• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Zojuist net terug van m'n eerste BOB walk, heb het ruim een uur zonder problemen vol gehouden.

Mijn nieuwe rugzak (totaal gewicht 13 kg) zit als gegoten, wat ben ik hier blij mee zeg.

Het verbaasd mij hoe lekker het ging, heb wel een blaar op m'n voet, maar dat komt door de verkeerde schoenen.

Dus nieuw op mijn lijstje: nieuwe loop schoenen.

De bedoeling is om het langzaam op te bouwen naar zo'n 4 uur en tegelijkertijd zo veel mogelijk vet verbranden.

Ik vond het erg prettig, dit smaakt naar meer!
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Zojuist net terug van m'n eerste BOB walk, heb het ruim een uur zonder problemen vol gehouden.

Mijn nieuwe rugzak (totaal gewicht 13 kg) zit als gegoten, wat ben ik hier blij mee zeg.

Het verbaasd mij hoe lekker het ging, heb wel een blaar op m'n voet, maar dat komt door de verkeerde schoenen.

Dus nieuw op mijn lijstje: nieuwe loop schoenen.

De bedoeling is om het langzaam op te bouwen naar zo'n 4 uur en tegelijkertijd zo veel mogelijk vet verbranden.

Ik vond het erg prettig, dit smaakt naar meer!
Mooi man. Moeten we snel samen gaan tippelen!
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Zodra ik fit genoeg ben kunnen we dat wel eens doen:thumbsup:

Heb net wel effe m'n voet ingetapet, de blaar is er nog niet, maar ik voel 'm wel.
 

Lai

Prepper goeroe
Niks lekkerder dan een rugzak die goed zit :thumbsup:

Dat vet verbranden valt mij tegen, o_O loop aardig wat kilometers op een dag. Welles waar zonder BOB, al denk ik niet dat die 10 kilo extra veel zoden aan de dijk gaat zetten.

En blaren, tja heb ze vaak genoeg door pluisjes in of buiten de sokken. Voel ze pas als zeer al zijn :mad:
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik had een Youtube filmpje gezien van een health/fitness expert die aangaf dat lopen met een gevulde rugzak meer vetverbranding oplevert dan jogging.

Dus we gaan het zien.

Heb net ook Compeed blaren pleisters gehaald, dat werkt perfect, ik wil a's dinsdag weer een uurtje doen.
 

hans013

Senior Prepper
Compeed zou ik niet gebruiken. Staat een volledige blaarbehandeling behoorlijk in de weg.

Doorprikken van een blaar:

Handen wassen en handschoenenaantrekken (zie ook hygiëne).

Slachtoffer op de buik laten liggen voor een blaar op de hiel, op de rug voor een blaar op de bal van de voet.

Inspecteer beide voeten zodat er geen blaren over het hoofd worden gezien.

Reinig de omgeving van de blaar met kampferspiritus.

Desinfecteer de blaar en de directe omgeving met Betadine of Sterilon

Prik de blaar aan de boven- en onderzijde door met een steriele bloedlancet. Over het algemeen is dit niet pijnlijk, maar waarschuw het slachtoffer wel om een terugtrek reactie te voorkomen.

Gooi de bloedlancet direct na het prikken in een naaldencontainer.

Duw met een wattenstaafje het vocht uit de blaar en vang het vocht op met een steriel gaasje.

Ontsmet de blaar en de omgeving opnieuw, handschoenen kunnen nu uit.

Plak een pleister op de blaar als er niet verder gelopen wordt.

Als er verder gelopen wordt, kan de blaar dakpansgewijs worden afgeplakt met leukoplast, zoals hieronder beschreven.

Afplakken van een blaar:

Gebruik leukoplast van 1¼cm of 2½ cm.

Behandeling hiel: Begin met afplakken op de overgang van achillespees/kuitspier of tenminste enkele centimeters boven de rand van de schoen.

Behandeling bal van de voet: Begin zo dicht mogelijk bij de tenen en volg de rondingen van de voet. Werk naar beneden toe en maak hierbij de rondingen steeds rechter tot je horizontaal kan tapen. Let hierbij op dat er geen vouwtjes in de tape ontstaan; soms helpt het om de tape in te knippen.

