• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bug out bag, tips tricks en eventuele aanvullingen.

Scout34

Survivor
Dit topic gaat over de B.O.B.
Het doel van dit topic is om van elkaar te leren, eventuele tips te geven en elkaar te wijzen op dingen die echt in een b.o.b horen of juist niet. En misschien denk je van oh dat heb ik er helemaal niet in zitten, of waarom zou je dat uberhaupt mee nemen. Een leer moment, dus brand maar los ;)
GPif83_WwAEmh8L.jpg
 
In basis ziet dit er goed uit, maar ik denk dat het gewicht van dit alles inclusief rugzak, water en voedsel wel iets te zwaar is. Ik heb dat zelf ondervonden, een stuk lopen met een volle rugzak geeft je een goede indicatie of het te zwaar is. Ik ben er lang mee bezig geweest om alles lichter te krijgen en ik ben nog steeds niet tevreden.
 
Ik heb het opgedeeld in 3 sets:

1. Basis BOB (ultralight versie 60 liter) met alleen de essentiële spullen waarmee je een paar dagen kan overleven.

2. Gereedschap in een aparte tas (zaag, bijl, tang, grote rol tape, etc.)

3. Extra EHBO en voedsel tas.

Mijn idee is dat dit alles klaar staat en zo de auto in kan, moet ik te voet dan neem ik alleen de basis BOB mee
 
In basis ziet dit er goed uit, maar ik denk dat het gewicht van dit alles inclusief rugzak, water en voedsel wel iets te zwaar is. Ik heb dat zelf ondervonden, een stuk lopen met een volle rugzak geeft je een goede indicatie of het te zwaar is. Ik ben er lang mee bezig geweest om alles lichter te krijgen en ik ben nog steeds niet tevreden.

Zal de tas met inhoud eens een keer wegen, en de logica om alles lichter proberen te maken snap ik volledig. Dat heb ik over de velen jaren ook gedaan uiteindelijk, nu zie ik dat je er nog niet tevreden mee bent. Op welke punten loop je daar tegen aan als ik vragen mag ? De uitrusting die ik hierboven heb gepost zit bij mij in een 42 liter tas ''Warrior Assault System predator pack", wat zo ongeveer perfect past.
Nu zie ik dat je de tassen opgedeeld hebt in 3 sets, nu vraag ik mij alleen af als je te voet verder moet zoals je aangeeft. Laat je dan 2 & 3 in de auto staan of zit er in de basis bob dan ook nog gereedschap en ehbo en voedsel ? En de beste manier is inderdaad rugzak op en gaan lopen om problemen en oplossingen te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Als ik alleen op pad zou gaan dan laat ik 2e en 3e tas in de auto, in Nederland kan je makkelijk zonder groot gereedschap zoals een zaag, bijl, schep, etc.

In m'n basis BOB heb ik een kleine EHBO kit en voedsel voor 3 dagen

Wat gewicht betreft zou ik graag een ultralight tent willen hebben (maar dat is veel te duur), ik gebruik nu een poncho als tarp met een speciale thermo bivvy. Ik neem genoegen met wat ik nu heb, het heeft al een godsvermogen gekost, ultralight spullen zijn duur.
Als je nog sterk genoeg bent, (na een BOB walk) dan zou ik het zo laten en alleen eventuele uitbreidingen zo licht mogelijk kopen.
 
vraagje, hoe tactisch zien jullie tassen eruit? Dit vraag ik omdat een tactische look vaak het prepper/militaire idee bij mensen laat leven. Ik heb gewoon een super basic blauwe hike tas.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
vraagje, hoe tactisch zien jullie tassen eruit? Dit vraag ik omdat een tactische look vaak het prepper/militaire idee bij mensen laat leven. Ik heb gewoon een super basic blauwe hike tas.

Ik was begonnen met een Tactische rugzak, nu een lichtgewicht 60 liter rugzak in het grijs, voor m'n GHB heb ik wel een tactische rugzak, ook in het grijs, maar die is een stuk kleiner en dus lichter. Voor een BOB is je blauwe hike tas prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt:
vraagje, hoe tactisch zien jullie tassen eruit? Dit vraag ik omdat een tactische look vaak het prepper/militaire idee bij mensen laat leven. Ik heb gewoon een super basic blauwe hike tas.

Ik heb alles zwart. Zwarte broek, tas, jas, schoenen.

Op de foto, ik zie heel veel, niets...

Bijvoorbeeld;
Doosje lucifers, voor dezelfde ruimte heb je twee mini-aanstekers.

Diverse mesjes / Bijl / schep / klap zaag...
Ik zou dat alles vervangen voor een goed mes waar je mee kan batoneren en een campinggaz brandertje.

Je moet je eigen energie besparen door minder mee te sleuren en geen bomen om willen zagen, maar het simpel houden., vandaar het brandertje voor als je even geen goed droog sprokellhout kan vinden.

