• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Camo praatje welk patroon kies jij

markske

Diehard Prepper
Je kan het ook gewoon mooi vinden en @AWOL het is niet omdat jij grey man benadering verkiest dat anderen dat ook zo altijd zien... Iedere situatie is anders.
Ik draag dagdagelijks ook effen kleuren, duh... Maar op camo zie je minder snel een vlekje of een scheurtje, ook leuk meegenomen.
 
F

frans81

Gast
Wederom zal het ook weer leeftijd afhankelijk zijn hoe de meningen zijn .
Generatiekloof heeft effect .
 

Ray

SHTF Expert
Je kan het ook gewoon mooi vinden en @AWOL het is niet omdat jij grey man benadering verkiest dat anderen dat ook zo altijd zien... Iedere situatie is anders.
Ik draag dagdagelijks ook effen kleuren, duh... Maar op camo zie je minder snel een vlekje of een scheurtje, ook leuk meegenomen.

Maar als het je erom gaat er een beetje kek/modieus erbij te lopen (zonder vlekjes of scheurtjes), droeg je sowieso al geen camo. :fluit:
Iedere situatie is anders, zoals je zegt, ik zie camo kleding meer missie specifiek idd. Mocht Nederland ooit nog eens mee doen aan een EK of WK, dan is effen fel oranje de camouflage kleur bij uitstek.
 

AWOL

Prepper goeroe
Je kan het ook gewoon mooi vinden en @AWOL het is niet omdat jij grey man benadering verkiest dat anderen dat ook zo altijd zien... Iedere situatie is anders.
Ik draag dagdagelijks ook effen kleuren, duh... Maar op camo zie je minder snel een vlekje of een scheurtje, ook leuk meegenomen.

Ik heb het over camo waarvoor het bedoeld is, camoufleren en de situaties waarin dat, binnen Nederland, nodig zou zijn. Binnen Nederland is het grotendeels een illusie dat je een bug out zou doen in "ongerepte natuur" en dan uit handen moet blijven van "slechte mensen" en je dan zou willen camoufleren, NL is gewoon te klein en te dichtbevolkt daarvoor. Het is prima om het gewoon mooi te vinden maar ik heb het niet over mode. De "grey man" benadering gaat ook niet over mode maar over overleven in een realistische SHTF scenario (in Nederland). Daarbij geef ik wel aan dat ik in de Randstad zit, misschien is er iets meer logica te vinden voor camo in de meer landelijke provincies, maar niet echt denk ik. "Grey man" gaat over opgaan in de menigte, er niet uitspringen op geen enkele manier, niemand die ziet wat je kan, weet of hebt, een wolf in schaapskleren. Er uitzien als een militair zal zeer zeker allerlei ongewenste aandacht trekken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Kom je een keer in Opsporing verzocht met je legerjasje, wordt je zo omschreven...

CZZKjOwVAAAK7_I.jpg
 

Nomad

Diehard Prepper
@Stuudje, haha. Wat zijn ze weer lekker duidelijk bij de Politie.

Wat camouflage betreft doe ik er helemaal niks mee.
Ik probeer m'n uitrusting zo neutraal mogelijk te houden. In de praktijk kmt het er dan vaak op neer dat het zwart wordt.
Dan is het dus een combinatie van burgerkleding met een zwarte tas.
Enkele items zijn in Woodland, zoals de KL Poncho. Al heb ik er gisteren toevallig een zwarte poncho bijgekocht.

Persoonlijk vraag ik me af in hoeverre je wat hebt aan camo. In een SHTF scenario geef je er mee aan dat je mogelijk voorbereid bent.
Dat kan al voldoende zijn voor anderen om verhaal te komen halen. Verder red je het niet alleen met camouflage. Zoals @Battletanker al (heel goed) aangeeft is licht-, geluid- sporen en afvaldicipline net zo belangrijk.

Neemt niet weg dat ik gek ben op camouflage. Een tijdje geleden heb ik er een (mini)studie van gemaakt en het is een zeer interessant onderwerp. De geschiedenis er van en de werking.

Mijn persoonlijke favoriet is 'Dazzle Camo'. Dit type camouflage werd voornamelijk in WO1 gebruikt op marine schepen.

Maar goed, daar kan ik niet in rond gaan lopen natuurlijk. A-Tacs maakt hele mooie camouflage. Geen idee hoe goed deze is. Het ziet er gewoonweg heel goed uit. Ook de zwarte variant, de LE voor politie en dergelijke, is bijzonder fraai.

Het nieuwe Nederlandse fractalpattern verdiend het ook even genoemd te worden. Ziet er ook erg goed uit.

De digitale varianten ben ik niet zo kapot van. Die kon ik eerst beter waarderen dan tegenwoordig. Al werken ze wel bijzonder goed.
 

DeltaFox

Survivor
Zwart is van de 'neutrale'kleuren vrij slecht om je te camoufleren. Een zwarte vlek valt vrij snel op. Althans, Dat is mijn ervaring met paintball.

Sporen, camouflage, licht en geluid zijn verschillende dingen, maar het ene is wel 'belangrijker dan het andere. Er zijn immers minder mensen vaardig in het spoorzoeken dan het zoeken naar een menselijk object ofwel verstoppertje.
Indien je moet reizen en stedelijk gebied wilt vermijden. Dan kan ik mij voorstellen dat je toch de voorkeur hebt naar een camo jas. Elke situatie is anders
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Ik vind de Duitse flecktarn wel mooi. Zie afbeelding hieronder. Digitale camo heb ik niet veel mee. Voor de rest kan ik niet echt zeggen dat ik een voorkeur heb ontwikkelt tussen de woodland en andere vormen.

