• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brood bakken zonder stroom met waxinelichtjes!

Mayo

Last (wo)man standing
Verbazingwekkend! Binnenkort een keertje proberen.
Wel 1 tip: gooi het zout niet op het gist... :)
Ook zou ik zelf een klein beetje suiker toevoegen (wél op het gist)
 

drent

Diehard Prepper
Gist maakt zelf nodige suiker aan uit zetmeel dat groot deel van het meel is.

Kanaal heeft ook info over hoe en wat van de andere ingredienten
 

Ray

SHTF Expert
25 watt per waxinelichtje x 8 stuks = 200 watt (bruto) en dan wappert nog een aanzienlijk deel van de warmte langs de pan zonder effect.

Een normale gas-, of benzinebrander van 3,5kW doet er twee keer zo lang over een liter water aan de kook te brengen dan een inductie pit van 2,5 kW weet ik uit de praktijk, omdat ik nog niet zo heel lang geleden van gas naar inductie ben overgestapt. Dat verlies dus zo de helft van het bruto vermogen of zelfs meer.

Met 100 watt netto van acht waxinelichtjes een gietijzeren pan en een kilo deeg warm stoken gaat heel lang duren.

Dit soort youtube wijsheden dus vooral zelf proberen! Ik verwacht een heel klef broodje.

En meer waxinelichtjes onder de pan zetten wordt lastig. Zet je ze tegen elkaar aan zodat er meer onder passen, wat ze gelukkig hier niet doen, dan loop je een stevig risico de fik groter wordt dan verwacht.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
25 watt per waxinelichtje x 8 stuks = 200 watt (bruto) en dan wappert nog een aanzienlijk deel van de warmte langs de pan zonder effect.

Onuitroeibaar die waxinelichtjes mythe.
Ik kom overigens op ongeveer 40 watt. (15 gram paraffine bij een brandduur van 4 uur)
 

phtvs

Sysop
Admin
Je kan ook de bbq aansteken. Deksel dicht en het is een oven en het zal sneller gaan.

Niet verstandig om dat binnenshuis te doen.

Het is natuurlijk wel zo dat als de pan genoeg warmte kan vasthouden, je een heel ander verhaal krijgt. Je zou ook nog gebruik kunnen maken van een hooikist.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Waarom moet je je oven dan opstoken tot 180 tot 200 graden als een paar theelichtjes genoeg is? Zelfs als de pan warmte vast houd kan een kaarsje nooit genoeg warmte leveren.
 

martin

Mankinds only hope
Zelfs als de pan warmte vast houd kan een kaarsje nooit genoeg warmte leveren.

Ik kan me herinneren dat @communicator (op een ander forum zo te zien) 10 jaar geleden een test heeft gedaan met als resultaat een half gelukt brood.
Hij gebruikte 10 waxinelichtjes voor 3,5 uur.
Het verbeterpunt was om het brood na 3 uur om te draaien voor nog eens 3 uur. Dan kom je uit op 6 uur en vermoedelijk 20 stuks waxinelichtjes en alsnog een matig brood.
Dan zou ik eerder gaan voor een "panbrood". Dat is een stuk makkelijker/sneller/smakelijker/goedkoper.
 

phtvs

Sysop
Admin
Waarom moet je je oven dan opstoken tot 180 tot 200 graden

Wij zetten de oven ook vaak eerder uit. De rest warmte die de oven vasthoud is dan voldoende om het brood verder te laten garen. De dame in het filmpje gebruikt ook een (gietijzeren?) pan die houden warmte ook langer vast. Ze bakt het brood ook niet rechtstreeks in de pan. (zie het filmpje)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
De dame in het filmpje gebruikt ook een (gietijzeren?) pan die houden warmte ook langer vast.
(Zonder filmpje te hebben gezien)
Je moet die warmte, die je langer vast wil houden, er wel eerst in stoppen.
Met een paar waxinelichtjes lijkt mij dat ondoenlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Dit vraagt om een praktijk-test! 🤔

Wie biedt zich aan? 😄
Ik heb zelf geen gietijzeren pan die groot genoeg is om een bakblik in te zetten, anders zou ik t zelf doen..
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Niet verstandig om dat binnenshuis te doen.

Het is natuurlijk wel zo dat als de pan genoeg warmte kan vasthouden, je een heel ander verhaal krijgt. Je zou ook nog gebruik kunnen maken van een hooikist.

Nee, ik bedoelde ook niet dat je hem binnen moet zetten :) Dan moet je in de tuin je brood bakken, gaat prima, mensen doen dat ook met pizza's.

