelfs in een boom vorm, of je maakt het zelf als je een handige Harry bent.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Zelf wil ik dolgraag een dak vol zonnepanelen en een utility ruimte met Tesla Powerwalls. Stuk of drie moet wel genoeg zijn. Dan gebruik je dus niet het energie netwerk, maar houd je de energie mooi netjes binnenshuis. Of een electrische auto die als buffer kan dienen.

Let op, "ze" willen straks in de toekomst op piekbelasting gaan afrekenen (als je teruglevert) dus een apparaat om dat op te vangen (zoals een Tesla Powerwall, misschien voldoet een UPS ook wel, maar voor je wasmachine kan dat nog wel in de papieren lopen) is wellicht iets om over na te denken. Nu heb ikmdit in de wandelgangen gehoord, nog geen concrete bron gevonden helaas :(

(Off-topic Net als het afbouwen van cv ketels op gas... Gas is onze grootste kostenpost, dus daar moeten we nog over nadenken hoe we dat kunnen terugschroeven.)

Eerst maar een lot kopen voor de volgende trekking.

Terugverdien model, inderdaad, niet heel belangrijk mits het niet teveel geld kost :) Onafhankelijk: dat gevoel is onbetaalbaar!

Overigens, hier nog een stukje over de Tesla (nee ik bezit geen aandelen of zo, ik ben gewoon enthousiast over het product) en het terugverdienmodel. Conclusie is: het is nog niet financieel interessant om het nu te doen, wellicht na 2020:

"Met de Powerwall is het technisch mogelijk om off-grid te gaan. Tesla zet daarmee alvast een grote stap in het verwezenlijken van duurzame energieopslagsystemen. Economisch blijft het voorlopig toch interessanter om de verbinding met het elektriciteitsnet te behouden."

https://www.zelfstroom.nl/blog/Tesla-Powerwall
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik had op mijn vorige woning 3 sets van 600 watt piek liggen. Mijn energieverbruik lag op ongeveer 750 kWh per jaar en ik had na installatie van de panelen een verbruik wat fors (rond de 300 kWh) in de min ging. De panelen lagen wel op het zuiden onder de juiste hellingshoek. Het aardige van zonnepanelen (althans dat geldt voor mij) is dat je ook bewuster wordt van je stroomverbruik en wat vaker op de elektrameter kijkt. Zeker als je nog het geluk hebt de meest slimme meter te hebben die er is. De ouderwetse draaischijf die ook terug kan draaien. Niets is leuker dan de dag te eindigen met een meterstand die lager is dan waar je de dag mee begon. Dit zorgde er voor mij voor dat ik echt zoveel mogelijk apparaten uit zette als ze niet in gebruik waren. Van mijn wasmachine had ik het verwarringselement losgehaald omdat deze zijn warme water via een douche thermostaatkraan direct uit de CV ketel kreeg en alle lampen werden vervangen voor LED verlichting.

Bij de energiemaatschappij had ik een voorschot berekend op leegstand. Voor electra en gas betaalde ik 30 euro per maand, en door het negatieve stroomverbruik en de compensatie voor de energiebelasting kreeg ik met die 30 euro per maand bij de eindafrekening rond de 300 tot 400 euro terug.
 

Ray

SHTF Expert
Bij mijn vader liggen op het dak 10 x 250 watt panelen. We zijn nu een dik jaar verder dus de eerste netto opbrengst over een heel jaar is bekend, 700 euro.
Kosten 4000 euro, dus terugverdienen gaat ongeveer lukken in 6 jaar tijd.
Uiteraard is bij aanleg gebruik gemaakt van de bestaande regelingen. BTW kon worden teruggevraagd (scheelt 21% op aanschaf) en gedurende vijf jaar krijg je net zo veel voor een geleverde kWh, als een afgenomen kWh.
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou wel eens willen weten welke prepper er een windmolen heeft. En wat het rendement dan is. Algemene conclusie is: niet erg hoog rendement.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb er 2 jaar geleden een gemaakt. Een fiasco. Draait niet als ik hem belast. Rendement 0,00. Maar ik geef het nog niet op als ik de middelen heb ga ik verder met mijn expiriment.
Ik zou wel eens willen weten welke prepper er een windmolen heeft. En wat het rendement dan is. Algemene conclusie is: niet erg hoog rendement.
 

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@petroman , een windmolen en zzijn vermogen is afhankelijk van hoeveel wind er is en dus ook van je locatie waar je woont .
Aan de kust is er meer wind dan in het binnenland .Tevens er zijn zowel verticale as windmolens als horizontale as windmolens
de verticale molens hebben als voordeel dat ze wind uit alle richtingen kunnen benutten terwijl een horizontale windmolen richting gebonden .
Bij de efficientie van een windmolen moet je voor ogen houden dat zowel het wiekenstelsel , als de overbrenging, als het elektrische deel te samen
het rendement bepalen .Het grote voordeel is de energie is gratis en je kan een molen zelf maken .

@Flos ik weet niet wat u gebouwd heeft , maar als de molen niet draait maar wel het vermogen zou moeten kunnen leveren
wanneer u hem belast , dan is het geleverde koppel niet voldoende daarmee bedoel ik bij een bepaalde windsnelheid
hoort een geleverd vermogen (afhankelijk van het wiekenstelsel ) , maar ook een koppel
Als u aan een snellopende (hoog toerental) wiekenstelsel een generator hangt met een laag toerental maar hoog koppel
zal deze inderdaad niet draaien althans niet aanlopen (beginnen te draaien ) alles moet goed op elkaar afgestemd zijn .
Voorbeeld als u een Savonius rotor windmolen hebt en daar een dynamo aanhangt dat zult u een grote overbrenging moeten
hebben want een Savonius rotor is een molen met een groot koppel maar een laag toerental vandaar dat men ook vaak ziet dat
zo'n molen gebruikt wordt om water te pompen (een waterpomp kan een pomp zijn met een groot koppel bij een laag toerental )
Anderzijds bij een 2 of 3 bladige windmolen zal men geen waterpomp zien , dit zijn rotors voor een hoog toerental .
paar voorbeeldjes voor info http://www.wot.utwente.nl/publications/cde/windenergie.pdf
dit is een oudje , maar wel een goeie :cool: http://www.windenergy.nl/website_25...nd-matching-for-horizontal-axis-wind-turbines
@Flos , een windmolen zelf maken is wel iets waarbij je goed in de gaten moet houden dat je met krachten werkt en centrifugaal krachten op een wiekenas zijn niet zonder gevaar . Een wiek van een paar honderd gram die afbreekt en gelanceerd wordt is zonder een dodelijk projectiel .Weet goed wat je doet )
gr will
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Allemaal mooi en aardig,maar mijn woningbouw verbiedt huurders zonnepanelen.De logica die zij hanteren is: Men moet de woning in originele staat terugbrengen na verhuizen, en dat kost u dan weer enkele duizenden euro's dus wij geven geen toestemming voor het plaatsen van zonnepanelen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Stuudje ,dat is wel apart ,want mijn woningbouw heeft vorig jaar juist zonnepanelen op het dak geplaatst .
Ik woon in een oudere woning en de woningbouw heeft er zonnepanelen op geplaatst zodat ze de woning
een energie A label kunnen geven .
gr will
 
Bovenaan