• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Camperplaats Portugal

Hoi,
Ik weet ff niet waar dit hoort maar er zit veel prepwerk in.
Ik heb een tijdje niet ingelogged. Deceptie Meshcore.
Maar ik heb mij herpakt 😁
Ik ben druk bezig een project op te zetten om een camperplaats in Portugal op te zetten. Https://terra-tranquila.carma4you.com/.
Dit is de crowdfunding start. En volgende week een gesprek met iemand met teveel centjes die aanbood het te financieren. Ff duimen.

Welkom terug, mooi dat je ons niet vergeten bent, en de draad op pakken heeft vele voordelen, je blijft op de hoogte en blijft een deel van ons uitmaken.

O ik heb het nog even beter gelezen, je komt hier dus om de centjes 😁 .

Hoi,
Ik weet ff niet waar dit hoort maar er zit veel prepwerk in.
Ik heb een tijdje niet ingelogged. Deceptie Meshcore.
Maar ik heb mij herpakt 😁
Ik ben druk bezig een project op te zetten om een camperplaats in Portugal op te zetten. Https://terra-tranquila.carma4you.com/.
Dit is de crowdfunding start. En volgende week een gesprek met iemand met teveel centjes die aanbood het te financieeren. Ff duimen.
Dat lijkt mij een uitdagende onderneming @maupspam .

Op zoek gaan naar ervaring van anderen met zo'n voornemen lijkt mij wel erg belangrijk.
Tussen de regels door, voel ik een beetje dat je er zelf wilt gaan wonen en het beheren?

Je zult het wel een formeel-juridische basis moeten geven denk ik. Een vereniging of stichting?

Op jouw site zou niet misstaan, om ten minste bij benadering aan te geven waar de camperplek komt en wat er in de nabije omgeving te zien en te beleven is. Wervend zou dat zeker kunnen zijn.

Hmmm, of wordt het een die-hard-prepperkamp met een schietbaan en survival-training, en met lessen over uitbenen, huiden looien en wachtlopen?
Zo'n vakantie zou menigeen niet snel vergeten😉

En volgende week een gesprek met iemand met teveel centjes die aanbood het te financieeren. Ff duimen.

Bij mij gaan er gelijk alarmbellen rinkelen. Mensen met teveel centjes zijn meestal erg gewiekst. En een enthousiast persoon met ambitieuze plannen zijn heel vaak een makkelijk "slachtoffer".

In Spanje zijn er veel kamperplaatsen die worden gesponsord door de eigen gemeente. Daar ga je in mijn ogen nooit tegen kunnen concurreren.
Mogelijk dat het in Portugal anders is geregeld.

Maar ik wil uiteraard niet gelijk de boel negatief gaan belichten. Ik denk wel dat je dit alleen maar kunt uitwerken als er meer verdienmodellen zullen zijn dan alleen het innen van stageld voor een camper.

Bij mij gaan er gelijk alarmbellen rinkelen.
Ja bij mij ook maar wil ook niet te voorbarig zijn misschien is het allemaal wel goed bedoelt, tja wij willen ook graag nog een paar jaartjes die we nog hebben goed besteden, er zou misschien een klein huisje voor ons kunnen staan om ook toe te zien, wat mee te helpen, en er een aantal jaren een groot deel van het jaar er kunnen bivakkeren en misschien wel voor vast.
Wij hebben niets in NL wat ons nog tegenhoud om te vertrekken.
Maar we willen ook niet ergens intuinen.

Ja soms kunnen dingen ideaal lijken.

Welkom terug, mooi dat je ons niet vergeten bent, en de draad op pakken heeft vele voordelen, je blijft op de hoogte en blijft een deel van ons uitmaken.

De centjes mag😁. Maar omdat het een groot deel offgrid gehalte gaat krijgen heb ik het hier gelanceerd. Ik weet dat er een aantal mensen hier zijn die overal wat van vinden en dat zoek ik. Ik ga proberen om volledig offgrid te worden. Of anders bij benadering.

