• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL in je eigen achtertuin?!?!

G

gebruiker 3367

Gast
Mee eens dat je hier dus voornamelijk je BIL omschrijft, het feit dat deze advanced is maakt het vooralsnog geen BOL.
Ook mee eens wat hier vaker wordt gezegd, bugging in zou altijd je eerste go-to moeten zijn, dus hoe beter je BIL geregeld hoe safer je zit.

Echter blijft het noodzaak om ook een Plan B te hebben, mocht het vanwege wat voor reden dan ook niet haalbaar zijn om thuis of dichtbij huis te blijven.
Mijn eerste prep focus is ook bugging in en qua BOL heb je niet veel opties in Nederland, het is niet zo dat dit een enorm land is met langstrekkende wildernis waarin je kunt verdwijnen.
Het hele begrip BOL vind ik uberhaupt een lastige, misschien wordt juist de regio van je BOL getroffen, de weg naar je BOL geblokkerd of betreft het een nationale ramp en heb je niets aan zowel je BIL als je BOL. Mogelijk prep je voor slechts 1 bepaald scenario wat je in je hoofd hebt, dan wordt het makkelijker om een eventuele BOL goed te kiezen en in te richten.
Dat is voor mij niet het geval, ik denk dat er van alles kan gebeuren, lokaal, regionaal of nationaal, en houd alle opties open.

Zelf heb ik verspreid over het land familie wonen waar ik naar toe kan. Mocht er iets gebeuren in Noord-Holland, dan heb ik de optie om uit te wijken naar Flevoland, Utrecht en Gelderland. Mocht het zover komen dat de zeespiegel stijgt en Nederland komt te overstromen dan sta ik al jarenlang voor sociale huur ingeschreven in een niet overstroming gevoelige gemeente. Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk genoeg punten opgebouwd om hoog op de lijst te staan voor een woonplek daar, dat is me de 10 euro per jaar inschrijfgeld wel waard.

Het bedrijf waarvoor ik werk heeft kantoren in bijna alle Europese landen zitten, waaronder buurlanden Belgie en Duitsland, dus mocht het een nationale ramp betreffen dan zou ik daar mijn toevlucht en hulp zoeken, genoeg collega's waar ik goed contact mee heb die me zouden willen helpen en opvangen. Mijn bug-out bag (of meer emergency bag) is er dan ook op gebouwd om circa 5 dagen te voet mee te reizen, genoeg tijd om al wandelend over de Duitse of Belgische grens te komen, vanuit daar hoop of veilig te zijn, een resupply te doen en verder te kunnen reizen naar kantoor. Als het even kan leg ik de afstand liever per auto of fiets af uiteraard, het wandelen is worst case scenario. Vooralsnog geen waterdicht plan, maar ik heb als het goed is in ieder geval meerdere opties.

Om een lang verhaal samen te vatten, ik ben er niet zo'n fan van om alles te zetten op 1 BOL.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Alleen heb ik meerdere toegangs wegen naar de boerderij hoe kan ik ze efficiënt en snel afsluiten zonder de bank te breken. Iemand een goede tip?
Je zou een soort wildroosters in de weg kunnen maken...diepe put met roosters erop die normaal berijdbaar zijn...maar in geval van nood haal je de roosters weg. Resultaat, auto kan niet verder rijden, of rijdt in de put en kan er niet uit.
Werkt alleen als ze er niet omheen kunnen rijden, door bv diepe en volle sloten langs de weg, of dikke bomen.
 

Prepfarmer

Senior Prepper
@Stuudje Ja helaas helemaal open hier, wel een optie om jonge boompjes te planten maar dan kan ik bijna niet het verkeer aan zien komen. Lijkt we wel handig ver te kunnen kijken in een shtf. Misschien betonblokken leggen of andere zware decoratie.. iemand een idee ?
 

petroman

SHTF Expert
iemand een idee ?
Dat heeft @Stuudje net gedaan, ipv een rooster kan je ook aan een stelcon plaat denken. Die heb je vaak al op de boerderij.
Een stevige betonnen kant heb je toch al nodig, een brede/diepe sloot is verder ook een goed idee.

Meeste ongewenste bezoek is lui en wil de auto bij de hand houden, een km omlopen doen ze niet snel.
Dus de sloot oplossing is alleen nodig bij de toegangswegen.

Vraag is ook wie je wil tegenhouden.
 

Prepfarmer

Senior Prepper
@petroman, ja klopt die roosters kan maar daarvoor moet een vergunning aangevraagd worden. Die vergunning kreeg ik niet. Een sloot zou kunnen maar dan moet die gegraven worden. Ik heb er nu een afrastering staan van schrikdraad. Zal niet veel tegen houden maar goed. Ik wil het liefste ongewenste mensen en voertuigen buiten houden, maar het moet er gewoon uitzien.
 

petroman

SHTF Expert
Tsja we kennen je situatie niet. de boeren en boerderijen die ik ken hebben allemaal een soort van oprit naar het erf, liggen aan een buitenweg, waar aan beide kanten een sloot ligt.
De dam begint dan met de duiker in d sloot, daar kan je wat mee.
Verder zou je aan een slagboom kunnen denken, zo'n draaiding die je in bossen ook tegen komt. Maar sierhek op de dam/duiker kan natuurlijk ook. Dat is redelijk normaal. In waterrijke gebieden zie je vaak een hek op de dam/duiker.
 
