• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jasje

Prepper goeroe
Ik denk dat ik er niet ver vanaf zit als ik stel dat merendeel van ons bij voorkeur uitgaat van scenario's waarbij er sprake zal zijn van een bug-in. Toch wordt er relatief veel gesproken over de BOB en al zijn facetten die erbij horen. Inzet van dat tasje kan al simpel bij een situatie zijn als je iemand aan de deur hebt staan die zegt dat je direct het pand dient te verlaten en 20 minuten later zit je in een kille sporthal met nog 300 anderen :eek: uit jouw wijk voor onbepaalde tijd. Bij wijze van spreken als voorbeeld ff dan hé.

paperassen.jpg


Wat nog weinig aan bod komt op het forum is het feit dat formele paperassen ook behoren tot de BOB of misschien juist wel de INCH. Althans dat vindt ik.

Normaliter heb je één paspoort en/of rijbewijs en die zit gok ik niet in de bob standaard, dus dat is bij mij een kopie.
Daarbij heb ik naast een kopie paspoort mijn shtf-plan in mini-boekje afgedrukt. Daarin staat voor mij de meest belangrijke informatie zoals vluchtroutes, (bol-)adressen, noodnummers, frequenties, polisnummers, medische informatie en van belang zijnde locaties. Daarnaast nog plattegronden en kaarten. Aangevuld met notitieblokje met potloodje.

Hiernaast kun je nog van alles bedenken. Eigendomsbewijzen, koopcontracten, bankbewijzen, geboortebewijs en weet ik al niet meer. Kom maar op met aanvullingen. Als je hierin iets geregeld hebt, hoe ver ga jij daar dan in?
Het gaat me niet zozeer om HOE je het geregeld hebt voordat ik usb-sticks, powerbanks, ebooks en cloudoplossingen erbij krijg maar vooral WELKE paperassen vindt jij belangrijk?
 
F

frans81

Gast
Het mooiste ( idiootste misschien wel ) is dat ik überhaupt nog niet heb nagedacht , laat staan geregeld heb omtrent Paperassen in en om het BOB gebeuren .

Je hebt mij effe behoorlijk wakker geschud !
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Wat kun je met een kopie paspoort?
Het idee dat je met kopieën iets voor elkaar krijgt vind ik enigszins naïef, je bent hoe dan ook volledig afhankelijk van de gunst van een official want formeel kan je er niets mee.

Een ID-kaart (naast je paspoort) voor in de BOB/GHB lijkt me handiger, doorgaans heb je een ID-kaart toch al bij je in de portemonnee. Volgens mij kun je meerdere ID-kaarten aanvragen.
Tip: Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitsbewijs (ID-bewijs).

Daarnaast heb ik bij alle banken een rekening + bankpas + betaal app/internetbankieren.
De bankpassen kan ik verdelen daar waar nodig.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb de geboorte actes van me kinderen er in. School diploma’s van mij en me partner en sinds kort een VOG (verklaring omtrent gedrag)
De vog had ik nodig voor werkzaamheden bij een overheids instelling gelijk maar een copy ervan in de tas gedaan.
Ik heb een aantal delen op papier zo als rijbewijzen ,paspoorten en foto’s van ons allemaal maar het meeste digitaal.
Ben ook wel benieuwd wat anderen aanvullen.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik ben ooit eens met pech in een Oostenrijks ziekenhuis beland en mijn copie van paspoort en verzekerings polis waren zeer gewaardeert door de medici.
Direct rechts geldig vast niet maar de gegevens die ze er vanaf haalden maakte het wel mogelijk om zonder gezeur behandelt te worden zonder in Nederland voor rare verrassingen komen te staan.
 

Floesh

Diehard Prepper
Ik ben ooit eens met pech in een Oostenrijks ziekenhuis beland en mijn copie van paspoort en verzekerings polis waren zeer gewaardeert door de medici.
Direct rechts geldig vast niet maar de gegevens die ze er vanaf haalden maakte het wel mogelijk om zonder gezeur behandelt te worden zonder in Nederland voor rare verrassingen komen te staan.

Een officiële ID-kaart lijkt mij dan nog steeds een betere optie.

Een digitale kopie van je paspoort in een beveiligde online/email omgeving kan natuurlijk nooit kwaad.
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Ik heb niet direct een nuttige toevoeging maar ben wel blij met je topic @Jasje want "de papierwinkel" is zo ongeveer het enige wat vwb de bob's nog op de 2do lijst staat.

Aan kopie paspoort heb je inderdaad niet zoveel, zoals @Floesh al aangeeft, daarom staat dit vrij hoog op de grijplijst die aan de bob's hangt. (standaard rijbewijs op zak)
Het idee van de grijplijst is dat ik, of mijn vrouw, in 1 oogopslag kan zien wat er naast de bob's nog moet worden meegenomen. Op nr 1 staan de kinderen en hoe verder naar onderen hoe minder belangrijk de items worden. Denk aan:

Wat - waar
kinderen - ?
schoenen - gang
jassen - kapstok
paspoorten - x
draagdoek - gang (echte must met kleine kinderen)
winterslaapzakken - zolder
grote tent - zolder

Het idee hierachter is dat wanneer er geen enkele tijd is we enkel de bobs en kinderen meenemen. Heb je 2 minuten dan heb je de top 5 al, heb je 10 minuten dan heb je alles. Maar zelfs zonder de aanvullende items kun je goed vooruit.

