• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bio Lite Stove + USB charger, thermo-electrisch

Erny

Last (wo)man standing
Deze brander kwam vandaag op het moestuinforum langs en dacht dat ik deze hier nog niet voorbij had zien komen.

De Bio Lite woodstove mét thermo elektrisch systeem met usb charger.

Even een plaatje gezocht waar ie leuk op staat:
Biolite-Stove-7.jpeg
http://www.want.nl/de-perfecte-gadget-voor-kampeerders-de-biolite-stove/

De Bever heeft 'm in de aanbieding: 112, 46 euro.
http://www.bever.nl/biolite

Maar hij blijft nog steeds behoorlijk duur... Normale prijs is zo'n 150 euro.

Biolite's eigen website:
http://www.bioliteenergy.com/products/biolite-campstove

En een paar reviews van het item:
http://www.solidsmack.com/software-...ite-cookstove-outdoor-living-in-style-review/

http://www.mnn.com/earth-matters/energy/blogs/biolite-campstove-beautifully-burns-through-biomass

Er zit een ingebouwde ventilator in de stove wat het aansteken en aanhouden van het vuur vergemakkelijkt.

Iemand deze al eens in het echt tegengekomen?
 

Ray

SHTF Expert
Deze stove bestaat alweer een tijdje en werkt met een peltier elementje om stroom op te wekken.
Ik hoor dat in de praktijk je wel erg lang het ding moet stoken om een smartphone mee te kunnen opladen, het lijkt een leuke gimmick met beperkt gebruiksvoordeel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

FKAGB

Prepper goeroe
Zag dat die elementjes op Ebay niet zo heel duur zijn. Ga er een bestellen om te zien of dat wat is voor op de houtkachel die steeds vaker meegaat met de kampeerweekendjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Nickx

Senior Prepper
Ja hoor ik heb er 2 van deze. Volgend weekend gaat deze weer mee.
Opladen moet je niet teveel van verwachten. Verder vind ik het een super ding
Heb de complete set met bbq
 

Nickx

Senior Prepper
@joepmeloen slecht water koken op die radio. Het is eerst een warmtebron, dan een warmtebron en nadat het een warmtebron is pas een lader. Het hele lader verhaal weeg ik niet mee in de functionaliteit.

Ik vind het btw erg knap dat je een radio weet te verglijken met een brander.
Maw die biolite is ook een waardeloze radio zeg ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen slecht water koken op die radio. Het is eerst een warmtebron, dan een warmtebron en nadat het een warmtebron is pas een lader. Het hele lader verhaal weeg ik niet mee in de functionaliteit.

Ik vind het btw erg knap dat je een radio weet te verglijken met een brander.
Maw die biolite is ook een waardeloze radio zeg ;-)

Voor die prijs had er wel een surround systeem in mogen zitten.

Als je het niet voor het laden doet, dan zijn er wel goedkopere branders, desnoods zelf maken. Het weegt wel bijna een kilo aan materiaal voor een functie die je niet mee weegt ;-). Wat nou als die fan niet meer werkt omdat die verstopt raakt enz, blijft je vuurtje dan nog wel branden en wat als je oplaad gedeelte niets meer doet, dan ben je een duurdere investering kwijt dan mijn voorbeeld aanzwengel radiootje.

Losse brander is minder gewicht, ruimte en storingsgevoellig.
dan nog een aanzwengel radio met usb oplader, licht en af/am
ben je wss met beide goedkoper uit voor meer functies +(licht en radio) er gratis bij.

Heb je geen behoefte aan je telefoon opladen om schoonmoeder te bellen, dan laat je de losse radio thuis scheelt weer gewicht.
 

petroman

SHTF Expert
Ik vermoed dat het rendement van die handgenerator , die ook nog een radio functie heeft, beter is dan die thermogenerator.
Warm krijg je het wel van het draaien.
Kan je op die stove ook koken ?
 

