• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bivakkeren in Nederland

Benny75

Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Even een vraagje?
Wie weet waar je hier in Nederland nog lekker in de natuur kunt bivakkeren en eten uit de natuur.

Zeg maar oefenen voor SHTF
 

EddyCorleone

Survivor
Ik zou zeggen; pak je BOB en trek er een weekend op uit :)

Ik heb het eind vorig jaar gedaan op een vrijdag na het werk met regen, windhozen en een k*thumeur. Zondag middag afgebroken en naar huis gegaan.

Weet een beetje meer wat slimmer is in bepaalde situaties en wat ik moet aanpassen aan de BOB.

Tijdens een shtf wil je ook "uit de handen blijven van ..."
 
F

frans81

Gast
Hallo allemaal,

Even een vraagje?
Wie weet waar je hier in Nederland nog lekker in de natuur kunt bivakkeren en eten uit de natuur.

Zeg maar oefenen voor SHTF

Dat eten uit de natuur zal wel kunnen !Eetbare Planten ;) Maar wild vangen dat zal alleen op prive terrein kunnen ! Dit om geen boete op te lopen .
De kans is altijd aanwezig dat je betrapt word en die boete's zijn niet misselijk . WE zitten in Nederland ;) een land met honderdduizend regels en mag niet's :(
Ook gaan ze dan muggeziften , omtrent de spullen ( Messen / draad enz enz ) die je op dat moment bij je hebt ,
en als je dan pech hebt krijg je daar ook nog een boete voor . DE huidige BOA's zijn streng .
Ben er voorzichtig mee . Beperk het risico en hou de omgeving in de gaten . Dan kun je rustig genieten van een Biologisch stukje ?? .
 

zelfredzame buitenmens

Elementary prepper
In 2011 bouwde ik een hut ergens in het bos. Deze hut heeft vier jaar bestaan met medeweten van de boswachter. Ik leefde er soms een week, een weekend of een dag. Ik heb veel routines kunnen opbouwen. Denk aan vuur, onderdak, eten, drinken, stealth.

En dan de psychologie. Eenzaamheid bijvoorbeeld. Maar ook intense natuurervaring. En... Wat(?!) Alweer brandnetelsoep?

Ik vond het een waardevol project. Het heeft me dichter bij de natuur gebracht. Ik leerde dat zij altijd iets te bieden heeft.

Voor de solist zie ik veel mogelijkheden in NL, om te oefenen bijvoorbeeld. Probeer fysiek en mentaal klein te blijven. Stay humble.

Fysiek betekent dit: weinig spullen mee (mes, aansteker + een backup vuurstarter, twee pannetjes RVS=makkelijk schoon te maken met een pol gras bijvoorbeeld (één pan om water in te verzamelen, één pan om eten in te verzamelen), iets dat je droog houdt - tarp?, iets dat je warm houdt - slaapzak? en iets om dit alles in mee te kunnen nemen; een rugzak van 35 liter kan voldoende zijn in de zomer). Voor een week neem ik meestal een kop rijst en een kop gedroogd vlees als backup voedsel mee. Draag aardekleuren (kijk eens bij een dump voor legerkleding uit het pre camo tijdperk. Oerdegelijk en goedkoop).

Als jij dit durft dan word je gedwongen om je omgeving anders te zien omdat je haar moet gaan gebruiken voor jouw welbevinden. En dit betekent studie.

Mentaal betekent dit voor mij: pas je aan aan je omgeving. Probeer je energie te synchroniseren met de energie die je ervaart in je omgeving. Klinkt misschien zweverig. Een praktisch voorbeeld dan maar. Is het windstil in het bos beweeg dan rustig en stil. Ga ook rustig ademhalen (buikademhaling). Vertraag je pas. Sta soms stil, kijk en luister. Je zal zien dat je meer ervaart. De kennis die je zo opdoet kun je gebruiken in jouw voordeel.

Ik doe wel eens een spelletje. Ik spot een wandelaar al in de verte en probeer me dan verborgen te houden door me zo te positioneren dat ik steeds achter een boom sta als de wandelaar mij passeert. Ik draai als het ware mee waarbij ik zorg dat de boom tussen mij en de wandelaar blijft. Bij mijn weten ben ik daar mee weggekomen.

Hoe kun je ongezien bivakkeren in de natuur?

Download een actuele topografische kaart schaal 1:25000 via deze link:
https://www.pdok.nl/nl/producten/pd...rafie/topraster/topraster-actueel/top25raster

Print deze en ga op verkenning. Waar kan ik een goede slaapplek of een kookplek vinden? Water? eetbare planten? Probeer patronen te ontdekken. Wanneer komen er wandelaars? Komen er eigenlijk wel wandelaars? Wat kan de wild life me vertellen over dit gebied? Je kan jezelf 1001 vragen opleggen. Ik vind dit geweldige onderzoeken. Leerzaam! Doe je eigen ontdekkingen!

