• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brood bakken m.b.v. zonne-energie.

martin

Mankinds only hope
Belofte maakt schuld.

https://www.preppers-shelter.nl/threads/sloten-en-sleutels.5945/post-140762

Dus hierbij een post over een poging om een brood te bakken met zonne-energie.
Het is niet de manier die je zou verwachten. Het is meer een experiment om te achterhalen of ik met een "defecte accu" alsnog instaat zal zijn om rond de 700 Watt aan energie voor een periode van 3,5 uur op te kunnen wekken.

Benodigdheden:

Een oude accu die afgeschreven is.
1713092709375.jpeg
(hij is "verstopt" onder een houten vloer om inbrekers niet te verleiden hem te stelen)

Zonnepanelen die ruim 20 jaar oud zijn
1713092818875.jpeg
Een omvormer van Ali om op papier 3000 Watt te kunnen leveren, dus hopelijk zal hij de 1000Watt nog net kunnen halen.

1713092884901.jpeg

Een stralend blauwe lucht.
1713092926992.jpeg

Een broodbakmachine
1713092977147.jpeg
Ingrediënten volgens een basisrecept brood:
(snik, ik mag niet meer bestanden toevoegen. ik ga dan maar een deel 2 maken)
 

martin

Mankinds only hope
Deel 2:

1713093103204.jpeg

Ik heb de volgende verhoudingen:

320 ml. water
9 gram zout
10 gram boter
500 gram meel
7 gram droge gist
1 theelepel suiker

En dan alles bij elkaar (water, zout, meel, boter, suiker, gist maar vraag me nog steeds af of de volgorde iets zal uitmaken)

1713093308833.jpeg

Het apparaat (buiten) aangesloten op mijn hobby bob solar systeem (zie die bovenste foto van de broodbakmachine) met die bovenstaande componenten en nu maar rustig afwachten.

Omdat het iets van 3,5 uur zal duren ga ik in de tussentijd richting het dorp. Ik ga er niet op zitten wachten.
De vraag gaat zijn of dit gaat lukken.

Het mengen van het deeg zal relatief weinig energie nodig hebben.
Het opwarmen van de warmte spiraal zal wel flink wat vermogen nodig hebben.
Nu is mijn "theorie" dat zolang de zon aan het schijnen is, rond de 700Watt zal hebben wat net voldoende zou moeten zijn om "een op een" de stroom door te zetten zonder echt die accu flink te moeten belasten.

Maar het is goed mogelijk dat het in de praktijk compleet anders zal verlopen, vandaar deze praktijktest.
En stel dat er voldoende stroom zal zijn, dan nog is het de vraag of het brood een beetje zal lukken.

We zullen het zien over een uurtje of 3.

Word vervolgd.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Benieuwd of het lukt.
Ik las dat er ook recepten zijn voor brood maken in een slowcooker, aanzienlijk minder vermogen, bakken duurt daarom wat langer en de korst is minder krokant. Misschien ook iets om te proberen, eens kijken wat het resultaat is.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Als ik het bekijk vanuit de techniek dan was het een succes aangezien die accu het heeft uitgehouden en het complete programma van 3,2 uur was afgerond toen ik terugkwam.

Het resultaat van het brood is echter wel redelijk teleurstellend.

1713118717101.jpeg
Dat had dubbel zo hoog moeten zijn qua gisting dus het brood zal veel te compact zijn.

1713118759124.jpeg
Het zal alsnog wel eetbaar zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom het niet voldoende is gerezen.

Nu herinner ik me dat ik dit effect al een stuk of 3 keer eerder heb gehad in Spanje. Zou het hier in verhouding "te warm" zijn en moet ik minder gist gebruiken?
Of juist meer gist?
Of meer water?

Ik las dat er ook recepten zijn voor brood maken in een slowcooker, aanzienlijk minder vermogen, bakken duurt daarom wat langer en de korst is minder krokant.

Ik heb mijn solar cooker deze keer niet meegenomen. Maar dat is niet echt een slow cooker. Ik heb geen haast als ik hier ben, dus de tijd maakt me niet veel uit. Maar een beetje krokante kost vind ik wel een must als het gaat om brood.

Met een solar cooker is het niet echt een uitdaging.

