• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brood bakken m.b.v. zonne-energie.

martin

Mankinds only hope
Ik ga toch nog maar eens een 2e poging wagen.
Ik zal met de input die ik heb gekregen een fractie meer water gebruiken want de verhouding was eigenlijk alsnog gelijk.
Ik zal ook gebruik maken van een theelepel ascorbinezuur.
En een mix van volkoren en wit (50% versus 50%)

Ik ga dan uitkomen op (ik zal het nog corrigeren als het alsnog iets anders zal worden)

330 ml. water
9 gram zout
10 gram boter
(of toch een paar lepels olie?)
250 gram volkorenmeel
250 gram bloem
7 gram droge gist
2 theelepel suiker
1 theelepel ascorbinezuur.

En ik zal die broodbakmachine in de schaduw zetten i.p.v. in de volle zon. Kan zijn dat ik hierdoor een te hoge temperatuur heb gecreëerd. (het is in Spanje "iets" warmer dan in Nederland)

En die appeltaart is wel een goede tip, maar ik wil eigenlijk met zo min mogelijk fossiele brandstof iets proberen te maken. Als ik een soort van zonneoven zou kunnen maken met een temperatuur van rond de 200 graden dan zou ik het wel willen proberen (ja ja, @RockyFlats dan zal ik wel met baking soda aan de slag willen gaan, maar dat ga ik niet doen met brood).
Ik weet niet of ik dit binnen enkele dagen voor elkaar ga krijgen. Het zou bewolkt kunnen gaan worden de komende dagen. We zullen zien hoe het loopt.

Spannend.....

Hmm, ik zit te denken dat ik mogelijk met dat ding wel gewoon een beslag kan maken voor cake/taart en ook dat ding zo kan instellen dat ik hem alleen kan laten bakken i.p.v. kneden. Zoveel opties zijn er nog te bedenken. Ik snap niet dat er mensen zijn die zich kunnen vervelen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Als ik een soort van zonneoven zou kunnen maken met een temperatuur van rond de 200 graden dan zou ik het wel willen proberen (ja ja, @RockyFlats dan zal ik wel met baking soda aan de slag willen gaan, maar dat ga ik niet doen met brood).
@martin , jouw Zeeuwse vasthoudendheid is spreekwoordelijk.

Zelf zou ik er geen gist en de helft aan zout ingooien, en wel bakpoeder! Maar, dan zou het ook geen spannend "Ik worstel en probeer om boven te komen" brood worden. Maar, een "wakker, vertrouwend op God en bakpoeder" SHTF brood (vrij, naar de wapenspreuk van Zuid-Holland, en de Randstad-chaos).😉

Ik ben razend benieuwd naar hoe het uitpakt, veel succes!👍
 

marzman

Diehard Prepper
Ik denk dat een zonneoven makkelijk kan. Ik heb zo'n zwarte bol bbq (54 cm) en als die in de zomer in de zon staat dan zie ik de temperatuurmeter gewoon oplopen op dat ding (zonder dat die aan is). Het is geen 200 graden, maar ik zit ook niet in spanje.

Gewoon iets zwart verven dat het warmte absorbeerd, flink wat spiegels er omheen voor extra zonlicht om de temperatuur te verhogen. Ik denk dat dit wel kan (misschien grote een beetje vervormde spiegels dan krijg je nog meer hitte, zoals je een vuurtje kan stoken met een lens).
 

martin

Mankinds only hope
Gewoon iets zwart verven dat het warmte absorbeerd, flink wat spiegels er omheen voor extra zonlicht om de temperatuur te verhogen. Ik denk dat dit wel kan (misschien grote een beetje vervormde spiegels dan krijg je nog meer hitte, zoals je een vuurtje kan stoken met een lens).

Tja, ik heb spiegelfolie liggen en ik had een reserve schotel antenne maar die ben ik nu aan het testen om te kijken hoe makkelijk het is om een paar satellieten te "hacken" dus dat moet ik nog even uitstellen.
Maar ik ga nog even op zoek naar een eenvoudige zonneoven. Kan denk ik niet heel lastig zijn in spanje.


Ik zie dat morgen de laatste dag (de komende 7 dagen) is dat ik 100% onbewolkt kan proberen.

1713899699880.png

Dus morgen is de grote dag.
 

RockyFlats

Ruttaan
Tja, ik heb spiegelfolie liggen en ik had een reserve schotel antenne maar die ben ik nu aan het testen om te kijken hoe makkelijk het is om een paar satellieten te "hacken" dus dat moet ik nog even uitstellen.
Maar ik ga nog even op zoek naar een eenvoudige zonneoven. Kan denk ik niet heel lastig zijn in spanje.


