• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bezwaar maken tegen wetsvoorstel over het verbieden van dragen van messen.

De wet wapens en munitie gaat gewijzigd worden. De wijziging is dat het in openbare ruimtes verboden wordt om onverpakt een mes te dragen. Er komen wel een aantal uitzonderingen.
Er is nu een consultatie periode. Dit houd in dat je kunt aangeven hoe je benadeeld wordt door deze wet. Of wat er niet klopt aan deze wet. Je feedback moet wel onderbouwd zijn.

https://www.internetconsultatie.nl/...en_en_dragen_daarvan_in_de_openbare_ruimte/b1
 
Return to:
"de verkoop aan minderjarigen van (bepaalde) gebruiksmessen en het dragen daarvan in de openbare ruimte te verbieden"...

Klinkt mij niet onredelijk in de oren?
Zeker niet als je leest wat jongeren elkaar tegenwoordig aandoen, de doden die daarbij vallen en de halve zwaarden waar ze af en toe mee lopen!
 
"de verkoop aan minderjarigen van (bepaalde) gebruiksmessen en het dragen daarvan in de openbare ruimte te verbieden"...

Klinkt mij niet onredelijk in de oren?
Zeker niet als je leest wat jongeren elkaar tegenwoordig aandoen, de doden die daarbij vallen en de halve zwaarden waar ze af en toe mee lopen!

Klopt. En dat is met de huidige wetgeving ook al verboden.
Deze wet heeft als verandering dat de verkoop van messen door webshop uit Europa moeilijker wordt. Maar die uit andere landen blijft even simpel. (Denk aliexpress)

Maar ook dat het voor 18 plus verboden wordt om met een zakmes rond te lopen.
 
Messen zijn een hype geworden onder de jeugd (18+ is ook jeugd) en normaal om bij te hebben tijdens het stappen. Ik vind het niet zo gek dat ze daar iets aan willen doen.

Ze moeten even kijken hoe ze dat vorm geven, behalve preppers heb je ook jeugd bij de scouting, kampeerders en macgyver die benadeeld kunnen worden door zo'n wet.
 
Ik loop al 60 jaar niet met een mes rond.
in elk geval niet in mijn jas of broekzak.

mijn probleem met al dit soort mooie wetjes de handhaving.

vuurwerkverbod? Niks van gemerkt.
in NL zijn we er een kei in om overal regels voor te maken maar niet te handhaven.
maak dan geen regels,

desondanks heb ik er weinig moeite mee dat er op dit specifieke gebied de teugels wat aangehaald worden.
elke snotneus loopt tegenwoordig met een mes te zwaaien,
 
Ik loop al 45 jaar met een zakmes op zak. Dat ding hoort gewoon bij mijn EDC en ik zou het bizar vinden als dat verboden word. Het is maar net met welke reden je zo'n mesje op zak hebt. In mijn jonge jaren wel eens een robbertje gevochten, maar nooit bij me opgekomen om dat mes te gebruiken. De enige keren dat ik het mes thuislaat, is als ik op een vliegveld moet zijn.

Helaas is de realiteit vandaag dat jongeren met de meest idioot grote messen op zak lopen om ze juist in geval van een conflict te gebruiken. Maar een verbod op het dragen van een zakmes lost dat probleem niet op. Het zullen juist de gewone mensen zoals ik zijn die last gaan krijgen van zo'n verbod. Een crimineel laat zich echt niet tegenhouden om een mes te dragen.
 
Ik denk eerder dat de wijziging er komt omdat nog te veel mensen van de ordediensten niet geheel op de hoogte zijn over wat nu net en wel mag, of het een goede zaak is alles te verbieden.. Hoe meer mensen er zijn hoe meer vrijheden worden ingeperkt en in geval van een noodsituatie gaan mensen minder en minder zelf hun plan kunnen trekken, gevolg mee drama's... Aan de andere kant doet men de oproep voor noodpakketten om minstens 3 dagen te trekken voordat hulp kan komen...

In België is de wetgeving een beetje anders maar stuiten we op het zelfde probleem betreft de kennis van de ordediensten.
Zelf heb ik nog nooit een probleem gehad bij controles met dracht van mijn victorinox of leatherman terwijl andere mensen in diezelfde controle hun opinel wel konden afgeven...