1713119497091.jpeg

En rijst was ook niet echt een probleem
1713119628201.jpeg

En het zag er niet perfect uit, maar het was wel prima gaar.

1713119714952.jpeg

Maar alles wat in een keer lukt is eigenlijk ook niet leuk.

Ik heb nog wel steeds spiegel folie wat ik ooit zou willen testen om met een parabool te koken.

Als er nog tips zijn hoe ik dat brood wat beter/luchtiger kan laten rijzen dan hoor ik het graag.
(en geen google tips, maar praktijkervaring)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb ook wel eens zo'n compact brood gehad ...oorzaak was te oud gist. Dan is het de kracht een beetje kwijt.
Sindsdien check ik tussendoor altijd even of het deeg goed rijst. Zo niet, laat ik het langer rijzen.

Het compacte brood werd deels tot panko(soort grof paneermeel) verwerkt. Want aan weggooien doe ik niet.
 

Hooiwagen

Senior Prepper
vraag me nog steeds af of de volgorde iets zal uitmaken)

In principe niet, de machine start altijd met mengen. Mocht je startuitstel hebben, gooi dan gist en suiker appart en droog in 2 kuiltjes bovenop. En water langs de randen.

Dit kan.
@martin
Je kunt ook een programma proberen dat een langere rijstijd heeft. Bijvoorbeeld voor speciaal brood.
 

martin

Mankinds only hope
Je kunt ook een programma proberen dat een langere rijstijd heeft. Bijvoorbeeld voor speciaal brood.

Ik heb zover ik het kan terugvinden in de handleiding reeds gekozen voor het langste programma

https://www.gebruikershandleiding.com/Clatronic-BBA-3505/download-616772.html

(programma 3)
En de gist was nog tot eind dit jaar goed, dus dat kan het deze keer niet zijn.
(ik was van plan om te kijken wat het effect zou zijn van gist wat 2 jaar over de datum is, maar dat is test2, eerst maar eens een goed brood)

Ik zou natuurlijk eerst eens kunnen kiezen om alleen te kneden en dan pas voor het programma nr 3.

Of ik kies eerst voor het kneden (prog 8) en dan een een paar uur extra laten rijzen en dan pas kiezen voor bakken (prog 12).
Keuzes genoeg.

Maar mijn vrouw heeft het nu al helemaal gehad met mijn experimenten, dus ik moet nog even nadenken hoe ik dit ga aanpakken :)
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Als ik het bekijk vanuit de techniek dan was het een succes aangezien die accu het heeft uitgehouden en het complete programma van 3,2 uur was afgerond toen ik terugkwam.

Het resultaat van het brood is echter wel redelijk teleurstellend.
@martin , nu doe je jezelf tekort. Ik vind het er helemaal niet slecht uitzien. Het heeft nu vast meer "bite", een beetje zoals het zuurdesem-brood. Mij smaakt dat beter dan de slappe sneetjes die hier normaal zijn. Alleen Amerika is wat dat betreft nog erger😉
Dat had dubbel zo hoog moeten zijn qua gisting dus het brood zal veel te compact zijn.

Het zal alsnog wel eetbaar zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom het niet voldoende is gerezen.
@Stuudje 's "oud gist" lijkt mij wel plausibel. Maar, je hebt je ook niet aan mijn aanbeveling gehouden! (bakpoeder😁).
Nu herinner ik me dat ik dit effect al een stuk of 3 keer eerder heb gehad in Spanje.
Driemaal? Haha, hmmm, Burro, in het algemeen?😁
Zou het hier in verhouding "te warm" zijn en moet ik minder gist gebruiken?
Of juist meer gist?
Of meer water?
NATRIUMBICARBONAAT met CITROENZUUR. Och heden, het moet er nu wel in gestampt worden😉
Als er nog tips zijn hoe ik dat brood wat beter/luchtiger kan laten rijzen dan hoor ik het graag.
(en geen google tips, maar praktijkervaring)
Om eerlijk te zijn, is het voor mij lang geleden dat ik mijn broodbakmachine aanraakte. Maar bakpoeder heb ik al eens met succes toegepast. Ook daar heb ik ook wel eens te veel of te weinig van toegevoegd, dus het is uitproberen, maar rijzen doet het.

https://kokenindebrouwerij.blogspot.com/2010/01/brood-met-bakpoeder.html?m=1
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Als het deeg warmer gaat worden dan een graad of 27 dan gaat het dood en heb je geen rijs.
Kijk op YT en dan zul je zien dat veel bakkers het temperatuur probleem oplossen door een deel ijs door het water te doen tijdens het kneden. Dan blijft het deeg koeler.
 

marzman

Diehard Prepper
Tof experiment, ik denk dat de accu het makkelijk heeft zolang hij stroom blijft krijgen? Een versleten electrisch apparaat wat op het stopcontact aangesloten zit doet het ook altijd nog wel.