F

forumlid 1447

Gast
Bussluis, voor een tractor te passeren, voor een auto niet. Als je dan één gewone aanvoerroute hebt dan is deze makkelijk af te sluiten , wanneer je wil. Uiteraard wel duidelijk aangeven ,dat het niet voor gewone voertuigen passeerbaar is, ivm aansprakelijkheid.
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Tsja we kennen je situatie niet. de boeren en boerderijen die ik ken hebben allemaal een soort van oprit naar het erf, liggen aan een buitenweg, waar aan beide kanten een sloot ligt.
De dam begint dan met de duiker in d sloot, daar kan je wat mee.
Verder zou je aan een slagboom kunnen denken, zo'n draaiding die je in bossen ook tegen komt. Maar sierhek op de dam/duiker kan natuurlijk ook. Dat is redelijk normaal. In waterrijke gebieden zie je vaak een hek op de dam/duiker.


Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee.


Bussluis, voor een tractor te passeren, voor een auto niet. Als je dan één gewone aanvoerroute hebt dan is deze makkelijk af te sluiten , wanneer je wil. Uiteraard wel duidelijk aangeven ,dat het niet voor gewone voertuigen passeerbaar is, ivm aansprakelijkheid.

Ik heb daarvoor een vergunning aangevraagd maar helaas werd die afgewezen maar ik heb wel een idee gekregen bedankt.


@Prepfarmer, een rij drentse zwerfkeien wellicht ipv een sloot? Als je voldoende van een beetje formaat kunt bemachtigen tenminste.

Ja stenen die kan ik wel bemachtigen opzich zit het er mooi uit en niemand zal denken wat doet die nou, en voor op de oprit die wat afgelegen is oneven straten lijkt me niet lekker lopen of geen plezier om op te rijden. Natuurlijk in combinatie met een stevige slagboom
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Er wordt hier wel veel nagedacht over het afsluiten, maar dat werkt alleen tegen een voertuig. En als je kijkt wat er aan materieel er op een boerderij aanwezig is zal een grote zwerfkei op de weg leggen geen probleem zijn. Het is echter meer een vraag, met hoeveel mensen ben je daar? Hoe groter het terrein wat je moet bewaken, hoe meer mensen je nodig hebt. Je moet ook slapen. En dan ook de zorg voor het vee. En melk van 80 koeien raak je niet zomaar kwijt, zelfs niet als je er zelf kaas van maakt. Als je kijkt naar hoeveel "personeel" er voor een 100 jaar op een grote boerderij werkte ( oke, nu heb je geen paarden meer en gaat het sneller) en wat er aan onderhoud nodig is, zal je toch een grote groep nodig hebben. Wat dan ook weer meer werk mee brengt. Dus misschien is het niet eens zo een gek idee om je boerderij als BOL te laten gebruiken door ander preppers en zo een soort gemeenschap te vormen die het hele spul draaiend houdt in geval van. Maar hoe je dat in goede banen leid is een ander vraagstuk.

Het is net als de romantiek van een houdkachel. Iedereen denkt aan het warme, gezellige vuur achter het glas. Maar dat je dagen in het bos loopt, het hout moet zagen en kloven, stapelen om te drogen, het naar huis moet slepen en erna ook nog de as moet opruimen wordt voor het gemak maar even vergeten.
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Dus misschien is het niet eens zo een gek idee om je boerderij als BOL te laten gebruiken door ander preppers en zo een soort gemeenschap te vormen die het hele spul draaiend houdt in geval van. Maar hoe je dat in goede banen leid is een ander vraagstuk.

Als er animo voor is wil ik daar best over nadenken.
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij kan je beter eerst die bunker opknappen en in gaan wonen en dan de "villa", plat leggen en nw optrekje neerzetten.
Voor 1miljoen goed te doen denk ik....
Van Ouwenlaan in Den Haag ging weg voor rond de 3ton dacht ik....

Er een datacenter van maken zal na het Cyberbunker debacle wel niet in goede aarde vallen vrees ik....
 

phtvs

Sysop
Admin
Volgens mij kan je beter eerst die bunker opknappen en in gaan wonen
Volgens mij ligt die bunker onder de tuin van meerdere woningen. Geen idee of je bij de koop van dat pand ook enige eigenaar wordt van de bunker en of de buurtjes het oké vinden dat je er wat mee gaat doen.
 
Bovenaan