• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Buitenkans gemist of de dans ontsprongen?

Zou je deze verongelukte duif klaarmaken en opeten als je maaltijd voor de dag daar vanaf hing?

  • Ja hoor, gewoon plukken en braden die handel, kan heus niks gebeuren.

    Stemmen: 10 76.9%
  • Zeker niet, de kans op enge ziektes weegt zwaarder dan nog een dag hongeren.

    Stemmen: 3 23.1%

  • Totaal aantal stemmers
    13

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Velen hebben mijn versie gelezen er zijn er ook een paar die het leuk vonden. Maar niemand vraagt zich af waarom je moet op die opgesomde punten moet letten.

Je zal vast niet de enige wijze uit het oosten zijn. :)
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Flos misschien weten we dat al. :D
Hoelang m.b.t. bedorven zijn (kijk naar de ogen... helder is goed), verwondingen m.b.t. bacterievorming, buitentemperatuur en jaargetijde m.b.t. bij warm weer sneller bedorven, en honden m.b.t. bijten of likken aan de prooi (kan wormen en, ik dacht, botulisme geven) of misschien hebben ze er wel overheen gezeken :eek:.

Zoiets bedoelde je toch? ;)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Velen hebben mijn versie gelezen er zijn er ook een paar die het leuk vonden. Maar niemand vraagt zich af waarom je moet op die opgesomde punten moet letten.

Okee, ik pak 'm nog wel even op:

Verwondingen extern niet waar te nemen, zoals te zien op de foto (wrsch wel intern).
Buitentemperatuur rond de 17 graden.
Jaargetijde is datum van post.
Honden zijn zeldzaam hier (is een toeloop waar normaliter alleen kantoorklanten komen) maar toegang is niet uitgesloten. (Overigens geen zichtbare sporen van beet of zeik).
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Toevallig kwam ik bij het bladeren door Youtube laatst een filmpje tegen van hoe een duif geprepareerd kan worden, en ik vond dat zeer leerzaam om te zien. Ik wil deze graag met jullie delen met de volgende waarschuwing erbij:

DIT FILMPJE GAAT OVER HET UIT ELKAAR HALEN VAN EEN DOOD BEEST!

(dus misschien beter niet kijken tijdens de maaltijd, op het werk, of in het bijzijn van tere zieltjes)

Het stukje waar het om gaat start bij 11:00, en duurt ongeveer 2 minuten.

 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Op de in het filmpje getoonde manier gaat het inderdaad zeer vlug.
Maar een groot deel van de duif wordt weg gegooid.
Ik heb graag wat botjes er bij om aan te kluiven. Maar ook het vel heb ik er graag nog aan voor smaak bij het aanbraden.
Maar dat wil niet zeggen dat ik de manier in het filmpje niet overweeg eens toe te passen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Even mijn versie
B) aan gereden wild meenemen is niet stropen. @logan1202 . Wild aanrijden en meenemen dat is stropen.

Dus je mag een hert (noem maar wat) gewoon in je auto gooien en het is geen wilddiefstal, zolang je hem zelf niet overhoop gereden hebt?
Geloof dat er hier een andere mening over is maar het is het navragen zeker waard.
 

Flos

SHTF Expert
Dus je mag een hert (noem maar wat) gewoon in je auto gooien en het is geen wilddiefstal, zolang je hem zelf niet overhoop gereden hebt?
Geloof dat er hier een andere mening over is maar het is het navragen zeker waard.
Ja dat is wettelijk . Vroeger moest je het naar de plaatselijke pastoor brengen. Maar die zit er tegenwoordig meer met verlegen dan wie dan ook.
Dus je mag het jou toeeigenen. Vervoeren van wild heeft wel zijn regels en die moeten ook na geleefd worden.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
http://www.hunting.be/jacht/jachtwetgeving/jachtverlof/valwild/
Hier wordt gemeld dat meenemen strafbaar is. (België)

In de laatste paragraaf van de aangehaalde tekst staat juist dat het afhankelijk is of dat voorval binnen het jachtseizoen + 10 dagen plaatsvond, of juist buiten die termijn. Binnen die termijn mag de bestuurder het gewoon meenemen:

"De bestuurder mag het dier tijdens het jachtseizoen tot 10 dagen na sluiting (verschillend voor geit/kist en bok) vervoeren. Hij mag het naar huis nemen en zelf consumeren."
 