Portofoon en walkytalkies is leuk als je met een groep bent. Voor de rest heb je er weinig aan als je alleen bent en wilt blijven, wie zou je willen contacten en waarom is diegene dan niet bij je of kan je niet gewoon bellen met een telefoon, hoe laad je ze weer op?
Oude nokia met sim kaartje geen beter idee of een sataliet telefoon?

Tandeborstel / tandpasts waterfilter poncho schoon ondergoed(vooral sokken), 12 pak snickers, plijstertjes, druk verband, paracetamol, eventueel medicatie, rvs drinkfles niet geisoleerd (zodat het op het vuur kan en een doppie zodat het er in blijft) doppie niet erop doen als je het in het vuur legt. Koekenpannetje (tamaog).

Tamago Koekenpannetje kan je eventueel als schep gebruiken, hoge rand voor water te koken, antiaanbaklaag voor makkelijk schoonmaken en weinig ruimte als je het handvat los kan draaien, is mooi meegenomen. Gietijzeren pannetje is wel iets zwaarder, maar onverwoestbaar wat dat betreft.

Dan zou ik voor je ehbo tasje een broodtrommel gebruiken. Je hebt ze met een bamboe bovenkant, dat is dan je werkplankje om je voedsel op te bereiden, altijd handig of je steriele spulletjes op te leggen.

Voor voedsel? Vissen, vogels schieten of neem je net als mij een doos snickers mee?
 
Ola,

Ik vind het een leuke kit, maar als het in NL is waar je gebasseerd bent; beetje té. De reden waarom ik het zeg, is waarschijnlijk ook al door anderen aangegeven maar; mijn mening; ipv bijl en zaag neem een combi. B.v. een traditionele schop zoals ze in het leger hebben, dat is een schep, (kleine) zaag, geen luxe zaag dat geef ik toe) een bijlblad (ja ook geen luxe bijl, niet dat je je jaarvoorraad kan hakken) maar een stuk handiger om mee te nemen. (mogelijk dat die aanwezig is op de foto in het midden bovenaan?)
En ik mis een rol alu-folie; (handig voor de grote schoonmaak indien je wel langer in 'shtf' situatie zit,) en voor: isolatie van eigen temperatuur (rol jezelf in de alu-folie) afschermen van je vuur etc. (er zijn veel filmpjes voor alufolie, heel handig spul.
Bundelbandjes, (Tyraps) altijd handig, kosten vrijwel niets maar ó zo handig!

Werkhandschoenen vind ik wel een dingetje; altijd goed om ze te hebben, en wat meer licht zoals een hoofdlampje lijkt mij handig? (wanneer je in de bossen bent is een klein lampje leuk wat je op een tak kunt zetten, maar dat is altijd net niets) hoofdlamp is altijd wenselijk. En een extra paar batterijen.
En ik weet niet wat je in de EHBO kit hebt zitten; maar veel gaas, imodium (een strip), paracetamol (stripje), Jodium (flesje is vrijwel eeuwig houdbaar) pleisters in alle soorten en maten.
Dat zou mijn Rugzak zijn.

En heel goed dat je een BOB hebt en een rugzak achter de hand, doe ik ook; je kunt de 'grote loge' rugzak achterlaten en dan verder gaan met een klein zakje. Goed gevonden!
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Goede tips hierboven. Die ook mijn idee hierover ondersteunen Extra kleding , sokken en mss een lichtgewicht snel drogende broek. o.a. maar ook (dames) verband ook erg handig bij wond verzorging en fire starter.
Paracetamol en zo.
Zag veel gereedschappen dat gewicht zou mss beter door eten vervangen worden

Interessant onderwerp. 👍
 
Oké ik heb geen Bob. We kunnen de dieren niet aan hun lot overlaten en alleen daardoor zal ik mijn meissie niet mee krijgen. En ik laat haar natuurlijk ook niet achter.
Maar mss is het wel een idee een Bob te maken voor het geval ik niet meer via de wegen met de auto vanaf het werk thuis kan geraken.
Dat is ca 30km. ongeoefend en in een shtf situatie 6 tot 10 uur lopen?
Met tegenslag rekening houdend dan twee dagen, hoogstens 3 dagen onderweg? Ik weet dit is zeer pessimistisch.

Wat zou erin kunnen zitten?

kleding
Lichte droge kleding, 2 paar sokken, ondergoed, sneldrogende (afrits?) broek, t shirt, lichte jas.
eenvoudige regen poncho
reserve schoenen?
klein EHBO spul als wat verband, pleisters, paracetamol.