Op zoek gaan naar ervaring van anderen met zo'n voornemen lijkt mij wel erg belangrijk.
Tussen de regels door, voel ik een beetje dat je er zelf wilt gaan wonen en het beheren?

Je zult het wel een formeel-juridische basis moeten geven denk ik. Een vereniging of stichting?

Op jouw site zou niet misstaan, om ten minste bij benadering aan te geven waar de camperplek komt en wat er in de nabije omgeving te zien en te beleven is. Wervend zou dat zeker kunnen zijn.

Hmmm, of wordt het een die-hard-prepperkamp met een schietbaan en survival-training, en met lessen over uitbenen, huiden looien en wachtlopen?

Ja, ik ga er zelf heen. En de omgeving gaat waarschijnlijk Alentejo zijn. Daar is de grondprijs erg interessant. En het uitbenen training zal niet verder gaan dan de kip op je BBQ 🤪

Laatst bewerkt:
Bij mij gaan er gelijk alarmbellen rinkelen. Mensen met teveel centjes zijn meestal erg gewiekst. En een enthousiast persoon met ambitieuze plannen zijn heel vaak een makkelijk "slachtoffer".

In Spanje zijn er veel kamperplaatsen die worden gesponsord door de eigen gemeente. Daar ga je in mijn ogen nooit tegen kunnen concurreren.
Mogelijk dat het in Portugal anders is geregeld.

Maar ik wil uiteraard niet gelijk de boel negatief gaan belichten. Ik denk wel dat je dit alleen maar kunt uitwerken als er meer verdienmodellen zullen zijn dan alleen het innen van stageld voor een camper.

Ik ken hem al een paar jaar en had leuk contact. Dus dit is in de persoonlijke sfeer. Hij wil ook naar Portugal en daar hadden we het een tijd terug over. Nu ga ik echt een poging doen en ik denk dat ik zijn aanjager ben om daadwerkelijk te gaan. Hij is 73 dus het word nu wel tijd voor hem. Of nooit meer over beginnen.

Oh, en over de centjes: ik heb de crowdfunding zo opgezet dat ik in feite niets krijg maar praktisch gezien voorverkoop doe. Maar omdat je als early adopter dit steunt krijg je de helft aan overnachting gratis er bij.

Spannend om iets te gaan ondernemen. Uitdagend ook.

Geen idee hoe Camper kampeerders denken en wat hun verwachtingen zijn. Ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte.
👍

Veel, heel veel bekendheid eraan geven denk ik. Alle social media en fora bezoeken en posten. En dat blijven opvolgen.
Op de kampeer beurzen staan. Foldertjes bij camper stallingen en verkooppunten achterlaten.
En net nu de camper door de overheid weer extra belast gaat worden, er staan er best veel te koop.
Voordeel, de vermogende Nederlander kan het wel blijven rijden.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ja, ik ga er zelf heen. En de omgeving gaat waarschijnlijk Alentejo zijn. Daar is de grondprijs erg interessant. En het uitbenen training zal niet verder gaan dan de kip op je BBQ 🤪
Dat klinkt niet slecht @maupspam , maar er komt kennelijk veel bij kijken en er is wel een fikse investering nodig van pakweg zo'n €310.000 volgens AI (zie hieronder).

Is die investering eenmaal gedaan en ga je open dan moeten de staplaatsen tegen elk zo'n €25/nacht wel de operationele kosten dekken en jaarlijks een redelijk rendement (5-7%?) op de investering leveren lijkt mij.

AI geeft hier een beetje houvast...

"Stappenplan en cruciale investeringsfasen
1. Grondaankoop en bestemmingsplan (PDM)
De valkuil: Koop nooit zomaar landbouwgrond (RAN of REN zones).
De actie: Controleer via de lokale gemeente (Câmara Municipal) het bestemmingsplan (Plano Director Municipal of PDM).
Kosten: Reken op minimaal 1 tot 2 hectare voor een rendabele exploitatie van 20 tot 50 plaatsen.