Ik loop met zoveel plannen rond voor nieuw onderzoek maar het komt er nu even niet van.

Als ik zo vrij mag zijn een artikel uit mijn blog over een meerdaags bivak in de natuur en leven van het land:
http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2015/11/bushcraft-in-de-herfst.html
 

I_am

Elementary prepper
Maar wild vangen dat zal alleen op prive terrein kunnen ! Dit om geen boete op te lopen .
De kans is altijd aanwezig dat je betrapt word en die boete's zijn niet misselijk . WE zitten in Nederland ;) een land met honderdduizend regels en mag niet's :(

Je hebt gelijk met al die (betuttelende en bemoederende) regeltjes in Nederland, om van te k*tsen zo nu en dan, echter dat je niet zomaar op wild kunt jagen (stropen) en dat daar (zware) straffen op staan, dat vind ik persoonlijk een goede zaak!

Ik doe wel eens een spelletje. Ik spot een wandelaar al in de verte en probeer me dan verborgen te houden door me zo te positioneren dat ik steeds achter een boom sta als de wandelaar mij passeert. Ik draai als het ware mee waarbij ik zorg dat de boom tussen mij en de wandelaar blijft. Bij mijn weten ben ik daar mee weggekomen.

Met respect voor de natuur (en dat heb je, als ik je verhaal zo lees) dan heb ik bewondering voor je avontuur. Ik ben zelf erg veel/vaak in de bossen te vinden (echter zonder overnachtingen) en ga ook graag "op in de natuur". Met dat "spelletje" zou ik wel een beetje oppassen. Mocht een wandelaar je wel spotten, dan zou het immers kunnen zijn, dat ie je gedrag als "vreemd" en/of "bedreigend" zou kunnen ervaren, met alle gevolgen vandien.
 

petroman

SHTF Expert
Deze hut heeft vier jaar bestaan met medeweten van de boswachter.

En daar zit hem nu net de kneep. Je had je aangemeld en toestemming gekregen om je daar op te houden. Waarschijnlijk heb je van die boswachter van die 10milioen regels, een stapel regels meegekregen om te gebruiken. Op voorwaarde dat je er anders uitgekickt werd ?
 

zelfredzame buitenmens

Elementary prepper
Je hebt gelijk met al die (betuttelende en bemoederende) regeltjes in Nederland, om van te k*tsen zo nu en dan, echter dat je niet zomaar op wild kunt jagen (stropen) en dat daar (zware) straffen op staan, dat vind ik persoonlijk een goede zaak!



Met respect voor de natuur (en dat heb je, als ik je verhaal zo lees) dan heb ik bewondering voor je avontuur. Ik ben zelf erg veel/vaak in de bossen te vinden (echter zonder overnachtingen) en ga ook graag "op in de natuur". Met dat "spelletje" zou ik wel een beetje oppassen. Mocht een wandelaar je wel spotten, dan zou het immers kunnen zijn, dat ie je gedrag als "vreemd" en/of "bedreigend" zou kunnen ervaren, met alle gevolgen vandien.
Dat zal zo'n vaart niet lopen denk ik.

En daar zit hem nu net de kneep. Je had je aangemeld en toestemming gekregen om je daar op te houden. Waarschijnlijk heb je van die boswachter van die 10milioen regels, een stapel regels meegekregen om te gebruiken. Op voorwaarde dat je er anders uitgekickt werd ?
Hahaha nee geen stapels regels. Wel twee voorwaarden. Geen gekke dingen doen (niet nader gedefinieerd) en er mag geen precedent werking vanuit gaan. Want dan breek ik de hut meteen af.
 

I_am

Elementary prepper
Als ik erop uit ben, dan let ik dus wel op personen die zich vreemd gedragen in de natuur. Vooral als ze zich "gecamoufleerd" opstellen en wegdraaien/wegduiken. Zie ik vervolgens een mes o.i.d geef ik mijn honden al het stille waarschuwingssein "let op". Door het vele in de bossen zijn al met stropers en (drugs-)afvalstorters te maken gehad, dus kun je nooit voorzichtig genoeg zijn.
 

zelfredzame buitenmens

Elementary prepper
Mijn ervaring is, is dat mensen weinig zien in het bos. Honden ook niet.

Maar niet altijd. Twee maanden geleden is het bivak van mij en m'n zoon gevonden door een jongeman met hond. Even een praatje maken. Een leuk gesprek gehad. Hij deed een groene opleiding die ik ook gedaan heb. Kom nog es terug zei de beste jongen. Dat liekt mie wel wat dacht ik want ik bivakkeerde op een mooi plek. Twee weken later heb ik er in de buurt met een vriend nog twee nachten gebivakkeerd.

Als ik dingen, zaken wat dan ook zou moeten laten om wat mij kan overkomen dan heb ik geen leven meer. Kop op maak er wat moois van.
 
Bovenaan