Ik zie dat morgen de laatste dag (de komende 7 dagen) is dat ik 100% onbewolkt kan proberen.

Bekijk bijlage 26459

Dus morgen is de grote dag.
Zal ik alvast 112 bellen @martin ? Al dat roekeloze geëxperimenteer... Het is wel een grote fusiereactor, en we kijken direct in de kern ervan! In België heeft men tenminste nog een drukvat om al het radioactieve, ook al zitten er scheurtjes in.
Ik ben wel benieuwd of het lukt met jouw fotonenbrood. Mocht het mis gaan , mag ik dan jouw zonnepanelen hebben?🤪
 

martin

Mankinds only hope
Dus morgen is de grote dag.

1713958161459.jpeg

Ingrediënten zoals aangegeven. Gestart om 12:10 zodat ik goed uit zal komen met de zon.

330 ml. water
9 gram zout
10 gram boter
250 gram volkorenmeel
250 gram bloem
7 gram droge gist
2 theelepel suiker
1 theelepel ascorbinezuur.

Verlengsnoer tot aan binnen gelegd zodat ik het apparaat binnen heb staan (dus geen directe zon, temperatuur zal binnen rond de 18 graden zijn, en geen windvlagen die er buiten wel zijn)

Ik ben benieuwd of het iets beter zal zijn qua samenstelling/gisting etc.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Qua rijzen, dat deel van het programma kan je ook opvangen door deeg in een gesloten plastic doos te laten rijzen...zo doe ik dat zomers wel eens. Ik haal het deeg na het kneden uit de bbm en zet dan een schaal met deeg in de doos en doe de deksel erop. Wordt goed heet vanbinnen, Scheelt weer stroom voor je broodbakapparaat. (je snoept op deze manier wat stroom van het totale programma af)
(ik ben tot nu toe te lui om ook zelf te kenden, dat is nu precies waar ik de bbm voor heb)
 

martin

Mankinds only hope
Ik ben benieuwd of het iets beter zal zijn qua samenstelling/gisting etc.

Yes, het wonder is geschied!

Maar nu ben ik uiteraard als "licht autistisch en analytisch" flink van slag.
Want welke verandering heeft nu het verschil gemaakt?

In ieder geval heeft het systeem het technisch gezien wederom uitgehouden.
En was het wederom een stralende dag met flink veel zon.

1713980562420.jpeg

Het brood is nu een stuk minder compact en de structuur is stukken beter.

1713980651122.jpeg


1713980613341.jpeg

Maar ik heb in 1 keer de volgende veranderingen doorgevoerd:

- Andere samenstelling van meel (50% volkoren en 50%bloem i.p.v. 100% volkoren)
- Een theelepel ascorbinezuur.
- Een fractie meer water (330 ipv 320 ml)
- 2 i.p.v. 1 theelepel suiker.
- Opgesteld in de schaduw i.p.v. in de volle zon.


Ik neig naar de laatste stap. Ik denk dat ik een te hoge temperatuur heb in de volle zon en dat hierdoor het gistingsproces verstoord zal worden zoals @Hermanusb aangaf.
Maar zeker weten doe ik het uiteraard niet.

En om nu nog 5 keer een brood te maken om er 100% zeker van te zijn lijkt me ook niet verstandig.

En om @RockyFlats het zwijgen op te leggen kan ik beter een volgende keer een beslag proberen te maken zonder gist, en dan met bakpoeder/bakingsoda. Ik denk dan aan iets van een cake met amandelen want er staan iets van 100 amandelbomen rond onze finca.

Maar mooi dat het dan toch gelukt is. 100% co2 neutraal want die accu was "defect" en die panelen zouden het niet meer doen. (ik vergeet dan even die omvormer van ali, en die charge controller, maar dat moeten we dan maar door de vingers zien, en als plan B voor het geval mijn stroomvoorziening in de toekomst de geest zal gaan begeven)

Iedereen bedankt voor de input/output.

Op naar het volgend zinnige/zinloze experiment.
 

martin

Mankinds only hope
Heb je geen gaten in je brood? Dat is bij mij altijd met een broodbakmachine (van die kneedhaken)

Als je het brood er redelijk snel uithaalt dan komt die kneedhaak (1 stuks) makkelijk los. En dan heb je inderdaad een klein gaatje in het brood maar dat vind ik niet echt een probleem.
 
Bovenaan