Ik denk dat er een duidelijke ambassadeur moet komen dat beleidsmensen aan het verstand kan brengen dat alle gebruiksvoorwerpen als een wapen gebruikt kunnen worden maar het effectief pas een wapen wordt als het gebruikt wordt als een wapen en wanneer dat voorvalt die persoon dan een verbod krijgt op dracht van dat specifiek voorwerp.
Het grootste probleem is dan idd de opvolging en de handhaving. Maar om dan alles over dezelfde kam te trekken is kort door de bocht...
 
.... wanneer dat voorvalt die persoon dan een verbod krijgt op dracht van dat specifiek voorwerp.
Dus dat houdt dan in dat, net als bij vuurwapens, men zich moet laten registreren als mesdrager, mesdrager met verleden, mag geen mes dragen*, afhankelijk van deze classificatie moet men dan om controle makkelijk te houden een groene, gele of rode pet dragen.

Kortom zodra de "normale" mensen niet de "abnormale" onder controle kunnen houden, wordt het een controlestaat. Om het even waar het over gaat. Snelle autos, vuurwapens, vuurwerk, etc. etc.
Het bekende spreekwoord een kleine groep verpest het voor een grote groep oftewel de rotte appel theorie/praktijk.

We janken allemaal over kentekenplaat herkenning maar het is nodig om de kleine groep die je weet wel te pakken.
Als we allemaal netjes belasting betalen, niet te snel rijden etc. dan wordt het toch echt goedkoper en fijner in de samenleving.
Ik zit niet te wachten totdat er iets gebeurd en dan pas ingrijpen: die persoon krijgt een verbod. Het zal je kind maar zijn die bij een onzinnige ruzie doodgestoken wordt.


* Doorhalen wat wenselijk is.
 
Er is wetgeving wat we in mijn ogen moeten afzetten tegen handhaving.
En er is vrijheid versus betutteling wat we ook niet mogen vergeten om tegen elkaar af te wegen.

Hoewel ik een enorme hekel heb aan bijvoorbeeld vuurwerk ben ik alsnog geen voorstander van een verbod.
En ik ben ondertussen heel veel jaren een ex-roker maar ik ben alsnog tegen een totaalverbod (roken op een terras bijvoorbeeld, roken in een openbare ruimte was in mijn ogen altijd al asociaal)

De reden dat ik betutteling indirect wil koppelen aan handhaving is omdat er nogal wat zaken prima in de wet zijn geregeld maar waar niemand zich aan houd. Dan zou ik dit proberen op te lossen d.m.v. handhaving.
Maar nee, we gaan het oplossen door hetgeen we niet handhaven maar verder aan banden te leggen.

Dat is in mijn ogen een verkeerde aanpak.

Ik snap dat je door het aanpassen van de wet je heel eenvoudig iedereen met een mes zou kunnen oppakken. De sanctie van mogelijk €8700 euro lijkt een prima sanctie. Echter komt de criminele schoft met bijvoorbeeld dit mes:

1673629612394.png

Er tot nu toe prima mee weg want "ja, ik was vergeten dat ik deze nog op zak had, ik ben bezig met het isoleren van een huis"

Met de huidige wetgeving kan je deze persoon alsnog prima veroordelen want als ik mijn rijbewijs ben "vergeten" of ik ben "vergeten" hoe hard je door een woonwijk kan vliegen is er de makkelijke "wet mulder"

Denk dan na over een soort gelijke manier van handhaving via een soortgelijke opvolging.
Dus dat het helemaal niks uit maakt onder welke omstandigheden je nu dat mes was "vergeten" maar dat je sowieso een prent zal krijgen van laten we zeggen 1000 euro. Met uiteraard de uitzondering dat mensen die beroepshalve dit in hun standaard gereedschapskist hebben zitten hier een vrijstelling voor zullen krijgen.

En die kleine zakmesjes laat je lekker voor wat het is. Daar zit echt niet het probleem.

Het is nu al een gegeven dat handhaving in bepaalde wijken domweg te gevaarlijk is. Dus een groep overlast gevende jongeren die laat men strak maar met rust. En de puber met een zakmes die krijgt straks een prent van oom agent?