Mijn vader heeft flinke accu's in zijn aanhangwagen zitten in Spanje (om koffie te zetten, tv te kijken, stroom op een camping is duurder en hij zit daar 5/6 maanden), maar dat is misschien helemaal niet nodig overdag. Maarja tv kijken doet hij natuurlijk savonds.
 

Henk88

Diehard Prepper
Een leuk experiment maar ik zou zelf kiezen voor platbrood en dit bakken in een pan. Dit gaat sneller en het hoeft niet te rijzen. Als je dat elektrisch wilt doen dan neem je bijvoorbeeld dit inductieplaatje van de Ikea, die heb ik zelf ook en ik heb getest dat hij vanaf 700 watt werkt. Voordeel is dat je dan dezelfde accu en zonnepanelen kunt gebruiken om daarna nog een lekker eitje te bakken voor op het brood.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/tillreda-draagbare-inductiekookplaat-1-zone-wit-10486794/
 

PBear

Mankinds only hope
Ik deel de mening van @RockyFlats dat het brood er helemaal niet zo slecht uit ziet. Beter dan het Nederlandse of Amerikasnse plofbrood.
In Polen is nog brood verkrijgbaar dat geen "broodverbeteraars" zoals o.a. ureum bevat. Gewoon meel, water, gist en een beetje zout.
Toch gaat er niets boven een zelfgebakken broodje. Alleen al de geur tijdens het bakken.....

Mijn gist is inmiddels 3 jaar over de datum. Dat doet niet veel meer, zo wees mijn laatste experiment uit. Al was het meel grotendeels uit hetzelfde jaar.

Ik ga het nog eens proberen. Nu met verser volkorenmeel en bakpoeder, maar zonder zonne-energie. Dat laatste red ik niet met 1 functionerend paneel van 200 Wattpiek in april in Polen. Dat levert hoogstens 50 Watt in het middaguur.
 

martin

Mankinds only hope
Een leuk experiment maar ik zou zelf kiezen voor platbrood en dit bakken in een pan.

Daar heb je zeker een punt. Maar het was eigenlijk een dubbele test om te kijken hoe ver ik kan gaan met een oude accu van 12 volt die afgeschreven was, en wat oude panelen.

Een platbrood is zonder meer een stuk makkelijker en ook erg smakelijk.

En dankzij een link van @phtvs

Kwam ik uit op een leuk kanaal waar er een smokkelrecept te vinden is over naanbrood



Maar voldoende ruimte voor aanpassingen op de ingrediënten. En er is eigenlijk ook niet veel mis met een wat steviger brood. We (ik zij de gek) zijn mogelijk wat ontspoord geraakt door het brood wat eigenlijk te luchtig is.

Ik ga het mogelijk nog eens proberen met een wat andere verhouding.
@RockyFlats
Over dat bakpoeder lees ik toch teveel tegenstrijdige berichten.
bakpoeder (wat gelijk is aan baking soda met een zuur) is blijkbaar een manier om bijvoorbeeld cake te maken, of taarten. Maar voor een volkoren/bruin brood word het zover ik het kan zien afgeraden omdat het zuur de gisting weer om zeep kan helpen. Stel dat het zou gaan om een platbrood/naanbrood zonder gist maar dan met bakpoeder of een mix van baking soda met een zuur (citroensap of azijn bijvoorbeeld) dan zou het weer wel een prima optie zijn als er geen gist te verkrijgen zou zijn.
Dus ik weet nou niet of het slim is om een mix te maken van gist en baking soda.

Maar ik heb een briljant idee. Als jij nou eens een deeg maakt met baking soda, dan probeer ik er nog eentje met gist en wat meer water en ascorbinezuur als toevoeging. En dan kijken we wat het resultaat is.