Flecktarn.jpg
 

odessa1944

Senior Prepper
misschien wat controversieel, maar de ultieme camo zijn voor mij toch de omkeerbare camo smocks van de waffen-ss.
deze smocks zijn omkeerbaar van herfst naar zomer-camo en zijn er in verschillende camouflage soorten.bijna al deze camo word verkocht als reproductie.
deze camouflage soorten zijn te koop als smocks, gewatteerde winterkleding, jasjes, broeken, petjes en tentzeilen/regencape`s.



DSC02316.jpg
DSC01042ao_res11.jpg
DSC02424ua.jpg
ProductDetails.asp
ProductDetails.asp

.
DSC02320.jpg
 

Nomad

Diehard Prepper
Daar heb je een heel goed punt @DeltaFox. Het is voor mij de bedoeling op straat minder op te vallen.
Mocht het zo zijn dat ik mij moet verstoppen in de bossen dan kan dat. Voor mijn rugzak heb ik een Woodland regenhoes die er over kan. Voor mezelf... nog niks. Maar daar ben ik wel mee bezig. Ik zou natuurlijk een KL Woodland poncho om kunnen slaan. Maar dat is erg warm, zeker 's zomers.
Ik zit te denken aan een licht jackje dat compact opgeborgen kan worden.

Onlangs las ik over een ghillie die opvouwbaar is. Nu niet gelijk gaan lachen allemaal, ik ga niet als een bigfoot door de straten lopen.
Dit 'vestje' is van Crye Precision en is misschien beter te vergelijken met een mini poncho.
010_moving.jpg

Ik twijfel er niet aan dat een echte Ghillie beter is (mits afgestemd op de omgeving) maar dit lijkt me een leuke aanvulling.
Hier kan je meer info vinden.
De prijs is minder; zo'n $150,-
De afbeeldingen op de site van Crye zijn wel zo duidelijk dat het misschien nog wel zelf te maken is.
Je hebt er een klein stuk camonet voor nodig en iets om het net op te monteren. Misschien een woodland driehoekige doek?
Als ik tijd heb (en geld) zal ik mijn naaikunsten eens aanspreken.

Overigens, naast mooie camo patronen zijn er ook hele lelijke. ^_^
images

Strichtarn is toch wel één van de lelijkste die er bij is, maar dat is natuurlijk mijn mening.
 

Battletanker

Senior Prepper
Hoi

Wat n kleurige camob;)
De Duitse is en was zoiezo n effectieve camo.
De Belgische daarentegen is niet zo goed ik vond ze altijd opvallen in de bossen.
Heb zelf n keer m'n eigen ghillie suit gemaakt volgens het sas handboek.
In defensie is zat jute verkrijgbaar maar het is arbeidsintensief om te maken.
Toch als je je eigen verplaatst in je wijk en ik wil sneaky zijn ga ik toch via randen, parken , bosjes en als de slager dichtgaat wil je toch vlees eten toch:D
 

Nomad

Diehard Prepper
Een ghillie is inderdaad arbeidsintensief om te maken @Battletanker. Een collega van me is er mee bezig.
Ik vindt die pocket ghillie wel een interessant idee. De 'sleep' kan je afritsen om bijvoorbeeld een rugzak te camoufleren.
Zojuist ben ik bezig geweest om onderdelen te zoeken. Ik denk dat het heel goedkoop zelf te maken is.
Als ik thuis ben zal ik me er eens verder in verdiepen.
 

Mrod

Senior Prepper
Ik zweer ook bij Flecktarn voor in de Nederlandse bossen.
Amerikaanse camo patronen zijn over het algemeen te licht gekleurd voor hier.
Onze bossen zijn donkerder dan die in Amerika.

In de bebouwde kom zal je met camo kleding inderdaad opvallen.
Met Flecktarn camo op een besneeuwd veld ook.
Camo pas je aan op de omgeving waarin je wilt "verdwijnen".

De kunst van goede camouflage is heel wat meer dan een leuk patroontje op je kleding.
Echter is het wel iets wat helpt wanneer het nodig zou kunnen zijn.

In een SHTF situatie zou het kunnen dat je voedsel moet gaan zoeken.
Ik ga dan eerder bij de boeren in het buitengebied langs dan dat ik de supermarkten in het centrum zou opzoeken.
In en om de bossen hier in de buurt zitten herten, eenden, eekhoorns, konijnen en duiven. (Waarvan de laatste 4 makkelijk te oogsten zijn met een luchtbuks)
Bovendien groeit er ook nog heel veel eetbaar plantaardig spul in en om de bossen.

Komt camo kleding agressief over?
Misschien wel, maar dan zullen ze me toch eerst moeten vinden. :lol:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk vind ik deze Camo vorm wel wat hebben om te hebben . Beetje Flecktarn kleuren type en Zwitserse Alpen camo type .
DE Broek heb ik toevallig ook http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=5574

Poncho alpen camo.jpg


Woodland vind ik tegenvallen . Niet echt Multi inzetbaar .
Maar ja , deze misschien ook niet . Ik was er al langer naar op zoek .
Helaas durf ik niet meer bij een Dump te bestellen daar het iedere keer verassing is met wat je ( kapot ) krijgt .
Deze kwam ik tegen en kon ik betasten en bekijken en een oordeel vellen .

poncho Jungle.jpgponcho.jpg

Toegegeven ik ben KLEURENBLIND :(:(:(:lol:
 

Battletanker

Senior Prepper
Hoi:D

Mooie poncho ik had de woodland versie en daar heb ik zeker wel honderden uren onder doorgebracht ze zijn kwalitatief ook heel goed.
De meeste preppers kiezen tot nu toe dus het Duitse als ik moet kiezen tussen de patronen die hier een beetje te koop zijn zou ik dezelfde keuze maken.
:wave:
 
Bovenaan