Laten we de cijfers er nog even bij pakken van steekincidenten in nederland.

1673630713569.png

hmmm, wat zou nou toch de algemene deler zijn in deze cijfers? Stel dat je eens verder gaat inzoomen per stad? / dorp? En nog verder uitsplitsen?
Je zou dit eigenlijk cumulatief moeten uitwerken i.p.v. absoluut. Maar als je dat zou doen dan zie je pas echt waar het probleem zit.
Ik vraag me af wie op het briljante idee kwam om die onderverdeling op deze manier te registeren.

Maar goed, laten we problemen vooral niet benoemen want dat kan niet meer. Gewoon schaven aan wetgeving en de handhaving ervan zijn problemen voor later.


Resumerend:
Begin eens met de handhaving van de huidige wetten en regels die er bestaan. Probeer de afhandeling van die wetten wat te vereenvoudigen waar mogelijk. En als je dan nog met problemen blijft zitten zou je mogelijk wat aan die wetgeving kunnen aanscherpen maar dat is in mijn ogen helemaal niet aan de orde.
 
Laatst bewerkt:
@martin, eens de handhaving van bestaande wetten gaan uitvoeren, dat zou inderdaad een goed idee zijn!

Ik heb af en toe de indruk dat alleen flitspalen dat tegenwoordig nog kunnen. En op zich zou dat nog een sprankje hoop geven op verbetering op andere vlakken van handhaving, ware het niet dat die palen natuurlijk altijd op de verkeerde plek staan. ;)

Dit wetsontwerp is als het proberen om een mug dood te slaan met een moker, of trachten om de haren op het hoofd te richten met wat semtex, en dus ogenschijnlijk bedacht door halve idioten.

De gedachte zal misschien zijn geweest om de wet zwaarder in te steken, om uiteindelijk uit te komen op iets zinvols. Maar ook dan zie ik tamelijke idioten aan het werk, want wetgeving moet m.i. bedacht en zorgvuldig worden ingestoken, en onoorbaars opnemen als wisselgeld heeft toch echt meer weg van de tombola in Parnassia.

Onoorbaars, inderdaad. Want wat hier dreigt te gebeuren is, dat eerbare burgers zonder kwade bedoelingen, maar met een zakmes op zak, worden gecriminaliseerd. In een klap, word je dan een "crimineel" of tenminste een wetsovertreder, als je voorbedacht een appeltje wilt schillen. Ongehoord...

De gedachte om te moeten leven in een land waar het dragen van een multitool in handen van een verantwoordelijk volwassene al als levensbedreigend wordt beschouwd, verontrust mij. En Darwin lacht zich krom, in zijn graf...
Want wat er dan uiteindelijk aan volk resteert, zijn enerzijds mensen die van een scheet of rotje al een hartverzakking krijgen en nog geen deuk kunnen slaan in een pakje boter, en anderzijds geharde criminelen die sowieso lak hebben aan alles. En of het daar dan veiliger van wordt?
Dan zit je eens in de tram terwijl een asociaal op de vuist wil met je, en merk je de enige van het rijtuig te zijn waar niet subiet een urinelucht vanaf komt. Een fijn vooruitzicht. Het nut van het verbieden van die multitool is dan, om de gezondheid van de crimineel niet in gevaar te brengen. Als het zo doorgaat, dan staat Darwin weer op van het lachen.

Om pubers het dragen van een wapen te verbieden, tot de hersenen voldoende zijn ontwikkeld zogezegd, daar kan ik nog wel inkomen. Maar dat knulletje met een zakmesje en knapzak op avontuur in bos of duin (ik zie me nog lopen) wordt dan m.i. onredelijk getroffen. De klemtoon anders leggen, wat mij betreft.

Wat wel zondermeer mooi zou zijn, en de doelgroep al behoorlijk zou treffen, is om mensen met een strafblad het dragen van een mes te ontzeggen. "In aanraking gekomen met politie of justitie?", dan gewoon geen mes op zak. Bij een eerste overtreding, een weekje cel. En bij herhaling 10 jaar cel en de ballen eraf 😝 zoiets.
Het zou zo ook een aardig extra handvat zijn, om juist de draaideurcriminelen wat langer van de straat te houden. Pak hen maar eens keihard aan voor de verandering, en je zou zien wat het aan maatschappelijke schade zou schelen...
 
