• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Besparen op energiekosten, en meer comfort en privacy

Flos

SHTF Expert
@Wafels lijk jij aangeeft zijn er 2 hoofd soorten van windmolens horizontale en verticale as. Voor een horizontale as windmolen hebje in België een bouw vergunning nodig voor een verticale niet. Dus nu aan jou welke ik poogde te bouwen.
Om een alternator van een vrachtwagen rond te krijgen en er ook nog stroom uit te krijgen moet hij min. 1000 toeren draaien . Met verschillende overbrengingen kwam ik aan het dubbele maar dan moest mijn windmolen wel rond draaien en dat doet hij niet alleen bij zeer sterke wind.
En ik dacht dat jij mij kende. Het gene dat ik samen steek is over het algemeen sterk genoeg dat het van de eerste beste scheet niet in elkaar zal vallen.

@Stuudje is er geen mogelijk om iets in de tuin of op het terras te bouwen zodat je bij verhuis alles gewoon kan mee nemen.
 

Flos

SHTF Expert
@Wafels ik ben beginnen lezen in de link die je gaf en op blz 3.10 staat een grafiek van de soorten windmolen en hun prestatie. Wel het tipe dat ik gemaakt heb staat hellemaal onder aan. Dat is niet nieuw voor mij . Op het oude forum ben ik er ook al eens op gewezen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Flos Als je dat type bedoelt wat twee halve cirkels heeft dan heb je dus de Savonius rotor , een langzaam lopen rotor met groot koppel
een vrachtwagen generator dat is dan een stevig jongen en inderdaad het begin toerental van een auto/vrachtwagen generator ligt rond
de 1000 /1200 RPM dus je zal een behoorlijke overbrenging moeten hebben hetgeen geen probleem hoeft te zijn
maar je moet wel een stevige molen ervoor hebben .liefst een paar halve ''vaten '' boven elkaar die 90 graden tov elkaar zijn verdraaid.
Ik weet niet of je de halve ''vaten'' een overlap hebt gegeven of dat je ze in de midden bij de as samenkomen (als er een overlap
is is het rendement hoger)
Je zou ook eens kunnen aan zo'n ''wokkel '' (helix) molen kunnen denken , het rendement ervan is hoger als een Savonius rotor
en ik denk dat hij goed zelf is te maken
en je kan ook nog kijken voor een Miller rotor ook al ziet hij er heel eenvoudig uit ,hij is niet verkeerd
( http://vawt.ro/miller-vawt/ )
gr will
 

petroman

SHTF Expert
@Wafels , leuk filmpje maar gelijk zo'n draaiend reclame bord: er zit geen generator/dynamo aan. Ik zie die niet.
En daar zit nu juist jet probleem/uitdaging.
 

Flos

SHTF Expert
Klop ik had het ook een beetje af gekeken van zo een draaiend reclame bord . Het namaken was geen probleem maar de rest.
@Wafels , leuk filmpje maar gelijk zo'n draaiend reclame bord: er zit geen generator/dynamo aan. Ik zie die niet.
En daar zit nu juist jet probleem/uitdaging.
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman Wim ,daar heb je helemaal gelijk in en als ik er één zou maken dan zou ik er ook geen auto dynamo onder hangen
maar een zelfgemaakte meerpolige dynamo met vaste magneten of zoiets want als je het grootste rendement
eruit wilt halen kun je het beste de overbrenging 1 :1 maken
stukje over die dynamo's : http://www.reuk.co.uk/Wind-Turbine-Alternator-Basics.htm
http://www.fieldlines.com/index.php?topic=139487.0
( of voor een kleine molen een naafdynamo van een fiets , is kant en klaar en ook geschikt voor een laag toerental :cool: )
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman Ik ben het met je eens dat het tegenvalt want kopen van een windmolen is zonder meer duur
een vergunning van en gemeente krijg je ook niet makkelijk en zelfbouw .Het ligt eraan hoe handig je bent
, hoeveel tijd je ervoor hebt , waar je woont en vooral aan welke materialen je voor weinig kunt komen , want als
je materialen echt moet gaan kopen ,dan nog is het een duur avontuur . (plus als je zelf iets wilt ontwerpen
dan zit er aardig wat rekenwerk aan vast ) Toen ik jong was heb ik ermee geexperimenteerd en dat was met wisselend
succes en heb ik ervaren dat je zelfs met kleine simpele molentjes (zelfs gewoon met doek) toch ook moet oppassen .
Wat '' groen'' betreft van deze energie vorm ,ook zonneenergie ,dat is iets wat ik toch erg relatief vind ,
gr will
 
F

forumlid 1447

Gast
Even nieuw leven inblazen, vergunningen etc. is voor alles een probleem maar wat denken jullie
hier van.
De wind turbines zijn ongeveer 10 meter hoog.
Zendamateur worden en vertellen dat het de nieuwste type zendmast is?
Als turbine krijg je er geen vergunning voor, (je bent Essent niet), maar het idee
spreekt me wel aan.
Nu nog een Powerwall of 4 scoren, in België alleen via Eneco te krijgen.
http://www.windspireenergy.com/
 

petroman

SHTF Expert
Misschien dat windmolens net als zonnepanelen een eigen plekje hier op het forum kunnen krijgen.
Ik zit nog steeds meer te denken aan combi: waarom kan je op je inverter van je zonnepanelen niet een 2e string aansluiten van een windmolen ?
Als je zorgt dat stroom en spanning in orde zijn weet dat ding het verschil niet eens.

De savonius rotor is voor tyhuis wel het meest geschikte model denk ik.

@wiliam : de molens in jouw vidootje zien er uit als grote vogel choppers.
Kooi van draadgaas er om heen ? (misschieen chopt dat wel (nog)veel beter :eek:)
 

Arie

Diehard Prepper
Misschien dat windmolens net als zonnepanelen een eigen plekje hier op het forum kunnen krijgen.
Ik zit nog steeds meer te denken aan combi: waarom kan je op je inverter van je zonnepanelen niet een 2e string aansluiten van een windmolen ?
Als je zorgt dat stroom en spanning in orde zijn weet dat ding het verschil niet eens.

De savonius rotor is voor tyhuis wel het meest geschikte model denk ik.

@wiliam : de molens in jouw vidootje zien er uit als grote vogel choppers.
Kooi van draadgaas er om heen ? (misschieen chopt dat wel (nog)veel beter :eek:)

Vaak heeft een dinamo een opstart weerstand nodig.
In de auto zijn de verbruikers onder andere de accu en andere opties die de auto heeft.
Ik ziet vaak op internet dat er bij windmoles een weerstand pakket bij zit ik vermoet dat daarom een windmolen omvormer dit in wendig heeft om de stroom te laten lopen.
Ik gaat er hier wel vanuit dat er een DC generatotje in zit.
Als je een ac generator hebt kan hij niet eens op je huidige inverter.

Nog maals dit is geen waarheid maar een vermoeden.
 

Niels

Mankinds only hope
Interessant weer...
Ik denk ook dat wat Arie zegt dat er een DC dingetje in zit, of er los bij hoort misschien, en dat je meet een lader een powerbank kan laden, en vanuit daar met een inverter je net voeden, of zonder powerbank direct een inverter (of als je powerbank vorl is direct). Een powerbank is als prepper natuurlijk wel interessant.
Heb je specificaties an die wind palen? Bedoel getallen?
 
Bovenaan