• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brandgel brander

Roel

Mankinds only hope
@paulverheijden, nee, daar heb ik geen stroom, maar ik dacht dat je bedoelde dat je in algemene zin niet zo'n techneut was en daarom adviseerde ik zoals ik deed.
Maar ook op het gebied van puur handgereedschap is een wereld te winnen als je daar een beetje in kunt thuis raken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@Tanfana ik wou de bodem eraf halen zodat ik de cylinder dan over mijn blikje kan plaatsen. Maar een slimme dame zoals jij had allang bedacht dat ik het blikje ook gewoon in dat potje kan plaatsen... duhhh ik was nog niet helemaal wakker denk ik ;-)

Ah. Ik zou idd de gel in het ikea ding zetten. Als je nog twee kleine haringen hebt kan je die aan de open bovenkant door wat gaatjes steken. Dan is het mogelijk om een kleine mok op de brander te zetten.
 

petroman

SHTF Expert
@paulverheijden , heel lang geleden voor de powertools kon men al smeden. Misschien dat dat iets is voor je ?
Dat kan je prima in een grot doen en er zijn cursussen in.
Lascursussen zijn er ook.
Er is wel een moeder mavo misschien is er ook wel een papa mts.

Het gaat er niet om wat je niet kunt met twee linker handen maar om wat je echt wilt.
 

AWOL

Prepper goeroe
lol smeden als eerste vaardigheid? Als paul een grot heeft als BOL kan hij beter wat leren over bushcraft. Zoals een bed maken van hout, bindmateriaal van wortels, vezels enz. Weven van planten voor een deur (windbescherming) of vloermat. Daarnaast: smeden is nu niet bepaald OPSEC.
 
P

paulverheijden

Gast
Me
lol smeden als eerste vaardigheid? Als paul een grot heeft als BOL kan hij beter wat leren over bushcraft. Zoals een bed maken van hout, bindmateriaal van wortels, vezels enz. Weven van planten voor een deur (windbescherming) of vloermat. Daarnaast: smeden is nu niet bepaald OPSEC.
Met Paul's overige bushcraft vaardigheden zit het gelukkig wel goed :) Mijn linkerhanden komen pas tevoorschijn bij de zware houtbewerking met machines en de metaalbewerking haha
 
P

paulverheijden

Gast
Dank jullie wel allemaal voor jullie waardevolle inbreng. Jullie hebben heel veel geholpen! Zeker weten dat anderen die met hetzelfde vraagstuk zaten, met de andere oplossingen qua metaalbewerking ook raad zullen weten.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb een aantal brandgel blikjes (Merk Hendi; Chafing Dish Fuel 200gr - Ethanol den., biodegradable) liggen en die lijken me best fijn om te gebruiken om mee te koken. Ze branden zo'n 6 uur. Ik kan ook makkelijk flessen met navulling kopen. Het is dus geen vloeistof zoals bij een spiritusbrander, maar gel. Nu zie ik echter overal een kookstandaard voor navulbare Tangia branders, die er op lijken, maar die hebben een andere maat als deze standaard horeca rechaud branders. Deze zijn 8,5 in diameter en 5,5 cm hoog en volgens mij zijn de Trangia of de Chinese Aliexpress versie ervan maar 7,6 x 4,5 cm. Ik denk dat mijn blikjes dus niet in die kookstandaard zullen passen. De blikjes zelf gedeeltelijk ingraven voor stabiliteit en drie hogere boomstammetjes in driehoek formatie erom heen leggen en daar dan de pan op zou natuurlijk ook kunnen maar als ik een makkelijk opvouwbaar kookstandaardje kan vinden ergens zou dat ideaal zijn qua gemak en veiligheid.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring of een idee hoe ik deze blikjes veilig kan gebruiken?

Ik heb zo'n blikje ooit eens moeten gebruiken, jaren geleden. Toen was m'n geld op en nieuwe blikjes gas kopen even geen optie. Gelukkig had ik twee van die blikjes (defensie spul) in m'n rugzak zitten. Om het pannetje erboven te kunnen zetten heb ik gewoon drie stenen gebruikt.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik begrijp het probleem niet helemaal. Je kunt toch gewoon een brandgel houder gebruiken voor je potje. Hiermee kun je tevens het vuur verminderen of doven. Zodat je het blikje niet helemaal op hoeft te maken.

470527-houder-voor-blikje-tp_4156060131558839023f.jpg

Die dingen kosten geen drol en je kunt allerlei manieren verzinnen om je pannetje boven te zetten/hangen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Paul heeft zich laten uitgeschrijven.
En daarmee is ook de vraagsteller verdwenen van het toneel.

Ik zag het, raar toch, hij was net begonnen en redelijk actief, misschien vond ie z'n forum naam toch niet zo slim ivm OPSEC, misschien komt ie terug onder een andere naam:lips:
 
Bovenaan