Ik wilde ook nog een keer zoiets kopen, kun je lekker in de tuin koken op kolen of briketten: https://www.orientalwebshop.nl/barbecue/anglo-thaise-barbecue-30cm
 

Ray

SHTF Expert
Onuitroeibaar die waxinelichtjes mythe.
Ik kom overigens op ongeveer 40 watt. (15 gram paraffine bij een brandduur van 4 uur)
Ik denk dat dergelijke mythes ontstaan doordat we op de middelbare school wat leren rekenen aan perfecte, gesloten systemen om het principe te leren kennen. Alleen bestaan perfecte gesloten systemen in de praktijk niet. Zo ontstaan al die mooie mythes over waxinelichtjes, perpetuum mobiles, vrije energie en ook waterzuiveren met kampvuur houtskool. "a little knowledge is a dangerous thing", luidt het spreekwoord.

En dan is er nogal vaak wat verwarring over eenheden en wat ze voorstellen, Watts, (kilo)Watt uur, Joules, calorieën (en bij batterijen mAh's).

Watt is de eenheid voor vermogen (energie per seconde) en niet voor een hoeveelheid energie. (In het draadje over energiekosten gingen mensen daar ook al scheef mee).

Joule is de SI eenheid van hoeveelheid energie. 1 Watt is 1 Joule per seconde.

Omdat joules vrij klein zijn, is het handiger om de eenheid Watt x uur te gebruiken of kWh zoals je energiemaatschappij het afrekent.

Als een waxinelichtje dus 4 uur brand en hij geeft 25 watt warmte, dan is de hoeveelheid warmte 4 x 25 = 100 Wh (Watt x uur)
In Joule wordt het dan 4 uur x 3600 seconden x 25 joules per seconde = 360.000 joules

Andere manier om het uit te rekenen:
Verbrandingswarmte van paraffine is 40kJoule per gram x 10 gram = 400.000 joules als alles perfect verbrand.

Om water te verwarmen heb je 4,184 Joule per gram per graad Celsius nodig. Wil je kraanwater van 12 graden aan de kook brengen, dus 88 graden verhogen, dan heb je voor 1 liter 1000 x 4,184 x 88 Joules nodig = 368.192 Joules.

Puur theoretisch in een compleet gesloten, dus 100% perfect geïsoleerd systeem, kun je met slechts 1 waxine lichtje perfect verbrand, een liter water aan de kook brengen. De gemiddelde aansteker heeft net zoveel energie in zich alleen snappen we gevoelsmatig dan wel dat je daarmee in de praktijk echt geen liter water aan de kook kunt brengen. In de praktijk heb je te maken met flinke verliezen die het sprookje verpesten.

Een paar verliesfactoren opgesomd:
- De helft van de warmte gaat om de pan heen.
- Die pan begint kwadratisch steeds meer warmte uit te stralen naarmate hij warmer wordt dan de omgeving.
- Er moet water verdampen, anders krijg je geen gebakken brood. Elke gram water die verdampt, kost echt veel energie, 2256 J/gram. Minimaal 200 gram water x 2265 is al 435.000 Joules.
- Ook de chemische veranderingen in het brood bij het bakken kosten energie.

Het rendement is iig lager dan 20%, waarschijnlijk veel lager, wat betekent dat je minimaal al zes waxinelichtjes nodig hebt voor de verdamping van die 200 gram water. Dan blijft er verrekte weinig over om de inhoud plus een paar kilo gietijzeren pan op te warmen naar 160 graden EN die een paar uur op die temperatuur te houden.

Geld besparen ga je er ook niet mee, zelfs bij 10 euro per kuub is gas nog goedkoper dan waxine lichtjes. Bij een SHTF als je niets anders in huis hebt kun je beter pap koken van je meel met een goed passende deksel. Dat scheelt heel wat waxinelichtjes omdat je pap niet hoeft droog te stoken, deeg/brood wel en je hebt aan de helft van de temperatuur genoeg om meel te garen.
 

marzman

Diehard Prepper
Geld besparen ga je er ook niet mee, zelfs bij 10 euro per kuub is gas nog goedkoper dan waxine lichtjes. Bij een SHTF als je niets anders in huis hebt kun je beter pap koken van je meel met een goed passende deksel. Dat scheelt heel wat waxinelichtjes omdat je pap niet hoeft droog te stoken, deeg/brood wel en je hebt aan de helft van de temperatuur genoeg om meel te garen.

Je kan het zelfs niet verwarmen, brinta + melk in een schudbeker en je hebt een soort milkshake. Als je het snel opdrinkt drinkt het ook makkelijker (het wordt met de minuut dikker)
 

petroman

SHTF Expert
Dan moet je in de tuin je brood bakken, gaat prima, mensen doen dat ook met pizza's.
Correct maar ik heb nog geen YT demo's gezien met waxine lichtjes.

Dat je een pan met deksel warm kan krijgen om deeg te laten rijzen geloof ik wel.
Maar bakken is iets anders.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Je kan een gietijzeren oven van een halve ton niet vergelijken met een pan van een kilo (als hij dat al weegt)
 
Bovenaan