• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bitcoin en cryptocurrency

Mayo

Last (wo)man standing
Bij Bitonic volstond het uploaden van een kopie van mijn rijbewijs als verificatie.
Ik heb er tot op heden 5 transacties gedaan, waaronder ook opnamen uit mijn wallet via de Mycelium-app, die zonder problemen verlopen zijn.
Het viel me op dat de weergave van mijn transacties via Blockchain Explorer afweken van wat Mycelium aangaf.
Ter controle had ik afgelopen nacht een x bedrag uit mijn wallet opgenomen, wat volgens Blockchain Explorer hoger zou zijn dan mijn Bitcoin tegoed.
Toch heeft Bitonic het juiste bedrag naar mijn bankrekening overgemaakt en bleek er nog een restantje winst van de afgelopen week in mijn wallet staan.
Vanmiddag heb ik voor hetzelfde x bedrag weer bitcoins aangekocht.
Toevallig bij die transacties nog een half procentje winst gemaakt, omdat Bitcoin in de ochtend wat in waarde gezakt was.
Het leverde meer op dan een jaar rente op mijn spaarrekening... :confused::rolleyes:

Álles levert meer op dan je spaarrekening :tearsofjoy:
In het gunstigste geval verdien je daar niks (0%) en als je pech hebt (en wat méér geld) dan betaal je negatieve rente + spaartaks!
Geld vinden op straat is nog lucratiever :lol:
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik wilde eind vorige maand een account aanmaken bij Bitvavo om idd ook eens voorzichtig in de crypto's te stappen, maar
merkte tot mijn schrik dat je daarvoor niet alleen een foto van je ID moet maken, maar ook een video van je gezicht: voorkant, links en rechts, plus je moet een aantal door hen opgegeven cijfers uitspreken.
Daarbij moet je dan ook nog elke aan- en verkoop bevestigen met een selfie... :shocked:
Het zal duidelijk zijn dat ik dit dus niet ga doen.

Zijn er andere Nederlandse brokers / exchanges die dit niet eisen?

Bitvavo zit ik bij, eerste keer hetzelfde verhaal, met je id. Voordeel can bitvavo is dat het onder het garantie deposito valt (geloof ik).
Daarna gewoon kopen met ideal dan is je bankrekening nummer ook bekend en kun je bijvoorbeeld je winst weer terug boeken naar je bankrekening met two factor auth.
Bitvavo kan je ook laten staken (rentenieren), levert aardig wat op afhankelijk van de koers.
Als je het voor lange tijd wil bewaren dan moet je het op een cold wallet zetten, (geprint papiertje, ledger, ditigale private key).

Edit: aanvulling.
 

Larik

Diehard Prepper
Je kan het wereldwijd kopen, bv binance of crypto.com en dan naar een ledger of andere hardware wallet versturen.
 

petroman

SHTF Expert
Het Amerikaanse handelsplatform FTX heeft uitstel van betaling aangevraagd. Ook vertrekt oprichter en topman Sam Bankman-Fried. Dat meldt de cryptobeurs op Twitter. FTX kampt met een tekort van bijna 9 miljard euro.
Bron: NOS
 

PBear

Mankinds only hope
Ik had een bescheiden investering in bitcoin, die een kwart in waarde gedaald was, en heb van de dip gebruik gemaakt om die investering te verdubbelen. We zullen zien of bitcoin weer hoger gaat waarderen, waar het sinds gister naar lijkt te ontwikkelen, of dat het verder bergafwaarts gaat, wat voor mij weliswaar jammer zou zijn, maar niet onoverkomelijk. Een gokje dus, met geld dat ik kan missen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik had een bescheiden investering in bitcoin, die een kwart in waarde gedaald was, en heb van de dip gebruik gemaakt om die investering te verdubbelen. We zullen zien of bitcoin weer hoger gaat waarderen, waar het sinds gister naar lijkt te ontwikkelen, of dat het verder bergafwaarts gaat, wat voor mij weliswaar jammer zou zijn, maar niet onoverkomelijk. Een gokje dus, met geld dat ik kan missen.

Hier ook, ik heb weer wat ether ingeslagen voor 1,2k mooie prijs. Bij de 1,8 k gaat die weer de deur uit. Het mooie aan het decentraliseren is dat het oneindig door kan gaan (niet het minen) maar het blockchain-platform. Dat houd ook in dat het oneindig veel mensen kan blijven trekken en dus de waarde vroeg of laat toch wel weer wat laat stijgen. Alleen door de versplintering: elke dag 50 nieuwe crypto's zijn de stijgingen niet meer zo snel als voor de ethereum.
Reden dat ik voor Ether kies als "beleging" is dat het ethereum redelijk vaak gebruikt word voor het maken van een nieuw type coin, je heb dus Ether nodig om deze nieuwe coin te krijgen, Ether nodig om een nieuw contract / dapp te maken, nft te maken endergelijke. Dus de vraag naar ether zal voorlopig nog wel blijven.
 

Mayo

Last (wo)man standing

Omgevallen cryptobeurs FTX zegt te zijn gehackt, mogelijk tot $2 mrd verdwenen​

https://fd.nl/financiele-markten/14...eurs-ftx-gehackt-mogelijk-tot-2-mrd-verdwenen

Hackers hebben een groot aantal cryptomunten buitgemaakt bij de omgevallen cryptobeurs FTX. Dat meldt FTX zaterdagochtend vroeg op het eigen Telegramkanaal. Het is een nieuwe ontwikkeling in de plotse ondergang van het miljardenbedrijf die de cryptowereld op zijn grondvesten doet schudden. Wie de hackers zouden zijn en hoeveel ze hebben weggesluisd is nog onduidelijk. De cryptonieuwssite Coindesk meldt dat er voor meer dan $600 mln aan cryptomunten is verdwenen. Persbureau Reuters meldt dat er $1 mrd tot $2 mrd mist, zonder de hack als oorzaak te noemen. FTX waarschuwt via Telegram niet de website of app te gebruiken omdat deze mogelijk virussen bevat. De geplaagde beurs heeft de overgebleven crypto's naar een digitale kluis gestuurd, schreef hoofd juridische zaken Ryne Miller op Twitter.

De miljoen FTX-klanten, waaronder Nederlanders, zijn waarschijnlijk hun geld kwijt. Door de hack zou het gat van bijna $10 mrd op de balans nog groter kunnen worden, als de daders ermee wegkomen. Dan is de kans nog kleiner dat gebruikers van FTX ooit nog iets van hun crypto's terugzien. ☹️
 
Bovenaan