Ik lees goede argumenten waarom deze wet geen toegevoegde waarde heeft. Ik hoop dat deze argumenten niet alleen hier geuit worden, maar ook op de internetconsultatie website.

Ik lees in meerdere posts dat de jeugd van tegenwoordig grote messen draagt. Via mijn zoons weet ik bij welke mensen in ons dorp je wiet enz. kunt kopen. Maar ik heb nog maar 1x een verhaal gehoord over een jongere die onhandig grote messen draagt. Dus ik vraag me af, is het een feit dat jongeren grote messen dragen of is dit het napraten van verhalen die op angst inspelen.
 
Laatst bewerkt:
* Doorhalen wat wenselijk is.
Bedankt voor die optie @petroman , ik heb dat hierboven gedaan.Je kunt nu eventueel jouw oorspronkelijke post verwijderen. ;)
We janken allemaal over kentekenplaat herkenning maar het is nodig om de kleine groep die je weet wel te pakken.
We? Hee, @petroman, houd mij daar alstublieft buiten. Het zullen vooral de wegpiraten zijn, die daar zo enorm ontsteld over zijn. En, tot nu, kende ik er daarvan niet een;)
Ik zit niet te wachten totdat er iets gebeurd en dan pas ingrijpen: die persoon krijgt een verbod. Het zal je kind maar zijn die bij een onzinnige ruzie doodgestoken wordt.
"Iets" kan van alles zijn, en "die persoon" kan iedereen zijn. Je wilt dus direct ingrijpen en iedereen alles op voorhand gaan verbieden, als ik het goed begrijp?
Daarover zijn boeken geschreven en films gemaakt, maar het wordt wel weer tijd voor een "remake", lijkt het... Je klinkt wel een beetje als "Dr. Control" van de controlestaat, dus de hoofdrol is ermee al ingevuld of de post op het betreffende ministerie al bezet, mooi.;)

Als het om letsel toebrengen gaat, dan kan dat met vele dingen. Auto's, vorken, bloempotten, hamers en tandenstokers, en messen natuurlijk. Zaken die een normaal ander gebruik kennen. Wie dan niet inziet dat je het gebruik daarvan niet kunt verbieden zonder de belangen van "de normalen" onredelijk te treffen, die denkt er dan beter nogeens over na.

Goed beschouwd, is het maar een select gezelschap dat gauw genegen zal zijn om er rottigheid mee uit te halen, en daarvoor bestaan er prima signalleringen. Die lieden maken zich bekend, door rottigheid uit te halen.

De voetbal-hooligans, de straatschoffies, de kwaadaardig verslaafden, de echte wegpiraten, en als kanshebbers in het algemeen de minder stabielen, asocialen en lieden met een criminele inslag.

Maak gebruik van de gegevens van politie en justitie, en beperk dan die lieden in hun handelen, zou ik zeggen. Met motiverende sancties...
Een strafblad of aantekening van de een, krijgt dan voor de verandering eens meerwaarde voor de ander (de maatschappij). "Bedankt voor het uit de kast komen" zouden we dergelijke lieden dan kunnen toeroepen...

Nu er in bepaalde bevolkingsgroepen wel tot 65% van de jeugd in aanraking is geweest met politie en justitie, zou een verbod op het dragen van messen onder hen al aardig schelen.

En ik, opa, de scoutingknul, en misschien ook jij, kunnen dan fijn dat zakmesje blijven gebruiken.:thumbup:
 
Laatst bewerkt:
Dus ik vraag me af, is het een feit dat jongeren grote messen dragen of is dit het napraten van verhalen die op angst inspelen.