Om buiten de nacht door te brengen.
je hebt van die aluminium slaapzakken, geen idee of het wat is. (Houd je behalve warm ook klam vermoed ik?)
iig iets om niet op natte grond te hoeven liggen.
hoofdlampje

navigatie
kompas
stafkaarten van de te verwachten route en omgeving van die route., best geplastificeerd.
horloge, gewoon simpel digitaal om het gevoel van tijd niet kwijt te raken

eten
chokoladerepen, puur heeft veel energie
energie repen en suikers als dextro
mss een instant maaltijd, echter dan moet je ookpannetje, water en vuurtje hebben.
( metalen mok, esbit blokken)
water filter of flesjes. Laatste zijn zwaar en je komt altijd tekort, wel handig voor hervullen.

tools
goed mes (ik denk aan de leatherman)
parakoord, 6 of 8 mm 10meter

Dit was even wat mij nu aan het denken zet. Is zeker nog niet doordacht of compleet.
Voor mijn doelstelling een begin. Doelstelling is dus thuis komen en weinig onderhoud aan de bag.
 
Maar mss is het wel een idee een Bob te maken voor het geval ik niet meer via de wegen met de auto vanaf het werk thuis kan geraken.
Dat is ca 30km. ongeoefend en in een shtf situatie 6 tot 10 uur lopen?
Met tegenslag rekening houdend dan twee dagen, hoogstens 3 dagen onderweg? Ik weet dit is zeer pessimistisch.

Mwah, in zo'n vol land als Nederland? Ik zou deels liften, of ergens aanbellen,situatie uitleggen en een fiets lenen. Of via social media slaapplek regelen zodat je de volgende dag wel verder kan...pas in uiterste geval zou ik die 30 km gaan lopen.
 
Dat zou in een dagelijkse situatie wel het meest logische zijn. Bel de ANWB ofzo.
Maar vanuit prepper oogpunt in een shtf situatie moet je je voorbereiden.
De voorbereiding in de dagelijkse situatie bestaat uit het tijdig betalen van je ANWB verplichting.
 
Laatst bewerkt:
Maar vanuit prepper oogpunt in een shtf situatie moet je je voorbereiden.
Tsja, maar dan moet je wel specifieker de situatie uitleggen. Gaat het om een storing bij de verkeersleiding te Utrecht waardoor er geen treinen meer rijden? Zeer zware storm waardoor je vast komt te zitten op Utrecht CS ?
Ik pak deze voorbeelden er bij omdat ze recentelijk en wat langer geleden voorgekomen zijn. In het laatste geval werden er uiteindelijk slaapplaatsen ingericht in de jaarbeurs, eten en medicijnen geregeld en mocht je de slaapzak de volgende dag houden.
Ik heb niet gehoord dat er toen mensen 30km zijn gaan lopen. Want je vergeet dan wellicht de reden van de rampspoed: waardoor je ook niet 123 kan gaan wandelen.

Zonder rugzak en met mooi weer, kan iemand gemiddeld 5km/uur wandelen. Maar dat wil niet zeggen dat je dat 5uur achter elkaar volhoud.
Als je dan stormt, regent, en de wegen "onbegaanbaar" zijn dan wordt het plaatje ineens heel anders.
 
maar dan moet je wel specifieker de situatie uitleggen.
Daar heb je zeker een punt. En heel goed weet ik dat zelf eigenlijk ook niet. (Best wel een eye opener.👍)

Als wegen vaststaan door bijvoorbeeld sneeuw en ijs is het geen goed idee lopend zelfstandig op pad te gaan.
Een tandenborstel en schone onderbroek volstaan dan in principe.

Ik moet hier nog eens een nachtje over denken, het topic is ook weer goed om een stukje bewustzijn te ontwikkelen.
 
We dwalen wel af, Scout34 heeft een duidelijke doelstelling voor het topic neergelegd. Al vind ik de afdwalingen zeker interessant.

Dit topic gaat over de B.O.B.
Het doel van dit topic is om van elkaar te leren, eventuele tips te geven en elkaar te wijzen op dingen die echt in een b.o.b horen of juist niet.
 
Ahum, ik dwaal niet af. Een kaartje met die link moet dus ook in de rugtas...(want, bij een echte ramp, kunnen je hersens de meest logische dingen niet meer, en heb je tekst nodig om over te typen)
 
Ik denk dat je een bob en een coming home bag een beetje door elkaar haalt en ook het doel een beetje voorbij schiet in wat je nodig hebt voor beide situaties en wat je kan dragen.

Kompas om thuis te komen, verdwijnen alle wegbewijzeringen dan opeens?
Firestarter, aan eennaanstekertje heb je toch echt wel genoeg.

Het klinkt allemaal heel erg rambo achtig allemaal.
Maar goed als je je er fijn bij voelt om een vis-setje mee te nemen, bijl voor een kampvuur en een tent om te overnachten omdat de trein niet rijd, mijn zegen heb je natuurlijk maar het lijkt me niet echt praktisch.
 
Terug
Bovenaan