M.b.t. het technische stuk van dit experiment ga ik een ander draadje starten omdat ik graag wat input wil krijgen van mensen die praktijkkennis hebben op het gebied van stroom/energie/solar (en geen google kennis, maar echt praktijkkennis)

Dat is dan meer de vraag of het mogelijk zou moeten zijn om met 1 accu van 12 volt en 250Ah en een stuk of 6 zonnepanelen van 400Wp een auto te kunnen opladen zonder grid.
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
omdat het zuur de gisting weer om zeep kan helpen.

Ik gooi al 3 jaar lang een forse mespunt ascorbinezuur in mijn brood. Ik merk dat het helpt om een consistenter brood te krijgen. Ik bedoel daarmee dat als je een boterham snijd dat de opbouw van boven tot onder gelijk is. Zonder ascorbinezuur vind ik de luchtverdeling in het brood minder consistent en het brood kruimeliger dat snijdt moeilijker.

Het klinkt logisch dat zuur en gist elkaar niet verdragen, maar in de verhouding waarin ik het gebruik heb ik dat niet gemerkt.

Mijn broodrecept:
300 gram speltmeel.
100 gram speltbloem.
2 eetlepels met zaden en pitten (geweekt in water)
250 ml water.
1 theelepel zout.
2 theelepels suiker.
2 eetlepels zonnebloemolie.
Mespunt ascorbinezuur.
1 theelepel instant gist.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@Hooiwagen

een mooi percentage water.
ik bak mijn broden altijd op basis van 100%meel en daarvan doe ik dus ook tussen de 62 en de 65% water.

de beste broodverbeteraar is gewoon voldoende water in de deeg mengen.
en ik haal enkel mijn meel en zaden bij de molen, vroeger in Klarenbeek maar na mijn verhuizing een andere molen die dichtbij is.

( ik heb trouwens ook wel goedkoop meel bij de Jumbo gekocht wat best goed was.)
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats
Over dat bakpoeder lees ik toch teveel tegenstrijdige berichten.
bakpoeder (wat gelijk is aan baking soda met een zuur) is blijkbaar een manier om bijvoorbeeld cake te maken, of taarten. Maar voor een volkoren/bruin brood word het zover ik het kan zien afgeraden omdat het zuur de gisting weer om zeep kan helpen.
@martin, een zuur zou de werking van gistcellen best kunnen beperken maar ik denk dan meer aan broodbeslag zonder gist. Het bakpoeder levert meer dan genoeg CO2 om brood te laten rijzen en gist is dan niet nodig. Nu zal dat vast ook iets aan de smaak veranderen, maar dat hoeft niet nadelig te zijn. Ik vind een stukje kaas ook beter smaken dan een hapje gist😁 Kaasbrood!
Er zijn plenty recepten te vinden...
https://kokenindebrouwerij.blogspot.com/2010/01/brood-met-bakpoeder.html?m=1

https://bakken.nl/recept/rozemarijnbrood-zonder-gist

https://graanenzo.nl/eenvoudig-brood-met-karnemelk-en-baking-soda/
Dus ik weet nou niet of het slim is om een mix te maken van gist en baking soda.
Alleen bakpoeder is vast slimmer. Dan niet afhankelijk van gist dat maar beperkt houdbaar is, een veel kortere baktijd dus tijd- en energiebesparing en onder de brug volstaat vast het verbranden van een stepband en geen autoband. Ik denk nu even veel meer SHTF dan jij "in de Spaanse hemel", merk ik, waar de benzine €1,47 kost en geen €2,02 wat ik hier vandaag betaalde. "Hellhole Holland" vraagt om preparedness!😉
Maar ik heb een briljant idee. Als jij nou eens een deeg maakt met baking soda, dan probeer ik er nog eentje met gist en wat meer water en ascorbinezuur als toevoeging. En dan kijken we wat het resultaat is.
Haha, hoezo "preparedness"?😆
Ik moet dan wel eerst mijn broodbakmachine vinden, en mijn natriumbicarbonaat en citroenzuur... en moed ertoe😉 Maar, proberen wil ik het wel. Het wordt dan wel even een olifantendracht😫, maar de wereld vergaat nog niet en die tijd kan het vast wel velen.
Dat is dan meer de vraag of het mogelijk zou moeten zijn om met 1 accu van 12 volt en 250Ah en een stuk of 6 zonnepanelen van 400Wp een auto te kunnen opladen zonder grid.
Ik doe alvast een gooi🤪