Als ik de cijfers van diverse ziekenhuizen moet geloven dan ben ik bang dat het wel een feit/gegeven is dat er nogal wat mensen/jongeren met spoed op de SEH in Goes/Terneuzen/Bergen op zoom/ met steekwonden binnen worden gebracht. En die zijn meestal niet door een zakmes veroorzaakt. Die messen/machetes dragen ze meestal niet op zak maar worden klaargezet door hulpjes en zitten dan verstopt in parken/vuilnisbakken. Vervolgens gaan 2 groepen met elkaar afspreken om de confrontatie aan te gaan en vinden het nog stoer ook.

Ik zit niet te wachten totdat er iets gebeurd en dan pas ingrijpen:

Ik vind dat wel een heel lastig dilemma.
Hier zijn inderdaad al flink wat boeken/films over gemaakt en die moeten we uiteraard niet als onderbouwing gebruiken, maar hoe ver moet je daarin gaan?

Ik zou ook liever iemand preventief opsluiten voordat de persoon met teveel bloed in zijn alcohol een kind op een zebrapad dood rijd.
Maar... Hoe ga je dat preventief aanpakken? Een chip implanteren bij iedereen die bijhoud hoeveel promille alcohol het bloed bevat?
En dan via een LORA of BT koppeling een blokkering van ieder voertuig wat iemand probeert te gebruiken totdat het promillage weer goed is?
(uiteraard geen blokkering van bus/taxi of een BOB als chauffeur )

Technisch is dit (op termijn) prima uit te voeren. Maar ga jij dan voor die chip? En stel dat je dat niet ziet zitten en de overheid geeft dan aan "prima, maar zonder chip gaan rijbewijs"

En dan krijg je als klap op de vuurpijl nog een flinke 2strijd met kennissen/familie over het onderwerp dat jij een asociale klootzak ben indien je niet gewoon meedoet met die "vrijwillige" chip. Want het is toch voor een goed zaak?

Ja, het klinkt nu bizar maar met de bemoeizucht van onze overheid denk ik dat dit fictieve voorbeeld er over 100 jaar al doorheen is gedrukt. (zal dan wel niet met een chip zijn mag ik hopen maar misschien wel met een puntensysteem per glas alcoholhoudende drank wat de digitale bediening keurig registreert op jouw alcohol tabel naar jouw CO2 footprint)

En hoewel het een drogreden is, is het de vraag in hoeverre iemand die iets kwaad in de zin heeft (of compleet lak heeft aan wetgeving) zich aan deze regeltjes zal gaan houden?
99% van de schietincidenten is het gevolg van verboden wapenbezit. Dat verbod heeft niet kunnen voorkomen dat het aantal schietincidenten best wel hoog is.
(ja, ik snap dat zonder een wapenverbod het misschien stukken hoger had kunnen liggen)

Ik ben voorstander om dit soort extra wetgevingen juist niet toe te passen maar de handhaving van de huidige wetgeving te vereenvoudigen en beter na te leven. (lik op stuk, een soort "wet mulder" voor dit soort zaken, financieel uitkleden, etc etc)
 
Ik lees in meerdere posts dat de jeugd van tegenwoordig grote messen draagt. Via mijn zoons weet ik bij welke mensen in ons dorp je wiet enz. kunt kopen. Maar ik heb nog maar 1x een verhaal gehoord over een jongere die onhandig grote messen draagt. Dus ik vraag me af, is het een feit dat jongeren grote messen dragen of is dit het napraten van verhalen die op angst inspelen.

Ik weet ook niet of het echt meer is of dat de jeugd eerlijker aangeeft dat ze iets bij hebben. In mijn jeugd 30-35 jaar geleden heb ik ook twee keer een mes op mijn keel gehad van leeftijdgenoten (12 jaar/16 jaar). Een keer om stoer te doen en een keer om mijn brommer te stelen. Beiden zijn mislukt, maar dat komt waarschijnlijk door mijn naieviteit dat ze toch niks doen (waar ik hier wel gelijk in had want er is verder niks gebeurd, ik bleef gewoon kalm praten) met dat mes behalve het te voorschijn halen (het stond op mijn keel :p ) En daar zijn geen statistieken van.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet ook niet of het echt meer is of dat de jeugd eerlijker aangeeft dat ze iets bij hebben.

We praten over een extreme toename. Zie bijvoorbeeld dit artikel.