2. Juridische en bureaucratische kosten
Vergunningentraject:
Portugal staat bekend om trage bureaucratie. Het traject voor een Licença de Utilização Turística duurt vaak 1 tot 3 jaar.
Begeleiding: Schakel direct een lokale Solicitador (juridisch adviseur) en een architect in die ervaring heeft met toeristische projecten.

3. Technische infrastructuur per staplaats
Camper-servicepunt:
Een professioneel stortstation voor chemisch toilet en grijs water kost inclusief graafwerk circa €5.000 tot €10.000.
Elektriciteit: Het doortrekken van het stroomnet (E-Redes) en het plaatsen van gecertificeerde stroomzuilen kost gemiddeld €500 tot €1.000 per staplaats.

Voor de regio Alentejo (binnenland of kuststrook), met een opzet van 20 camperplaatsen én een kleinschalige natuurcamping (voor tenten/vouwwagens), moet je rekening houden met een totale investering tussen de €210.000 en €410.000.

De Alentejo is ideaal voor dit concept: grond is relatief betaalbaar, er is veel ruimte en natuurliefhebbers mijden de drukke Algarve. De combinatie van een 'Área de Serviço para Autocaravanas' (ASA) en een natuurcamping ('Parque de Campismo Rural') heeft specifieke impact op je kosten.

Verwachte investering (Alentejo concept)

KostenpostGeschat budgetToelichting voor jouw concept
Aankoop grond (2-3 ha)€50.000 – €120.000Goedkoper in het binnenland (bv. Évora, Beja); duurder richting de Vicentina kust.
Bureaucratie & PDM€20.000 – €40.000Projectkosten voor architect, milieustudies en gemeentelijke leges.
Grondverzet & Aanleg€35.000 – €65.00020 verharde camperplekken + onverharde, natuurlijke tentenweide.
Sanitairgebouw€50.000 – €90.000Verplicht voor tentgasten (douches, toiletten, afwasplaatsen).
Nutsvoorzieningen€40.000 – €70.000Stroompalen (20x), water, professionele septic tank (Fossa Séptica).
Camper-servicepunt€5.000 – €10.000Stortplaats voor chemisch toilet en grijs water.
Omheining & Toegang€10.000 – €15.000Natuurlijke afscheidingen, slagboom of geautomatiseerd toegangssysteem."

Subsidies en financiering in Portugal
Het is mogelijk om financiële steun te krijgen voor toeristische projecten in Portugal via het overkoepelende Turismo de Portugal.

Financieringsprogramma's: Programma's zoals Linha de Apoio à Qualificação do Turismo bieden leningen met zeer lage rente en gunstige aflossingsvoorwaarden voor innovatieve of duurzame projecten.

Binnenland-stimulans: Projecten in het dunbevolkte binnenland (Interior) maken vaak aanspraak op hogere non-restitueerbare (gratis) subsidies dan projecten aan de populaire kuststroken."

Laatst bewerkt:

Een stuk grond en een vergunning denk ik, lijkt me een soort simpele camping met dezelfde regels en wat lagere eisen van de klanten?

Misschien kun je ik vertrek benaderen voor wat extra inkomsten en reclame ;)

Dat klinkt niet slecht @maupspam , maar er komt kennelijk veel bij kijken en er is wel een fikse investering nodig van pakweg zo'n €310.000 volgens AI (zie hieronder).

Is die investering eenmaal gedaan en ga je open dan moeten de staplaatsen tegen elk zo'n €25/nacht wel de operationele kosten dekken en jaarlijks een redelijk rendement (5-7%?) op de investering leveren lijkt mij.

AI geeft hier een beetje houvast...

"Stappenplan en cruciale investeringsfasen
1. Grondaankoop en bestemmingsplan (PDM)
De valkuil: Koop nooit zomaar landbouwgrond (RAN of REN zones).
De actie: Controleer via de lokale gemeente (Câmara Municipal) het bestemmingsplan (Plano Director Municipal of PDM).
Kosten: Reken op minimaal 1 tot 2 hectare voor een rendabele exploitatie van 20 tot 50 plaatsen.

