• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nomad

Diehard Prepper
Even heb ik zitten twijfelen waar dit topic thuis hoort. Ik denk hier, omdat het om de uitrusting gaat.

Het hebben van water is natuurlijk hartstikke belangrijk, maar je moet het wel kunnen drinken natuurlijk.
Nu heb ik een aantal Camelbak resevoirs, of bladders, waar ik fan van ben. Ik gebruik deze regelmatig. Nu de PCO er aan komt loop ik tegen een (potentieel) probleem op.
Koude.

Mijn bedoeling is om mijn tas (Stingray) uit te rusten met een blaas en er een Camelbak aan te hangen met nog een blaas. Totaal zit ik dan op 4,5 of 6 liter water (afhankelijk van welke blaas ik in de Stingray stop). 's Nachts slaap ik in een bivakzak dus alles ligt op de grond. Er bestaat dus een mogelijkheid dat de blaas deels gaat bevriezen.
Om te voorkomen dat ik hierdoor niet bij mijn water kan heb ik het volgemde bedacht: handwarmers.

Als ik de slang in de tas bij de blaas stop en er een handwarmer bij doe, dan denk ik dat het water in de blaas boven nul blijft.

Bijvoorbeeld deze van Rubytec. Deze handwarmers blijven 20 uur warm. Vandaag zag ik in de winkel dat deze jongens maar liefst 70 graden worden! Dit lijkt me veel te warm voor het kunststof van de blaas.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Of ervaring met het verhitten of drinken van hete dranken uit een blaas?
 

markske

Diehard Prepper
Je steekt die balg gewoon in je slaapzak aan je voeten net als de rest van wat warm te houden kledij ... Dat is de oplossing als je denkt dat het zo hard gaat vriezen dat je drinkwater een klomp gaat worden.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Kan een camelbag er tegen als het water warm is? Anders doe je er heet water in en heb je een lekkere kruik.
 

dubbel0

Diehard Prepper
yup, alles wat warm moet blijven, op de man "dragen" (water/ batterijen/ alcohol brandstof etc), onder dragen word ook verstaan, liggen in slaapzak ;)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
20160116_133719.jpg 20160116_133748.jpg @Nomad wat bedoel je met een blaas :confused:
Ik kan wel gissen en dan blijkt het achteraf nog dat ik er langs zit ;)
Bij een los reservoir ( oa Omega Waterbeast ) bestaat inderdaad de kans op bevriezen .
Maar wanneer je er de Tas omheen doet , De Thermobak / Viper / Armorbak enz welke voorzien zijn van een isolerende laag dan is de kans op bevriezing zeer gering . En al helemaal wanneer je het in de Rugzak doet in het daarvoor bestemde gedeelte . Ook kun je verschillende modellen buiten aan de rugzak bevestigen via de D ringen die aan sommige modellen zitten . Aan die met ACU camo zitten D ringen en zijn alle riempjes weg te werken . Dit is een Thermobak 3 Liter .
Alle 3 zijn van Isolatie voorzien waardoor water langer koud blijft of juist warm ! Ook de slang is voorzien van Iso . In een CamelBak mag warm tot heet water ( 60 a 70 Gr lijkt mij geen probleem ) .
http://www.boekje-pienter.nl/html/c.htm#camelbak
 

Ray

SHTF Expert
Het duurt toch even voordat je water bevriest. Er ligt altijd een anderhalve liter petfles met water in mijn auto (alleen al handig voor de ruitensproeier) en de afgelopen periode heeft het nachten tot -9 hier gevroren, maar de fles is altijd vloeibaar gebleven. Het kleine beetje bescherming wat een stilstaande auto biedt is kennelijk al genoeg om bevriezing te voorkomen.

Zelfs de bakken en gieters hier buiten zijn niet helemaal bevroren geweest, alleen een laag ijs erop van een paar centimeter.
Ik vermoed dat handwarmers toevoegen overbodig is en het meer dan voldoende is om de camelbag 'bij' je te houden. In je tentje, in je slaapzak of in de rugzak, zoals @dubbel0 zegt.
 

markske

Diehard Prepper
Het duurt toch even voordat je water bevriest. Er ligt altijd een anderhalve liter petfles met water in mijn auto (alleen al handig voor de ruitensproeier) en de afgelopen periode heeft het nachten tot -9 hier gevroren, maar de fles is altijd vloeibaar gebleven. Het kleine beetje bescherming wat een stilstaande auto biedt is kennelijk al genoeg om bevriezing te voorkomen.

