• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bunkers

petroman

SHTF Expert
Elk voordeel hep z'n nadeel, zei ooit een voetballert.

Filmkennis is ook zelden een goed uitgangspunt. Bunkers in het algemeen zijn er niet voor bedoeld om langdurig in te verblijven maar om onheil, zowel menselijk als natuurlijk, tijdelijk te weerstaan.
Wil je een half jaar je dieselaggregaten laten draaien voor de stroom die je nodig hebt voor licht, warmte en lucht dan heb je een grote tank nodig.
Je huis ombouwen is een idee, is ook een topic over, maar ook hier geld dat de je dan vanaf 0 daarmee rekening gehouden moet hebben. Alle andere maatregelen zijn in principe lapmiddelen. Zie het als isoleren, ventilatie, energiearme aanpassingen. Doe je dat vanaf nieuwbouw dan heb je iets anders dan als je het later laat doen.
 

petroman

SHTF Expert
Het doomsday dieet.

Meet the all-purpose survival cracker, the US government's Cold War-era nutrition solution for life after a nuclear blast

Link: eater.com: doomsday cracker
Sorry is in het engels.

fallout3.JPG
 

Mayo

Last (wo)man standing
interessant om te lezen hoe men er toen over dacht in de USA!
Zijn sommige mensen toch erg rijk van geworden, denk ik zo :D
 
En nog verdienen er vele hieraan! 1 reden is dat er weinig losse informatie is ,vaak alleen "reclame" van de leverende bedrijven.
Ook hier lees ik vaak ondergrondse kelder waarbij ik dan paar vragen heb ,is berekend om 5 meter water onder water te staan, hoe is de ventilatie dan geregeld en in afgesloten toestand de co2 afvoer,waar komt de energie vandaan en wat voor ontvochtiger is er.En wat voor camouflage is er ? Reken er maar op dat je zeker in druk bevolkt nederland "bezoek" krijgt.
 

petroman

SHTF Expert
@aardbewoner , en wat is je punt ?

Je vragen zijn wel in orde maar die moet je stellen aan de aannemer die je kelder gaat maken.
Je eerste punt is echter geen punt: je moet geen schuilplek bouwen (laten) op een plek waar eventueel 5m water kan komen te staan.
Je 2e huis zet je toch ook op een mooie plek (lees de beste) neer ?
 

Mayo

Last (wo)man standing
in je bunker 5 meter onder water heb je in ieder geval weinig last van 'aanlopers' ;)
Als je dan je luik naar buiten weet te verhullen met een nep-mini-eilandje met wat struiken dan zit je toch mooi :p
Mits je bunker waterdicht is, natuurlijk...
 

petroman

SHTF Expert
Klinkt als duikboot ?
Die kunnen maanden onderw ater blijven en ook iets dieper dan 5m.
Volgens mij ook niet zo issue om er één te kopen in russia. Vooropgesteld je neemt genoeg roebels mee.
Amsterdam noord ligt er ook nog één (foxtrot B-80).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Fridtjof

Survivor
Amsterdam noord ligt er ook nog één (foxtrot B-80).

Nou, dat bleek geen Foxtrot B-80 te zijn, maar een veel oudere Zulu-klasse.
Een paar Helderse ondernemers dacht een Foxtrot te hebben aangekocht maar het bleek een Zulu te zijn.
Vervolgens mocht de Russische sleper de (Marine)haven van Den Helder niet in waarna de sleep richting Terschelling is gegaan.
Tot overmaat van ramp ramde de onderzeeër de sleepboot waardoor deze lek sloeg en de Zulu vastliep op het Wad tussen Vlieland en Harlingen.
Ik zie de boot nog liggen op het Wad, gezien vanaf de veerboot naar Terschelling, met de sleepboot Noordgat er voor.
Na een poos in Delfzijl te hebben gelegen is de boot alsnog aangekocht door de Helderse ondernemers.
In Den Helder heeft de tot "Foxtrot" omgedoopte Zulu jaren gelegen als horeca object (vodka feestjes met veel diepgang..) tot het is verplaatst naar Amsterdam-Noord.
Inmiddels is het een wrak en wil de gemeente A'dam er van af. Sloop lijkt de enige optie.
Mogelijk dat je het voor een paar roebel op de kop kan tikken...
 

Mayo

Last (wo)man standing
op zich biedt een onderzeeer wel mogelijkheden.. :p
Als je 'm alleen met je eigen gezin / selecte groep mensen bewoont, dan heb je in principe meer dan genoeg ruimte om diverse ruimten anders te benutten: meer ruimte voor recreatie, werkplaats, ziekenboeg, maar ook ruimte voor het kweken van groenten en vis (hydroponics), of kweken van groenten onder kunstlicht. Met de juiste lampen kun je een tuin aanleggen en kippen houden .
Alleen stroom zal een puntje zijn als je lang onder water blijft..
Je zou er dan voor kunnen kiezen om overdag naar het oppervlak te gaan en zonnepanelen te gebruiken, maar er zijn vast ook andere opties :cool:
 