Hmmm, stel we nemen een citroën C5 hybrid als uitgangspunt...

max. vermogen 81 kW
max. koppel 320 Nm
accutype lithium-ion
accu capaciteit (bruto) 12,4 kWh
accu capaciteit (netto) n.b.
accu voltage 200 V
max. laadvermogen AC 3.7 kW
gem. laadtijd 20% naar 80% 02:12

12,4 kWh capaciteit. Stel die 400 Wp panelen leveren elk gemiddeld 300 Wp met alle verliezen verdisconteerd, dan is dat 1,8 kW per zonuur en zou je in 6,9 zonuren volledig moeten kunnen opladen. Je kunt er dan (12,4/81)*60= 9,18 minuten lang volgas mee de Spaanse fincaberg op tuffen. Een Tesla model 3 accu is echter 60 kWh die je dan in 60/1,8=33 zonuren kunt opladen. Vier dagen opladen om er (60/81)*60= 44 minuten volgas mee in een Citroën C4 te kunnen rondscheuren.

Het bakken van een brood kost circa 1,25 kWh, dus je kunt er dan ook 60/1,25=48 broden mee bakken. 12 broden per dag. @martin , de warme prepbakker van de Spaanse hoogvlakte in crisistijden!😉
 

marzman

Diehard Prepper
Ik zou het denk ik op een bbq proberen
Daar heb je zeker een punt. Maar het was eigenlijk een dubbele test om te kijken hoe ver ik kan gaan met een oude accu van 12 volt die afgeschreven was, en wat oude panelen.

Een platbrood is zonder meer een stuk makkelijker en ook erg smakelijk.
Ik zou denk ik een bbq gebruiken, mijn bolletje is gewoon een oven zolang het deksel er op ligt en ik niks recht boven de kolen leg. Maar misschien mag dat niet in Spanje? Het ziet er vrij droog uit op die foto.

En dankzij een link van @phtvs

Kwam ik uit op een leuk kanaal waar er een smokkelrecept te vinden is over naanbrood



Maar voldoende ruimte voor aanpassingen op de ingrediënten. En er is eigenlijk ook niet veel mis met een wat steviger brood. We (ik zij de gek) zijn mogelijk wat ontspoord geraakt door het brood wat eigenlijk te luchtig is.

Ik ga het mogelijk nog eens proberen met een wat andere verhouding.
@RockyFlats
Over dat bakpoeder lees ik toch teveel tegenstrijdige berichten.
bakpoeder (wat gelijk is aan baking soda met een zuur) is blijkbaar een manier om bijvoorbeeld cake te maken, of taarten. Maar voor een volkoren/bruin brood word het zover ik het kan zien afgeraden omdat het zuur de gisting weer om zeep kan helpen. Stel dat het zou gaan om een platbrood/naanbrood zonder gist maar dan met bakpoeder of een mix van baking soda met een zuur (citroensap of azijn bijvoorbeeld) dan zou het weer wel een prima optie zijn als er geen gist te verkrijgen zou zijn.
Dus ik weet nou niet of het slim is om een mix te maken van gist en baking soda.

Maar ik heb een briljant idee. Als jij nou eens een deeg maakt met baking soda, dan probeer ik er nog eentje met gist en wat meer water en ascorbinezuur als toevoeging. En dan kijken we wat het resultaat is.

M.b.t. het technische stuk van dit experiment ga ik een ander draadje starten omdat ik graag wat input wil krijgen van mensen die praktijkkennis hebben op het gebied van stroom/energie/solar (en geen google kennis, maar echt praktijkkennis)

Dat is dan meer de vraag of het mogelijk zou moeten zijn om met 1 accu van 12 volt en 250Ah en een stuk of 6 zonnepanelen van 400Wp een auto te kunnen opladen zonder grid.


Misschien als volgende test een appeltaart bakken? (of iets wat je vrouw erg lekker vind ;) )
 
Bovenaan