Zelfs de bakken en gieters hier buiten zijn niet helemaal bevroren geweest, alleen een laag ijs erop van een paar centimeter.
Ik vermoed dat handwarmers toevoegen overbodig is en het meer dan voldoende is om de camelbag 'bij' je te houden. In je tentje, in je slaapzak of in de rugzak, zoals @dubbel0 zegt.
Hoe snel water bevriest EN HARD wordt, heeft te maken met de verontreiniging er in waarop de ijskristallen kunnen beginnen groeien. Dus heel proper water, bevriest bij lagere temperatuur dan bvb -1°C.
Dus bronwater in een fles dat bevriest nog zo snel niet.
 

Ray

SHTF Expert
Hoe snel water bevriest EN HARD wordt, heeft te maken met de verontreiniging er in waarop de ijskristallen kunnen beginnen groeien. Dus heel proper water, bevriest bij lagere temperatuur dan bvb -1°C.
Dus bronwater in een fles dat bevriest nog zo snel niet.

Deze 1,5 liter fles bevat gewoon kraanwater. Ik moet zeggen dat het mij ook verbaasd, want je weet hoe slecht een auto isoleert. Als het overdag ook matig vriest, dan zal het toch wel bevriezen ben ik bang.

Wat jij beschrijft klopt en is een leuk experiment. :)
Je neemt zuiver demi water (laboratorium kwaliteit), koelt dat langzaam af tot ver onder nul en het blijft vloeibaar. Een kleine verstoring echter (tikje tegen het glas) en het het glas explodeert doordat in een milliseconde het water overgaat van vloeibare naar vaste vorm (+10% volume toename).
 

phtvs

Sysop
Admin
Een paar jaar geleden en kratje bier in de auto laten staan, maar dat was toch echt allemaal bevroren de volgende dag.
 

Nomad

Diehard Prepper
Zo, dat zijn meer reacties dan ik had verwacht!

Bekijk bijlage 661 Bekijk bijlage 662 @Nomad wat bedoel je met een blaas :confused:
Ik kan wel gissen en dan blijkt het achteraf nog dat ik er langs zit ;)
...In een CamelBak mag warm tot heet water...

Tja, ik noem het een blaas. Bladder vertaald naar blaas en resevoir klinkt zo raar (zal wel aan mij liggem). Maar toegegeven, blaas klinkt niet veel beter ^_^

Ik vul m'n Camelbaks met gewoon kraanwater, gebruik nooit poeders of tabletten voor een smaakje. Als ik iets aanmaak dan doe ik dat in een beker of apart flesje.
M'n Camelbacks zijn te waardevol om te vervuilen, zwker bij een SHTF zijn ze ideaal. Ze zijn goed te dragen en hebben groot volume. Met één vulling (3l) kan ik één dag door. Langer als ik moet rantsoeneren.

Ik heb een Camelbak Mil Spec HAWG, een rugtas met 3l reservoir. Een losse 1,5l consumenten reservoir en een Mil Spec Ambush (3l). Dat is een Termobak met een beetje bergruimte. Hiervan kan je ook de banden wegstoppen en hem aan een plate carrier bevestigen.
Met Grim-Locks en Taclinks bevestig ik hem aan m'n Stingray.

De Stingray heeft ruimte voor een reservoir, maar gek genoeg past er geen Camelbak in. Nu in de 3l short heb (zat bij de Ambush) ga ik het nog eens proberen. Anders moet de 1,5l er maar in.

Overigens een aanrader voir mensen die een Camelbak overwegen, koop de Mil Spec Antidote in plaats van de de normale blauwe. Kost wat meer, maar ze zijn wel de moeite waard.

Wat betreft het bevriezen zal ik het er maar bij laten. Het zal inderdaad wel niet zo'n vaart lopen. Bedankt voor jullie input ^_^
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@Nomad, blaas wel het water wat in het slangetje zit terug na het drinken...anders bevriest je slangetje wel.
Overigens bestaat er ook een beschermende/isolerende buitenzak van neporeen, de Camelbak "Unbottle" of de Deuter "Thermobag".
 

tothemax

Elementary prepper
In de rugzak tegen je rug werkt prima.
Bij extreme koude is ook in je slaapzak niet handig want die bevriest ook.
Op de borst dragen is de beste methode tegen bevriezing..
En je denk aan je slang, isoleer die, blaas hem leeg in je zak.
 
Bovenaan