• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Buitenkans gemist of de dans ontsprongen?

Zou je deze verongelukte duif klaarmaken en opeten als je maaltijd voor de dag daar vanaf hing?

  • Ja hoor, gewoon plukken en braden die handel, kan heus niks gebeuren.

    Stemmen: 10 76.9%
  • Zeker niet, de kans op enge ziektes weegt zwaarder dan nog een dag hongeren.

    Stemmen: 3 23.1%

  • Totaal aantal stemmers
    13

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste preppers,

Vandaag kwam ik iets opmerkelijks tegen bij het verlaten van mijn werk:

IMG_20181008_174740.jpg

Deze duif was helaas met zo'n smak tegen het kantoorpand aangevlogen dat ie dat met zijn leven moest bekopen. Ik weet zeker dat dit minder dan een paar uur geleden was, want rond lunchtijd lag deze er nog niet. Nu ik mij tegenwoordig wat meer verdiep in survival en bushcraft en dergelijke, bekroop mij natuurlijk de volgende vraag: zou je deze duif gewoon kunnen meenemen, klaarmaken en opeten?

Het kadaver ziet er in mijn ogen dus prima eetbaar uit: niet platgereden of uiteengereten is natuurlijk een flinke plus. Bovendien, doordat de doodsoorzaak vrijwel zeker een ongeluk betreft, meende ik ook dat de kans op ziekte daardoor zeer gering is. Ik stond daar zeker een minuut in dubio om te overwegen of ik deze kans zou aangrijpen om voor het eerst in mijn leven een duif te plukken en te braden op een kampvuur, echter:
  1. Ik had al andere verplichtingen deze avond, en zou de duif dus op een of andere manier tenminste zo'n 24 uur moeten hebben bewaren.
  2. Ik ben (normaliter) vegetariër (dat zou ik in een SHTF/hongerscenario dus wel mooi laten varen).
  3. In de minuut ofzo dat ik daar stond begon ik al ogen aan te trekken van zeker tientallen passanten die waarschijnlijk dachten dat ik een gekkie was.
  4. Ik begon me toch een beetje zorgen te maken wat voor ziektes stadsduiven eigenlijk allemaal sowieso onder de leden kunnen hebben terwijl ze toch gewoon prima fit genoeg zijn om een ferm rondje te vliegen.
Deze 4 dingen samen zorgden ervoor dat ik het dus niet heb gedaan, maar terwijl ik in de trein naar huis zat sloeg ik mezelf voor m'n kop dat ik niet in ieder geval voor de pluk-en-braad ervaring was gegaan, zelfs al ging uiteindelijk helemaal niemand er ook maar 1 hapje van nemen.

Ben nu dus wel heel benieuwd: wat zouden jullie hebben gedaan in deze situatie? Zoude jullie deze duif klaarmaken en opeten? En zo ja, hoe zou je dat aanpakken? Of is het maar goed dat ik het heb laten zitten omdat die beesten toch allemaal potentieel ernstige ziektes overbrengen?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik had hem geplukt en schoongemaakt en ingevroren. Maar ik heb dat vaker gedaan dus dat kost me niet zo veel tijd.

Ow ja de vleugels knip ik af en zet die vast op een plankje om te drogen. Zijn mooi om vuur aan te wapperen, bijen te vegen, rook te smullen enz.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
1 vlees bewaren voor 24 uur doet iedereen in de koelkast
2 Vegetarïer zijn is onzin, als je wilt weten waarom kan ik je dat perfect uitleggen (veganist is een beter verhaal)
3 Who cares? jij?
4 Gewoon plukken, schoonmaken, en góed doorbakken, zijn alle beestjes dood.

Jaja, duidelijk andere perspectieven hier @wildemossel. Ik zal nog even een korte toelichting geven dan:

1. Mijn niet-preppende vrouw zou niet echt blij zijn met een roadkill duif in haar koelkast die zij van haar leven niet zal willen eten. Als ik zulke dingen zou willen bewaren EN mijn huwelijk wil houden, dan zal ik een apart koelkastje in de schuur moeten hebben, waar ik dan tijdelijk even dat krat bier uithaal (wel een goed idee eigenlijk!).
2. Daar weet ik alles van, vandaar dat ik ook zeer veel dagelijkse keuzes veganistisch maak, en probeer om 4 dagen per week helemaal vegan te gaan. In de toekomst misschien meer. Maar tijdens een SHTF kan me dat dus wel mooi aan de welgevoeglijke reet roesten.
3. Ummm, ja. Ik werk daar, er waren collega's bij de passanten. Met wie ik niet echt zit te wachten op dergelijke gesprekjes.
 