Laat het slachtoffer de af te plakken voet in 90 graden houden.

Plak de tape eerst in het midden en wrijf de tape dan met de duimen naar de zijkant vast.

Plak dakpansgewijs af waarbij steeds de helft van de vorige laag wordt bedekt.

Zorg dat de tape overal glad zit.

Zet het enkelgewricht niet vast.

Laat de randen van de tape verspringen om nieuwe blaren te voorkomen.

Wrijf de leukoplast na met talkpoeder zodat de randen niet meer plakken.


Bron: eerste hulp wiki
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

petroman

SHTF Expert
Reinig de omgeving van de blaar met kampferspiritus.

Zou ik even over nadenken: ook ooit gedaan. Nog nooit zo'n grote bloedblaar opgelopen.
Kampferspiritus zorgt voor eelt dus stevige zolen dus geen blaren. Mooi niet.

Voeten worden gewoon warm en vochtig en door druk en/of beweging krijg je blaren.
Bewegingsblaren kan je deels voorkomen door twee paar sokken. Eerst dun dan wat dikker.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Compeed zou ik niet gebruiken. Staat een volledige blaarbehandeling behoorlijk in de weg.

Doorprikken van een blaar:

Handen wassen en handschoenenaantrekken (zie ook hygiëne).

Slachtoffer op de buik laten liggen voor een blaar op de hiel, op de rug voor een blaar op de bal van de voet.

Inspecteer beide voeten zodat er geen blaren over het hoofd worden gezien.

Reinig de omgeving van de blaar met kampferspiritus.

Desinfecteer de blaar en de directe omgeving met Betadine of Sterilon

Prik de blaar aan de boven- en onderzijde door met een steriele bloedlancet. Over het algemeen is dit niet pijnlijk, maar waarschuw het slachtoffer wel om een terugtrek reactie te voorkomen.

Gooi de bloedlancet direct na het prikken in een naaldencontainer.

Duw met een wattenstaafje het vocht uit de blaar en vang het vocht op met een steriel gaasje.

Ontsmet de blaar en de omgeving opnieuw, handschoenen kunnen nu uit.

Plak een pleister op de blaar als er niet verder gelopen wordt.

Als er verder gelopen wordt, kan de blaar dakpansgewijs worden afgeplakt met leukoplast, zoals hieronder beschreven.

Afplakken van een blaar:

Gebruik leukoplast van 1¼cm of 2½ cm.

Behandeling hiel: Begin met afplakken op de overgang van achillespees/kuitspier of tenminste enkele centimeters boven de rand van de schoen.

Behandeling bal van de voet: Begin zo dicht mogelijk bij de tenen en volg de rondingen van de voet. Werk naar beneden toe en maak hierbij de rondingen steeds rechter tot je horizontaal kan tapen. Let hierbij op dat er geen vouwtjes in de tape ontstaan; soms helpt het om de tape in te knippen.

Laat het slachtoffer de af te plakken voet in 90 graden houden.

Plak de tape eerst in het midden en wrijf de tape dan met de duimen naar de zijkant vast.

Plak dakpansgewijs af waarbij steeds de helft van de vorige laag wordt bedekt.

Zorg dat de tape overal glad zit.

Zet het enkelgewricht niet vast.

Laat de randen van de tape verspringen om nieuwe blaren te voorkomen.

Wrijf de leukoplast na met talkpoeder zodat de randen niet meer plakken.


Bron: eerste hulp wiki

Kan op wiki staan, maar ik heb een hele goede ervaring met de Compeed pleisters, het werkt bij mij perfect.
 

Erny

Last (wo)man standing
Compeed was voor mij ook een redding.
Doordat je de blaar eraf knipt en een nieuwe vochtabsorberende laag aanbrengt kan de huid genezen en vormt geen nieuwe pijnlijke blaar. Geweldig spul. :cool:

En oeps... als ik die beschreven wiki blaarprikmethode lees dan zijn er bij mij nog wel wat verbeterpunten... :fluit: (Dit is dan de niet-Compeed-methode.)
Ik breng mijn voet met blaar in prikbare positie, pak een naald (of een speld), verwarm de punt van de naald in de vlam van een aansteker. Steek de naald door de blaar op minstens twee punten en zorg dat het gaatje groot genoeg is om al het vocht er goed uit te laten lopen. Vocht neem ik op en druk ik uit met schoon papieren zakdoekje. Misschien smeer ik er daarna wat Hametum op of komt er een pleister op. Dat ligt aan de blaar, de lokatie en de te verwachten verplaatsingsactiviteiten.
Nooit ontstekingen oid op de lokatie van de blaar gekregen door deze niet zo steriele behandeling.