2. Juridische en bureaucratische kosten
Vergunningentraject:
Portugal staat bekend om trage bureaucratie. Het traject voor een Licença de Utilização Turística duurt vaak 1 tot 3 jaar.
Begeleiding: Schakel direct een lokale Solicitador (juridisch adviseur) en een architect in die ervaring heeft met toeristische projecten.

3. Technische infrastructuur per staplaats
Camper-servicepunt:
Een professioneel stortstation voor chemisch toilet en grijs water kost inclusief graafwerk circa €5.000 tot €10.000.
Elektriciteit: Het doortrekken van het stroomnet (E-Redes) en het plaatsen van gecertificeerde stroomzuilen kost gemiddeld €500 tot €1.000 per staplaats.

Voor de regio Alentejo (binnenland of kuststrook), met een opzet van 20 camperplaatsen én een kleinschalige natuurcamping (voor tenten/vouwwagens), moet je rekening houden met een totale investering tussen de €210.000 en €410.000.

De Alentejo is ideaal voor dit concept: grond is relatief betaalbaar, er is veel ruimte en natuurliefhebbers mijden de drukke Algarve. De combinatie van een 'Área de Serviço para Autocaravanas' (ASA) en een natuurcamping ('Parque de Campismo Rural') heeft specifieke impact op je kosten.

Verwachte investering (Alentejo concept)

KostenpostGeschat budgetToelichting voor jouw concept
Aankoop grond (2-3 ha)€50.000 – €120.000Goedkoper in het binnenland (bv. Évora, Beja); duurder richting de Vicentina kust.
Bureaucratie & PDM€20.000 – €40.000Projectkosten voor architect, milieustudies en gemeentelijke leges.
Grondverzet & Aanleg€35.000 – €65.00020 verharde camperplekken + onverharde, natuurlijke tentenweide.
Sanitairgebouw€50.000 – €90.000Verplicht voor tentgasten (douches, toiletten, afwasplaatsen).
Nutsvoorzieningen€40.000 – €70.000Stroompalen (20x), water, professionele septic tank (Fossa Séptica).
Camper-servicepunt€5.000 – €10.000Stortplaats voor chemisch toilet en grijs water.
Omheining & Toegang€10.000 – €15.000Natuurlijke afscheidingen, slagboom of geautomatiseerd toegangssysteem."

Subsidies en financiering in Portugal
Het is mogelijk om financiële steun te krijgen voor toeristische projecten in Portugal via het overkoepelende Turismo de Portugal.

Financieringsprogramma's: Programma's zoals Linha de Apoio à Qualificação do Turismo bieden leningen met zeer lage rente en gunstige aflossingsvoorwaarden voor innovatieve of duurzame projecten.

Binnenland-stimulans: Projecten in het dunbevolkte binnenland (Interior) maken vaak aanspraak op hogere non-restitueerbare (gratis) subsidies dan projecten aan de populaire kuststroken."

Ik ga het wat anders doen. Ik heb zelf een hoop al en ik ga ook zelf veel doen. En simpele oplossingen gebruiken. Ik heb rond de €100.000 zat aan. Maar ik ben nog aan het naberekenen, foutjes oplossen.

Je hebt vast de omgeving Alentejo al bekeken zijn er ook plekken in de omgeving van plaatsjes die in aanmerking komen, vertel ons waar je favoriete plekken zich bevinden, ik zou graag mee willen kijken, via https://www.google.com/maps/place/Alentejo,+Portugal/@38.3823425,-7.624302,324684m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0xd1b7119e7099da1:0x967a8ef2a673a03f!8m2!3d38.2003808!4d-7.800085!16s/g/128dgx6tm?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDcxNS4wIKXMDSoASAFQAw==

Dus graag wat van die info.

We weten nog niet wat de exacte locatie is. Waarschijnlijk Alentejo. Maar dat is best nog wel groot. Als er voldoende geld is dan prikken we een stukje land. En dan pas weten we het.

Terug
Bovenaan