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/sc...aders-en-slachtoffers-steeds-jonger~a95440fc/
Of deze
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/aa...erin-en-stopt-pas-als-het-bot-raakt~a808c054/

van 15 naar 30 binnen 1 jaar is echt een verdubbeling.
Walcheren 2019 was 1 stuks, 1 jaar later in 2020 15 stuks

En dan ook nog als arts compleet worden uitgekafferd als dit soort lui de SEH binnen komen.

Dus ja, het probleem is er echt en het loopt de spuigaten uit. Op zich heb ik ook niks tegen een messenverbod en zo beroerd ziet dat wetsvoorstel er nou ook weer niet uit. Maar het is in mijn ogen nutteloos om met steeds meer wetten iets te willen oplossen terwijl de huidige handhaving al niet werkt.
 
Ik lees goede argumenten waarom deze wet geen toegevoegde waarde heeft. Ik hoop dat deze argumenten niet alleen hier geuit worden, maar ook op de internetconsultatie website.

Ik lees in meerdere posts dat de jeugd van tegenwoordig grote messen draagt. Via mijn zoons weet ik bij welke mensen in ons dorp je wiet enz. kunt kopen. Maar ik heb nog maar 1x een verhaal gehoord over een jongere die onhandig grote messen draagt. Dus ik vraag me af, is het een feit dat jongeren grote messen dragen of is dit het napraten van verhalen die op angst inspelen.

voorbeeld (een van de vele...):

https://www.telegraaf.nl/nieuws/156...enjarige-vast-voor-steekpartij-in-avondwinkel
 
Laatst bewerkt:
Dus dat houdt dan in dat, net als bij vuurwapens, men zich moet laten registreren als mesdrager, mesdrager met verleden, mag geen mes dragen*, afhankelijk van deze classificatie moet men dan om controle makkelijk te houden een groene, gele of rode pet dragen.

Het gaat em juist over de vrijheid om een tool te dragen zonder registratie maar als je een misdrijf pleegt en met een mes, multitool of ander scherps in die categorie als wapen verlies je het recht van vrijheid om het te dragen.. wat op zich best toch logisch is? Hoe dan die classificatie verloopt is mijn probleem niet, maar veel van die gasten zijn reeds gekend bij de wijkagenten en straathoekwerkers ( begeleiders) die dan misschien wel een rol in kunnen spelen..

Ik lees nergens waar ik zou menen dat men zich zou moeten registreren... Als geeft het wel stof tot nadenken. Je hebt voor veel zogenaamde vrijheden een ' vergunning' of toelating nodig. die perfect op je id gezet kan worden ga je over de schreef.. Maar het probleem blijft steeds de handhaving. In België is het zo dat je verplicht bent je idkaart bij te hebben, of dat in Nederland zo is..

Maar aan alles is een keerzijde, zoals ik aangaf zijn controles door ordediensten niet volledig gelijklopend en bestaat er voor hen ook een risico. Dan denk ik bv aan een incident vorige week in Brussel waar een crimineel werd ingerekend dat werd verhinderd door omstaanders, er moet een maar 1 van die omstaanders net iets bijhebben...

Vuurwerk is dan nog een andere categorie, de tijd van voetzoekers en rotjes die je in een papiertje stopte en met wat geluk er een zwarte vlek op kwam zijn voorbij, die dingen bevatten telkens meer en meer springstof en daar kunnen wel deftige dingen mee opgeblazen worden...Er verliezen jaar na jaar mensen vingers en zelfs meer( zowel als bezitter als bijstander). buiten dat jaagt het heel wat dieren onnodig de schrik aan, dus verbod voor particulieren zonder vergunning( met zeer strenge voorwaarden) lijkt me zeker gepast.
 
Vuurwerk is dan nog een andere categorie, de tijd van voetzoekers en rotjes die je in een papiertje stopte en met wat geluk er een zwarte vlek op kwam zijn voorbij, die dingen bevatten telkens meer en meer springstof en daar kunnen wel deftige dingen mee opgeblazen worden...