Johan Prep

Elementary prepper
Als nuchtere zeeuw zie ik weinig heil in het aanschaffen of bouwen van een bunker. E.e.a. is natuurlijk erg afhankelijk van de reden waarom je prept. Bij mij staat op de eerste plaats het wegvallen van de elektriciteit voor een (langere) periode. Zonder elektriciteit ligt de gehele economie en het dagelijkse leven op z'n gat. Geen supermarkt open, geen tankstation werkt meer en niet meer bij de bank aan je centjes kunnen komen. Verder geen werkende cv, geen watertoevoer, geen pompen in het rioleringssysteem enz enz. In die situatie kies ik in eerste instantie voor een bug-in. Met een houtkachel, voldoende voorraad hout, binnenkort zonnepanelen en een (beperkte) voorraad komen wij een heel eind. Daarnaast ben ik voor 1/3 eigenaar van 2,5 hectare grond met daarop een stenen schuur op 45 km afstand van ons huis. Die zou als bol ingericht moeten worden. Vanwege de afgelegen locatie op het platteland en weinig toezicht hebben we regelmatig ongewenst bezoek. Alles staat leeg dus er is (nog) niets te halen. Ik vraag me af hoe ik die bol kan inrichten zonder het risico alles kwijt te raken.
 

Mayo

Last (wo)man standing
lastig..
Geen buren in de buurt die een oogje in het zeil kunnen houden, neem ik aan?
Of zijn het juist de 'buren' die het ongewenst bezoek zijn?
 

Johan Prep

Elementary prepper
@Mayo, er zijn geen buren. Elk voordeeel heeft zijn nadeel heb ik net gelezen. Er is wel een boer in de buurt maar die constateerd dan alleen dat er iemand geweest is omdat het hek of een deur open staat. Die doet die dan wel weer netjes dicht.
 

petroman

SHTF Expert
@aardbewoner , een aannemer bouwt gewoon je kelder, want meer is een bunker niet.
Het feit dat je een scuilkelder bouwt wijst er op dat je nadenkt over de toekomst dan denk je ook aan een stijgende zeespiegel. Hoewel ik persoon lijk niet denk dat je snel een steiging zult zien van een paar meter.
Elke ventilatie boer(in) kan voor je bepalen hoeveel lucht je moet verversen bij X oppervlak en Y aantal personen in Z m3 ruimte.

Lastiger wordt het om de juiste filter techniek leverancier te vinden. Maar "overal" bouwt men nog vol op schuilkeders dus de bedrijven zijn er wel.
misschien niet in Holland maar in het buitenland zeker.

Ontwerp dan Petroman ?
Nou het nationaal archief in Den Haag heeft het hele bunkerarchief gescand. Alle duitse wo2 bunkers en deels technieken kan je dus zo downloaden.

08e016e6-3a15-5498-b95a-a2565ace901a.jpg

Copyright: nationaal archief
 

Rataplan

Mankinds only hope
Daarnaast ben ik voor 1/3 eigenaar van 2,5 hectare grond met daarop een stenen schuur op 45 km afstand van ons huis. Die zou als bol ingericht moeten worden. Vanwege de afgelegen locatie op het platteland en weinig toezicht hebben we regelmatig ongewenst bezoek. Alles staat leeg dus er is (nog) niets te halen. Ik vraag me af hoe ik die bol kan inrichten zonder het risico alles kwijt te raken.

Lijkt me een eigen topic waard deze ontwikkeling.
( algemeen; hoe een afgelegen buitenlocatie optimaal beschermen zonder teveel de aandacht te trekken)

Wanneer mogelijk zou ik om te beginnen het perceel omsluiten dmv een Zeeuwse haag aan te planten.
Sleedoorn, meidoorn, hondsroos etc. icm een toegangshek/poort houd dit al de nodige nieuwsgierige weg op je eigendom.
 

Johan Prep

Elementary prepper
@Rataplan, geen slecht idee. Ik ga in iedergeval de weelderige bramengroei als een eerste soort barriere laten groeien. Een hek, maar je wil niet weten hoegroot dat dan moet zijn, is een kostbare zaak. En hoe meer ik het beveilig hoe uitdagender het waarschijnlijk is voor bepaalde lieden. Zoals het nu is is er niets te halen. Betekent dat wanneer ik daar echt naar toe moet om me daar te vestigen ik een vrachtwagen nodig heb om al mijn "gespaarde" prepspullen mee te nemen.
 

Richard434

Prepper goeroe
@Rataplan, geen slecht idee. Ik ga in iedergeval de weelderige bramengroei als een eerste soort barriere laten groeien. Een hek, maar je wil niet weten hoegroot dat dan moet zijn, is een kostbare zaak. En hoe meer ik het beveilig hoe uitdagender het waarschijnlijk is voor bepaalde lieden. Zoals het nu is is er niets te halen. Betekent dat wanneer ik daar echt naar toe moet om me daar te vestigen ik een vrachtwagen nodig heb om al mijn "gespaarde" prepspullen mee te nemen.
Of diverse zaken begraven. Op andere plekken verstoppen is ook een mogelijkheid.
Kijk er ook naar hoe je de "nieuwsgierige" personen kunt sturen naar bepaalde delen van je terrein/bebouwing waardoor je op andere delen weer dingen kunt opslaan.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Rataplan, Een hek, maar je wil niet weten hoegroot dat dan moet zijn, is een kostbare zaak.

Ik doelde enkel op een toegangshek, groot genoeg voor auto/tractor etc.
Een hek rond heel het perceel staat kwa kosten niet in verhouding tot het doel.

Is het perceel gescheiden dmv een sloot? Dat zou makkelijke toegang al behoorlijk belemmeren, zeker wanneer dit met voertuigen de bedoeling zou zijn.
 
Bovenaan