In plaats van vluchtroutes heb ik wat kaarten trouwens. Hoe goed kun je van te voren plannen waar je heen gaat, wilt en kunt? Ik vind dat lastig, beter op dat moment bekijken op de kaarten indien nodig. De directe omgeving is toch al geen probleem uiteraard. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Polisnummers zoeken ze maar op als ze die nodig hebben. Postcode en naam is doorgaans voldoende. Geboortebewijs e.d. ook, dat bewijs staat voor je.

Belangrijkste info van de medicijnen zit in de ehbo tas, ben ik die kwijt dan heb ik ook niks meer aan de info.

Wat verder nog wel handig is, op vraag van mijn vrouw, is een inhoudslijst van de bob. Wat zit er in en waar. Had dat al in Excel dus nu maar even geprint en in de bob's.
 

JiJi mind

Senior Prepper
Ik wil aanvullen: print-out medicatiepaspoort, print-out allergieregister en kopie inentingspapieren.
Bij een SHTF (of verblijf buiten Nederland) kun je er niet vanuit gaan dat computers met medische registers beschikbaar zijn.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Mss handig om verschillende papieren ook te lamineren, en als het even kan de meeste papieren in het engels. Ik heb een verkleinde versie van de verblijfsvergunning (K*T buitenlander!), trouwboekje etc op paspoort formaat en deze netjes gelamineerd in de BoB/INCH. De digitale versies draag ik mee op een versleutelde USB.

Adressen van de BOL zou ik niet zo snel ergens opschrijven zodat het in een oog opslag te zien is dat het om een vlucht locatie gaat, stel dat ze je beroven dan ben je die veilige haven ook nog eens kwijt.

Misschien ook een tip, stel je voor dat je elkaar kwijt raakt of ze vinden je dood ergens dat je een briefje oid bij je hebt met wat meer persoonlijke informatie, je favoriete muziek en dat soort dingen.
Verder kleding e.d., zeker bij kinderen (of bij losbollen zoals ik) voorzien van naamstickers met contact gegevens, allergie info/medische info in het kort
 

Ray

SHTF Expert
Een officiële ID-kaart lijkt mij dan nog steeds een betere optie.

Een digitale kopie van je paspoort in een beveiligde online/email omgeving kan natuurlijk nooit kwaad.
Kopieën bevatten nummers die toch vaak heel makkelijk zijn. Door het lidmaatschapnummer van je ziektekosten verzekering, ANWB en rijbewijs, kunnen ze vanuit het buitenland heel makkelijk controleren hoe het zit.

Het je geen rijbewijsnummer (portemonnee gejat), dan moet de politie in Duitsland adhv je naam de politie in Nederland gaan inschakelen om te bepalen of je wel of geen geldig rijbewijs hebt. Met een kopie tikken ze meteen het nummer op hun computertje in.

Ik sleep geen diploma's e.d. mee in m'n BOB/INCH 't is meer de gebruikelijke inhoud van de portemonnee, dus ID, ziektekostenverzekering, ANWB pas, bankpasje, kenteken.

Oh ja, de deblokkeringscode van m'n auto heb ik ook bij me. Die las ik nog niet in dit topic @Jasje. Met die code kun je een nieuwe sleutel laten maken en/of de auto starten met een dummysleutel (zonder ingebakken code).
 
J

J.J

Gast
Wij hebben alle papieren, foto's kopieën van pasporten, rijbewijs, autopapieren, verzekeringen, polissen, keuringsrapporten, computerbestanden op 32 gb geheugenkaartjes.

We hebben een versleutelde geheugen stik 128 GB die ik nog graag zelfstarter wil hebben voor onze laptop om bij problemen de laptop weer in orde te kunnen maken, het liefs dat de windows 10 er dan ook weer opnieuw op komt na dat alles is geformatteerd, ook de back-up bestanden moeten er dat weer op komen.

Verder wil ik graag alle medische gegevens er op hebben, zowel van de huisarts als ziekenhuizen.

Wij hebben geen oude rommel, wat gedateerd en niet meer bruikbaar is, als er iets met gegevens weg gegooid moet worden word het gemillimeterd versnipperd, geen letter is meer herkenbaar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een anti donorpasje wij worden niet gesloopt bij overleiden, te vaak dat mensen schijndood waren en weer tevoorschijn kwamen, ze zullen je maar gaan slopen als je schijndood bent, er zijn geen garanties dat dat absoluut niet gebeurd.
Dus dat pasje hebben we altijd bij ons.
Laten we daar geen discussie over beginnen het is een persoonlijke beslissing,
waar wij recht op hebben.
Wij hebben geen vertrouwen in systemen.
Velen zijn er slachtoffer door geworden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

martin

Mankinds only hope
Volgens mij kun je meerdere ID-kaarten aanvragen.

Nee dat kan/mag niet.
Je kan wel een 2e paspoort aanvragen (is maar 2 jaar geldig) als je voldoet aan enkele voorwaarden.
Maar daar gaan ze niet intrappen, dus nee, is niet echt een optie.

Je kan uiteraard je id "verliezen" maar dan moet je wel een verklaring van vermissing ophalen bij je gemeente.
Zodra je dan met je "verloren" id ergens tegen een controle aan loopt dan ben je de figuurlijke sigaar.

Persoonlijk lijkt me een copie ID een verstandigere optie.
Maar is uiteraard ook erg afhankelijk van de soort SHTF situatie. Tijdens de 2e wereldoorlog heeft dit soort papieren/registraties niet veel positieve bijdrage geleverd aan een paar bevolkingsgroepen.
 
Bovenaan