• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bunkers

Johan Prep

Elementary prepper
@petroman. Een goed afsluitbare bunker zou ook een optie zijn om mijn spullen veilig te stellen. Er is ook een gierkelder aan wezig. Ik kan me die alleen als kind herinneren omdat een neefje er een keer inkieperde. De kelder is de laatste 20 a 30 jaar niet gebruikt en afgesloten met een betonnen verzonken "deksel"
 

petroman

SHTF Expert
@Johan Prep , volgens mij moet je nogal wat centjes in een oude gierkelder droppen om er iets fatsoenloijks van te maken. Dus dat je niets meer ruikt bv.
Als dan zou ik gaan voor een nieuwe aangepaste "gierkelder". Waarschijnlijk krijg je daar wel een vergunning voor of in ieder geval eerder dan voor een (schuil)kelder ;)
 

Johan Prep

Elementary prepper
@petroman, jouw idee even laten bezinken. Een nieuwe gier(schuil)kelder is vooralsnog geen optie. Wordt een zeer prijzig verhaal mede door de hoge grondwater stand. Het perceel grenst aan een waterrijk vrij recent gecreeerd natuurgebied. Dat maakt ook dat een vergunning niet verstrekt zal worden. Ik ga deze zomer de bestaande gierkelder openen en mogelijk alleen als opslag voor gesloten vaten gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

petroman

SHTF Expert
Ik zou hem openen als de grondwaterstand hoog is dan zie je meteen of dat ding lekt.
Ik de zomer met lage stand is dat misschien lastig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
D

Deleted member 1696

Gast
Om een kelder/bunker (bijvoorbeeld achterin je tuin) te bouwen heb je meestal geen vergunning nodig, sommige gemeentes hebben wel een meldingsplicht. Maarja als je buren niets zien of niet zeuren.......

Ik heb ooit een kelder gebouwd, hoefde pas tekeningen en kracht berekening te overleggen toen ik een garage wilde bouwen op de kelderdeksel.

Dat snapte ze eerste instantie niet :hug: een vlak gestorte betonplaat met een grote holle ruimte eronder :oops:

En ventielatie is ook niet zo spannend allemaal, een schoorsteen erop en een andere pijp die een stuk lager is en die door laten steken tot net boven de vloer. Er onstaan een natuurlijke trek afhankeljk van de zon op de pijp en of buiten temperatuur. Een kleine extra fan, af en toe aan doet al wonderen.

Edit, buitenkant isoleren voorkomt een hoop condens
 

petroman

SHTF Expert
En ventielatie is ook niet zo spannend allemaal, een schoorsteen erop en een andere pijp die een stuk lager is en die door laten steken tot net boven de vloer. Er onstaan een natuurlijke trek afhankeljk van de zon op de pijp en of buiten temperatuur. Een kleine extra fan, af en toe aan doet al wonderen.

Denk je dat of hoop je dat ?
Grotten en kelders zijn vaak niet warmer dan een graad of 10, dat is relatief gezien koud. Koude lucht is zwaarder dan warme lucht. Waarom zou die dan door een pijp omhoog gaan ?
natuurlijke trek heeft, volgens mij, één minimale voorwaarde, een wind dan wel windloze zijde van een gebouw. Dus je krijgt een luchtdruk verschil. Onder de grond heb je dat een stuk minder.
Lucht onder in een grottenstelsel wordt ook niet automatisch op natuurlijke ventilatie ververst.
 

Flos

SHTF Expert
Wat je dan weer wel hebt dat het muf gaat ruiken door stilstaande lucht. Lucht waar geen beweging in zit gaar stinken . Volgens mij.
 

petroman

SHTF Expert
Wat je dan weer wel hebt dat het muf gaat ruiken door stilstaande lucht. Lucht waar geen beweging in zit gaar stinken . Volgens mij.
Goeie, maar is dat de lucht of dingen in de lucht ?
Meestal is het condensatie van vocht in de lucht op zaken die daar niet tegen kunnen en waardoor je schimmelvorming krijgt plus die muffe lucht...

Bij het betreden van ruimtes die langere tijd afgesloten zijn geweest moet je altijd een plan hebben. 1 Persoon blijft bij de opening staan (mangat wacht) en die waarschuwt de reddingsbridages als nr 0 die naar binnen ging zich niet conform afspraak meld. Bedwing dan de neiging om die persoon eerst te gaan redden want dan zijn er minimaal twee slachtoffers. Meld ook duidelijk dat er een perslucht eenheid moet komen en niet politie te paard of op de fiets.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Marcov

Prepper goeroe
Goeie, maar is dat de lucht of dingen in de lucht ?
Meestal is het condensatie van vocht in de lucht op zaken die daar niet tegen kunnen en waardoor je schimmelvorming krijgt plus die muffe lucht...

Bij het betreden van ruimtes die langere tijd afgesloten zijn geweest moet je altijd een plan hebben. 1 Persoon blijft bij de opening staan (mangat wacht) en die waarschuwt de reddingsbridages als nr 0 die naar binnen ging zich niet conform afspraak meld. Bedwing dan de neiging om die persoon eerst te gaan redden want dan zijn er minimaal twee slachtoffers. Meld ook duidelijk dat er een perslucht eenheid moet komen en niet politie te paard of op de fiets.
Je zou ook kunnen overwegen een persluchtsetje mee te nemen. Dat scheelt kostbare minuten.
 

petroman

SHTF Expert
Je zou ook kunnen overwegen een persluchtsetje mee te nemen. Dat scheelt kostbare minuten.

Klopt, maar ik ging even uit van en "happy hunter", kijk gat in de grond, laat ik eens een (gier)keldr inkruipen, of een grot opzoeken etc.
Tis net als die container in de grond mensen sommige denken iets te kort na.
 
D

Deleted member 1696

Gast
;)
Denk je dat of hoop je dat ?
Grotten en kelders zijn vaak niet warmer dan een graad of 10, dat is relatief gezien koud. Koude lucht is zwaarder dan warme lucht. Waarom zou die dan door een pijp omhoog gaan ?
natuurlijke trek heeft, volgens mij, één minimale voorwaarde, een wind dan wel windloze zijde van een gebouw. Dus je krijgt een luchtdruk verschil. Onder de grond heb je dat een stuk minder.
Lucht onder in een grottenstelsel wordt ook niet automatisch op natuurlijke ventilatie ververst.

;)Ik zal nooit beweren dat als je in een kelder aanwezig bent je niet mechanisch hoeft te ventileren.
Maarrrrrrrr
Boven staande weet ik uit ervaring. Net als warme lucht van een verwarming zal de warmte naar het plafont gaan en de koude lucht naar de vloer zakken.

Nooit aannemen dat het wel goed gaat.
Assumption is the mother of all fuckups.
 
Bovenaan