F

forumlid 1447

Gast
En bewijs dan maar dat je het niet met groot licht gestroopt hebt.
En wanneer is het bewuste jachtseizoen, etc
 

Mayo

Prepper goeroe
Duiven die in de stad leven hebben vaak veel parasieten, dus goed schoonmaken (ook je handen) is belangrijk. Het afval zou ik ook niet gewoon in de keuken prullenbak doen.
Verder: als ik honger heb en hij ziet er uit als deze, dan gaat-ie echt mee en de pan in!
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Afgelopen nacht mijn eerste Wild zwijn doodgereden. Ik reed op een provinciale weg ongeveer 100km per uur en zag ineens een 1-2 jaar oud zwijn oversteken. Ik remde nog maar toen ik inzag het niet te halen ben ik er vol overheen gereden.

Als het beest gewoon was doorgelopen had hij het waarschijnlijk gehaald, maar halverwege de weg keerde hij terug om. Ik kon het beest niet meenemen voor de slacht omdat ik gelijk door moest. Ik was vlakbij huis en er lekte veel koelvloeistof uit de radiator dus het was zaak snel thuis te komen.

Later teruggereden om te kijken met een andere auto, maar een jager of geluksvogel was mij voor en had het beest meegenomen.

Ondanks een zware 4x4 toch behoorlijke schade dus dat wordt vanmiddag uithuilen bij de garage. Hopelijk niet al teveel kapot, want mijn radiator was net een paar maanden oud.

Ik heb geen pixies van het dier, maar wel van de kapotte auto.:mad:

20190121_094659.jpg
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Harry Nack Vet balen, zulke dikke schade en dan ook nog niet eens het zwijn kunnen verorberen als compensatie! Hopelijk kan je radiator nog weer opgelapt worden.

Ja dat wel maar ik ben al blij dat er geen grotere ongelukken zijn gebeurd en dat het dier op slag dood was.

Een vriend had een tijdje geleden geluk toen er een verdwaald zwijntje op zijn boerderij kwam aanlopen. Hij heeft het dier in een verblijf gedaan en het krijgt daar water en voer. Als het geslacht wordt krijg ik er een deel van.
 

martin

Mankinds only hope
Afgelopen nacht mijn eerste Wild zwijn doodgereden.

Ik heb ze tot nu toe nog kunnen ontwijken maar het is wel een flink probleem aan het worden in jouw/onze regio.
De reden dat ik als een sukkel rij in "el campo" is omdat ik ooit eens zo'n “jabalí” voor mijn auto heb gehad en die was groot genoeg om mijn auto total-loss te krijgen.

De laatste keer dat ik op de finca was heb ik er een stuk of 7 bij elkaar gezien en ik denk dat men op zeer korte termijn iets zal moeten ondernemen om deze plaag weer onder controle te krijgen. Volgens mij heeft de lokale bevolking een prima oplossing want ik zie steeds vaker jabalí op het menu staan bij het lokale dorpsrestaurant.
Hopelijk vallen de kosten mee.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Rataplan ja, hij direct dood. Hij kwam rechts van de Bull bar (zit echt een deuk in ook) tegen de bumper onder het wiel en waarschijnlijk tegen de bodemplaat van de auto. Ik hoorde/voelde nl. de klap onder de auto.

@martin, twee jaar geleden ging ik na de zomervakantie met mijn gezin naar huis met de auto. Mijn vrouw wilde in principe niet dat ik een trailer mee terug nam, maar door wat aandrang van mijn kant, mocht ik de gesloten dubbelasser toch mee terugnemen.

Ik rij graag heel vroeg in de ochtend om zolang mogelijk licht te hebben op de dag. Dus wij een uur of 4 gaan rijden, na nog geen 30 minuten nog in de bergen reed ik bijna een hele groep aan. Ik kon ze nog net ontwijken want ze gingen niet eens opzij. En gelukkig was er geen tegenligger. Toen ik later die reis nog in het donker voor Barcelona lek reed, was dat de laatste keer dat ik trailers mag meesleuren als mijn vrouw erbij is, ..... denk ik.:thumbsup:

De schade lijkt mee te vallen. Bumper laat ik lelijk maar goedkoop repareren want het is een campo wagen. Verder wat slangen repareren en iets wat in de koplamp is afgebroken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan