• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bijen houden

Dat is de reden dat er gestopt wordt inderdaad @RockyFlats , misschien lost de natuur het zelf op? Zoals met de processierups, omdat vogels ontdekken dat ze die dieren ook kunnen eten.

Mijn vrouw wil ook bijen, ik twijfel een beetje door die Aziatische hoornaar. Hoe veel werk heb je eigenlijk aan bijen? Niet zo veel denk ik, die beesten doen het meeste werk? :)
@marzman , misschien valt dat alles mee?

Als ik meer tussen de natuur had gewoond dat had ik dat zeker ook geprobeerd. Er zijn immers wel behoorlijk wat bloempjes nodig in de directe omgeving. Er is vast wel het nodige aan informatie te vinden, en wellicht heb je een vereniging van imkers in de buurt, en dan een prima hobby erbij!
Honing, heerlijk!

En, trouwens, wat te denken van Mede, hik👍🤪 https://nl.wikipedia.org/wiki/Mede_(drank)

Laatst bewerkt:
Je hebt er dan wel werkbij 😂 en honingbij

Ah, ik kende alleen de sambal bij 🤣
@marzman , misschien valt dat alles mee?

Als ik meer tussen de natuur had gewoond dat had ik dat zeker ook geprobeerd. Er zijn immers wel behoorlijk wat bloempjes nodig in de directe omgeving. Er is vast wel het nodige aan informatie te vinden, en wellicht heb je een vereniging van imkers in de buurt, en dan een prima hobby erbij!
Honing, heerlijk!

En, trouwens, wat te denken van Mede, hik👍🤪 https://nl.wikipedia.org/wiki/Mede_(drank)

We hebben plek zat, het is agrarische grond, maar ook een soort bos en natuurgebied, maar het is wel een half uurtje van ons huis.

Ze wil er ook kippen houden, maar dat zie ik niet zo zitten. Volgens mij moet je die dagelijks monitoren en eieren rapen.

Ah, ik kende alleen de sambal bij 🤣

We hebben plek zat, het is agrarische grond, maar ook een soort bos en natuurgebied, maar het is wel een half uurtje van ons huis.
Doen, of in ieder geval proberen, zou ik zeggen @marzman !
Ze wil er ook kippen houden, maar dat zie ik niet zo zitten. Volgens mij moet je die dagelijks monitoren en eieren rapen.
Je zou natuurlijk kunnen proberen om er een klein eierrekje in te proppen, maar dat lijkt mij wel een uitdaging.😆 Om de dag rapen schijnt ook wel te gaan. Om dan alvast een beetje te wennen: https://www-tillysnest-com.translat...tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq

Bijen houden betekent piekuren en rustige periodes. Denk aan de voorjaarscheck, honingoogst, opvoeren voor de winter, zwermen evt vang of op andere wijze voorkomen, en natuurlijk varroacheck/behandeling.

Maar dat alles is ook afhankelijk van hoe je imkert. Er zijn ook methodes met minder ingrijpen (en mogelijk meer verlies), maar die keuze moet je maken na het inlezen. Imkercursussen zijn er voldoende.

Als je er niet in de buurt woont, is diefstal (of vandalisme) van kasten iets waar je evt rekening mee moet houden.

Ik ken de regels rondom kippen houden niet in NL, maar of je dagelijks eieren raapt, is natuurlijk aan jezelf en mogelijk het risico van een minder fris ei. (of dat nu bebroed is of wat oude) Ik heb ze aan huis en raap ook niet altijd elke dag de eieren.
Mijn kippen zitten wel veilig in een nachthok met lichtgestuurde deur en hebben voldoende water en voer. Maar hou rekening met ophokplicht als de vogelgriep in de buurt rondwaart.

Er is volgend weekend een bijenmarkt van de plaatselijke vereniging. Ik zou eens kunnen kijken daar al weet ik niet of dat veel zin heeft zonder vooronderzoek (een markt is toch om dingen te kopen en dan moet je toch al iets weten). Nou ja, ik kan wel gaan kijken dan weet ik al wat het kost ;)

Diefstal is wel een ding, maar het is 900 meter diep. Als we achterin bijen of kippen houden ziet niemand dat. De grond er achter is van natuur en bos en daarachter kronkelt een rivier. Voor de kippen maak ik me wel zorgen dat er iets gebeurd met de kippen (wolf of vos of weet ik wat er kan gebeuren)

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Als je ze een dicht nachthok geeft met lichtgestuurde deur sluit je de vos in ieder geval grotendeels uit. En die dingen kosten ook niet meer de wereld.

Meestal praten imkers graag honderduit over hun vak, dus zou je prima informatie kunnen halen. Bedenk wel... 100 imkers = 101 meningen.

Zondag 29 maart volg ik een cursus voor officiële verdelger van de geelpoot hoornaar ( aziatische hoornaar)
En hoeveel werk is er aan imkeren?
Wel. Vanaf half maart moet je elke 9 dagen jouw kasten controleren op Koninginnen cellen.
Doe je dat niet kunnen jou volkeren gaan zwermen. En zo verlies je 50% van jouw volk maar ook van de honing.
En dan heb je bijkomend werk een zwerm ( opsporen) vangen en hem in een kast zien te krijgen.
Het lukt soms in geen tijd. Maar in 2024 ben ik eens 3 dagen bezig geweest om er een te scheppen. Hij ging op 11m hoogte.
En dan komt nog de honing oosten erbij.
Maar dat is niet verplicht. Maar waarom zou je dan bijen houden.
En zo zijn er nog een paar klusjes. Zo heb ik vandaag was uit ramen gesmolten die aangetast waren door de wasmot. Ook een vijand van de bij.

En ja je rooft best elke dag jou kippen eieren. Ik doe dat zelf 2 maal per dag.

Zwemen is niet het einde. Ja, je moet regelmatig controleren, maar het is eigenlijk een hele makkelijke controle én als ze wel zwermen, heb je wat minder honing. Zolang je er niet van leeft, kun je afvragen hoe erg dat is.
Zwermen wil je vangen, ze overleven het waarschijnlijk niet zonder kast. En je hebt er dan wel een volk bij.

Maar als je een paar jaar imkert, kun je je volgen ook wel inschatten. Behalve koninginnencellen zijn er ook andere signalen. En alleen overvolle kasten gaan zwermen. Dus als je bijen voldoende ruimte hebben, is die kans erg laag.

Daarnaast zijn er imkers die juist willen dat ze wermen omdat het volgens hen ook een natuurlijke afweer tegen varroa geeft door de temperatuursverhoging die tijdens het zwemen plaatsvindt.

Zoals gezegd, zijn er heel veel manieren om te imkeren en iedereen heeft daar een mening over. Voor goed inlezen en kijken wat er bij je past.

Terug
Bovenaan