Nickx

Senior Prepper
Ik ben benieuwd welk andere brander op takjes/denneappels etc een vermogen van 5500 watt heeft. Een passief woodgas systeem komt ca. Op 3000 watt.
Met de bijgeleverde waterkoker heb ik tussen de 4 en 5 minuten een liter kokend water en mijn gluhwein heb ik nog eerder op temperatuur :)

Tussen 2 en 5 watt (5volt) geeft de usb poort afhankelijk hoe snel de ventilator draait deze heeft 2 standen.
ik denk dat mijn brander ca 500 uur heeft gebrand en probleemloos tot op heden zelf als hij tot over de helft vol zit.

Ga jij maar eens proberen je telefoon op te laden met die radio waar je naar verwijst (heb ik ook)
Die lader is leuk om radio te luisteren maar zeker geen echte lader te noemen.
En als ik moet kiezen tussen heel erg hard en lang draaien.....of af en toe een denneappel of een stokkie op een vuurtje te gooien terwijl mijn thee water warm word dan is mijn keus snel gemaakt.

Biolite eenmaal opgestart kan prima met vochtig hout overweg al zal dat vermogen kosten.
Gewicht maakt mij niet uit kan ik prima uit mij laadruimte pakken en tillen.
En een multifuel brander weegt toch ook met reserve brandstof hetzelfde.

Het is een brander en de reststroom is meegenomen. Het is fun om te gebruiken en as weekend gaat deze weer mee met camperen en kan ik er op koken/bakken enz enz en ondertussen pik ik genoeg stroom mee zodat mijn telefoon het blijft doen en het accupakket voor mijn licht het blijft doen.

Je schrijft wat nou als de ventilator stuk gaat.... wat nou als je handel afbreekt of na 3 uur draaien je koolstof borstel op is .... Ja techniek kan stuk. Maar dan trek je de motor eraf en dan kan je er nog steeds houtjes in branden.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Je schrijft wat nou als de ventilator stuk gaat.... wat nou als je handel afbreekt of na 3 uur draaien je koolstof borstel op is .... Ja techniek kan stuk. Maar dan trek je de motor eraf en dan kan je er nog steeds houtjes in branden.

als de handle afbreekt dan koop je een nieuwe voor 13 dollar.
als je fan stuk gaat koop je een nieuwe voor 100 euro.
je passieve brander gaat theoretisch niet stuk.

snap je m'n punt nu?
 

Erny

Last (wo)man standing
Nee. Maar je hebt je punt wel proberen te maken lijkt me. Dus herhaling van uitleg over jouw punt lijkt mij geheel overbodig.

Ik vroeg naar ervaringen met dit apparaat. Deze heb jij duidelijk niet @joepmeloen i.t.t. @Nickx . Het staat je vrij om een eigen topic over je opdraaibare usb radio aan te maken.:cool:
 

Nickx

Senior Prepper
als de handle afbreekt dan koop je een nieuwe voor 13 dollar.
als je fan stuk gaat koop je een nieuwe voor 100 euro.
je passieve brander gaat theoretisch niet stuk.

snap je m'n punt nu?

Jij wil of kan blijkbaar niet begrijpen dat het topic over een brander gaat die ook wat stroom oplevert. Ipv een radio die ook wat stroom oplevert. Snap jij mijn punt.... ik snap die van jou in de context van het topic totaal niet.
Zoals iedereen voorkeuren heeft vanuit verschillende beweegredenen vind ik bv de passieve houtvergasser een onding past totaal niet bij mij. Ik heb er 2 en vaak geprobeert te gebruiken maar is veel kritischer in gebruik dan de bio lite. Stiekem vind ik een trangia het makkelijkste om mee te werken. Ik heb denk ik wel 10 verschillende multifuel branders die ook allemaal eigen voor en nadelen hebben. Maar bij het gebruik van de bio lite heb ik dikke lol als ik deze gebruik dit heb ik bij geen enkele brander.

Maar verder over de Bio Lite ervaringen of vragen.....


@Erny indien gewenst kan ik van het weekend wat foto's maken en posten van het gebruik.
 
Bovenaan