• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Biolite pizza steen

Candyman

Diehard Prepper
@martin moet ik de groente niet voorbakken?
Komt er dan niet te veel vocht uit?
Ik heb een omvormer met 2KW vermogen in de BOV dus dat moet lukken :)
 

martin

Mankinds only hope
@martin moet ik de groente niet voorbakken?
Komt er dan niet te veel vocht uit?
Ik heb een omvormer met 2KW vermogen in de BOV dus dat moet lukken :)

Nee dat moet echt niet.
Sterker nog, het is af te raden.
Als je iemand in een pizzarestaurant een pizza ziet bakken dan zal men ook nooit de groente voorbakken.
De reden dat we deze fout maken komt doordat je in een normale oven de groente nooit gaar zal krijgen op 220 graden en dan moet je wel voorbakken.
Op 320 graden heb je dit effect niet (het vocht zal gelijk verdampen).
Ik ben benieuwd naar je eigen ervaring en het is aan te raden om zelf je deeg te maken met de kneedfunctie van een broodbakmachine.
En varieer met een dunnen en wat dikker bodem. Met minimaal en wat meer beleg. Met en zonder olie na het beleggen. Met veel en met minimaal wat kaas. Je komt als snel tot de conclusie "less is more"
En de kruiden uiteraard niet vergeten. (oregano/tijm/marjolein).
Gedroogd kan je het als eerste er op doen (dus je beleg op de kruiden)
Vers kan je het beter na het bakken er op doen.
Of een hand rucola na het bakken is ook erg lekker.
Of de kruiden droog in het deeg verwerken.
Eigenlijk kan je oneindig variëren en je kan natuurlijk ook die pan op het midden van de tafel zetten op een mooie zomerse dag. En dan met een paar flessen wijn een stuk of 5 extra gasten uitnodigen en ze zelf de pizza's laten beleggen en afbakken.
Neem dat ding eens mee op een SC en je heb gelijk een stel vrienden er bij :)
 

petroman

SHTF Expert
De reden dat we deze fout maken komt doordat je in een normale oven de groente nooit gaar zal krijgen op 220 graden en dan moet je wel voorbakken.
Water kookt bij 100 graden, vocht in groente dus ook en dat zorgt voor gaar worden.
Waarom zou dat alleen maar bij 220 graden gaan lukken ? Als ik groente kook, stel, dan doe ik die in kokend water, ook geen 220 graden.
 

Candyman

Diehard Prepper
@petroman ik heb het net geprobeerd en de bodem is nog hard en het vocht van de groente is niet uitgelopen.
Ik vermoed dat het komt vanwege de hitte.
De pizza is klaar voordat het vocht uitgelopen is.
@Harry Nack @martin deze set kwam met aluminium scheppen.
Werkt prima
 

martin

Mankinds only hope
Waarom zou dat alleen maar bij 220 graden gaan lukken ?

Ik zeg/type het verkeerd.
Als je een pizza in een oven stopt van 220 graden (is ongeveer de max temp) of je stopt een pizza in een oven van 320 graden (dat is de temp van die pizzapan) dan krijg je in de oven een slappe bodem, en ik die pan krijg je een knapperige bodem.
Om dat te compenseren moet je in de oven dus veeeeeeeeel langer je pizza plaatsen (minimaal 10 max 15 minuten) en dan is niet alleen je bodem oneetbaar maar ook je groente volledig in "pap"
En om dat dan weer te compenseren moet je de groente voorkoken/bakken zodat er zo min mogelijk vocht in zit en dat is dan het resultaat van een ovenpizza.
Een diepvriespizza is zo bewerkt dat ze een complete trukendoos opentrekken om toch iets eetbaars te produceren.

En nu zou je natuurlijk kunnen denken "ja maar water kan toch nooit warmer dan 100 graden, dus maakt geen verschil"
Maar vergelijk het met het wokken van groente versus koken van groente.
Groente wok je ook op een veel hogere temperatuur en daar doe je ook maar iets van 3 minuten over.
Het resultaat is alsnog een knapperige maar tevens gare groente. Je moet uiteraard wel een beetje nadenken over de grote van de stukken ui/paprika/champignon etc.

Het lijkt wel alsof ik aandelen heb in het product maar dat is niet zo. Ik ben uitermate enthousiast over het product omdat het echt een grandioos verschil maakt met een gewone ovenpizza.
 

petroman

SHTF Expert
Ok, maar dat is toch ook de reden dat je op een steen bakt ?
Grappig ik moest ook aan wokken denken.
Grootste nadeel vind ik weer een ding op het aanrecht...
 

martin

Mankinds only hope
Grootste nadeel vind ik weer een ding op het aanrecht...
Spullen die je niet wekelijks gebruik horen niet op het aanrecht maar in de bijkeuken.
Dus dat ding staat in de bijkeuken tussen de steengril en de broodbakmachine. Onder het petroleumstel, het toast apparaat en de frituurpan.
Ik haal hem met veel plezier als we hem nodig hebben.
 

Candyman

Diehard Prepper
Net ff een dikke vette pizza gemaakt.
Vol met groenten spek en kaas.
In een normale oven wordt de bodem van de pizza slap door het vocht wat er uit komt en blijft de pizza een beetje koud in het midden.
Met dit apparaat had ik een harde korst en de pizza was ook in het midden warm.
De pizza was zo zwaar dat de pizzaschep begon te buigen.
Dus ik vind het ook een aanrader.
Een nadeel is dat het apparaat bloedheet wordt en blijft.
Er zitten geen makkelijke hendels aan om hem na gebruik ergens anders neer te zetten.
Je kan hem het beste eerst af laten koelen.
 

martin

Mankinds only hope
De pizza was zo zwaar dat de pizzaschep begon te buigen.

Probeer eens een pizza te maken met een bodem die de helft is qua dikte. (is wel even oefenen voordat je hem zo dun kan uitrollen).
Omdat de bodem dan zo dun is krijg je die schep er niet meer onder en kan je hem niet meer op die plaat leggen.
Wat wij doen is om de bodem heel dun uit te rollen maar dan op bakpapier.
Hierna snij ik met een mes een "perfect cirkel" (ik gebruik een ronde bakplaat als mal) en dan beleggen we de pizza.
Hierna kan je perfect onder het bakpapier die schep plaatsen en leg je hem op die steen.
Dat bakpapier kan je vaker gebruiken (maar kost sowieso niet veel)

Ik vind een dunne pizza met niet teveel beleg echt zoveel beter dan een dik belegde pizza met een dikke bodem.
2 dunne pizza's zal niet veel meer calorieën bevatten dan 1 dikke pizza en ik vind het ook veel lekkerder om te variëren.
 
Bovenaan