@Sun Beh Nim Als je meer loopt dan kweek je natuurlijk ook spiermassa en die weegt zwaarder dan vet schijnt. ;)
 

Wrakduiker

Senior Prepper
@Sun Beh Nim

Leuk om te lezen!

Ik heb een stel vragen:
  • Welk schoeisel draag je?
  • En minstens net zo belangrijk, van werk materiaal zijn je sokken gemaakt?
  • Wat is de afstand die je hebt afgelegd?
  • Welk soort terrein?
  • Hoe lang denk je het uit te kunnen houden met de invulling van jou BOB?
  • Heb je een BOL waar je naartoe uitwijkt met de BOB?
  • Heb je meerdere routes naar je BOL?
  • Hoe navigeer je (hoe ga je navigeren)?
Ben erg benieuwd. Wat jaartjes terug ben ik door Noorwegen gebanjerd. Navigatie d.m.v. stafkaarten en kompas (pré-gps tijdperk). Rekening houdend met vegetatie, hoogtelijnen en beschutting t.a.v. de route, ook alternatieve routes gepland.
Backpack was 30 kg en soms legden we nog geen kilometer in een uur af. Schoenen waren Meindels met 1e gen GoreTex i.c.m. wollen sokken en veel talkpoeder .

Zojuist net terug van m'n eerste BOB walk, heb het ruim een uur zonder problemen vol gehouden.

Mijn nieuwe rugzak (totaal gewicht 13 kg) zit als gegoten, wat ben ik hier blij mee zeg.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@Sun Beh Nim

Leuk om te lezen!

Ik heb een stel vragen:
  • Welk schoeisel draag je?
  • En minstens net zo belangrijk, van werk materiaal zijn je sokken gemaakt?
  • Wat is de afstand die je hebt afgelegd?
  • Welk soort terrein?
  • Hoe lang denk je het uit te kunnen houden met de invulling van jou BOB?
  • Heb je een BOL waar je naartoe uitwijkt met de BOB?
  • Heb je meerdere routes naar je BOL?
  • Hoe navigeer je (hoe ga je navigeren)?
Ben erg benieuwd. Wat jaartjes terug ben ik door Noorwegen gebanjerd. Navigatie d.m.v. stafkaarten en kompas (pré-gps tijdperk). Rekening houdend met vegetatie, hoogtelijnen en beschutting t.a.v. de route, ook alternatieve routes gepland.
Backpack was 30 kg en soms legden we nog geen kilometer in een uur af. Schoenen waren Meindels met 1e gen GoreTex i.c.m. wollen sokken en veel talkpoeder .

Sportschoenen (hardloopschoenen) ik heb ook speciale schoenen ala Meindels, die zijn nieuw en heb ik nog niet geprobeerd.
Sportsokken
Afstand was geen uitgangspunt maar tijd.
Plat bestrating/asfalt
Mijn BOB is samengesteld voor 4 dagen wat voedsel betreft
Ik heb geen BOL, wel familie zo'n 120 km van mij vandaan.
Navigeren in Nederland is een lachertje, heb een kompas, Garmin GPS en een iPhone
 

Lai

Prepper goeroe
:eek: wat een waslijst op wiki?! Ik heb gister een blaar ter grote van een euro op het hoogste punt door geprikt, leeg gedrukt, sok weer aan en schoen aan en doorlopen maar. Vanmorgen niks meer van te zien. Alleen een beetje gevoelig, maar droog en dicht. Zolang het gaatje niet groot is om vuil naar binnen te laten doe ik er ver niks aan. Velletje komt vanzelf wel eens los.

Tja @J.J liever een rugzak die lekker zit dan eentje die niet lekker zit ;)
 
Bovenaan