Dat is ook gepast en ook al heel wat jaren verboden. Het is juist alleen toegestaan om licht siervuurwerk af te steken wat niet knalt. Zelfs de voetzoekers en rotjes die je in een papiertje stopte en met wat geluk er een zwarte vlek op kwam zijn verboden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/verboden-vuurwerk-vanaf-2020

Een verbod lost niets op, het kost je alleen steeds vaker een stukje van je vrijheid. Een verbod ergens op is leuk als het je ding niet is, maar minder wordt het als het een keer je ding wel is. Steeds vaker merk ik dat men zaken wil verbieden die mijn ding wel zijn.

EDIT:
Begeleidster (26) jeugdzorginstelling Emmen doodgestoken
Een medewerker van jeugdzorginstelling Yorneo in Emmen is zaterdagavond om het leven gekomen bij een steekincident. Het gaat om een 26-jarige begeleidster, zo maakte de politie zondagochtend bekend. Twee verdachten zijn aangehouden. Zij zijn 16 en 19 jaar.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/421099977/begeleidster-26-jeugdzorginstelling-emmen-doodgestoken
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook gepast en ook al heel wat jaren verboden. Het is juist alleen toegestaan om licht siervuurwerk af te steken wat niet knalt. Zelfs de voetzoekers en rotjes die je in een papiertje stopte en met wat geluk er een zwarte vlek op kwam zijn verboden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/verboden-vuurwerk-vanaf-2020

Een verbod lost niets op, het kost je alleen steeds vaker een stukje van je vrijheid. Een verbod ergens op is leuk als het je ding niet is, maar minder wordt het als het een keer je ding wel is. Steeds vaker merk ik dat men zaken wil verbieden die mijn ding wel zijn.

EDIT:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/421099977/begeleidster-26-jeugdzorginstelling-emmen-doodgestoken
@phtvs , de handhaving blijft sowieso een probleem, bij al die verboden. Misschien dachten ze om bij een vuurwerkverbod hooguit ergens een enkele knal te horen, en dan alle veldwachters met getrokken sabel er op af. Onnozelheid te over, bij de beleidsmakers.
Ik ben met je eens dat er teveel verboden wordt, feitelijk omdat de handhaving tekort schiet. Straks een avondklok, zodat er in de avond hooguit thuis nog iets kan gebeuren...

Als men er dan zo op gebrand is om aanmerkelijke risico's uit te bannen, verbied dan het autorijden en het oversteken, om over het fietsen nog maar te zwijgen. Met een zware knaller zij er hooguit een paar ogen en handen weg, Maar met een auto, verander je zomaar een heel terras in pulp. Nu is het natuurlijk bezwaarlijk om dergelijk vervoer te verbieden. Maar het relativeert wel de enorme moeite die er wordt gedaan om vuurwerk verboden te krijgen, terwijl dat niet veel doden veroorzaakt. De maatregelen die worden genomen zijn vaak buiten proportie, en gaan er van uit dat we allemaal idioten zijn. Beperk het dan tot alleen de idioten zou ik zeggen...

Lieden die gewelddadig zijn (b.v. kopschoppers) gewoon nergens mee weg laten komen, Zet ze maar vast, of verplicht ze tot huisarrest. Kopschoppen met 18, of rellen en vernielen? Dan een jaar zitten en tot het 25e levensjaar na 18:00 niet meer op straat, en nooit meer een mesje of tandenstoker op zak, zoiets... Gewoon normale wetten handhaven, maar met snoeiharde sancties waar geweld speelt.

Als de pakkans niet omhoog kan, verhoog dan de sancties maar. Op een gegeven moment, gaat dat wel overtuigend werken. En, het zorgt tegelijk voor een "uit het verkeer" nemen van idioten, en is dan toch wel de beste voorzorg. Geen pardon. Gewoon flink harder bestraffen, wel in relatie tot de ernst.
 
Onnozelheid te over, bij de beleidsmakers.

Waarom ?
Is het niet het volk van jouw ruttanië dat er een klerezooi van maakt?
Neem nou eens zelf het voortouw, voorbeeld. Verbeter de wereld en begin bij jezelf ipv altijd maar de "anderen" de shuld te geven of uit te schelden.
Blijkbaar kan het gros van de samenleving niet samenleven. En het andere deel, waaronder jij, blijft dan ook nog eens de handhavers voor van alles uitmaken.
 
Bovenaan