Roel

Mankinds only hope
Duif heb ik wel eens met een blaasroer geschoten en daarna lekker opgepeuzeld.
Dat was echter houtduif en op de foto kan ik niet goed zien wat voor duif dit is.
Helaas ben ik zelf nooit verder gekomen dan deze roadkill vondst...
Was nog warm toen ik haar vond.
Afgelopen zomer hadden we een grote barbecue bij ons op het erf en is deze als een heerlijke Irish stew in de diverse maagjes verdwenen..;)
DSCF0767.JPG
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Denk eraan dat als je een roadkill of zelf aangereden wild meeneemt het onder stropen valt?( hier altans wel) Niet dat het mij wat uit zou maken en zou het ook doen maar er lopen tegenwoordig zoveel gefrustreerde mensen rond die een ander niets gunnen, en die hebben allemaal een telefoon met kamera.
 
J

J.J

Gast
Ik heb jaren geleden op een snelweg een dikke fazant aangereden dacht even om op de vlucht strook te gaan om het mee te nemen, toch maar niet gedaan, dat was wel echt een kansjebuiten.:fluit:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
De grootste smaakverassing was eekhoorn :)
Dat heb ik ook een keer gegeten en smaakte inderdaad heel apart en redelijk taai (veel spieren), het smaakte net als.... eekhoorn :lol:.
Vroeger schoten we houtduiven met een luchtbuks, die vervolgens werden klaargemaakt door mijn moeder... smaakt heerlijk.
Deze duif zou ik ook zeker opeten, ik zou niet bang zijn voor ziektes.
 
J

J.J

Gast
Mijn vader is op het platteland geboren en op gegroeid, een raakte al snel een het stropen, we waren met een groot gezin.
Ook tijden de Oorlog hield hij als onderduiker in leven om van de natuur te eten.
Wij gingen wel al gezin naar heb bos van Ekenstein Appingedam wij zaten als kleine kinderen op een picknick dekentje terwijl we daar zaten, zagen we boompjes heen en weer schudden, terwijl het windstil was, even later kwam mijn vader met een jutezak waar beweging in zat en gingen toen weer naar huis fietsen, thuis ging aardig volgroeide houtduiven slachten, en werden gegeven.
Ook heeft hij heel veel eendeneieren gevonden, winters ging ik wel met mijn vader mee over het bevroren diep met sneeuw er op het was al aan het dooien, mijn vader schepte het smeltende sneeuw bij de kanten snel op het ijs en ik pakte snel de paling onder het sneeuw en op het ijs lag, want het water bevatte waarschijnlijk minder zuurstof door gebrek aan zonlicht.

Maar toch zijn ze de dans niet ontsprongen, en zijn lekker gepaneerd gebakken en wel in onze maag beland, en dat is heel lekker.
Ook heeft hij veel vis gevangen in de Eems (Delfzijl) met zijn kajuitbootje op zee.
 

Jade

Senior Prepper
Wild mag je gewoon vervoerden hoor.
Woon aan een kanaal en dan ligt er nogal eens een verzopen ree, vroeger maakte ik melding bij de politie.
Die kwamen dan en tekenden een formulier zodat ik ermee naar de polier kon.
Als ik nu bel met de politie om een ree te melden krijg je een vragen andwoord waarom je belt??
Dus bracht ik ze later gewoon zo.
De laatste twee zelf geslacht, brengt bij de polier niet veel meer op, reiskosten kunnen net uit.
Vroeger kreeg ik tot 100 gulden voor een ree.
 

Flos

SHTF Expert
Even mijn versie.
A) het is een houtduif en geen stadsduif. @Harry Nack en nog een jonge ook.
B) aan gereden wild meenemen is niet stropen. @logan1202 . Wild aanrijden en meenemen dat is stropen.
C) ja ik zou hem mee genomen hebben @De Bezorgde Burger moest ik honger hebben gehad.
Als je dat nog eens meemaakt moet je op een paar punten letten. Hoelang ligt het dier er al. ( dat wist je ongeveer )
Hoe groot zijn de verwondingen. Wat is de buiten temperatuur. In welk jaargetijde zijn we. Lopen er hier honden los.
 

Flos

SHTF Expert
Even mijn versie.
Als je dat nog eens meemaakt moet je op een paar punten letten. Hoelang ligt het dier er al. ( dat wist je ongeveer )
Hoe groot zijn de verwondingen. Wat is de buiten temperatuur. In welk jaargetijde zijn we. Lopen er hier honden los.
Velen hebben mijn versie gelezen er zijn er ook een paar die het leuk vonden. Maar niemand vraagt zich af waarom je moet op die opgesomde punten moet letten.
 
Bovenaan