• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL...nou ja...soort van...

Roel

Mankinds only hope
Ik ga in ons nog jonge bos een boscafé/observatiehut bouwen. Mijn lief noemt het mijn man cave, maar dat zal de kift wel zijn... ;)
3x5 meter en het model wordt ongeveer als van een plaggenhut.
Aan de buitenkant, het midden van een lange zijde, komt een gemetselde schoorsteen voor het kookkacheltje dat binnen komt te staan. Deuren met glas aan beide korte zijden en op het dak oude holle pannen.
De wanden worden afgewerkt met schaaldelen en ik isoleer de hele boel met wol.
Een kleine gemetseld keldertje in het midden van de vloer en een plank aan de wand voor m'n single malts.
E.e.a. is vanaf de straat niet te zien, ligt achter de dijk rondom onze vijver en kon in geval van grote nood wel eens een mooie uitkomst zijn. Composttoilet staat op een meter of dertig, verscholen achter een wilgenwand.
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen....
DSCF0458.JPG
DSCF0510.JPG
 

Flos

SHTF Expert
Ben benieuwd wat het worden zal .
tip.
Pas op met sommige isolatie soorten in de vrije natuur . Zoals wolisolatie.
Nat worden.
Geliefde plaats voor muizen, marters, en andere diertjes die je er liever niet hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Roel

Mankinds only hope
Bedankt voor de tip @Flos.
Het is niet de bedoeling dat het nat wordt, het wordt muis- en marterdicht en er zal in het bijpassende seizoen redelijk vaak worden gestookt, dus echt heel vochtig zal het er niet worden.... hoop ik....;)
 

dimidrie

Senior Prepper
Dat is een behoorlijke "pleer groond" /behoorlijke lap grond, met serieus BOL-potentieel, te gek! Mooie plannen hebben jullie ermee en mooi ook dat je gelijk 3000 jonge bomen hebt aangplant, hoe eerder hoe beter.
De Chinezen hebben daar volgens mij een mooi spreekwoord voor:" Het beste moment om een boom te planten is 20 jaar geleden, als dat niet meer lukt dan is vandaag de beste mogelijkheid om te planten!"

Hou ons op de hoogte, zoals je leest interesse genoeg voor zo'n draadje zoals @Myronprps dat h ad over zijn stukje land op preppers.nl.

Beetje off topic: Ik dacht eigenlijk dat dat draadje van myronprps op dit forum al een vervolg had gekregen, maar kan het niet terugvinden zo snel?
 

Roel

Mankinds only hope
Eh... het is grond. Het was een akker, eeuwen lang. Toen is er in 1987 een populierenbos op geplant en die is in 2012 gerooid.
Daarna hebben wij de boerderij plus land gekocht, boompjes gepoot, vijver gegraven, moestuin aangelegd en zo is het nu. Ik zal nog wel wat plaatjes opzoeken om een idee te geven.
 

Roel

Mankinds only hope
@Pr3pper, niets aan gedaan, lukraak wat geplant, maar wel soort van bosjes gemaakt van eik, van beuk en van sparren.
De wat grotere bomen hebben een tijdelijk steuntje gehad, maar die zijn inmiddels overbodig geworden.

@jobs, er staan zeker tweehonderd zomereiken, net zoveel wintereiken en een tiental amerikanen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Hier gaat m'n prepper hart sneller van kloppen, denk dat iedereen zo'n stuk land zou willen, helaas zit dat er voor mij niet in, hoop dat je de voortgang met foto's blijft posten.:)
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Heb je al een plan getekend hoe de hut er gaat uitzien?
 

Roel

Mankinds only hope
@Flos, eigenlijk niet, zit allemaal in mijn hoofd. Het is niet moeilijk voor te stellen, je neemt een oppervlak van 3x5 meter. Aan de lange zijden plaats je 6 palen van 1.20 meter hoog waarover een dekbalk komt. Andere lange kant hetzelfde. Daarop plaats je oplangen van 4 meter lang die ongeveer 40 cm boven de grond eindigen. Bovenin komen dan de hanenbalken. Dan komen er over de oplangen underlayment platen, daarover tengels en daar over panlatten. Als dakbedekking heb ik oude holle pannen gekozen. Nou ja, gekozen, ik kon ze gratis krijgen. Want dat is wat ik probeer, enkel tweedehands materialen gebruiken en het liefst voor nop.
De wanden werk ik af met oude schaaldelen en aan de korte zijden komt aan beide kanten een deur. Waarom twee? De plek voor de houtkachel komt in het midden van een lange zijde en als er iets gebeurt wil ik weg kunnen komen. De schoorsteen wordt aan de buitenzijde van de hut gemetseld en wordt deels gemaakt met greskeien, onderste deel, en deels met oude bakstenen. Stalen pijp er door, klaar.
Nou ja, teken dit na en je weet hoe het er min of meer uit ziet... :)
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Flos, eigenlijk niet, zit allemaal in mijn hoofd.

Hahaha, zo herkenbaar:)

Zo heb ik tot nu toe ook alles gemaakt en gebouwd, komt altijd goed en zoniet dan toch:lol:

Prachtig stuk grond heb je en zou me niks verbazen als dadelijk de MANcave klaar is , dat MEVROUW er nog het meeste zal vertoeven en genieten:D:thumbsup:
 
Bovenaan